Pagina's: [1] 2 3 ... 12   Omlaag
Auteur Topic: How to: IRS ombouw  (gelezen 53054 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Gepost op: September 04, 2006, 16:05:02 »

2 Augustus 2003, als uitgangspunt mijn -op de 1776cc nŠ- 1967 SO42, in bezit sinds mei 2003 love4

Zaterdagmorgen (5 Juni '04) om 07:45 begonnen. (de tank is er ook uit, om er eentje van een T2 te kunnen monteren)

en als eerste de nose cone van de spijlbus bak verwijderd..

(zoals je ziet was ik vergeten de olie van tevoren af te tappen ... silly me)

en gemonteerd op de kever 1303S IRS bak.

daarna schoof de IRS bak zonder veel problemen zo op z'n plek.

en na de "lijn" van de aandrijfassen gecontroleerd te hebben kunnen nu de springplates eraf.

nu de spijlbus springplate (onderop de foto) nog aan passen naar het 1303S springplate model,en alles kan weer op z'n plek.

Zondagmorgen (6 Juni 2004), een uurtje of 11:00 ....

De 1303 draagarm kaal gehaald en gelijk gepast met de 5x130 trommel en de 7x16 Fuchs velg.

en daarom MOE(S)T het eronder !

Maandagavond (7 Juni 2004)
Als eerste de type1 IRS springplate verzaagd, en wel zo dat ik ze dadelijk als mal kan gebruiken om beide spijlbus
springplates naar dat model te zagen.

een anderhalf uur later .....

daarna de 1303 draagarmen uitgemeten onder de westy, alleen het het eindstoprubber een andere plek moeten krijgen.

de IRS draagarm zit nu aan de buitenzijde van de veerplaat gemonteerd, maar om 10mm extra ruimte kunnen winnen
zal hij aan de binnenzijde van de veerplaat komen.
De bumpstop komt te vervallen en voor de schokdemper moet nog nieuw bevestigingspunt gemaakt worden.

Nu moet het voorste IRS draagarm scharnierpunt worden bepaald,

en moet de radius van de type1 IRS steun aangepast worden aan de dikkere torsiebuis van de T1

woensdagavond (9 Juni 2004),een uurtje of 22:00 ....

Als eerste weer de 1303 draagarm met remtrommel en velg gemonteerd en de achterwielophanging "op lijn" gezet.

een klein uurtje later.... De aanlas IRS steun zit op z'n plek en vastgelast.

Vrijdagmorgen (11 Juni 2004, 06:15
Twee schokbrekerbussen, om de dempers haaks op het chassis te kunnen monteren ...

De draagarm zit nog op z'n plek en dat komt nu mooi uit om de definitieve plek van de demper op het chassis te kunnen bepalen.
Wel de krik onder de draagarm gezet,om een zo goed mogelijk scharnierpunt en gat voor de schokbreker te gaan boren.

Gat is geboord (20mm) en de bus (met "kraag") zit erin.

Nog een laatste keer passen van de schokbreker en dan kunnen we de bus buiten en binnen aflassen.

Goed, en nu zijn de aandrijfassen dus te kort ....
Een 1303 heeft een smalle spoorbreedte, maar in een bus wordt de plaats van de 1303 draagarmen bepaald door de
springplates. Die zijn maatgevend voor de spoorbreedte, op de tweede plaats komt dan de versnellingsbak en die 2
samen bepalen de (benodigde) lengte van de aandrijfassen.
Opgemeten in ingeveerde toestand, had ik tussen de flenzen 420mm, en de aandrijfas was globaal 400mm, ik kwam
dus 20mm tekort, maar met behulp van Mc Gyver (hij had nog net ff tijd), is alles toch nog goedgekomen.

(foto gemaakt na 15.000km....)

Dit is puur de IRS ombouw, remleidingen, handremkabels ed zullen ook aangepast moeten worden.

Alle ombouw geschied voor eigen verantwoordelijkheid, ik ben niet aansprakelijk voor schade als gevolg van deze ombouw.

(Hopelijk is het zo voor iedereen een beetje duidelijk wat er nu met IRS bedoeld wordt.)

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

spijl63
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #1 Gepost op: September 04, 2006, 16:25:21 »

THX

gr Corne

Evolutie?... waarom moeilijk doen als het ook in 6 dagen kan...

Ron
Spijl is het geworden

« Antwoord #2 Gepost op: September 04, 2006, 18:22:14 »

Ook namens mij, heel erg bedankt. Smile
Mooi overzichtelijk.

Ron
Spijl is het geworden

« Antwoord #3 Gepost op: September 04, 2006, 22:25:44 »

Bedankt, weer wat wijzer geworden  icon_salut

Ron
Spijl is het geworden

« Antwoord #4 Gepost op: September 11, 2006, 23:51:39 »

Aangezien ik binnenkort mijn spijl ga IRS-en, zag ik bij Paruzzi urethaan draagarmbussen( bestelnr 1454), ter vervanging van de rubbers.
Zou dit wat zijn om te doen of juist niet ?
Heeft iemand hier ervaring hier mee ?

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 31, 2006, 09:21:27 »

**update wat betreft de te korte -kever- aandrijfassen**

Een T2 as is 60mm langer dan een kever IRS aandrijfas, en assen inkorten hebben we al eerder gedaan,
en kan degelijker worden gedaan (vind ik) dan assen verlengen. De spline vertanding voor de homokineet
is hetzelfde als voor een kever, alleen de diameter (van de homokineet) is anders. Kever is iets van 90mm,
T2 bus (en Porsche) is 100mm .. wat ook nog kan is het volgende (om de sterkere 100mm homokineten te
gebruiken), type181 (IRS) bakflenzen (past op een 1302/1303 IRS bak), en de 181 (IRS) assen/flenzen te
gebruiken .. de 181 met IRS had namelijk al wel de sterkere 100mm homokineten. Makkelijker is de as van
een T2 gebruiken (en die inkorten naar de juiste lengte) en daar de type1 homokineten op monteren.

Note, ik rij zelf alweer ruim 2,5 jaar en ongeveer 30.000 km met de (kleinere) 1302/1303 aandrijfassen, en
tot op heden zit daar nog geen speling op  Cool

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #6 Gepost op: November 01, 2006, 11:41:40 »

Citaat van: Luuk
Porsche is overigens niet altijd 100mm, op mijn 914 bak zijn de flenzen 'gewoon' voor 90mm CV's.

Nu weet je gelijk waarom de 914 niet als 'echte' Porsche wordt gezien .. er zitten teveel (lees 90mm flenzen) VW onderdelen op  Grapje/Razz

Nirvana
Spijl is het geworden

Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven

« Antwoord #7 Gepost op: December 18, 2006, 04:26:06 »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een IRS set te verkrijgen voor mijn busje. Kan iemand mij een exacte opsomming geven van de onderdelen die ik nodig heb. Dus van bak tot assen etc. En is het voor een IRS systeem mogelijk om oude bak te gebruiken en dif om te zetten, of is dit alleen bij straight axle. Laat het me zo spoedig mogelijk horen. Heel erg bedankt!

Groet Nirvana

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #8 Gepost op: Januari 25, 2007, 14:29:47 »

Citaat van: Area51
Goed,en nu zijn de aandrijfassen dus te kort ....
Een 1303 heeft een smalle spoorbreedte,maar in een bus wordt de plaats van de 1303
draagarmen bepaald door de springplates. Die zijn maatgevend voor de spoorbreedte,en
op de tweede plaats komt dan de versnellingsbak,en die twee samen bepalen de (benodigde)
lengte van de aandrijfassen. Opgemeten in ingeveerde toestand,had ik tussen de flenzen
420mm, en de aandrijfas was globaal 400mm .... ik kwam dus 20mm tekort !! 
Maar met behulp van Mc Gyver (hij had nog net ff tijd),is/gaat alles toch nog goedgekomen !!

Ik wilde de losse assen doorzagen,en daar overheen een bus zetten,en die aan twee kanten
aflassen,maar kans op onbalans is dan errug groot !! Nu zijn er VULRINGEN van 20mm gedraaid,
met hetzelfde "profiel" als de flenzen, en die worden dan tussen de homokineet en de flens
gemonteerd. En of dat nou aan de bakkant of wielkant is,dat maakt volgens mij niet uit.
Op die manier is er ook de minste kans op onbalans,en de vulringen worden gewoon met
langere imbussen vastgezet.

Vulringen zijn weer in de maak .. nog mensen hier die ze nodig hebben, behalve spijl63 en Ron ??

@Nirvana, pb nog gehad ??

spijl63
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #9 Gepost op: Januari 25, 2007, 17:13:44 »

Citaat
Vulringen zijn weer in de maak .. nog mensen hier die ze nodig hebben, behalve spijl63 en Ron ??

Gelukkig, begon me al een beetje ongerust te maken...nog even en Frankrijk komt er al aan

Evolutie?... waarom moeilijk doen als het ook in 6 dagen kan...

Nirvana
Spijl is het geworden

« Antwoord #10 Gepost op: Januari 25, 2007, 19:28:18 »

Ik heb je PB gehad, bedankt daarvoor! Wat kosten die vulringen en hoe zit het met de uitlijning is dit een beetje te doen. En de keuring, hoe staat die daar tegenover? Ander alternatie zou zijn 2 cm er tussen lassen? Laat maar even weten, dan laat ik het ook weer even weten.

Vr gr Peter alias Nirvana

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #11 Gepost op: Januari 26, 2007, 13:59:03 »

Citaat van: Nirvana
Ik heb je PB gehad, bedankt daarvoor! Wat kosten die vulringen en hoe zit het met de uitlijning is dit een beetje te doen.
En de keuring, hoe staat die daar tegenover? Ander alternatie zou zijn 2 cm er tussen lassen? Laat maar even weten, dan
laat ik het ook weer even weten.

Vr gr Peter alias Nirvana

Setje vulringen kost je 60,- euro, en kwa uitlijning valt er nog wat te schuiven .. bij de APK doen ze niet
moeilijk, als het maar netjes en degelijk gedaan is.
Totaal kostenplaatje hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe leuk je aan gebruikt 1302/1303 spul kunt komen.

Nirvana
Spijl is het geworden

« Antwoord #12 Gepost op: Februari 05, 2007, 08:42:40 »

Ik ben momenteel aan het zoeken naar de spullen die nodig zijn voor de ombouw. Ik had alleen nog even een vraag. Heb je een bepaalde zwaarte van je motor nodig om een lange bak te rijden, ook in de bergen heuvels etc. Bijvoorbeeld minimaal een 1600. En heb je misch ook een foto van hoe het er uiteindelijk allemaal uitziet?

Nirvana
Spijl is het geworden

« Antwoord #13 Gepost op: Februari 09, 2007, 10:48:39 »

Setje vulringen kost je 60,- euro, en kwa uitlijning valt er nog wat te schuiven .. bij de APK doen ze niet
moeilijk, als het maar netjes en degelijk gedaan is.
Totaal kostenplaatje hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe leuk je aan gebruikt 1302/1303 spul kunt komen.

Ik kan op zich wel zo'n setje gebruiken. Maar mn vraag is nog wel even hoe het zit met die motor, voor zo'n lange bak. Heb je aan een 15/1600 genoeg? en weet je al meer over die irs aanlassteunen en veerplaten? En heb je misch een foto van het geheel? Alvast heel erg bedankt!

groet Nirvana

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #14 Gepost op: Februari 09, 2007, 11:36:04 »

Een goede 1500 moet met een lange halflange IRS bak geen probleem hebben.

Versnellingsbakcodes type1

Korte bakken; AA AB AD AE AG AM AP AX (8:35)

Half lang; AC AF AH AQ DA DB DC (8:33)

Lange bakken; AN AO AR AS AT AU (8:31)

Die IRS aanlassteunen zijn we mee bezig .. proefmodel is bijna klaar, en dan kunnen ze gelasert worden.
Voor de veerplaten komt een malletje, want je moet je eigen veerplaten aanpassen.

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3 ... 12   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this