Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: irs van een t2b mogelijk?  (gelezen 2804 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
stijndevries
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 21


« Gepost op: Oktober 31, 2016, 08:48:36 »

hallo allenmaal.
ik heb een spijl van 1960, ik heb hier geen motor en bak bij.

ik zou hier wel irs onder willen hebben omdat ik daar veel goeds over hoor.
nu heb ik een t2b voor de sloop staan. de motor wil ik gebruiken, maar kan ik de bak ook gebruiken?
en hoe moet dit dan?

groet stijn
Gelogd

safari spijl
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 263


ff wachten nog!!!


« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 31, 2016, 18:04:37 »

basbak past volgens mij niet, irs van t2 zijn ombouwsetjes voor.

bijvoorbeeld van CE https://creative-engineering.com/product-category/rear-suspension/irs-kits/

kan je ook bestellen bij JT carrosserie
Gelogd

groet, Renzo

kever1973 kever1967 t3caravelle1986 spijlbus1964

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.409



« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 31, 2016, 19:17:40 »

Klopt... die IRS kit van Creative gebruikt een normale type1 IRS versnellingsbak, dit omdat bij een type2 busbak de schakelstang op een hele verkeerde hoogte zit
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Ferdi
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.090


« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 31, 2016, 22:18:08 »

Ik zou als ik jou was gewoon een irs keverbak nemen.
Verstelbare platen en irs klembeugels heb ik eventueel wel te koop.

Mvg. Ferdi
Gelogd

classic line
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.781



« Antwoord #4 Gepost op: November 01, 2016, 17:06:02 »

of gewoon irs van een kever gebruiken

t2b heeft wel een andere steekmaat van velg
dus als je met 5 x205 wilt blijven rijden zal je adaptors moeten gebruiken
Gelogd

safari spijl
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 263


ff wachten nog!!!


« Antwoord #5 Gepost op: November 01, 2016, 17:56:12 »

of gewoon irs van een kever gebruiken

t2b heeft wel een andere steekmaat van velg
dus als je met 5 x205 wilt blijven rijden zal je adaptors moeten gebruiken

remtrommel van t2a heeft ook steek 205
Gelogd

groet, Renzo

kever1973 kever1967 t3caravelle1986 spijlbus1964

classic line
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.781



« Antwoord #6 Gepost op: November 01, 2016, 19:01:52 »

of gewoon irs van een kever gebruiken

t2b heeft wel een andere steekmaat van velg
dus als je met 5 x205 wilt blijven rijden zal je adaptors moeten gebruiken

remtrommel van t2a heeft ook steek 205




klopt maar hij heeft het over een t2b
Gelogd

safari spijl
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 263


ff wachten nog!!!


« Antwoord #7 Gepost op: November 01, 2016, 23:41:37 »

kan hij niet gewoon ankerplaten met remtrommels van de t1 laten zitten en de astappen van de t2b daarin monteren?
of desnoods trommels van een t2a kopen en die gebruiken?
Gelogd

groet, Renzo

kever1973 kever1967 t3caravelle1986 spijlbus1964

stijndevries
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 21


« Antwoord #8 Gepost op: November 02, 2016, 08:55:37 »

mn dus is nog niet zo makkelijk.

dus als ik het goed begrijp heb ik nodig:
-keverbak (kan ik dan beter een lange of korte nemen?)
-kever aandrijfassen
-kever irs

hoe doe ik dat dan met de trommels?

is er iemand die dit allemaal heeft liggen?

groet stijn
Gelogd

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.296



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: November 02, 2016, 09:17:37 »

mn dus is nog niet zo makkelijk.

dus als ik het goed begrijp heb ik nodig:
-keverbak (kan ik dan beter een lange of korte nemen?)
-kever aandrijfassen
-kever irs

hoe doe ik dat dan met de trommels?

is er iemand die dit allemaal heeft liggen?

groet stijn

Er zijn veel mogelijkheden uiteraard.
Zelf heb ik een Kever AM versnellingsbak laten reviseren (makkelijker te vinden dan een AT bak) en meteen een lange 8:31 overbrenging laten aanbrengen.
Zo'n lange overbrenging zorgt voor een lager toerental van de motor bij dezelfde snelheid in de vierde versnelling.
Let wel op dat dit alleen kan in combinatie met een motor met voldoende koppel.
Ook meteen flenzen van een T2 aan de versnellingsbak laten monteren zodat ik aan beide zijden van de T2 aandrijfassen dezelfde (Porsche 944) homokinetische koppelingen kan gebruiken, die kunnen een grotere hellingshoek aan dan standaard T2 homokinetische koppelingen.
Verder heb ik astappen en trommels van een T2a en verstelbare veerplaten van Creative Engineering.
Dit is dus maar één van de vele mogelijkheden.  Yellow Very Happy
Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.409



« Antwoord #10 Gepost op: November 02, 2016, 11:17:01 »

Hier staat ook zat info, T1 met kever IRS ombouw;

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,943.0.html

PS, nooit een lange bak monteren als je niet de 'motor' ervoor hebt... een lager toerental bij dezelfde snelheid lijkt leuk, maar zorgt ook voor minder koellucht over je cilinder omdat je motor minder toeren maakt.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

henk155
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 433


« Antwoord #11 Gepost op: November 02, 2016, 13:48:48 »

Hier staat ook zat info, T1 met kever IRS ombouw;

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,943.0.html

PS, nooit een lange bak monteren als je niet de 'motor' ervoor hebt... een lager toerental bij dezelfde snelheid lijkt leuk, maar zorgt ook voor minder koellucht over je cilinder omdat je motor minder toeren maakt.


Inderdaad.
Mensen zijn soms bang om toeren te maken met hun luchtgekoelde motor.
Maar is het niet rond de 3500 toeren dat je de beste koeling hebt?
Dus tze weinig toeren is soms ook nadelig.

Ik heb ook alles van kever gekocht.
En de beugels van Ferdi hier op het forum om de draagarmen te bevestigen op de torsie buizen.

Henk!!!
Gelogd

Airbus
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.452


Low 64-er MGPW OG paint


x x x
« Antwoord #12 Gepost op: November 02, 2016, 15:50:56 »

ik heb, 944 irs 1600cc met AT bak en caravan.. nooit last van dan te weinig koellucht.. zolang je de olie goed koelt, maken die toeren niets uit..
Gelogd

Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1600cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making!)

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.409



« Antwoord #13 Gepost op: November 02, 2016, 16:19:07 »

Deels waar... je olietemperatuur zal (met een extra oliekoeler?) ook best op de juiste temperatuur blijven, maar door minder toeren/koellucht loopt wel je cilinderkoptemperatuur (en dat heeft niets met je olietemperatuur te maken) weer op, met alle gevolgen van dien.
Je kunt bv wel het toerental van je ventilator wat omhoog te brengen door een kleinere dynamo pully te monteren.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Ferdi
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.090


« Antwoord #14 Gepost op: November 02, 2016, 18:52:52 »

Ik heb een 1641cc motor met een afgedraaid vliegwiel en een halflange irs bak en klembeugels die ik zelf maak icm verstelbare veerplaten.

Gr ferdi
Gelogd

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this