Spijlbussen.nl

Mijn 15 raams uit Brazilië

Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
24-4-2020

Zo. Alles vanaf de vooras naar achter is klaar en kan na drogen worden opgebouwd. Wat een werk maar ben zeer tevreden!













Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
26-4-2020

Vandaag met mn schakelstang bezig geweest omdat ik er nu mooi bij kan en alle geleiders wil vervangen en stofkappen wil monteren.

In Brazilië hebben ze in de loop der tijd verschillende types gehad. Een Braziliaanse spijlbus volgt niet de evolutie van een Duitse spijlbus. Een Braziliaanse kan bijvoorbeeld nieuw type richtingaanwijzers hebben en oud type deurklinken. Je kan dus niet per definitie zien aan onderdelen welk bouwjaar de bus heeft. Wel is alles uitwisselbaar met de Duitse bussen, maar je kan dus niet zomaar onderdelen op modeljaar bestellen.
Ik heb een buis waar de schakelstang doorheen loopt. Op plaatjes en tekeningen heb ik gezien welke onderdelen ik nodig heb. Er zat bij mij namelijk niks op qua geleiders en stofkappen dus had geen referentie.

Eerst wilde de stang er niet uit. Toen heb ik hem naar voren getrokken, en ergens in het midden bleek er toch een geleider te zitten:



Dat was ook de enige. Verder geen geleiders en stofkappen.
Ik was in de veronderstelling dat er aan beide kanten een plastic geleider moest zitten, een soort shuttle vorm. Zoals jullie kunnen zien heb ik een soort cilindervorm.

De schakelstang heeft dus een gaatje in het midden voor een geleider, en een gaatje aan de voorzijde. De zijde bij het neusstuk van de bak heeft dus geen gaatje voor een geleider. Dit komt overeen met een (Duits) type schakelstang van bouwjaar 1958-1962 (mijn bus is van 1975).


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
1-5-2020

Nou weer lekker kunnen doorgaan met klussen..

Eerst wat onderdelen besteld. Even goed gekeken wat ik nodig had aangezien er een aantal dingen gewoon niet op zaten en ik niet in mijn hoofd heb waar er nou een stofkapje, geleidebus of wat dan ook hoort te zitten, en dat dus ook niet kon opzoeken omdat de Braziliaanse bussen zoals gezegd oude en nieuwe type onderdelen door elkaar gemonteerd hebben zitten..





Nieuwe bakrubbers, origineel VW:



Daarna begonnen aan het opbouwen van de bak. Startmotor gemonteerd,  en de massakabel. Ook de nieuwe bakrubbers gemonteerd:















Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
Daarna de schakelstang opgelapt. Vervolgens geleidebussen en stofkappen van de schakelstang gemonteerd. Ook een op de bakneus al is dat volgens mij niet standaard op een T1 maar ik vond het een fijn idee. De boutjes om de schakelstangen te verbinden stonden backorder dus die worden nog vervangen:











Offline SplitScreenTaxiBus

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 16
  • Kombi seize portas tipo 201
    • Bekijk profiel
    • Splitscreen Taxibus
Grappig van die schakelstang, dat had ik in september 2015 ook al lopen uitvogelen met al die geleiders en stofkappen. De foto's staan inmiddels weer in de toptic "Klus aan de Splitscreen Taxibus". Als het goed is hebben de bouten een gaatje waarmee je ze met een ijzerdraadje kunt borgen tegen lostrillen en kwijtraken.


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
Klopt helemaal ;D Gelukkig is alles makkelijk uit te zoeken/ terug te vinden als je de evolutie van een Duitse bus een beetje kent.


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
1-5-2021

Toen de schakelstang weer gemonteerd hoe het hoort. Nu kon eindelijk de achteras er weer onder. Eindelijk wat resultaat te zien. Wat een heerlijk gezicht is dat.









Nieuwe koppelingsveer gemonteerd:



Prise-as keerring vervangen en druklager gemonteerd:





Nu eindelijk na maanden de bus weer op 4 wielen kunnen zetten zodat ik de bus kon omdraaien in mn garage. Morgen een begin maken met alles vanaf de vooras naar voren demonteren. Dan dat stukje bodem helemaal kaal maken en coaten. Vooras er onderuit (link en kingpins zijn al gereviseerd) en die ook coaten. Vervolgens de rest opbouwen met nieuwe Duitse onderdelen en een gescheiden remsysteem aanleggen met nieuwe stalen remleidingen.







Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
2-2-2020

Vandaag even doorgepakt en de vooras gedemonteerd. Ook alle remleidingen, HRC en de meeste kabels en bedrading verwijderd. Aankomende week weer beginnen aan het vieze werk met de staalborstel en lamellenschijf  ;D










Wat echt opvalt is dat er nog geen enkel boutje vastgerot zat, of is afgebroken aan de bus. Helemaal niks. Dat is dan wel weer lekker ;)


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
3-5-2020

Weer ff 3 uurtjes aan de bus geklust. Vandaag stuur gedemonteerd, stuurhuis eronderuit gehaald en de pedalen en bedrading gedemonteerd. De voorvloer is nu leeg en gaat aankomende week kaal. In ieder geval een begin maken  ;)

Viel me trouwens mee, dat stuurhuis er onderuit. Ik heb de bus op assteunen gezet die op 2 tegels staan en ik kon hem er zo onderuit draaien. Ook het stuur viel mee. WD-40 en een grote trekker gebruikt. Een 10 min. op spanning laten staan en toen verder opdraaien, stuur kwam goed los  :D
















Offline SplitScreenTaxiBus

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 16
  • Kombi seize portas tipo 201
    • Bekijk profiel
    • Splitscreen Taxibus
Mooie vorderingen.
Althans in het verleden dan.
Back to the future? ;D


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
Haha ja zoiets  ;D wilde een compleet topic dus dat betekend van voren af aan beginnen hè :)

Voordeel is wel dat de vorderingen sneller komen  8)


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
31-5-2020


Zo, tijdje geleden dat ik gepost heb maar dat betekend niet dat er niet geklust wordt haha.

Inmiddels de hele bodem vanaf de vooras naar de neus kaalgemaakt en in de rx5 gezet.. wat een vervelende hoekjes zitten er aan de voorkant  >:( Kaler kon niet 8)



















Offline volkswouter

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
    • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
    • volkswouter.nl
Dat ziet er super netjes uit!  8)
"Het is niet wie je bent, maar wie je kent"


Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel

Offline Splitrazor

  • Full Member
  • ***
    • Berichten: 170
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
2-6-2020

Zo, nadat de RX5 goed droog was, kon ik met de strijkkit aan de gang:







Daarna RX10 basis zwart:







En als laatste RX10 kleur:











Zeer tevreden met het resultaat! En heel blij dat het vieze werk aan de bodem eindelijk af is!

Heb een hele zooi onderdelen in bestelling staan, het meeste gaat er nieuw onder, zoals gaspedaalmechanisme, alle rubbers en vilt rond de pedalen, nieuwe HRC en leidingen, gas en koppelingskabel, rubbers om ze te geleiden, nieuwe rubbers op de vooras enz..

Aankomende week aan de gang met de vooras...