Spijlbussen.nl

15 raams ‘75 uit Brazilie

Splitrazor · 167 · 16122

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online Splitrazor

  • Spijl blijft
    • Posts: 230
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
Zo, het forum werkt weer, dus maar ff bijwerken hier..
Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), maar goed het is niet anders..

Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar.

Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht (klik op de foto's voor een vergroting):





Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ (1300) is:



Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders:



Maarrrrrrrr...  Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest):

2 gescheurde koppen:







En iets wat lijkt op een warmloper:







Dus.. Totaal onverwacht maar het is wat het is.. Maar ff beraden wat de stappen gaan worden..









Online Splitrazor

  • Spijl blijft
    • Posts: 230
    • Karma: +0/-0
  • The Brazilian way
Ik heb besloten om te gaan voor een nieuwe set 1600 cilinders en zuigers van Mahle en tweedehands koppen. Het draaiend gedeelte laat ik voorlopig wat het is. Speling krukas had ik er al uit door de drie shims aan te passen en de nokkenas zag er prima uit. Dit is voor nu prima samen met het vervangen van alle pakkingen, klepstelbouten en 123 ontsteking wat toch al op de planning stond. Tevens laat ik het asje van de carburateur opnieuw spelingsvrij maken. Hele mooie koppen kunnen kopen bij Willy Seegers, enkelpoorts zoals ik had dus ik hoef de koeling ook niet aan te passen. Koppen komen uit een industriemotor en zijn in hele goede staat. Wel ga ik de kleppen inslijpen nu toch alles los ligt. Dit is prima zelf te doen.









De cilinders en zuigers heb ik nog niet binnen maar ik kan lekker verder met de koppen en het spuiten van de koelbeplating.