Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: van welk jaar is deze vooras nu?  (gelezen 2865 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
vw_speedsterke
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 242


« Gepost op: April 21, 2017, 20:02:39 »

ik heb hier een vooras liggen, de aanslagrubbers zeggen dat het 8/63-7/67 is
op de site van k&k zie ik dat de naaldlagers gebruikt zijn van 8/63-7/67
deze heeft geen naaldlagers en de binnen diameter van de bus die erin zit,is kleiner dan van de naaldlagers. (dus wss voor ouder type draagarmen)

de buiten diameter van de bus lijkt het zelfde als de buiten diameter van een naaldlager, deze zou dus gewoon vervangen kunnen worden

het hulpstuurhuis is ook het zelfde model als op mijn 67'er as

iemand een idee? zitten er de verkeerde aanslag rubbers op (zijn deze trouwens gewoon uitwisselbaar?) of hebben ze ooit de naaldlager vervangen voor een bus van een oud type as?
of is deze gewoon origineel en toch ergens in een jaar gebruikt






Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #1 Gepost op: April 21, 2017, 21:52:36 »

Denk dat je het beter aan het hulpstuurhuis kunt bepalen.
Gelogd

aap, noot, mes!

vw_speedsterke
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 242


« Antwoord #2 Gepost op: April 22, 2017, 11:52:57 »

Denk dat je het beter aan het hulpstuurhuis kunt bepalen.


heb je hier iets aan?

Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.217


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: April 22, 2017, 16:17:30 »

Wat is het vooras nummer?
Deze staat ingeslagen op de arm waar het aanslag stootrubber op gemonteerd is.

Nu is het wel zo dat bij de oude voorassen het een stuk beter gedocumenteerd is van wanneer deze zijn dan bij de late assen.


Je kunt dit nummer opzoeken via de chassisnummer pagina op The Samba.
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/chassisdating.php

Dat aanslag rubber wat op de as zit op onderstaande foto heeft onderdeel nummer 211401273A en is gebruikt vanaf chassisnummer 1 144 282 (07/1963).
Deze zijn niet uitwisselbaar met oud type voorassen.
De as op mijn foto is van 06/1957 en heeft stootrubbers welke erop gedrukt moeten worden.



Ook in het onderdelenboek geeft men aan dat er naaldlagers zijn gebruikt vanaf 07/1963, deze zouden een diameter hebben van 55mm.
Gelogd


JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #4 Gepost op: April 22, 2017, 17:58:30 »

Aan het hulpstuurhuis te zien een nieuw type as.
Gelogd

aap, noot, mes!

vw_speedsterke
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 242


« Antwoord #5 Gepost op: April 22, 2017, 18:45:09 »



dat bevestigd dan toch een beetje mijn gedachten, volgens nr zou het dan gaan over een jonge as, nr niet terug te vinden in de lijst.
dus wss hebben ze de naaldlagers vervangen gehad door oude type bussen om er oude draagarmen in te krijgen

ik vraag me nu af, zijn de binnenste bussen dan nooit van diameter veranderd?
Gelogd

F.v.W.
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 331



« Antwoord #6 Gepost op: April 22, 2017, 21:51:32 »

je kan het idd zien aan het hulpstuur huis. Ook zie je waar je de stootrubber op zet. Die horen bij jouw stuur huis een beetje ovaal te zijn. Ouder type is rond zoals je op de foto's van wouter ziet.
Gelogd

Vw kombi 1956
Amazon 1966
2cv 1960 for sale

vw_speedsterke
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 242


« Antwoord #7 Gepost op: April 23, 2017, 09:14:41 »



deze is dus idd wat ovaal. is dus nu 100% zeker een jonge as.

wat dus wil zeggen als je oude as rot is en je kan enkele een jong model vinden dat je de buitenste bussen kan overzetten en dan kan je je oud type draagarmen gebruiken in een jonge as!
iemand nog die kan bevestigen dat de binnenste bussen het zelfde zijn bij de vroege en jonge assen?
Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #8 Gepost op: April 23, 2017, 09:32:17 »

Heb idd wel eens gehoord dat je een geperste ring van je armpjes kan slijpen, dus dat verhaal kan kloppen. Very Happy
Gelogd

aap, noot, mes!

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.217


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #9 Gepost op: April 24, 2017, 16:49:48 »

Ik weet van Chris van Slammedpanel dat de jonge assen en de jonge spindels meer last hebben van (put) corrosie dan de oude assen.
Volgens mij zit er ook diameter verschil in de gebruikte pennen tussen oud & nieuw model spindels.

Sowieso is de astap van een oud type spindels dunner dan die van een nieuw type.
Gelogd


JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #10 Gepost op: April 24, 2017, 18:30:27 »

Klopt de 20mm versie en de 22 mm versie. Prijsverschil is aanzienlijk idd.
Gelogd

aap, noot, mes!

sikke-aant
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 278


Re:
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 11, 2017, 16:41:23 »

Ik heb een oud type vooras en nieuw type spindels, kan ik doormiddel van nieuw type draagarmen (waar ik de bus van af slijp) mijn nieuw type spindels op de oude vooras krijgen??

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #12 Gepost op: Juli 11, 2017, 18:04:08 »

Wil je naaldlagers of teflon bussen ?
Gelogd

aap, noot, mes!

sikke-aant
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 278


Re:
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 11, 2017, 18:44:46 »

Weet ik nog niet hoezo??

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.104



« Antwoord #14 Gepost op: Juli 11, 2017, 18:48:06 »

Ivm dikte. Volgens mij kan het namelijk met bussen sowieso. Lagers weet ik niet aangezien die er bij mij niet in zaten 😉
Gelogd

aap, noot, mes!

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this