Spijlbussen.nl

Split chat => Spijlbus projekten => Topic gestart door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 16:48:16 pm

Titel: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 16:48:16 pm
Beste allemaal,

Om dit forum wat leven in te blazen zal ik mijn project hier ook plaatsen. Dit project startte in augustus 2019, en heb ik bijgehouden op het oude spijlbusforum. Wellicht vinden jullie het leuk om het topic weer te volgen. Ik zal het topic proberen vorm te geven zoals het oorspronkelijk gestart is. Sommige posts komen misschien raar over omdat ik start vanaf augustus 2019, dus trip down memory lane  ;D. Ik zal de datums erbij vermelden.

29-8-19:
Na maanden ongeduldig wachten, afgelopen vrijdag de bus opgehaald in Antwerpen, dus maar een projecttopic starten om eea bij te houden. Toen ik net over de grens naar NL even wat drinken ging halen bij een benzinepomp, kwam er gelijk iemand naar me toe of de bus te koop was ;D Wat was het een heerlijke rit naar huis, met mn bus achter me op de trailer!

Ik moet zeggen, het valt me echt mee. Technisch ga ik sowieso preventief alles vervangen, maar dit is geen ‘alles bij elkaar geraapt Braziliaans zooitje’. Geen rare knutsel reparaties met wat er maar voor handen was of overmatige rotte bende. Ik denk dat de vorige eigenaar in tegenstelling tot veel andere Brazilianen wel goed was voor zijn auto (zit zelfs een alarmsysteem in, lol). Dorpels, neus, doglegs, chassis, allemaal keihard en goed te zien omdat er geen dikke laag tectyl oid op zit. Accubak is aan de rand wat krokant, maar valt echt mee. Verder de bodem op 2 stukjes bij de middenbank bevestiging en een outrigger en voorvloer met wat losse gaatjes, kriksteunen zijn hard. Al uitgevoerd laswerk in Brazilie beperkt zich tot een 10cm voorvloer en 10 cm dwarsdrager zo te zien.

Plannen: eerst voldoen aan de apk eisen en een kenteken erop.
Daarna technisch alles Duits maken, bodem behandelen, motor en versnellingsbak eruit en aanpakken.
Voorlopig blijf ik met originele 1300 motor en reductiekasten rijden, op originele hoogte.
Als laatste cosmetisch aanpakken.

Het hoeft van mij (voor nu) geen concoursstaat te worden, maar wel technisch 100% in orde met goeie onderdelen, waar ik gewoon lekker in kan rijden en genieten. Doel is in de toekomst lekker door Europa te gaan toeren.

Afgelopen dagen al wat kleine dingetjes opgepakt. Andere claxon gemonteerd, portieren iets gericht, remlichtschakelaar doorgemeten, oliedruklampje werkend gemaakt, algehele staat aan de onderzijde bekeken, en natuurlijk ff hier in de omliggende straten een proefritje gemaakt  8)

Lijstje tot nu toe met apk punten die ik op het eerste gezicht ben tegengekomen:

Alle remslangen
Remlichtschakelaar
Qua roest weet ik zo niet wat afkeur is, ben te lang uit het vak Big Grin dus dat laat ik nog beoordelen
Roest bodem bij middenbankbevestiging
Roest outriggers
Roest accubak
A stijl rechts onder binnenzijde
Nieuw ruitensproeiertankje (zit een gat in)
Voorbanden
Remmen afstellen, trok iets naar rechts met de proefrit.

Daarnaast de koplampen, richtingaanwijzers en achterlichten naar europese eisen aanpassen en een voorruit ontwaseming voor de apk monteren. Ook nog even co meten, remmentest en op assteunen zetten en spelingen checken.

Voorlopig zat te doen, maar ontzettend veel zin in!

29-8-19

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: volkswouter op oktober 02, 2021, 19:29:08 pm
Heb je hier nog iets aan: http://www.volkswouter.nl/web/een-braziliaanse-bus-is-ook-een-bus/
Of heb je eventueel aanvullingen op dit artikel?

Hoever ben je nu met de bus? Is deze al gekeurd en voorzien van een kenteken?
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 22:54:56 pm
Heb je hier nog iets aan: http://www.volkswouter.nl/web/een-braziliaanse-bus-is-ook-een-bus/
Of heb je eventueel aanvullingen op dit artikel?

Hoever ben je nu met de bus? Is deze al gekeurd en voorzien van een kenteken?

Yes, ik kende je artikel! Ik ben inmiddels veel verder, de rest van het verhaal volgt, maar ik vond het voor de volledigheid wel leuk om bij het begin te beginnen  ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:00:43 pm
1-9-19

Een doos met onderdelen  binnen gekregen en klussen maar.
Koplampen en richtingaanwijzers gedemonteerd, spindels schoongemaakt ter voorbereiding op het vervangen van de remslangen. Leek wel 44 jaar vet en zand.


Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:05:34 pm
11-9-2019

Remslangen vervangen, niet echt nodig zoals je kan zien ;D Remolie uiteraard ook gelijk ververst:

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:10:46 pm
18-10-2019

Handremkabels vervangen en weer een nieuwe remdrukschakelaar gemonteerd (de nieuwe die ik kreeg was lek), achterlichten gemonteerd en de hele bodem ontdaan van 44 jaar Braziliaans zand en vet. Lekker op de straat in de regen met de hogedrukspuit aan de gang 8). Kwam ook een hoop uit de kokers zeg pff...

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:18:59 pm
Tijdens het aantrekken van de achterasmoeren trapte ik door de rem heen. Gaatje in remleiding, en geen spatje roest erop  :-X Nadat hij gekeurd is gaat echt alles eraf, was ik al van plan maar dit bevestigd het nog maar eens..

Op het moment  van schrijven (oktober 2019 dus!) stond hij bij VW Bus Brothers voor wat kleine laswerkzaamheden en revisie van de spindels, zat erg veel speling op. Ook heb ik weer een zooitje onderdelen binnengekregen: 4 schokdempers, voorwiellagers, alles voor de revisie van de spindels op de vooras. Als de bus terug is monteer ik dat en is ie bijna klaar voor de RDW. Wordt vervolgd!

25-10-2019

Gisteren weer lekker bezig geweest met de bus. Begonnen met het monteren van de spindels. Hiervan is alles vernieuwd. Dit heb ik wel uitbesteed ivm het benodigde gereedschap. Zoals jullie kunnen zien was het hard nodig. De naaldlagers waren ingeslagen in de linkpin >:(
Opbouw natuurlijk wel zelf gedaan:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:24:56 pm
Vervolgens ankerplaten gereinigd en remcupjes/cilinders/zuigers schoongemaakt en opnieuw ingevet. Ook de wiellagers voorzijde vervangen. Zoals eerder gezegd trapte ik door een remleiding heen tijdens het vastzetten van de moer van de achteras, dus gelijk (tijdelijk) nagemaakt en vervangen. Nieuwe gasgevulde schokdempers rondom:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:30:03 pm
02-12-2019

Zo, afspraak bij de RDW is gemaakt, ik mag 20 december!

Op dit moment (december 2019) wordt hij gelast, daarna nog wat kleine dingen: andere banden, motor en koplampen afstellen, ventilator voor het raam monteren, remmentest en alles nalopen. Hopen dat ik groen licht krijg bij de RDW , kan ie daarna uit elkaar!

20-12-19

Goed, hier mijn verhaal over de kenteken keuring. Dit is nogal een apart verhaal  ;D S’ochtends aangekomen bij de RDW, natuurlijk eerst melden. Ik moest er vroeg zijn en was de eerste. De keurmeester stond buiten zijn bakkie koffie te drinken en ik gaf hem zijn werkorder die ik mee kreeg bij de balie.. Eerst moest de bus worden gewogen buiten. Vervolgens mocht ik hem op een van de banen rijden.

Ik moest de bus stilzetten vlak voor de smeerput. De keurmeester opent de motorklep, schrijft het motornummer en chassisnummer op zijn werkorder en kijkt eens rond in de motorruimte. Ik wilde 18.2 platen en wist dat je dat van te voren aan moest geven. Tussendoor zegt hij ‘daar kijken we zo even naar’...

Hij staat op, loopt naar de voorkant en checkt de gordels op de voorbank. Loopt vervolgens door naar de cargodeuren en lijkt de bulkhead te checken. Ik dacht nog waar is dat goed voor? Maar goed, hij is de keurmeester dus laat maar..

Ondertussen was er op de baan links een andere auto aangeschoven waar de keurmeester die daarmee bezig was iets niet helemaal snapte. Hij riep ‘mijn’ keurmeester en die ging kijken naar iets in de motorruimte. Ze liepen samen naar een kantoor. Dat duurde een minuut of 20, ik zei nog tegen mn schoonvader die mee was dat ze aardig uitliepen en dat ik nou toch wel benieuwd was..

De keurmeester komt uiteindelijk zijn kantoor uit met een blaadje A4. Ik moest de koplampen aanzetten. Ik denk wat is hij nu van plan? Zegt ie ik kijk even of je de Europese koplampen hebt..  Apart want dat staat gewoon in het glas dacht ik nog. Zet de lampen maar uit zegt hij. Ik doe ze uit en hij zegt je kan hem opladen. Ik zit helemaal in het proces in mn gedachten dus ik vraag hoe ver (de smeerput op, daar stond ie nog steeds voor namelijk)... Zegt ie nee, op de kar.. Het duurde even voordat dat binnenkwam haha.. ik zeg op de kar? Ja, ik heb er een typegoedkeuring aan gehangen (!) en de 18.2 platen zijn ook geregeld.. de apk kan je dan later doen, kan je eerst lekker klussen... fijne feestdagen..

Wauw.. jullie begrijpen dat ik als een klein kind naar huis ging! Wat een topper die man!!  8)(Een oldtimer invoeren van buiten de EU moet namelijk voldoen aan de regeling permanente eisen van de RDW).


Ik had een kenteken en nu kon het restaureren beginnen!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:42:08 pm
5-1-2020

Nadat de vooras in oktober-november 2019 was aangepakt door vw bus brothers, hebben zij daarna ook het laswerk voor me gedaan. Het viel op zich mee, maar ik wilde wel alles gelast hebben. Beperkte zich eigenlijk tot 2 outriggers, stukje bodem bij de middenbank bevestiging, de accubak en bijbehorende hoek rechtsachter en de moeren van de voorasbevestiging. Ook was op verschillende plekken niet om de 2 cm geproplast, dus dat ook mee laten pakken. Voornamelijk op het chassis en de dorpels.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:47:17 pm
5-1-2020

Nadat de bus weer thuis stond, verder gegaan met demonteren. Eerst de gelaste delen even tijdelijk beschermd tegen de roestduivel. Daarna voorbereid om de motor te demonteren, benzine afgetapt en motortje eruit gehaald

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 02, 2021, 23:52:28 pm
11-1-2020

Middagje nuttig besteed door de achteras te demonteren. Lekker hoe simpel alles in elkaar zit bij zo’n bus  ;D

Begonnen met bakolie en reductiekasten aftappen. Vrijwel geen slijpsel op de aftappluggen.

Op dit moment kies ik voor nieuwe olie er in, optisch opknappen en terugplaatsen met nieuwe keerring. De bak schakelde prima verder. Ik weet dat IRS een stuk beter rijd maar ik wil op dit moment niet verlagen, er komt geen getuned blok in en wil het budget gebruiken voor het technisch in orde maken van de rest (remmen, schokdempers, leidingen, kabelboom, banden enz). Wellicht dat ik er later anders over denk. Ook moet de voorkant dan verlaagd worden en ik wil de bus eigenlijk technisch helemaal in orde hebben en gaan rijden voordat ik aan luxeproblemen ga beginnen 8)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 00:00:34 am
19-1-2020

Toch gisteren (januari 2020) nog een gaatje kunnen vinden om lekker wat aan de bus te kunnen doen. Het is vooral voorbereiden om de bodem te kunnen gaan kaal maken voor de coating met de RX producten. Nu de bak en de achteras eruit is, kon ik de achterste remleidingen, benzineleiding vanaf de tank en remverdeler verwijderen. Daarna de handremkabels, koppelingskabel en gaskabel.

Daarna was de kabelboom aan de beurt. Ik heb veel verhalen gelezen over kabelbomen die er niet in 1 geheel uit wilden komen, en dan met name bij de knik in het achterste chassisstuk. Met dit in mijn achterhoofd toch de kabelboom zo goed en zo kwaad als het mogelijk was met tywraps bij elkaar gebonden voor een zo recht mogelijke (broze) kabelboom en een zo soepel mogelijke geleiding uit het chassis. Daarna een touwtje gebonden aan het achterste stuk ter voorbereiding van de montage van de nieuwe kabelboom in een verre, verre toekomst  8)
Uiteindelijk toch in 1 geheel eruit gekregen ;D

Ik heb toentertijd Caprotech gemaild over de toepassing van de RX producten in combinatie met strijkkit. Zij zeggen eerst RX5, dan na goede droging de kit, en afronden met RX10. Ze adviseerden wel een proefstukje te maken. Dat is mijn leverancier aan het testen  ;D

Volgende keer nog wat kleine dingen demonteren en dan kan het vieze werk beginnen   :) lekker kaal maken van de bodem.

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 17:07:27 pm

26-1-2020

Vandaag weer een middagje bezig geweest met onze mooie hobby. Krabben, slijpen, staalborstelen en schoonmaken.  Tyfus wat is dat veel werk. Nu snap ik dat je soms een dag bezig kan zijn zonder dat je het idee hebt dat je veel hebt gedaan..  Maar goed.. toch wat foto’s  ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 17:09:20 pm
En verder:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 17:19:54 pm
2-2-2020

Wederom een vrijdagje kunnen klussen. Wilde vandaag verder maar blijkbaar is er vrijdag toch een vuiltje in mn oog gekomen ondanks de veiligheidsbril. Wat leidde tot het verwijderen met een boortje vanmorgen op de huisartsenpost dus met de bus verder kon ik wel vergeten   >:(

Toch wat foto’s van vrijdag.. staal van het chassis en wielkasten ziet er goed uit onder de bestaande laag. Volgende week hoop ik weer verder te kunnen! Ik heb in ieder geval een volledig dichte bril gekocht nu  ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 18:52:00 pm
 7-2-2020

 Vandaag weer wat kunnen doen, oog is bijna over.. wat een vies werk.. overal zit stof en ondanks dat 3M masker komt het stof nog uit mn longen..

Maar het wordt lekker kaal! En geen roestvorming.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 20:44:23 pm
16-2-2020


Doel van alles tot op het staal kaal maken is verrassingen uitsluiten en een goede bescherming in de vorm van RX5 en RX10 aanbrengen voor een zo lang mogelijk uitstel van verval. De RX10 komt er op in ralkleur 7046. Plan is om tot achter de achteras alles kaal te maken en te behandelen. Dan de bak en achterassen in de RX10 (zwart), die terugplaatsen en dan de rest van de bodem. Dan is ie weer rolbaar  :)


Nou wellicht vinden jullie het saai worden, maar dan hoor ik het wel.. Bodem kaalmaken is nou eenmaal saai   8)


Resultaat van deze week:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 20:49:16 pm
15-3-2020

Nou, weer ff een update. Tijdje geleden dat ik m’n laatste bericht postte, maar elke week wordt er aan de bus gewerkt.

Tussendoor begonnen aan de versnellingsbak:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 20:53:48 pm
Verder met de bodem. Voor:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 20:57:39 pm
En na. Ik heb nu alles kaal tot achter (of voor, net hoe je het bekijkt  8) ) de torsiebuis van de achteras. Dat gedeelte gaat de komende tijd in de rx5, dan ga ik de naden kitten met strijkkit , daarna de rx10 zwart, en als laatste rx10 finish 7046 grijs. De versnellingsbak gaat in de rx10 zwart. Dan alles monteren zodat hij rijdbaar is, en zo werk ik langzaam naar voren aan de bodem.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 22:03:51 pm
Inmiddels schrijven we 24 maart 2020 en aangezien het nog geen 15 graden Is (minimale verwerkingstemperatuur RX) maar verder gegaan met de bodem kaalmaken..  Enige progressie wordt nu zichtbaar. Net een Delorean  ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 22:22:32 pm
3-4-2020

Zo, lekker verder kunnen gaan de afgelopen weken.. toch een voordeel dat alles dicht is door die corona..
Alles tot aan de vooras is nu kaal en glimmend  8) Het vieze werk is voorlopig klaar!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 22:25:44 pm
Al dat bodemwerk maakt de bus lekker stoffig ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 03, 2021, 22:29:57 pm
Ook nog wat kunnen doen aan de achteras, remmen en startmotor. Volgende stap is ontvetten en RX5   :) Later meer!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 04, 2021, 21:48:20 pm
4-4-2020


Zo.. de RX5 zit er op! Niet veel van te zien op de foto.. het glimt wat meer..
Wat een fijn spul om te verwerken zeg! Daarna begonnen met het afkitten met strijkkit.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 04, 2021, 21:53:22 pm
10-4-2020

Vandaag een eerste laagje rx10 kunnen opzetten op de onderkant versnellingsbak. Ik had verwacht dat het dikker zou zijn. Het is net zo dun als normale verf.

1e laag dekt niet, maar vloeit wel goed uit. Verdund met 10 a 15% rx5 zoals op de verpakking staat.

Op de foto’s lijkt het beter te dekken dan in het echt, maar dat zal wel goed komen.
Morgen is de bodem aan de 1e laag toe.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 06, 2021, 22:03:34 pm
12-4-2020

Ik ben de hele dag bezig geweest met de onderkant, heb gelukkig op t laatst ook hulp gehad van mijn lady. Maar het staat 1x in de rx10. Hele klus als je dat netjes wil doen en elk hoekje wil raken zeg! Heb ik me in vergist! Morgen zal ik foto’s maken! Nu een week drogen. Jammer want heb veel vrij deze week.. haha..


19-4-2020

Nou de foto’s hebben wat langer geduurd maar bij deze! Alles nu 2x in de RX10.. Eind deze week begin ik met de RX10 in de grijze kleur, dat wordt het eindresultaat. Tot nu toe goed tevreden!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 06, 2021, 22:06:04 pm
Vervolg:
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 09, 2021, 17:18:18 pm
23-4-2020

Begonnen aan de (voorlopig) laatste laag. Na wat informeren bleek dat ral 7046 het dichtst bij origineel kwam, dus deze pot RX10 laten mengen op kleur als laatste afwerklaag.

Zeer tevreden over RX!

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_12_43.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_14_13.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_15_10.jpeg)

Morgen het laatste stuk proberen af te krijgen, dan alles goed laten drogen en dan kunnen de versnellingsbak en assen er weer onder.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 09, 2021, 17:27:58 pm
24-4-2020

Zo. Alles vanaf de vooras naar achter is klaar en kan na drogen worden opgebouwd. Wat een werk maar ben zeer tevreden!

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_22_25.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_23_21.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_24_13.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_24_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_25_43.jpeg)

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 09, 2021, 17:32:13 pm
26-4-2020

Vandaag met mn schakelstang bezig geweest omdat ik er nu mooi bij kan en alle geleiders wil vervangen en stofkappen wil monteren.

In Brazilië hebben ze in de loop der tijd verschillende types gehad. Een Braziliaanse spijlbus volgt niet de evolutie van een Duitse spijlbus. Een Braziliaanse kan bijvoorbeeld nieuw type richtingaanwijzers hebben en oud type deurklinken. Je kan dus niet per definitie zien aan onderdelen welk bouwjaar de bus heeft. Wel is alles uitwisselbaar met de Duitse bussen, maar je kan dus niet zomaar onderdelen op modeljaar bestellen.
Ik heb een buis waar de schakelstang doorheen loopt. Op plaatjes en tekeningen heb ik gezien welke onderdelen ik nodig heb. Er zat bij mij namelijk niks op qua geleiders en stofkappen dus had geen referentie.

Eerst wilde de stang er niet uit. Toen heb ik hem naar voren getrokken, en ergens in het midden bleek er toch een geleider te zitten:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_09_10_21_5_30_54.jpeg)

Dat was ook de enige. Verder geen geleiders en stofkappen.
Ik was in de veronderstelling dat er aan beide kanten een plastic geleider moest zitten, een soort shuttle vorm. Zoals jullie kunnen zien heb ik een soort cilindervorm.

De schakelstang heeft dus een gaatje in het midden voor een geleider, en een gaatje aan de voorzijde. De zijde bij het neusstuk van de bak heeft dus geen gaatje voor een geleider. Dit komt overeen met een (Duits) type schakelstang van bouwjaar 1958-1962 (mijn bus is van 1975).
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 11, 2021, 22:57:33 pm
1-5-2020

Nou weer lekker kunnen doorgaan met klussen..

Eerst wat onderdelen besteld. Even goed gekeken wat ik nodig had aangezien er een aantal dingen gewoon niet op zaten en ik niet in mijn hoofd heb waar er nou een stofkapje, geleidebus of wat dan ook hoort te zitten, en dat dus ook niet kon opzoeken omdat de Braziliaanse bussen zoals gezegd oude en nieuwe type onderdelen door elkaar gemonteerd hebben zitten..

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_46_56.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_47_58.jpeg)

Nieuwe bakrubbers, origineel VW:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_50_15.jpeg)

Daarna begonnen aan het opbouwen van de bak. Startmotor gemonteerd,  en de massakabel. Ook de nieuwe bakrubbers gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_53_36.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_54_21.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_55_03.jpeg)







Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 11, 2021, 23:05:53 pm
Daarna de schakelstang opgelapt. Vervolgens geleidebussen en stofkappen van de schakelstang gemonteerd. Ook een op de bakneus al is dat volgens mij niet standaard op een T1 maar ik vond het een fijn idee. De boutjes om de schakelstangen te verbinden stonden backorder dus die worden nog vervangen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_58_51.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_59_38.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_11_03_49.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_11_00_27.jpeg)

Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: SplitScreenTaxiBus op oktober 13, 2021, 19:52:09 pm
Grappig van die schakelstang, dat had ik in september 2015 ook al lopen uitvogelen met al die geleiders en stofkappen. De foto's staan inmiddels weer in de toptic "Klus aan de Splitscreen Taxibus". Als het goed is hebben de bouten een gaatje waarmee je ze met een ijzerdraadje kunt borgen tegen lostrillen en kwijtraken.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 13, 2021, 22:05:51 pm
Klopt helemaal ;D Gelukkig is alles makkelijk uit te zoeken/ terug te vinden als je de evolutie van een Duitse bus een beetje kent.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 13, 2021, 22:21:29 pm
1-5-2021

Toen de schakelstang weer gemonteerd hoe het hoort. Nu kon eindelijk de achteras er weer onder. Eindelijk wat resultaat te zien. Wat een heerlijk gezicht is dat.

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_11_10_21_10_52_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_13_10_21_10_10_05.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_13_10_21_10_10_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_13_10_21_10_11_28.jpeg)

Nieuwe koppelingsveer gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_13_10_21_10_12_24.jpeg)

Prise-as keerring vervangen en druklager gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_13_10_21_10_13_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_13_10_21_10_14_46.jpeg)

Nu eindelijk na maanden de bus weer op 4 wielen kunnen zetten zodat ik de bus kon omdraaien in mn garage. Morgen een begin maken met alles vanaf de vooras naar voren demonteren. Dan dat stukje bodem helemaal kaal maken en coaten. Vooras er onderuit (link en kingpins zijn al gereviseerd) en die ook coaten. Vervolgens de rest opbouwen met nieuwe Duitse onderdelen en een gescheiden remsysteem aanleggen met nieuwe stalen remleidingen.





Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 15, 2021, 18:51:49 pm
2-2-2020

Vandaag even doorgepakt en de vooras gedemonteerd. Ook alle remleidingen, HRC en de meeste kabels en bedrading verwijderd. Aankomende week weer beginnen aan het vieze werk met de staalborstel en lamellenschijf  ;D

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_15_10_21_6_46_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_15_10_21_6_48_21.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_15_10_21_6_47_36.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_15_10_21_6_49_07.jpeg)


Wat echt opvalt is dat er nog geen enkel boutje vastgerot zat, of is afgebroken aan de bus. Helemaal niks. Dat is dan wel weer lekker ;)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 18, 2021, 16:18:23 pm
3-5-2020

Weer ff 3 uurtjes aan de bus geklust. Vandaag stuur gedemonteerd, stuurhuis eronderuit gehaald en de pedalen en bedrading gedemonteerd. De voorvloer is nu leeg en gaat aankomende week kaal. In ieder geval een begin maken  ;)

Viel me trouwens mee, dat stuurhuis er onderuit. Ik heb de bus op assteunen gezet die op 2 tegels staan en ik kon hem er zo onderuit draaien. Ook het stuur viel mee. WD-40 en een grote trekker gebruikt. Een 10 min. op spanning laten staan en toen verder opdraaien, stuur kwam goed los  :D

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_18_10_21_3_58_28.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_18_10_21_4_15_00.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_18_10_21_4_15_52.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_18_10_21_4_16_28.jpeg)






Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: SplitScreenTaxiBus op oktober 18, 2021, 18:48:34 pm
Mooie vorderingen.
Althans in het verleden dan.
Back to the future? ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 18, 2021, 23:36:49 pm
Haha ja zoiets  ;D wilde een compleet topic dus dat betekend van voren af aan beginnen hè :)

Voordeel is wel dat de vorderingen sneller komen  8)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 20, 2021, 23:57:30 pm
31-5-2020


Zo, tijdje geleden dat ik gepost heb maar dat betekend niet dat er niet geklust wordt haha.

Inmiddels de hele bodem vanaf de vooras naar de neus kaalgemaakt en in de rx5 gezet.. wat een vervelende hoekjes zitten er aan de voorkant  >:( Kaler kon niet 8)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_10_21_11_49_12.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_10_21_11_50_25.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_10_21_11_53_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_10_21_11_54_45.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_10_21_11_55_47.jpeg)







Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: volkswouter op oktober 21, 2021, 08:39:32 am
Dat ziet er super netjes uit!  8)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 21, 2021, 23:22:02 pm
Tnx Wouter! Dat was me een tyfuswerk man  ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 23, 2021, 23:59:49 pm
2-6-2020

Zo, nadat de RX5 goed droog was, kon ik met de strijkkit aan de gang:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_42_36.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_43_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_45_36.jpeg)

Daarna RX10 basis zwart:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_46_26.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_47_09.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_47_54.jpeg)

En als laatste RX10 kleur:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_49_14.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_50_04.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_50_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_51_39.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_23_10_21_11_52_26.jpeg)

Zeer tevreden met het resultaat! En heel blij dat het vieze werk aan de bodem eindelijk af is!

Heb een hele zooi onderdelen in bestelling staan, het meeste gaat er nieuw onder, zoals gaspedaalmechanisme, alle rubbers en vilt rond de pedalen, nieuwe HRC en leidingen, gas en koppelingskabel, rubbers om ze te geleiden, nieuwe rubbers op de vooras enz..

Aankomende week aan de gang met de vooras...














Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: EZ8668 op oktober 24, 2021, 13:35:08 pm
Leuk dat je je hele project weer her-post. Mooi naslagwerk wat er allemaal door je handen is gegaan ;).

Gezien je al nog wat te posten hebt, kan je inmiddels al wel rijden met de bus?
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 25, 2021, 15:22:48 pm
Pff praat me er niet van  :( Die spuiter van me doet het in z’n vrije tijd. De avondklok en rugproblemen naderhand hebben het project enorm vertraagd.. Hij is ontzettend grondig maar nog lang niet gespoten helaas…
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: EZ8668 op oktober 26, 2021, 22:23:24 pm
Ohw dat is balen, tja voor sommige zaken ben je nu eenmaal afhankelijk van andere. Hopelijk kan hij je met het eindresultaat nog verrassen.

Ook er al over uit wat voor kleur(en combi) hij gaat krijgen?

 
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op oktober 28, 2021, 11:09:40 am
Jazeker! Onderkant wordt L380 Turkish, en bovenkant wordt een witte kleur van Audi.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 08, 2021, 22:22:59 pm
9-6-2020

Zo vandaag weer een stukje kunnen doen.. het laatste vieze werk:

vooras, pedal-pan, plaatje in de vloer over de HRC en de binnenkant van de achterste balk waar het motorrubber in komt kaal gemaakt:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_14_37.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_13_53.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_12_26.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_11_37.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_16_39.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_15_44.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_08_11_21_10_17_50.jpeg)


Volgende stap is ontvetten, RX5 en RX10.








Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 14, 2021, 21:35:59 pm
27-6-2020

Afgelopen tijd weer lekker verder kunnen gaan met de bus.. het laatste In de RX:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_14_11_21_9_31_05.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_14_11_21_9_32_05.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_14_11_21_9_32_46.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_14_11_21_9_33_31.jpeg)



Nu de voorremmen aanpakken. Cilinders opnieuw in het vet en de ankerplaten plus trommels spuiten. Daarna de as er weer onder en opbouwen met nieuwe onderdelen.


Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: volkswouter op november 15, 2021, 08:59:49 am
Het is aan te raden om je vooras zo kaal mogelijk terug te monteren ivm het gewicht.

Ik heb soortgelijke foto's van de losse onderdelen... ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 15, 2021, 22:38:36 pm
Haha ik heb m dus zo gemonteerd  ;D ging verder prima. Dit was afgelopen jaar al he.. inmiddels al een stuk verder en dat zal ik uiteraard nog allemaal posten!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 19, 2021, 16:21:39 pm
15-8-2020

Verder gegaan met de vooras en remmen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_55_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_56_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_57_21.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_57_47.jpeg)

Stuurdemper gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_58_17.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_10_39.jpeg)

Uiteraard met nieuwe bouten en borgplaatjes:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_59_57.jpeg)

Stuurhuis en schakelstang gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_58_53.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_3_59_27.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_00_29.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_01_32.jpeg)

Mooi gezicht die nieuwe en frisse onderdelen  ;D

Voor t eerst in een lange tijd op z’n wielen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_02_08.jpeg)

En door met de voorvloer en cargovloer:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_02_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_04_05.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_03_33.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_19_11_21_4_04_35.jpeg)


Nu een kleur wit gaan uitkiezen die aan de binnenkant en het bovenste deel aan de buitenkant komt   8)




Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: volkswouter op november 20, 2021, 09:53:35 am
Geen laswerk aan laadvloer of vloervloer nodig gehad?
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 20, 2021, 23:04:47 pm
1 stukje bij de laadvloer, te zien aan de rode primer. Verder niets :D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 27, 2021, 10:40:14 am
2-10-2020

Zo, weer even wat posten. Ik vind het wel leuk om de vorderingen bij te houden.

Nadat ik met de bodem aan de binnenkant was begonnen, en in de RX5 had gezet, bedacht ik me opeens dat het slimmer is om eerst gaten te boren voor de bedbank scharnieren en andere interieurdelen, voordat de RX10 op de bodem gaat en de rest van het interieur gespoten wordt... dus werd het eerst focussen op de rest van de onderkant..

De nieuwe handremkabels weer gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_29_15.jpeg)

Nieuwe ashoezen (inmiddels is de rode vloeibare pakking netjes weggehaald, voor de perfectionisten onder ons daarover beginnen haha):

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_29_55.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_30_26.jpeg)

Daarna een setje remleidingen en een ombouwset naar gescheiden remsysteem gekocht. Origineel zit er een enkelkrings remsysteem op een Duitse T1 tm 1966 en een Braziliaanse tm 1975. Ik bouw hem om naar een gescheiden remsysteem met een HRC uit een T2 (even een oude HRC van een T2 gemonteerd om alvast de remleidingen te kunnen buigen. De HRC staat in bestelling). Ben toch gegaan voor de gecoate stalen, vond ik netter.. Ook een mooi plekje uitgezocht voor het nieuwe T stukje aan de voorzijde:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_25_34.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_18_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_27_56.jpeg)

Ik zal wel wat moeten verzinnen op de belly pan, die past niet meer door de grotere HRC, dus zal ik pas moeten maken.

Vervolgens lekker een middagje buigen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_20_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_19_36.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_20_09.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_22_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_23_22.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_23_51.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_24_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_24_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_27_00.jpeg)

Leiding clips en bouten opgeknapt:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_28_36.jpeg)



















Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 27, 2021, 11:02:28 am
22-11-2020

Zo.. weer ff een update. Onderkant is eindelijk af. Nieuwe hoofdremcilinder zit er op (T2 gescheiden remsysteem) en alle remleidingen zitten eronder:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_43_10.jpeg)


Ondertussen had ik een akkoord met de spuiter. Omdat ik niet wist of het budget al toereikend was, moest ik daarop wachten om de vervolgstappen te bepalen. Nu er een akkoord is ben ik begonnen om de hele bus leeg te trekken.

Als eerste die lelijke truckspiegels eraf. Beetje plamuur kwam er al onder vandaan:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_48_53.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_51_31.jpeg)

Deurbekleding en raamstijlen gedemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_47_13.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_50_26.jpeg)

Alle ramen eruit gehaald, gelukkig allemaal nog heel  8) De raamrubbers zijn allemaal nog goed dus die wilde ik hergebruiken. Er is maar weinig rot onder de raamrubbers gelukkig:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_44_16.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_44_56.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_46_03.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_46_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_47_44.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_48_15.jpeg)

En verder met demontage:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_49_51.jpeg)

Rubbers helemaal vergaan:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_51_01.jpeg)

Voorafgaand aan het spuiten gaten geboord om het toekomstige logo te kunnen plaatsen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_11_21_10_51_58.jpeg)

Ik had een deluxe trim besteld bij Paruzzi maar er bleek een verkeerde set in de doos te zitten, één voor een brede achterklep. Daarnaast was de (nieuwe) set al beschadigd en was de pasvorm en kwaliteit om van te huilen. Ik snap dat je altijd moet buigen maar zelfs de neustrims waren te lang en moesten worden ingekort. Set teruggegestuurd en een andere bij BBT besteld. Ben benieuwd naar die kwaliteit, was 100 euro duurder..

Volgende keer verder met de overmaat spiegelarmen monteren. Dan kunnen die worden meegespoten en heb ik spelingsvrije deuren die kunnen worden afgesteld.























Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 28, 2021, 16:45:39 pm
27-11-2020

Vandaag verder met de overmaat spiegelarmen. Vorige week kwam ik erachter na wat sparren met Eric, een oud member van dit forum, dat ik een ruimer nodig had.  Deze kon ik van hem lenen, waarvoor dank! Gelijk even gekeken bij zijn bus, wat een plaatje! Ook even lekker over onze hobby gepraat, was gezellig! Met de ruimer erbij ging het monteren van de overmaat spiegelarmen van een leien dakje:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_39_02.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_39_38.jpeg)

Daarna een begin gemaakt met het demonteren van onderdelen van de motor:

Van dit:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_40_13.jpeg)

Naar dit:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_42_04.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_40_41.jpeg)


Je leest wel eens over veel troep in de oliekoeler, de koelribben van de cilinders en tussen de schoepen van de ventilator. Dit was bij mij niet het geval. Wel zag ik een aantal afgebroken koelribben van een kop, maar dit is niet erg op de plek waar ze zitten..


Een aantal weken geleden heb ik een compressie- en lektest gedaan en daar kwamen prima waardes uit.

Plannen zijn hierop aangepast: alle pakkingen en keerringen vervangen, ontsteking vervangen voor een 123, dynamo reviseren, bougies en kabels vervangen en beplating fatsoeneren en spuiten. Ook komen er nieuwe klepstelboutjes in. De oude zijn helemaal plat en scheef   ::)


Verder zit de axiale krukasspeling heel iets boven de tolerantie. Deze zal opgelost worden door de krukas uit te shimmen.





Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 28, 2021, 16:51:18 pm
13-12-2020

Afgelopen week de goeie deluxe trim binnengekregen. Deze komt van BBT en is kwalitatief veel beter dan die van Paruzzi, dus de 100 euro extra zeker waard!

Vrijdag en vandaag gemonteerd samen met m’n zoon  8)  . Super blij mee want alleen lukt dit niet. Ben heel tevreden met het resultaat!

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_47_40.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_48_13.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_48_46.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_4_49_23.jpeg)

De trim heb ik eerst gemonteerd en pas gemaakt zodat de geboorde gaatjes kunnen worden meegespoten ter bescherming, en natuurlijk om beschadigen van de lak te voorkomen met het buigen en pas maken op de verse lak. Nu de laatste paar kleine dingetjes en dan kan richting de plaatwerker/spuiter.








Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Riekelt op november 28, 2021, 17:46:52 pm
Mooi  Om te zien dit project goed bezig👌,ik ben zelf bezig met een Braziliaanse samba conversie.  Die trim is inderdaad een dingetje,let op dat je niet te grote schroefjes gebruikt,weet ik uit ervaring😐
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 28, 2021, 22:14:32 pm
Ik heb de schroefjes gebruikt die er bij geleverd werden. Werkt goed!
Samba conversie, lijkt me ook een mooi project!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 28, 2021, 22:18:52 pm
19-1-2021

Zo, de laatste kleine dingetjes afgerond en afgelopen zaterdag in de sneeuw de bus richting spuiter gebracht. Heel benieuwd naar het resultaat!

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_15_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_16_57.jpeg)

Komende tijd verder met het motorblok.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 28, 2021, 22:33:28 pm
29-3-2021

Zo, maar weer ff bijwerken hier..
Inmiddels schrijven we alweer maart 2021. Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), en wat prive omstandigheden van de spuiter maar goed het is niet anders..

Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar.

Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_25_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_27_17.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_26_41.jpeg)

Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ is (1300, Braziliaanse motornummers zijn anders dan Europese):

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_31_10.jpeg)

Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_31_48.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 28, 2021, 22:41:45 pm
Maarrrrrrrr...  Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest):

2 gescheurde koppen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_35_31.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_36_34.jpeg)

En een warmloper op de 2e cilinder:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_37_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_28_11_21_10_38_25.jpeg)

Dus totaal onverwacht…  En kon ik me gaan beraden wat voor mij de beste keus zou zijn..
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 29, 2021, 22:40:36 pm
8-4-2021

April 2021 had ik besloten om te gaan voor een nieuwe set 1600 cilinders en zuigers van Mahle en tweedehands koppen. Het draaiend gedeelte laat ik voorlopig wat het is. Speling krukas had ik er al uit door de drie shims aan te passen en de nokkenas zag er prima uit. Dit is voor nu prima samen met het vervangen van alle pakkingen, klepstelbouten en 123 ontsteking wat toch al op de planning stond. Tevens laat ik de carburateur reviseren en het asje van de gasklep opnieuw spelingsvrij maken dmv nieuwe bussen. Hele mooie koppen kunnen kopen bij Willy Seegers, enkelpoorts zoals ik had dus ik hoef de koeling ook niet aan te passen. Koppen komen uit een industriemotor en zijn in hele goede staat. Wel ga ik de kleppen inslijpen nu toch alles los ligt. Dit is prima zelf te doen.

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_36_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_37_29.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_37_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_38_31.jpeg)

De cilinders en zuigers had ik nog niet binnen maar ik kon verder met het reviseren van de koppen en het spuiten van de koelbeplating.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 29, 2021, 22:49:28 pm
12-4-2021

Gisteren een begin gemaakt met de 'revisie' van de koppen. Ik ga de kleppen opnieuw inslijpen (was wel nodig ook), klepstelboutjes vervangen, speling van de kleppen in de klepgeleiders checken en de tuimelaars en oliekanaaltjes aanpakken.

Voor:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_42_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_43_44.jpeg)

Tijdens:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_44_17.jpeg)

Na:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_44_59.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_45_34.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_11_21_10_46_04.jpeg)

Super gelukt. Koppen (kleppen) zijn vloeistof dicht, getest met benzine. Hierna zijn de tuimelaars aan de beurt!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op november 30, 2021, 22:24:41 pm
17-5-2021

Verder gegaan met de tuimelaarassen. Alles gedemonteerd en zeker de helft van de oliekanaaltjes zat potdicht.

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_15_03.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_15_40.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_16_18.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_17_25.jpeg)

Carburateur gereviseerd incl nieuwe bussen voor de as van de gasklep:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_19_16.jpeg)

Koppen uitgelitert (om de compressieverhouding te kunnen bepalen) met zelfgemaakt setje:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_17_00.jpeg)

Pakkingen oliekoeler  vervangen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_23_25.jpeg)

Motorbeplating gespoten:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_11_21_10_18_05.jpeg)

Nu wachten op de zuigers en cilinders.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 01, 2021, 22:52:05 pm
10-7-21

Inmiddels was het juli 2021 en wachtte ik al 2 maanden op de zuigers en cilinders. De set van Mahle nog steeds backorder nadat steeds de datum van levering wordt opgeschort. Ben wat gaan informeren over AA performance products en deze schijnen niet meer onder te doen voor Mahle. Ook Ahnendorp schijnt er motoren mee te bouwen dus deze set maar besteld. Het ziet er goed uit!

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_01_12_21_10_50_01.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_01_12_21_10_50_47.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 04, 2021, 00:04:40 am

10-7-21

Begonnen met het demonteren van de cilinders:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_03_12_21_11_49_45.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_03_12_21_11_51_02.jpeg)

Omdat ik weinig tijd had ben ik na het reinigen van contactoppervlakken verder gegaan met het wat opknappen van de dynamo. Gelijk nieuwe koolborstels erin.

Van dit:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_03_12_21_11_51_44.jpeg)

Naar dit:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_03_12_21_11_52_18.jpeg)

Om te eindigen met dit:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_03_12_21_11_52_49.jpeg)









Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 04, 2021, 00:07:07 am
27-7-21

Afgelopen weekend de nieuwe zuigers en cilinders tijdelijk gemonteerd om de deckhoogte te meten. Deze was bij alle cilinders 1,3mm. Als je deze waarde in een compressieverhouding calculator neerzet samen met wat andere waardes kom je op de volgende berekening:

Diameter: 85.5mm
Slag: 69mm
Verbrandingskamer: 50ccm
Deck height: 1.3mm
De compressieverhouding is 7.9:1

Dit is voor een bus vrij hoog. VW schrijft voor de lichte voertuigen 7,5:1 voor en voor bussen 7,2:1. Aangezien ik voor veilig en lange levensduur wil gaan wil ik daar niet teveel van afwijken, ondanks de betere kwaliteit benzine dan 40 jaar geleden. Daarom voor shims van 1mm gekozen voor onder de cilinders waardoor de volgende compressieverhouding wordt verkregen:


Diameter: 85.5mm
Slag: 69mm
Verbrandingskamer: 50ccm
Deck height: 2.3mm
De compressieverhouding is 7,3:1

Hiermee zit ik aan de veilige kant. Shims zijn besteld, hopelijk aankomende week een begin maken met het opbouwen.  8)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 04, 2021, 22:45:30 pm
31-7-21

Zo, lekker op m’n gemak met het blokje bezig geweest:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_04_12_21_10_39_12.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_04_12_21_10_39_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_04_12_21_10_40_29.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_04_12_21_10_40_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_04_12_21_10_42_12.jpeg)

Blok zit weer dicht. Motorbeplating is het volgende klusje  8)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 05, 2021, 12:05:17 pm
13-9-21

Na een hoop vertraging bij de spuiter ivm persoonlijke omstandigheden van zijn kant is hij nu toch goed begonnen. Een kleine greep uit de toegestuurde foto’s:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_50_01.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_50_41.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_51_21.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_51_51.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_52_18.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_53_06.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_53_42.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_54_15.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_54_51.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_11_55_23.jpeg)


Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 05, 2021, 12:34:15 pm
25-9-21

Eind september ben ik de motor gaan afbouwen:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_19_42.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_20_29.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_20_51.jpeg)

Uitshimmen ventilator:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_21_17.jpeg)

Gereviseerde carburateur:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_21_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_22_14.jpeg)

123 ontsteking en nieuwe brandstofpomp:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_22_38.jpeg)

Nieuwe bougiekabels:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_23_04.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_23_29.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_24_00.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_12_24_20.jpeg)

Inmiddels de first run gehad, loopt perfect!








Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 05, 2021, 21:44:43 pm
25-9-21

Ook de tank opgeknapt. Geen roest van binnen  ;D

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_9_38_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_9_39_41.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_9_40_37.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_05_12_21_9_40_06.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 07, 2021, 22:44:42 pm
Inmiddels zijn we qua tijdlijn aanbeland in het heden. Eens in de één a twee weken krijg ik meestal een update van de spuiter met foto’s. De afgelopen keer is hij met de rechterkant bezig geweest en heeft hier en daar wat kleine laswerkzaamheden moeten verrichten wat hij zeer netjes heeft gedaan. Al met al valt het tot nu toe echt mee.

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_25_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_26_51.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_27_37.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_31_45.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_37_01.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_32_23.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_28_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_29_29.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_29_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_31_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_30_26.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_33_33.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_34_05.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_12_21_10_36_04.jpeg)








Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: EZ8668 op december 09, 2021, 22:12:16 pm
Motortje ziet er zo weer helemaal fris uit. Leuk werk om zelf te doen in ieder geval, helemaal als je het op het gemakje kan doen!

Kwa plaatwerk zit het er allemaal prima uit zeg, kan een hele bak slechter. Hoop dat de plaatwerker/spuiter de spirit te pakken nu heeft💪🏽
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 12, 2021, 00:27:28 am
Klopt, motor is echt leuk om zelf te doen! Ja, ik heb echt geluk met deze bus. Laswerk is echt minimaal, zowel aan de onderkant als carrosserie. Nu hopen dat de spuiter doorzet en ik snel kan gaan afbouwen!

Aankomende week komt een kennis van me terug uit Brazilië met wat onderdelen: nieuwe kabelboom, zekeringkast, richtingaanwijzer hendel, 4 schuifruiten (zijkant) en richtingaanwijzer lenzen.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 20, 2021, 22:39:56 pm
Inmiddels is mijn kennis terug uit Brazilië en kerst kwam vroeg voor mij dit jaar 8)

Nieuwe kabelboom compleet met zekeringkast. Zeer nette dikke kabels, met kabelschoentjes, gelabeld en zelfs inclusief koplampstekkers:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_28_02.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_29_21.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_28_26.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_28_59.jpeg)

Dashboard handgreep, richtingaanwijzer hendel en glaasjes:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_30_06.jpeg)

4 schuifruitjes:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_30_31.jpeg)

Ook zijn mijn usa style koplampen binnengekomen, deze gewoon in NL besteld

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_20_12_21_10_31_35.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: volkswouter op december 21, 2021, 10:03:32 am
Inmiddels is mijn kennis terug uit Brazilië en kerst kwam vroeg voor mij dit jaar 8)

Nieuwe kabelboom compleet met zekeringkast. Zeer nette dikke kabels, met kabelschoentjes, gelabeld en zelfs inclusief koplampstekkers:

Dat ziet er goed uit en wordt een feestje om te plaatsen straks!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op december 21, 2021, 19:00:27 pm
Zeker Wouter! Ben er erg blij mee! Nu nog wat schot in de bus zelf ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: groen-bruin op januari 19, 2022, 19:08:27 pm
Jij ook hartelijk dank voor het plaatsen van vele foto's. Ik moet nog leidingen er in lassen en weet niet precies meer hoe alles zat maar van jou foto's kan ik wel weer het één en ander zien hoe het zou moeten zitten.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op januari 21, 2022, 07:50:43 am
Geen dank, het is gewoon leuk om te zien hoe wij met z’n allen die projecten langzaam laten vorderen. Mocht je meer foto’s willen van bepaalde delen, vraag maar. Heb er honderden.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op januari 30, 2022, 16:37:15 pm
Niet heel veel nieuws helaas… wel wat progressie maar ik zou graag wat meer progressie zien 8)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_54_26.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_54_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_55_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_55_33.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_55_52.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_56_47.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_56_14.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_57_07.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_57_28.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_57_53.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_30_01_22_3_58_23.jpeg)



Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op maart 06, 2022, 15:14:40 pm
Kleine update weer, langzaam maar zeker een beetje vooruitgang

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_06_03_22_3_08_23.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_06_03_22_3_08_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_06_03_22_3_09_17.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_06_03_22_3_09_38.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_06_03_22_3_10_02.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op maart 27, 2022, 22:22:24 pm
Zo, weer ff een update: de lange zijde en de voorkant zijn strak en staan in de epoxy en grondlak.. aankomende week zijn de rechterkant, achterkant en dak aan de beurt.

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_07_44.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_08_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_08_44.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_09_14.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_09_39.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_09_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_10_17.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_10_45.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_11_14.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_11_39.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_12_12.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_12_38.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_27_03_22_10_12_57.jpeg)





Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op april 10, 2022, 22:44:07 pm
Inmiddels staat de rechterkant ook in de epoxy en grondverf en is bijna spuitklaar. Nu is het dak aan de beurt en daarna de binnenkant.

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_31_18.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_31_47.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_32_10.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_33_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_34_14.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_34_51.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_35_14.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_32_36.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_33_20.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_35_43.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_36_12.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_10_04_22_10_36_42.jpeg)







Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: TurboJohan op mei 08, 2022, 17:22:45 pm
Dit is wel echt een serieus project.
Word wel echt mooi zo!

Wat voor motor komt er in?

Johan
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op mei 08, 2022, 22:40:19 pm
Doe m’n best :) strakmaken en spuiten is ook het enige wat ik uitbesteed, echt een vak apart.
Motor heb ik gereviseerd. Ik heb het originele carter gebruikt en de rest vervangen, staat ergens in m’n topic ook. Heb er een 1600 van gemaakt.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: TurboJohan op mei 09, 2022, 07:43:15 am
Dat snap ik.
Ik kan ook alles zelf, maar strak maken en spuiten begin ik ook niet aan, dat is echt een vak apart.

Je motor ziet er weer fris uit.
Een 1600 rijd al wel een stuk beter.

Johan
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op mei 09, 2022, 12:11:01 pm
Zeker, dat is echt een vak apart! Ja ben benieuwd. Voorlopig kan ik dat nog niet testen ;D
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op mei 12, 2022, 19:57:02 pm
Update Bodywork 8.642  ;D

Buitenkant staat nu strak, in de epoxy en grondverf:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_46_48.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_47_15.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_47_38.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_47_58.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_48_22.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_48_46.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_49_18.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_49_45.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_50_06.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_50_26.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_50_55.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_05_22_7_51_21.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: TurboJohan op mei 26, 2022, 21:22:12 pm
Lekker bezig.
Ben benieuwd hoe hij er uit ziet als hij in de kleur is!

Johan
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juni 01, 2022, 21:55:49 pm
Ik ook! Binnenkant staat nu als het goed is in kleur, en zaterdag wordt ie zoals het er nu naar uitziet eindelijk gespoten! Zodra ik foto’s heb zal ik ze posten. Eindelijk na anderhalf jaar pfff…
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juni 07, 2022, 09:03:43 am
Nou, de eerste foto’s vers van de pers, sorry voor de slechte kwaliteit, spuiter heeft een kapotte lens ;D

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_53_03.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_53_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_54_02.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_52_09.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_51_30.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_50_57.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_50_31.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_50_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_49_49.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_49_23.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_49_02.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_8_48_38.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juni 07, 2022, 22:33:45 pm
En weer thuis met betere foto’s:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_10_29_09.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_10_29_28.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_10_29_46.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_10_30_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_07_06_22_10_30_37.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Riekelt op juni 14, 2022, 12:03:48 pm
ziet er weer mooi uit toch😉. Jammer  dat het zo lang duurt voor je.  Gelukkig kan je nu weer aan de bak😎
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juni 15, 2022, 22:59:35 pm
Inderdaad, lang op gewacht. Heerlijk om weer op te bouwen!
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juni 25, 2022, 21:49:19 pm
Rustig aan het opbouwen. Merk wel dat veel nieuw spul niet of niet goed past. Moet veel aanpassen en terugsturen.

Nadat de bus terug van de spuiter kwam, begonnen met de achterlichten:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_33_39.jpeg)

Vervolgens de nieuwe kabelboom in en onder de bus geleid. Door het chassis was ff stoeien maar is uiteindelijk gelukt:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_34_08.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_34_31.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_34_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_35_18.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_35_41.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_36_11.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_36_37.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_37_04.jpeg)

Toen de tank weer gemonteerd met nieuw vulhals rubber:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_37_40.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_38_06.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_38_26.jpeg)

Als laatste voor vandaag het motor afsluitrubber gemonteerd:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_38_54.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_25_06_22_9_39_19.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juni 29, 2022, 19:55:10 pm
Motor er weer in na bijna 2 jaar. Werkt wel lekker, alles nieuw, vetvrij en gespoten  ;D

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_29_06_22_7_53_37.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Riekelt op juli 02, 2022, 21:06:52 pm
lekker bezig😉
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juli 04, 2022, 19:11:16 pm
Tnx, heerlijk om te doen.
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: Splitrazor op juli 12, 2022, 22:15:42 pm
Niet heel veel nieuws, bezig geweest met het herstellen van de gaten in het stuur met epoxyhars:

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_08_09.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_07_46.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_08_42.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_09_08.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_09_31.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_09_56.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_11_09.jpeg)

(https://www.spijlbussen.nl/gallery/10_12_07_22_10_11_32.jpeg)
Titel: Re: Mijn 15 raams uit Brazilië
Bericht door: JT1 op augustus 02, 2022, 20:51:57 pm
Wordt allemaal mooi hier. Hoop dat ik weet een sprintje kan doen aan het einde van het jaar...