Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omlaag
Auteur Topic: Brand in je spijl door benzine lekkage!!  (gelezen 36187 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:07:07 »

Zie op onderstaande foto's hoe ik mijn benzineslangen heb geborgt, ik wil iedereen aanraden dit te doen.
Ik heb 1 keer meegemaakt in 2004 dat na 10km filerijden het aluminium van de benzinepomp harder was
uitgezet dan het koperen pijpje waar de benzineslang overheen geschoven zit. Ik heb toen vreselijk veel
geluk gehad dat mijn spijl niet in de brand is gevlogen.

De slang vanaf de benzinepomp naar de carburateur, daar mag geen benzinefilter tussen zitten.
Op het moment dat het filter verstopt zou raken, word de druk aan de perszijde van de benzinepomp zo
hoog dat het koperen busje hierdoor naar buiten word geperst.

Het rubber van de achterplaat waar de slang vanaf de tank richting benzinepomp doorheen komt,
daar heb ik nog geen foto van. Wel een mooie oplossing van iemand van Keversite.

Het rubbertje wat de metalenleiding moet beschermen van de scherpe blikrand is vaak kapot of weg.
De oplossing hiervoor is een doorvoerfitting creeëren. Dit kun je maken van een bout of waterleidings
knelkoppelingen. Ik heb er 1 gemaakt van een bout:

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:15:05 »

Citaat
Leuke en veilig oplossingen Wouter, maar het ziet er niet uit natuurlijk.  Think

Wat ziet er niet uit?

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:17:29 »

Goed bezig Wouter! Schoolvoorbeeld van algemeen belang!
Op keversite wordt wekelijks een post gemaakt van weer een nieuwe kevermotorbrand...

Citaat
Leuke en veilig oplossingen Wouter, maar het ziet er niet uit natuurlijk.  Think

Veiligheid voor schoonheid, toch.

PS: hoe kun je zelf checken waneer de brandstofslangen aan vervanging toe zijn (om vergelijkbare elende te voorkomen) ?

Frank

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:21:51 »

Als je de slang dubbel vouwt en je ziet droogte scheuren ,dan moeten ze vervangen worden.

Heb je slangen die een buitenmantel hebben die niet glad is ,maar een structuur heeft dan zou ik ze er gelijk af halen en vervangen voor gladde Gates benzineslangen. Het gevaar van deze slangen is dat ze kunnen lekken of lucht aanzuigen zonder dat je er iets aan merkt.

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:23:29 »

Als je de slang dubbel vouwt en je ziet droogte scheuren ,dan moeten ze vervangen worden.

Heb je slangen die een buitenmantel hebben die niet glad is ,maar een structuur heeft dan zou ik ze er gelijk af halen en vervangen voor gladde Gates benzineslangen. Het gevaar van deze slangen is dat ze kunnen lekken of lucht aanzuigen zonder dat je er iets aan merkt.

Thanks, Ik ga meteen effe checken.

Frank

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:35:04 »

Citaat
Ik zou zo iig niet rond willen rijden.

Hoe voorkom jiij het losschieten van deze leiding dan?
Ken je een mooiere methode (die je hier zou willen delen)?

Frank

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 05, 2006, 10:42:17 »

Citaat
Zoals VW het heeft bedacht.

Bedoel je daarmee het goed aandraaien van de slangklemmen?

Inmiddels heb ik zojuist de ijzerdraad truc ook toegepast:

Frank

The General
SplitsAtTheLake
*

Vieze voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 05, 2006, 11:39:47 »

kan er misschien wel wat knullig uitzien, maar heb het idd al erg vaak meegemaakt dat die busjes eruitschieten, locktite helpt niet, lost op, opruwen van de koperen busjes en er weer inpersen doe ik meestal, maar je zal het eens meemaken, dan ben je toch blij met een ijzerdraadje wat dit voorkomt..... Cool greetz "da General"

67 pick-up
Onzekere spijl

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 05, 2006, 12:09:33 »

Een kennis van me heeft dit probleem met de loszittende pijpjes ook gehad. Hij heeft uiteindelijk de pijpjes verwijderd, schroefdraad in de gaten getapt en schroefnippels gemonteerd. Op die nippels steekt hij de slangen (zoals origineel) en zet ze met slangklemmen vast.
Volgens mij is het inderdaad vooral belangrijk de staat van je slangen in de gaten te houden. Zorg daarbij ook vooral dat ze vast liggen en nergens tegen delen aan liggen waarop ze kunnen doorslijten.

@ VolksWouter: toevallig las ik van de week ergens dat een gemiddeld vw benzinepompje maar maximaal 5 PSI doet bij 3800 toeren. Is dit niet wat weinig om een geperst koperen buisje uit een carb. huis te lossen? Daarnaast kan je vlotternaald toch ook nooit een hogere druk weerstaan voordat ie weer geopend wordt en moet de pomp bij minimale druk opbouw toch meteen in "vrijloop" schieten?
btw, het is nooit slim om een brandstoffilter tussen de pomp en carb. te zetten, want dat kan er nog steeds vui in je pomp komen.

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 05, 2006, 16:23:53 »

Citaat
Citaat
Wat ziet er niet uit?
Die metalen draadjes als borging. Het heeft m.i. nogal een hoog hobbyistme gehalte.
Maar als je veiligheid boven mooiigheid stelt, prima oplossing. Ik zou zo iig niet rond willen rijden.

Ik spreek je nog wel een keer als je het hebt mee gemaakt, dan piep je wel anders.

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 05, 2006, 16:58:34 »

Een kennis van me heeft dit probleem met de loszittende pijpjes ook gehad. Hij heeft uiteindelijk de pijpjes verwijderd, schroefdraad in de gaten getapt en schroefnippels gemonteerd. Op die nippels steekt hij de slangen (zoals origineel) en zet ze met slangklemmen vast.
Volgens mij is het inderdaad vooral belangrijk de staat van je slangen in de gaten te houden. Zorg daarbij ook vooral dat ze vast liggen en nergens tegen delen aan liggen waarop ze kunnen doorslijten.

@ VolksWouter: toevallig las ik van de week ergens dat een gemiddeld vw benzinepompje maar maximaal 5 PSI doet bij 3800 toeren. Is dit niet wat weinig om een geperst koperen buisje uit een carb. huis te lossen? Daarnaast kan je vlotternaald toch ook nooit een hogere druk weerstaan voordat ie weer geopend wordt en moet de pomp bij minimale druk opbouw toch meteen in "vrijloop" schieten?
btw, het is nooit slim om een brandstoffilter tussen de pomp en carb. te zetten, want dat kan er nog steeds vui in je pomp komen.

Ik had het probleem na 10km file rijden,wat ik eerder al beschreef. Het aluminium van de carburateur zet harder uit dan het koper ,waardoor het pijpje eruit geperst word. Alleen bij extreme hitte kan dit dus voorkomen en ik wil het niet meer meemaken.

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 07, 2006, 08:45:02 »

Simpele, maar doeltreffende oplossing Wouter .. enige andere manier om brand in je spijl (door de benzinepomp) te
voorkomen is plaatsing van een electrische brandstofpomp, maar voor een standaard motor is dat redelijk overdreven.
(zelfs op mijn westy met de 1776 en dubbele carburateurs zit een orginele VW -geen aftermarket !!- brandstofpomp)

Voordeel van een electr. pomp is weer dat je een soort startbeveiliging (in combinatie met je ontsteking) erop kunt maken.

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 07, 2006, 08:53:47 »

Simpele, maar doeltreffende oplossing Wouter .. enige andere manier om brand in je spijl (door de benzinepomp) te
voorkomen is plaatsing van een electrische brandstofpomp, maar voor een standaard motor is dat redelijk overdreven.
(zelfs op mijn westy met de 1776 en dubbele carburateurs zit een orginele VW -geen aftermarket !!- brandstofpomp)

Voordeel van een electr. pomp is weer dat je een soort startbeveiliging (in combinatie met je ontsteking) erop kunt maken.

De aftermarket pompen hebben geen last van bovenstaand verhaal , daar zitten de pijpjes vast aan de menbraan behuizing. Het probleem met die pompen is weer dat het asje van de hevel naar buiten komt lopen. Hier hebben de VW pompen geen last van omdat de asjes hier geborgt zijn met seger ringentjes.

airmike
Spijl blijft

« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 07, 2006, 17:00:58 »

thanks voor de tip, beter dat je het kan voorkomen dan achteraf te zeggen "had ik maar".

greets mike,

more crazy things about me:  http://air-mike.skynetblogs.be

Ron
Spijl is het geworden

« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 11, 2006, 21:32:59 »

Ik wou dat ik deze tips had toegepast bij mijn kever cabrio. d'oh!
Deze is nl een week voor het spijlbustreffen ook door ws een losgeschoten of lekke benzineleiding, geheel uitgebrand. Sad
Dan zie toch liever een ijzerdraadje, die er misschien orgineel niet hoort te zitten, dan een kever of busje met vlammen,
die er volgens mij ook niet orgineel in horen te zitten.

Want geloof mij maar, het doet wel zeer als je je dierbare bezit zo in vlammen op ziet gaan.

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this