Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Gestrand op (weg naar) onze vakantie  (gelezen 2171 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Buzzz
Spijl blijft

« Gepost op: September 06, 2006, 11:06:30 »

Afgelopen maandag was het begin van onze vakantie. Het plan was eenvoudig. ' We pakken de bus, rijden naar het zuiden en we zien wel.'

Zo gezegt zo gedaan. Alles ging goed tot we even bij de benzinepomp vlak voor Soerendonk gestopt waren voor een flesje water. Vanaf dat moment ging het mis. De olietemperatuur vloog in korte tijd omhoog tot boven de 120 graden, de bus verloor alle trekkracht en begon erg veel herrie te maken. We hebben het (voortsukkelend over de vluchtstrook) gehaald tot de afslag Nederweert waar we bij de Mc-Donalds de schade hebben opgenomen.

Nadat we de motor flink  hebben laten afkoelen hebben we uitgezocht wat de oorzaak van het probleem was. Dit bleek de ontsteking te zijn. De bout waar die mee vasgeklemt zit was/is dol en daardoor was de ontsteking verdraaid, met bovenstaande gevolgen.

De ontsteking met wat kunst en vliegwerk weer redelijk op tijd gezet, en de contactpunts afstand met een kartonnetje provisorisch afgesteld leek alles weer goed te gaan. De motor starte ineens en het gerammel was verdwenen. Dus de reis naar de eerstvolgende camping maar voortgezet onder het mom van ' Dan zien we daar wel verder'.

Helaas klonk het gerammel in de motor na de eerste bocht al weer zo luid en verontrustend dat we wel moesten besluiten om de bus aan de kant te zetten om verdere schade te voorkomen. Gelukkig vrij snel iemand bereid gevonden om ons naar huis te komen slepen. De bus staat nu voor de deur. De onsteking heb ik gisteren totaal vervangen, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Er klinkt een onheilspellend geklop  aan de linkerkant van de motor. Hetzelfde geluid als de vorige keer. (http://spijlbussen.nl/smf/index.php?topic=738.0)
Morgen dus maar het blok er uit om het eens verder te onderzoeken. Voor zover ik het nu kan zien zijn alle klepstelen nog heel en heb ik op alle 4 de cilinders nog compressie. Dus mag ik hopleijk concluderen dat er geen kleppen gebroken zijn, en er geen gat in een zuiger zit. Maar we zien het wel als de koppen er af zijn.

Hopelijk is het probleem niet te groot en kunnen we het zelf oplossen.

---  Hoezo, een raket nodig om naar de maan te gaan?
     Bij mij gaat alles naar de maan, zonder raket.          ---

vwboesie
Spijl blijft

« Antwoord #1 Gepost op: September 06, 2006, 11:30:32 »

Jeetje, dat is balen zeg. Hoop dat je het probleem snel weet te verhelpen en weer op pad kan. Dan maar wat minder ver naar het zuiden.
Probeer iin ieder geval nog een beetje te genieten van je vakantie. Gelukkig is het vandaag in Nederland ook lekker weer !

1964 T1 13 raams deluxe walkthrough
Drive Hybrids, I need your gas !!!
http://www.vwbuz.com

vwzone
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #2 Gepost op: September 06, 2006, 18:36:38 »

Geen fijn begin van de vakantie.  Sad
Iig succes met de reparatie, hopenlijk is (nog) het te verhelpen.

Buzzz
Spijl blijft

« Antwoord #3 Gepost op: September 07, 2006, 22:05:19 »

Bedankt voor de bemoedigende woorden.  Smile

Ik heb het probleem inmiddels gevonden. Het drijfstanglager van de drijfstang van cylinder 4 is verwoest. In het carter kwam ik grote delen van een lagerschaal tegen, dus toen ben ik de cylinders maar eens gaan demonteren. Het blijkt dat de zuiger in cylinder 4 een enorme speling heeft van voor naar achter. Dus als er ontbranding is in die cylinder dan slaat de drijfstang met een klap tegen de krukas aan. Vandaar dus dat verontrustende geluid.
Ik ben nu bezig om het blok maar volledig te reviseren. Carter uit elkaar en alle lagers vervangen en dergelijke.

Indien er belangstelling voor is wil ik er wel een topic in de afdeling motor aan wagen met wat fototjes enzo. Kunnen jullie me ook nog een beetje tips geven misschien. Smile
Ik ga nu op zoek naar de juiste onderdelen en dan kan ik hopelijk dit weekend nog het blok in orde maken. (Als de krukas niet beschadigd is tenminste)

---  Hoezo, een raket nodig om naar de maan te gaan?
     Bij mij gaat alles naar de maan, zonder raket.          ---

vwzone
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #4 Gepost op: September 08, 2006, 06:06:00 »

Indien er belangstelling voor is wil ik er wel een topic in de afdeling motor aan wagen met wat fototjes enzo. Kunnen jullie me ook nog een beetje tips geven misschien. Smile

Natuurlijk! Schrijf er maar een topic over.  Very Happy

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this