Spijlbussen.nl

Mijn 15 raams uit Brazilië

Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
24-4-2020

Zo. Alles vanaf de vooras naar achter is klaar en kan na drogen worden opgebouwd. Wat een werk maar ben zeer tevreden!













Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
26-4-2020

Vandaag met mn schakelstang bezig geweest omdat ik er nu mooi bij kan en alle geleiders wil vervangen en stofkappen wil monteren.

In Brazilië hebben ze in de loop der tijd verschillende types gehad. Een Braziliaanse spijlbus volgt niet de evolutie van een Duitse spijlbus. Een Braziliaanse kan bijvoorbeeld nieuw type richtingaanwijzers hebben en oud type deurklinken. Je kan dus niet per definitie zien aan onderdelen welk bouwjaar de bus heeft. Wel is alles uitwisselbaar met de Duitse bussen, maar je kan dus niet zomaar onderdelen op modeljaar bestellen.
Ik heb een buis waar de schakelstang doorheen loopt. Op plaatjes en tekeningen heb ik gezien welke onderdelen ik nodig heb. Er zat bij mij namelijk niks op qua geleiders en stofkappen dus had geen referentie.

Eerst wilde de stang er niet uit. Toen heb ik hem naar voren getrokken, en ergens in het midden bleek er toch een geleider te zitten:



Dat was ook de enige. Verder geen geleiders en stofkappen.
Ik was in de veronderstelling dat er aan beide kanten een plastic geleider moest zitten, een soort shuttle vorm. Zoals jullie kunnen zien heb ik een soort cilindervorm.

De schakelstang heeft dus een gaatje in het midden voor een geleider, en een gaatje aan de voorzijde. De zijde bij het neusstuk van de bak heeft dus geen gaatje voor een geleider. Dit komt overeen met een (Duits) type schakelstang van bouwjaar 1958-1962 (mijn bus is van 1975).


Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
1-5-2020

Nou weer lekker kunnen doorgaan met klussen..

Eerst wat onderdelen besteld. Even goed gekeken wat ik nodig had aangezien er een aantal dingen gewoon niet op zaten en ik niet in mijn hoofd heb waar er nou een stofkapje, geleidebus of wat dan ook hoort te zitten, en dat dus ook niet kon opzoeken omdat de Braziliaanse bussen zoals gezegd oude en nieuwe type onderdelen door elkaar gemonteerd hebben zitten..





Nieuwe bakrubbers, origineel VW:



Daarna begonnen aan het opbouwen van de bak. Startmotor gemonteerd,  en de massakabel. Ook de nieuwe bakrubbers gemonteerd:















Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
Daarna de schakelstang opgelapt. Vervolgens geleidebussen en stofkappen van de schakelstang gemonteerd. Ook een op de bakneus al is dat volgens mij niet standaard op een T1 maar ik vond het een fijn idee. De boutjes om de schakelstangen te verbinden stonden backorder dus die worden nog vervangen:











Offline SplitScreenTaxiBus

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 5
    • Karma: +0/-0
  • Kombi seize portas tipo 201
    • Bekijk profiel
    • Splitscreen Taxibus
Grappig van die schakelstang, dat had ik in september 2015 ook al lopen uitvogelen met al die geleiders en stofkappen. De foto's staan inmiddels weer in de toptic "Klus aan de Splitscreen Taxibus". Als het goed is hebben de bouten een gaatje waarmee je ze met een ijzerdraadje kunt borgen tegen lostrillen en kwijtraken.


Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
Klopt helemaal ;D Gelukkig is alles makkelijk uit te zoeken/ terug te vinden als je de evolutie van een Duitse bus een beetje kent.


Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
1-5-2021

Toen de schakelstang weer gemonteerd hoe het hoort. Nu kon eindelijk de achteras er weer onder. Eindelijk wat resultaat te zien. Wat een heerlijk gezicht is dat.









Nieuwe koppelingsveer gemonteerd:



Prise-as keerring vervangen en druklager gemonteerd:





Nu eindelijk na maanden de bus weer op 4 wielen kunnen zetten zodat ik de bus kon omdraaien in mn garage. Morgen een begin maken met alles vanaf de vooras naar voren demonteren. Dan dat stukje bodem helemaal kaal maken en coaten. Vooras er onderuit (link en kingpins zijn al gereviseerd) en die ook coaten. Vervolgens de rest opbouwen met nieuwe Duitse onderdelen en een gescheiden remsysteem aanleggen met nieuwe stalen remleidingen.







Online Splitrazor

  • Newbie
  • *
    • Berichten: 49
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
    • Bekijk profiel
2-2-2020

Vandaag even doorgepakt en de vooras gedemonteerd. Ook alle remleidingen, HRC en de meeste kabels en bedrading verwijderd. Aankomende week weer beginnen aan het vieze werk met de staalborstel en lamellenschijf  ;D










Wat echt opvalt is dat er nog geen enkel boutje vastgerot zat, of is afgebroken aan de bus. Helemaal niks. Dat is dan wel weer lekker ;)