Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omlaag
Auteur Topic: 11 raams '61 uit Brazilie  (gelezen 14515 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ferdi
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.045


« Antwoord #90 Gepost op: Augustus 31, 2018, 19:05:13 »

Ziet er goed uit man je pakt hem goed aan!
Zorg dat je de moed erin houd dan komt het allemaal goed.
Gelogd

PieterB
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 56



« Antwoord #91 Gepost op: September 27, 2018, 18:54:42 »

Weer een update.

Ik ben inmiddels klaar met het wegslijpen van de slechte stukken in het middendeel van de bus.
De chassisbalken zijn schoon (alle las resten weg geslepen). Het was nog een behoorlijke klus. In BraziliŽ hadden ze aan de onderzijde van de chasisbalken hoekstalen gelast (ter bescherming denk ik).

Verder zijn de C en B stijlen allemaal slecht aan de onderzijde. De C stijlen een centimeter of 20. De B stijlen en stuk meer. Aan de linker zijde blijkt de B stijl aan de deurzijde helemaal gedeukt en gedeeltelijk gaar te zijn. Zat verstopt onder een dikke laag plamuur. Ik heb besloten dit vrijwel helemaal te gaan vervangen.

Ook de bovenrand van het tussenschat heb ik los gehaald. Deze was helemaal niet recht meer. Deze ga ik opknappen en dan weer monteren. Zo blijft het toch een beetje origineel:-)


Tegen de linker chassisbalk zat een 4 mm dikke plaat gelast. Dit bleek een vesteviging te zijn omdat ze een plaatje in de chassisbalk hadden gelast. Bij het verwijderen van die plaat heb ik helaas de chassisbalk wel beschadigd. Dus dat moeten we maar weer fixen.






Aan de rechterzijde waren de verstevingings ribben van de zijkant helemaal verroest. Op een aantal plekken doorgeroest maar bij het loshalen bleken ze helemaal verrot te zijn.


Nu tijd om spullen te bestellen en dan kan ik de B en C stijlen weer gaan opbouwen zodat er weer stijfheid in komt.
Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.004



« Antwoord #92 Gepost op: September 27, 2018, 20:54:28 »

Jij durft. Zoveel materiaal weghalen zonder verstevigen. Maar goed dat de rot is weggehaald. Wordt nog hele klus om het weer in oude glorie te herstellen.

Succes!
Gelogd

aap, noot, mes!

Split67
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 630



« Antwoord #93 Gepost op: September 27, 2018, 20:58:01 »

Pas maar op, je stevigheid is compleet weg
Gelogd

PieterB
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 56



« Antwoord #94 Gepost op: November 07, 2018, 20:54:28 »

Een weekje vrij geweest om aan de bus te kunnen werken. 
Eerst een aantal onderdelen die ik wil hergebruiken weer netjes recht gemaakt onder de pers op man werk.
Daarna stralen en gaan monteren.

Alles mooi in de primer.


De twee dwarsliggers voor de B en C stijlen zitten er weer in samen met de binnendorpels.
De bedoeling is om hier de B en C stijlen weer naar toe te gaan brengen en vast te zetten.


De linker B stijl er uitgehaald om te gaan vervangen.


Omdat alle B en C stijlen aan de onderkant volledig verprutst zijn heb ik helemaal geen referentiepunten waar ik vanuit kan gaan. De deuren zijn ook geen maat die ik kan volgen. Die zijn net zo goed verprutst aan de onderkant. Het plan was om de nieuwe B stijl die ik voor links nodig heb te gaan gebruiken als uitgangspunt. Bij het plaatsen komt deze echter 1 cm te laag uit. Ook het nieuwe stuk huid bij de C stijl rechts komt 1 cm te laag uit. Dat het geheel een stukje omhoog zou moeten had ik wel verwacht maar 1 cm lukt niet eens.


De onderzijde van de A stijlen is ook aan gerommeld maar het lijkt me toch ook wel stug dat alles omhoog zou moeten. En het lijkt me dat de deuren dan veel te ruim komen te zitten. Heeft iemand een idee?
Gelogd

PieterB
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 56



« Antwoord #95 Gepost op: November 29, 2018, 16:07:08 »

De afgelopen weken bezig geweest met de B-stijl. Eerst de middellijn weer in vorm geklopt. Deze was helemaal ingedeukt op het stukje waar die aansluit bij de deur. Ook de rand van de zijkant waar de B-stijl op bevestigd moet worden was helemaal hobbelig en gedeukt. Ook die is nu weer vrij strak. Een klein beetje plamuur zal nog wel nodig zijn.

Vervolgens met veel passen en meten de nieuwe B-stijl op maat gemaakt en vast gezet.
En wat zijn Cleco's onmisbaar in deze situatie.



Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.004



« Antwoord #96 Gepost op: November 29, 2018, 19:12:00 »

Mooi zo. Komt er gelijk weer wat stevigheid in.😀
Gelogd

aap, noot, mes!

GunBab
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 104


« Antwoord #97 Gepost op: December 02, 2018, 12:41:09 »

Zeer mooi project om te volgen. Goed bezig. Succes
Gelogd

Rob
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 285



« Antwoord #98 Gepost op: December 02, 2018, 15:39:05 »

herkenbaar, maar hier is meer uit gegaan dan bij mijn bus. Lekker bezig en gemeend succes met het terugbrengen van de stevigheid. Dat is nog een aardige klus.
Gelogd

always BUSy

PieterB
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 56



« Antwoord #99 Gepost op: December 16, 2018, 19:06:04 »

Weer een update.
De B- en C-stijlen heb ik nu allemaal op maat gemaakt. Dit met de linker B-stijl als voorbeeld voor de lengte. De conclusie is dat de hele bus 1 cm ingezakt is.
Ik heb de bovenzijde van de bus (met de neus en achterste wielkasten) los gemaakt van het chassis en de voorste wielkasten. Bij de onderzijde de A stijlen door geslepen (die moeten daar toch ook nog vervangen worden). Vervolgens heb ik de bovenkant opgetild zodat de B- en C-stijlen goed uit komen bij de binnen dorpel.
Aan de voorzijde ziet het er goed uit. De koplamp bakken zitten mooi tov de framebalk er achter. Ook de wielkasten achter zitten ineens goed, recht. Daarvoor stonden ze altijd een scheef. Kortom, ik weet zeker dat ik hier goed aan doen.

alleen de D-stijlen zitten ineens met hun steunpunt 1,5 cm boven de chassisbalken. maar aangezien 1 daarvan ooit doorgescheurd is, waarschijnlijk door te zware belasting, kan het natuurlijk prima dat die vervormd zijn. Dit zal ik op maat moeten gaan maken anders heb ik een kier van 2 cm onder de motorklep, die dan niet meer in het slot valt.





Hier de eerste C-stijl die weer 1 geheel is:
Gelogd

NXXT LEVEL
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.259


Never ending story 🎞


« Antwoord #100 Gepost op: December 16, 2018, 20:26:34 »

Hoi,

Erg gewaagd deze opstelling,
Ik zou voor alle juiste maten jouw deuren en kleppen gebruiken voor de juiste maatvoering.
Daarbij is het wel zo handig dit in samenwerking van de dogleg's en dorpels te doen.
Is het een bewuste keuze dat de grindtegels meer naar rechts hangen?
Gr
Gelogd

If only everything in life was as reliable as a Volkswagen.

PieterB
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 56



« Antwoord #101 Gepost op: Januari 23, 2019, 21:39:30 »

Hier weer een update met een paar foto's.
De B en C stijlen zijn voor nu af en zitten ook vast gelast aan het vloer frame. De bovenkant van de bus kan zichzelf weer staande houden.
Dit ziet er even veel beter uit dan met alle steunen en balken.

De maatvoering van het gat van de zijdeurtjes was wel even precies meetklusje maar is goed gelukt. De rechter B stijl had wat voorspanning dus die moest ook weer zo terug komen. Maar de hoeken zijn mooi haaks en de maten gelijk.





Nu verder met de voorkant. De onderzijde van het raamkozijn is al eens vervangen en dat hebben ze waardeloos gedaan. Ook heeft de neus die daar onder zit veel roest. Dus die onderrand heb ik al verwijderd. De neus ga ik er helemaal af halen want die ziet aan de zijkanten helemaal niet goed vast. In plaats van een nette zet-rand aan de zijkant van 1 cm over de volledige hoogte varieert dit nu nogal. Links zal ik de A-stijl grotendeels moeten vervangen, rechts niet dus moet ik de neus zo netjes mogelijk los zien te krijgen. Ik wil de neus wel weer gebruiken omdat een nieuwe niet het geperste logo heeft.
Gelogd

Zwemcoach
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 34



« Antwoord #102 Gepost op: Januari 24, 2019, 16:28:45 »

er zijn voor fronten met geperst loge te krijgen.
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.420



« Antwoord #103 Gepost op: Januari 24, 2019, 18:49:51 »

er zijn voor fronten met geperst loge te krijgen.

Nee.... nog nooit gezien.
Wel voor de T2, maar niet voor de T1.... iedereen wil juist van dat ingeperste logo af !!  Yellow Very Happy
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Ron
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.074



« Antwoord #104 Gepost op: Januari 24, 2019, 20:06:54 »

... iedereen wil juist van dat ingeperste logo af !!  Yellow Very Happy

Ja, dat dacht ik ook al.
Een nieuw front is de perfecte manier om van je geperste logo af te komen  Smile

Verder mooi project, heel knap allemaal
Gelogd

Steekwoorden: 11 raams brazilie 1961 61 kombi personenbus  brazilie  1961  61  kombi  personenbus 
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this