Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: 1500cc Porsche 356 pre A motor  (gelezen 368 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.278


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Gepost op: Januari 18, 2020, 14:44:03 »

Een vriend van mij heeft een 356 C motor uitlaten boren naar een 2.0L.
Deze motor komt in een 64ér bestelwagen, dit topic komt later!

Hij had de smaak te pakken en wil ook graag een 356 pre A motor hebben.
Ik ben hiermee begonnen en loop tegen heel véél uitdagingen aan... tongue3
Ik hou op mijn website bij welke onderdelen voor een vroege 356 hetzelfde zijn als van Volkswagen.
http://parts.volkswouter.nl/tag/porsche356prea/

Het grappige is ook dat in de onderdelen catalogus van Porsche staat dat je voor de VW onderdelen in dat boek moet kijken.



Hier ligt de Porsche 546 krukas in het twee- delige Volkswagen carter.
De nokkenas is ook van Porsche maar het lagerbed is anders en zonder motor bewerking niet te gebruiken.
Ik ben erachter gekomen dat de door BBT geproduceerde Okrasa nokkenas dezelfde vorm en lift heeft als een pre A nokkenas.
Deze dus besteld.

Via Joe Ruiz aka Mr Okrasa een set vroege 356 carburateurs gekocht en gelijk laten reviseren.
Duur geintje, maar super mooi!




Ebay en The Samba aankopen.


Van AA pistons uit Amerika heb ik een set 80mm zuigers en cilinders besteld.
De sleeve van deze cilinders heeft een buitenmaat van 86mm en het VW carter zal hier dan ook op aangepast gaan worden.




369 02 102 1 Krukas poulie Porsche 356 pre A

De poulie en carter gaan machinaal bewerkt / afgedraaid worden zodat er een moderne keerring gebruikt kan worden.
Deze ribbels zorgen voor de olie terugloop het carter in.



Oliepomp met toerenteller aandrijving. De oliepomp is een VW onderdeel en de deksel is Porsche 356.


Ontsteking gekocht van een 25pk Brilkever bij Sven van Wanrooij en gelijk op laten sturen naar Aircooled Beetle Paradise in België.
Porsche gebruikte dezelfde ontstekingverdeler.


Benzinepomp laten reviseren door MarcosVWSupplies.


Wil je zo'n motor horen lopen klik dan!
http://www.volkswouter.nl/web/porsche-356-1500-pre-a-motor/

Problemen heb ik nog zat!
Ik zoek motorbeplating, cilinderkoppen en klepbediening, kachelpotten, carburateur bediening.

Op The Samba adverteert iemand voor nieuwe repro koppen, klepbediening en kachelpotten, maar dan mag je 11.200€ aftikken en dat is zonder verzendkosten... Surprised Surprised Surprised Surprised
Gelogd


JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.191



« Antwoord #1 Gepost op: Januari 18, 2020, 19:55:22 »

Weet zeker dat de eigenaar van het Porsche museum in Gmund in Oostenrijk alles heeft of kan krijgen maar of hij dit ook aan jou wil verkopen of de info wil delen weet ik niet. Je kan er altijd een mail aan wagen.

http://www.auto-museum.at/
Gelogd

aap, noot, mes!

Airbus
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.484


Low 64-er MGPW OG paint


x x x
« Antwoord #2 Gepost op: Januari 24, 2020, 08:29:59 »

Mooi werk zo een blokje! Gezien het budget zou ik zelf een dikke 2.3 bouwen met 911 koeling  Yellow Very Happy
Gelogd

Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1600cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making!)

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.428



« Antwoord #3 Gepost op: Januari 24, 2020, 09:55:51 »

Hij had de smaak te pakken en wil ook graag een 356 pre A motor hebben.

De motor komt in z'n kantoor te staan....





Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.278


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 25, 2020, 08:54:46 »

In eerste instantie, ja.
Volgens mij is het de bedoeling dat de motor uiteindelijk in de Pre A kitcar gaat komen.
Gelogd


EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.345



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 25, 2020, 09:16:56 »

Een vraag uit nieuwsgierigheid; wat is het voordeel van een 356 pre A motor als je toch allemaal Volkswagen onderdelen gaat gebruiken?
Is de basis (carter, kruk-as, enz.) beter dan van een Volkswagen motor?
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.278


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Januari 25, 2020, 09:32:33 »

Een vraag uit nieuwsgierigheid; wat is het voordeel van een 356 pre A motor als je toch allemaal Volkswagen onderdelen gaat gebruiken?
Is de basis (carter, kruk-as, enz.) beter dan van een Volkswagen motor?


Porsche deed niet anders. Waar het verschil hem in zit is de uitstraling / details van de motor en het geluid.
Een kenner zal horen dat het anders is.

Wil je zo'n motor horen lopen klik dan!
http://www.volkswouter.nl/web/porsche-356-1500-pre-a-motor/

Het carter is VW, de krukas, drijfstangen, cilinders, zuigers dat is allemaal Porsche en dat past niet zo maar in het VW carter.
Het is één grote puzzel die ontzettend gaaf is om te maken.
Gelogd


EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.345



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 25, 2020, 15:16:30 »

OK, lijkt me een leuke puzzel inderdaad!
Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.428



« Antwoord #8 Gepost op: Januari 25, 2020, 16:20:42 »

In eerste instantie, ja.
Volgens mij is het de bedoeling dat de motor uiteindelijk in de Pre A kitcar gaat komen.

Ja.... voor een rondje in de wijk!  Yellow Very Happy
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Splitrazor
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 142


The Brazilian way


« Antwoord #9 Gepost op: Januari 25, 2020, 17:24:40 »

Geweldig project Wouter! En wat klinkt dat super  headbang
Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.278


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Februari 05, 2020, 20:00:40 »

Van de week een setje gerestaureerde Knecht luchtfilters binnen gekregen uit Spanje.


Het setje staat momenteel even te pronken bij de directeur op zijn bureau tot dat de motor zo ver is uiteraard.... Whistle

Ja.... voor een rondje in de wijk!  Yellow Very Happy

Klinkt goed! Met een 130 Watt 6 Volt originele dynamo en regelaar uit 1952 moet dat vast en zeker gaan lukken.
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.278


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Maart 07, 2020, 16:35:57 »

Gaan we ver in de details? Ja.. Very Happy

V-snaren besteld in de USA.

Gelogd


Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this