Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: 15 raams ‘75 uit Brazilie  (gelezen 825 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Gepost op: Augustus 25, 2019, 20:33:25 »

Na maanden ongeduldig wachten (zie voorsteltopic), afgelopen vrijdag de bus opgehaald in Antwerpen, dus maar een projecttopic starten om eea bij te houden. Toen ik net over de grens naar NL even wat drinken ging halen bij een benzinepomp, kwam er gelijk iemand naar me toe of de bus te koop was Yellow Very Happy Wat was het een heerlijke rit naar huis, met mn bus achter me op de trailer!

Ik moet zeggen, het valt me echt mee. Technisch ga ik sowieso preventief alles vervangen, maar dit is geen ‘alles bij elkaar geraapt Braziliaans zooitje’. Geen rare knutsel reparaties met wat er maar voor handen was of overmatige rotte bende. Ik denk dat de vorige eigenaar in tegenstelling tot veel andere Brazilianen wel goed was voor zijn auto (zit zelfs een alarmsysteem in, lol Yellow Very Happy) Dorpels, neus, doglegs, chassis, allemaal keihard en goed te zien omdat er geen dikke laag tectyl oid op zit. Accubak is aan de rand wat krokant, maar valt echt mee. Verder de bodem op 2 stukjes bij de middenbank bevestiging en een outrigger en voorvloer met wat losse gaatjes, kriksteunen zijn hard. Al uitgevoerd laswerk in Brazilie beperkt zich tot een 10cm voorvloer en 10 cm dwarsdrager zo te zien.

Plannen: eerst voldoen aan de apk eisen en een kenteken erop.
Daarna technisch alles Duits maken, bodem behandelen, motor en versnellingsbak eruit en aanpakken.
Voorlopig blijf ik met originele 1300 motor en reductiekasten rijden, op originele hoogte.
Als laatste cosmetisch aanpakken.
 
Het hoeft van mij geen concoursstaat te worden, maar wel technisch 100% in orde met goeie onderdelen, waar ik gewoon lekker in kan rijden en genieten. Doel is in de toekomst samen met mn vrouw lekker door Europa te gaan toeren.

Afgelopen dagen al wat kleine dingetjes opgepakt. Andere claxon gemonteerd, portieren iets gericht, remlichtschakelaar doorgemeten, oliedruklampje werkend gemaakt, algehele staat aan de onderzijde bekeken, en natuurlijk ff hier in de omliggende straten een proefritje gemaakt Grapje/Razz

Lijstje tot nu toe met apk punten die ik op het eerste gezicht ben tegengekomen:

Alle remslangen
Remlichtschakelaar
Qua roest weet ik zo niet wat afkeur is, ben te lang uit het vak Yellow Very Happy dus dat laat ik nog beoordelen
Roest bodem bij middenbankbevestiging
Roest outriggers
Roest accubak
A stijl rechts onder binnenzijde
Nieuw ruitensproeiertankje (zit een gat in)
Voorbanden
Remmen afstellen, trok iets naar rechts met de proefrit.

Daarnaast de koplampen, richtingaanwijzers en achterlichten naar europese eisen aanpassen en een voorruit ontwaseming voor de apk monteren. Ook nog even co meten, remmentest en op assteunen zetten en spelingen checken.

Voorlopig zat te doen, maar ontzettend veel zin in!
Gelogd

stephen
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 125


Split 1964 2.0 sinds 1995


« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 26, 2019, 19:18:36 »

mooi, dat de bus gearriveerd is, en nog meevalt ook  Cool

succes met het rdw klaarmaken  Smile
Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 26, 2019, 20:05:21 »

Ja eerste mijlpaal Cool

Maar uhh zonder foto's is dit natuurlijk niet gebeurd Very Happy
Gelogd

aap, noot, mes!

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 26, 2019, 23:32:17 »

Stephen, dank je wel!

Haha JT1 je hebt helemaal gelijk...





















Vanavond gelijk een begin gemaakt met onderdelen bestellen Yellow Very Happy

Gelogd

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #4 Gepost op: September 01, 2019, 22:37:50 »

Afgelopen week wat dingetjes opgepakt. Een doos met onderdelen van Johan Thys binnen gekregen en klussen maar.
Koplampen en richtingaanwijzers gedemonteerd


Nieuwe ruitensproeierset gemonteerd:




Spindels schoongemaakt ter voorbereiding op het vervangen van de remslangen. Leek wel 44 jaar vet en zand Surprised













Nieuwe glaasjes achter:


Daarna het remvloeistofreservoir schoongemaakt, lag een paar mm drap op de bodem Yellow Very Happy en de remlichtschakelaar vervangen. Helaas had ik pech en lekte de nieuwe schakelaar tussen het metaal en plastic deel vlak achter de contacten. Dus wachten op een nieuwe.
Als laatste de remslangen. Na een aantal dagen wd40 toch nog muurvast. Uiteindelijk met een griptang 2 aansluitingen losgekregen, dus er komt ook een nieuwe remleiding rechtsachter. Voor nu alleen die, zoals gezegd eerst het nodige voor een kenteken. Dus verder met de slangen als de leiding binnen is.

Net als Alain al zei, geen harde deadlines opleggen. Is toch lastig, haha. Sommige dagen heb je voor je gevoel geen flikker gedaan, maar als je achteraf dan terug leest valt dat wel weer mee.



Gelogd

Rob
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 297



« Antwoord #5 Gepost op: September 10, 2019, 21:17:26 »

kenteken al binnen?
Gelogd

always BUSy

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #6 Gepost op: September 11, 2019, 00:14:23 »

He Rob, nee nog niet haha. Ben nu bezig met vervangen van wat ik zeker weet voor de rdw keuring. Aankomende week of volgende week rij ik hem naar Bus Brothers (10 min bij mij vandaan) om hem voor te laten keuren. Ben inmiddels 11 jaar uit het autovak dus heb de regels niet meer scherp Yellow Very Happy Doen we ff s’avonds tussendoor. Dan heb ik een lijst die ik kan afwerken met punten voor de rdw. Vanavond wel productief geweest met alle 4 de remslangen vervangen.. Jezus wat zaten die remleidingen vast zeg Surprised gaan er toch af nadat ik een kenteken heb. Maar goed. Echt een hele avond stoeien maar het zit eronder. Waren een gevaar op de weg Silenced deels aangetast door vet van de vooras en deels gewoon uitgedroogd..







Remolie gelijk ook vervangen:



Was niet echt nodig tongue3

Er lekte wat bakolie uit de hoes toen de bus op assteunen stond. Dat is dan weer wel helder:



(Dat vuil komt uiteraard niet uit de bak he) Yellow Very Happy

Uiteindelijk weer verse slangetjes en remolie:














Gelogd

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 18, 2019, 19:03:00 »

Zo, weer ff een update..

We komen steeds een stapje verder, sinds de laatste update handremkabels vervangen:




Was ook nodig Yellow Very Happy




Weer een nieuwe remdrukschakelaar gemonteerd (de nieuwe die ik kreeg was lek Confused) koplampen gemonteerd en de hele bodem ontdaan van 44 jaar Braziliaans zand en vet. Lekker op de straat in de regen met de hogedrukspuit aan de gang Yellow Very Happy. Kwam ook een hoop uit de kokers zeg pff...















Tijdens het aantrekken van de achterasmoeren trapte ik door de rem heen Confused Gaatje in remleiding, en geen spatje roest erop. Nadat hij gekeurd is gaat echt alles eraf, was ik al van plan maar dit bevestigd het nog maar eens..

Op dit moment staat hij bij VW Bus Brothers voor wat kleine laswerkzaamheden en revisie van de fuseepennen, zat erg veel speling op. Ook heb ik weer een zooitje onderdelen binnengekregen: 4 schokdempers, voorwiellagers, alles voor de revisie van de fuseepennen. Als de bus terug is monteer ik dat en is ie bijna klaar voor de RDW. Wordt vervolgd!
Gelogd

Rob
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 297



« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 18, 2019, 21:20:26 »

lekker bezig als je het mij vraagt, je zult iig wel op tijd klaar zijn voor komend seizoen Very Happy
Gelogd

always BUSy

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 18, 2019, 21:54:44 »

Het streven is voor het einde van het jaar een kenteken. Dan de onderkant kaal, blok eruit en in de RX, en technisch opbouwen. (Remmerij incl leidingen, de rest zoals schokdempers, lagers enz. is al vervangen dan). Blok checken, indien redelijk eerst rijden voor ik het blok en de bak aanpak. Als allerlaatste eventueel de buitenkant.
Gelogd

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 25, 2019, 10:09:03 »

Gisteren weer lekker bezig geweest met de bus. Begonnen met het monteren van de spindels. Hiervan is alles vernieuwd. Dit heb ik wel uitbesteed ivm het benodigde gereedschap.










Zoals jullie kunnen zien was het hard nodig. De naaldlagers waren ingeslagen in de linkpin Yellow Very Happy







Opbouw wel zelf gedaan:













Ankerplaten gereinigd en remcupjes/cilinders/zuigers schoongemaakt en opnieuw ingevet:







Gelijk de wiellagers voorzijde vervangen, één was hoorbaar:





Zoals eerder gezegd trapte ik door een remleiding heen tijdens het vastzetten van de moer van de achteras, dus gelijk nagemaakt en vervangen:



Nieuwe gasgevulde schokdempers:



En toen was het 23.30 en vond ik het mooi geweest Yellow Very Happy







Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 25, 2019, 17:08:13 »

Mooie update. Hoop dat je je planning gaat halen en het hier blijft delen Cool
Gelogd

aap, noot, mes!

Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #12 Gepost op: Oktober 25, 2019, 22:26:38 »

Ik blijf het zeker delen! Ik heb zelf ook ontzettend genoten van alle verhalen hier op het forum ( ik geniet nog steeds). Ik hoop dat het forum weer wat levendiger wordt Cool
Gelogd

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.296



WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 25, 2019, 23:37:12 »

Altijd lekker die progressie, maar wat stop je vroeg.  Yellow Very Happy tongue3
Gelogd


Splitrazor
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 51


The Brazilian way


« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 26, 2019, 00:11:40 »

 Yellow Very Happy Yellow Very Happy Yellow Very Happy

Apk waardig nadert he.. haha!
Gelogd

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this