Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omlaag
Auteur Topic: 11 raams '61 uit Brazilie  (gelezen 12851 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #75 Gepost op: Januari 11, 2018, 15:37:19 »

Hallo allemaal,

Op mijn achteras zit aan elke kant een grote rubber stop (aan de bovenkant van de as). Deze horen, als de as in de hoogste komt, ergens tegen aan te komen. Die 'stootplaten'  ontbrekend echter op mijn chassis.

Heeft iemand misschien een foto van hoe dit er origineel uit hoort te zien.

Groeten,

Pieter.

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #76 Gepost op: Januari 11, 2018, 18:15:26 »

https://goo.gl/images/5faZpo

aap, noot, mes!

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #77 Gepost op: Januari 11, 2018, 19:28:34 »

https://goo.gl/images/RuY6Ud

aap, noot, mes!

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #78 Gepost op: Januari 11, 2018, 21:05:01 »

Dank je wel. Weet je toevallig ook of dit alle jaren het zelfde uitgevoerd is?
Ziet er nog niet erg uit als makkelijk zelf te maken en ik heb het op het internet ook nog niet kunnen vinden:-(

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #79 Gepost op: Januari 11, 2018, 22:38:08 »

Volgens mij heeft Etienne in Woerden nog een donor bus staan. Dan weet je ook precies waar het moet zitten.

aap, noot, mes!

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #80 Gepost op: Maart 18, 2018, 13:16:20 »

Olla,

Het is een tijdje stil geweest maar ik heb niet stil gezeten. Een maandje geleden ben ik de bus gaan strippen ter voorbereiding van het laswerk. Zo heb ik de vooras, motor en achteras gedemonteerd. Deze staan nu gestapeld in een houten stellage in de schuur. De bankjes en benzine tank daar weer bovenop.

Bij een oom heb ik een plekje in zijn schuur kunnen regelen en twee weken geleden heb ik die plek in orde gemaakt en de dag erna de bus verhuisd.
Hier zal ik het komende jaar heel wat uurtjes door gaan brengen.

Direct maar een paar dagen vrij genomen om een start te kunnen maken. Allereerst maar de vloer er uit gehaald. Daar zaten nogal wat gaten in. Maar voor een rotte vloer zat die nog goed vast en weegt het restant nog flink wat.

Ook voor de balkjes waar de vloer op rust geld dat deze nog behoorlijk degelijk zijn. Vooral de uiteinden zijn helaas slecht. Ik ben bang dat ze om die reden toch wel vervangen zullen moeten worden.

Verder ook de vloer van 'achterbak' verwijderd. Een vorige eigenaar heeft ooit het briljante plan gehad om daar een luik in te maken en een bak voord de accu. Dat moet sowieso weer netjes dicht gemaakt worden. Maar verder zit ook het verticale stuk onder de deuken en de hoek die er in zit nog meer. Ook is er op verschillende plekken flink aan gelast. Vooral de aansluiting met de zijkanten van de 'achterbak'. Die zaten zelf overigens ook niet meer netjes aan de zijkant van de bus vast en voor zover ze vast zaten was het helemaal scheef.
Dit wordt een flinke klus om weer netjes te krijgen want kant en klare vervanging heb ik niet kunnen vinden.

Ook de rechter D-stijl is helemaal verrot. Aan de onderzijde was dit wel duidelijk maar boven zag het op het eerste gezicht nog wel oké uit. totdat ik goed keek en er een mooie plaat overheen leek te zijn gezet en meegenoten. Daaronder zag het er minder goed uit.

Op een van de chassisbalken zit een plaatje gelast. Deze binnenkort maar eens gaan verwijderen en kijken wat daar voor vervelends te voorschijn gaat komen.

Voor nu besloten om eerst de achterkant van de bus maar aan te gaan pakken en in orde te gaan maken. Vanaf daar naar voren gaan werken. Dit vooral ook om te voorkomen dat de bus zijn verband kwijt raakt:-)

carbage
Onzekere spijl

« Antwoord #81 Gepost op: Maart 18, 2018, 23:02:18 »

Goed bezig niet gelijk voor en achter eruit slijpen
Klassic fab maakt deze wel;

https://www.klassicfab.com/product/kf1206-rear-horizontal-firewall-bus-6267/

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #82 Gepost op: Maart 31, 2018, 19:51:47 »

Vandaag weer een dag aan de bus gewerkt. Ik ben inmiddels voor de achterkant wel zo ongeveer kaal. Alles verwijderd dat er uit moet. Nu kan ik stuk voor stuk aan repareren en daarna ook gaan lassen.

Dit polyester zat op de binnenkant van de achterklap geplakt. Daar bleken dus mooie gaten achter te zitten die dicht geplamuurd waren.

De rechter chassisbalk is bijna helemaal doorgescheurd vlak achter de dempersteun. Aan de zijkant was het gelast en vervolgens een plaatje overheen gelast.

De linker achterhoek is ooit al eens vervangen. Deze was echter vooral met plamuur vastgezet en zeer spaarzaam met lassen. Verder zat ie ook helemaal niet netjes recht. Dus maar besloten helemaal te verwijderen, opknappen en weer opnieuw monteren.
Van de rechter achterhoek was onderaan al een stuk vervangen wat nu alweer doorgeroest was. Vervolgens was het bovendeel ook al eens vervangen en aan de zijkant bij de D stijl was ook het een en ander aan stukken er in geplakt. Besloten deze maar helemaal te vervangen. En dan ziet de bus er dus ineens zo uit Smile

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #83 Gepost op: Maart 31, 2018, 20:22:23 »

Je pakt het grondig aan. Zou nu eerst wel wat versteviging erin lassen. Dit omdat je er veel materiaal uithaalt en er misschien wat minder vaste maten overblijven. Geen kritiek overigens Very Happy

aap, noot, mes!

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #84 Gepost op: April 01, 2018, 10:02:08 »

Ik ben nu even klaar met slopen. Vanaf nu ga ik eerst de achterkant weer helemaal opbouwen. Daarna ga ik weer verder. anders stort de boel in Smile

Ik zit me nog wel een beetje af te vragen hoe ik de hoogte van de achterkant goed kan bepalen. De zijkanten leunen nu op de C stijl en wielkasten maar ik vertrouw die hoogte niet. Daar is aan gerommeld. Zal ik die hoogte bepalen aan de hand van het paneel dat tegen de achterkant van de chassisbalken zit en dan zorgen dat de kieren tussen de motorklep en achterklep goed zitten?

EeVeeWee
Spijl is het geworden

« Antwoord #85 Gepost op: April 01, 2018, 12:00:16 »

Jemig, ik dacht dat ik veel werk had, maar dit is de overtreffende trap.
Succes met de 3D-puzzel!  Yellow Very Happy

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #86 Gepost op: Juli 01, 2018, 22:26:28 »

Hier weer een update.
De afgelopen tijd bezig geweest met het repareren van diverse onderdelen en het bestellen van nieuwe.
Zo heb ik onder andere de linker D-stijl gerepareerd net als de wielkast rechts waar aan de achterzijde het onderste stuk slecht was. Ook de zijkanten van de kofferbak gerepareerd en weer 'vlak' gemaakt. Dit was een behoorlijke klus. Ik vermoed dat er ooit flink wat lading aan het schuiven is geweest en de achterbak en de zijkanten daarvan flinke klappen hebben gehad.

Daarna alle losse onderdelen gestraald en in de lasmenie gezet.

Ik was van plan om de linker achterhoek te repareren en de rechter nieuw te kopen. Toen ik de nieuwe binnen kreeg heb ik deze naast de linker gezet. Toen bleek dat het bovendeel bij de nieuwe mooi bol was terwijl dat bij de oude erg 'plat' was. Slechts gekromd in 1 richting. Omdat dat na spuiten toch echt wel op zou gaan vallen en ik het niet zag lukken om ook dat te repareren besloten om toch ook de linker te vervangen.

Vervolgens de hoeken op de bus gaan lassen. Dit is het resultaat:

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #87 Gepost op: Juli 01, 2018, 22:34:46 »

Ook bezig geweest met de doorgescheurde chassisbalk. Dit bleek nog niet zo makkelijk om te repareren. Eerst twee pogingen gedaan om ongeveer 10 cm van het chassis te buigen uit plaat. Maar daar was 2 mm plaat toch wat te dik voor. Daarna uit losse stukken gaan opbouwen. Toch ik een mooi stuk had kreeg ik het echter niet voor elkaar om goed af te meten en aan te laten sluiten aan beide zijden.

poging 2:

Poging 4 was om het losse stuk chassis dat ik had te gaan verlengen met 3 losse stukken plaat. Die stuk voor stuk op maat maken. En toen de juiste vorm bereikt was die aan elkaar te gaan lassen en af te werken.

Dat uiteindelijk gestraald en in de menie gezet. Hieronder zit ie inmiddels op de bus. Aflassen doe ik pas als ik de achterkant ook helemaal afgesteld heb en zeker weet dat het goed is.

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #88 Gepost op: Augustus 30, 2018, 21:59:06 »

De achterkant van de bus rust inmiddels weer op de chassisbalken. Het bepalen van de hoogte was nog wel een twijfel geval. Maar ik heb uiteindelijk besloten om de D-stijl die gebleven is als uitgangspunt te gebruiken.

Nu de achterkant netjes op de chassis rust kan ik verder met het middendeel van de bus.

Dit was de onderkant van de C stijl. Zo zien ook de tussen stijlen aan de andere kant er uit.

4 van 5 dwarsbalken waar de vloer op rust kan ik nog hergebruiken. Maar pas na stralen natuurlijk.
Ook de kriksteunen achter zijn nog weer te gebruiken. Voor zitten ze helemaal niet meer op Smile

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #89 Gepost op: Augustus 30, 2018, 23:48:16 »

Wat een werk wordt hier verzet. Ziet er goed uit! Succes met de voortgang 😉

aap, noot, mes!

Steekwoorden: 11 raams brazilie 1961 61 kombi personenbus  brazilie  1961  61  kombi  personenbus 
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this