Spijlbussen.nl

Recente berichten

1
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 05, 2021, 21:44:43 pm »
25-9-21

Ook de tank opgeknapt. Geen roest van binnen  ;D







2
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 05, 2021, 12:34:15 pm »
25-9-21

Eind september ben ik de motor gaan afbouwen:







Uitshimmen ventilator:



Gereviseerde carburateur:





123 ontsteking en nieuwe brandstofpomp:



Nieuwe bougiekabels:









Inmiddels de first run gehad, loopt perfect!








3
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 05, 2021, 12:05:17 pm »
13-9-21

Na een hoop vertraging bij de spuiter ivm persoonlijke omstandigheden van zijn kant is hij nu toch goed begonnen. Een kleine greep uit de toegestuurde foto’s:






















4
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 04, 2021, 22:45:30 pm »
31-7-21

Zo, lekker op m’n gemak met het blokje bezig geweest:











Blok zit weer dicht. Motorbeplating is het volgende klusje  8)
5
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 04, 2021, 00:07:07 am »
27-7-21

Afgelopen weekend de nieuwe zuigers en cilinders tijdelijk gemonteerd om de deckhoogte te meten. Deze was bij alle cilinders 1,3mm. Als je deze waarde in een compressieverhouding calculator neerzet samen met wat andere waardes kom je op de volgende berekening:

Diameter: 85.5mm
Slag: 69mm
Verbrandingskamer: 50ccm
Deck height: 1.3mm
De compressieverhouding is 7.9:1

Dit is voor een bus vrij hoog. VW schrijft voor de lichte voertuigen 7,5:1 voor en voor bussen 7,2:1. Aangezien ik voor veilig en lange levensduur wil gaan wil ik daar niet teveel van afwijken, ondanks de betere kwaliteit benzine dan 40 jaar geleden. Daarom voor shims van 1mm gekozen voor onder de cilinders waardoor de volgende compressieverhouding wordt verkregen:


Diameter: 85.5mm
Slag: 69mm
Verbrandingskamer: 50ccm
Deck height: 2.3mm
De compressieverhouding is 7,3:1

Hiermee zit ik aan de veilige kant. Shims zijn besteld, hopelijk aankomende week een begin maken met het opbouwen.  8)
6
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 04, 2021, 00:04:40 am »

10-7-21

Begonnen met het demonteren van de cilinders:





Omdat ik weinig tijd had ben ik na het reinigen van contactoppervlakken verder gegaan met het wat opknappen van de dynamo. Gelijk nieuwe koolborstels erin.

Van dit:



Naar dit:



Om te eindigen met dit:











7
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op december 01, 2021, 22:52:05 pm »
10-7-21

Inmiddels was het juli 2021 en wachtte ik al 2 maanden op de zuigers en cilinders. De set van Mahle nog steeds backorder nadat steeds de datum van levering wordt opgeschort. Ben wat gaan informeren over AA performance products en deze schijnen niet meer onder te doen voor Mahle. Ook Ahnendorp schijnt er motoren mee te bouwen dus deze set maar besteld. Het ziet er goed uit!



8
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op november 30, 2021, 22:24:41 pm »
17-5-2021

Verder gegaan met de tuimelaarassen. Alles gedemonteerd en zeker de helft van de oliekanaaltjes zat potdicht.









Carburateur gereviseerd incl nieuwe bussen voor de as van de gasklep:



Koppen uitgelitert (om de compressieverhouding te kunnen bepalen) met zelfgemaakt setje:



Pakkingen oliekoeler  vervangen:



Motorbeplating gespoten:



Nu wachten op de zuigers en cilinders.
9
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op november 29, 2021, 22:49:28 pm »
12-4-2021

Gisteren een begin gemaakt met de 'revisie' van de koppen. Ik ga de kleppen opnieuw inslijpen (was wel nodig ook), klepstelboutjes vervangen, speling van de kleppen in de klepgeleiders checken en de tuimelaars en oliekanaaltjes aanpakken.

Voor:





Tijdens:



Na:







Super gelukt. Koppen (kleppen) zijn vloeistof dicht, getest met benzine. Hierna zijn de tuimelaars aan de beurt!
10
Spijlbus projekten / Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
« Laatste bericht door Splitrazor Gepost op november 29, 2021, 22:40:36 pm »
8-4-2021

April 2021 had ik besloten om te gaan voor een nieuwe set 1600 cilinders en zuigers van Mahle en tweedehands koppen. Het draaiend gedeelte laat ik voorlopig wat het is. Speling krukas had ik er al uit door de drie shims aan te passen en de nokkenas zag er prima uit. Dit is voor nu prima samen met het vervangen van alle pakkingen, klepstelbouten en 123 ontsteking wat toch al op de planning stond. Tevens laat ik de carburateur reviseren en het asje van de gasklep opnieuw spelingsvrij maken dmv nieuwe bussen. Hele mooie koppen kunnen kopen bij Willy Seegers, enkelpoorts zoals ik had dus ik hoef de koeling ook niet aan te passen. Koppen komen uit een industriemotor en zijn in hele goede staat. Wel ga ik de kleppen inslijpen nu toch alles los ligt. Dit is prima zelf te doen.









De cilinders en zuigers had ik nog niet binnen maar ik kon verder met het reviseren van de koppen en het spuiten van de koelbeplating.