Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
Auteur Topic: 11 raams '61 uit Brazilie  (gelezen 12850 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
PieterB
Onzekere spijl

« Gepost op: Oktober 25, 2016, 12:58:10 »

Hallo allemaal,

Al jaren was er een plan om een VW T1 te gaan restaureren. Na jaren van sparen, en inlezen was het afgelopen Juli dan eindelijk zo ver.
In Duitsland de bus gevonden die in alles aan mijn wensen voldeed (behalve misschien financieel Smile

Het is een 11 raams kombi uit Brazilie geworden. Bouwjaar 1961.
De bus is behoorlijk compleet maar 'op' en moet dus volledig gerestaureerd worden. En dat was nou ook precies waar ik naar op zoek was. Zeg maar: bezigheidstherapie voor flink wat jaartjes.

De bovenkant van de bus is behoorlijk goed. Natuurlijk wel wat roestplekjes maar niet dramatisch. Ook de wielophanging ziet er vrij ok uit. Verder zijn de banken compleet en zit er een motor en versnellingsbak in. De motor is in ieder geval niet meer origineel en doet het vooralsnog niet.
Het chassis aan de onderzijde is minder goed. Er ontbreken een aantal chassis dwarsbalken, sommige zijn vervangen door zelfbeun exemplaren. De rest is verroest maar niet doorgeroest. De laadvloer moet vervangen en dat geld voor nog wel meer plaatwerkdelen aan de onderzijde.
Verder hebben ze in 55 jaar tijd in Brazilie heel wat opgelapt zowel onder als in de bus. En veel daarvan hebben ze niet bepaald netjes gedaan. Daar gaat dus ook nog wel flink wat tijd in zitten.

Zoals gezegd ga ik hem helemaal restaureren. Het is de bedoeling om er een microbus uitvoering van te gaan maken. Met mooie wandbekleding binnen en waarschijnlijk ook sierstrips buiten. De bus gaat zeker niet verlaagd worden. Juist leuk hoog op z'n pootjes. Zoals origineel.  Verder wil ik hem technisch zo maken dat ik er veilig mee kan rijden in het moderne verkeer.

Ik ben van plan om de vorderingen hier in dit topic bij te gaan houden. Met foto's en info. Als je me iets geks ziet doen dan hoor ik het graag Smile

Groeten,

Pieter

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 25, 2016, 13:01:23 »

Bij deze een foto zoals de bus nu is. Toen we hem kochten was de bus helemaal lichtbruin. Voor de looks de komende jaren even een likkie donkerbruin toegevoegd.
1

SplitscreenTaxibus
Onzekere spijl

Kombi 6 portas tipo 201

« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 25, 2016, 15:59:07 »

Wel grappig, een Braziliaanse bus uit Duitsland.
Niet eens zo gek, want de meest luxueuze bus uit Duitsland...
is weer naar een Braziliaanse dans vernoemd! blob8
Welkom hiero en veel plezier met het klussen.
Citaat

Split67
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 25, 2016, 16:02:56 »

Welkom, suc 6 met de resto
Begrijp ik het goed dat je 'm geverfd hebt voor een complete resto? 

Gr. Roy

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 25, 2016, 16:16:02 »

Veel succes met de restauratie en deel de progressie hier dan ook even. Vooral door veel beeldmateriaal mee te sturen Very Happy

aap, noot, mes!

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 25, 2016, 16:22:44 »

Begrijp ik het goed dat je 'm geverfd hebt voor een complete resto? 

Gr. Roy

Ja Roy. Toen ik hem kocht was ie helemaal in de kleur van het dak. Niet erg mooi. Aangezien de bus voor ons keukenraam staat en het nog wel een paar jaar zal duren voordat de definitieve laklaag er op gaat, leuk het wel aardig om hem voor het zicht even two tone te schilderen.  Smile

Pieter.

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 25, 2016, 16:28:27 »

Stap 1 was trouwens om naar de RDW te gaan om de papieren en het chassisnummer te laten checken. Beetje jammer als daar iets mis mee blijkt te zijn na afronding van de restauratie.

27 september naar de RDW. Hadden ze twijfels over de echtheid van het chassisnummer. Ze dachten er misschien restanten te zien van een ander chassisnummer.  Question Yellow Mad
Of ik een maandje later weer terug wilde komen voor een onderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut. Dat was gisteren. En gelukkig goed nieuws. Geen twijfel over het chassisnummer.  Very Happy
Nu kan ik dus aan de slag.

Golf-classic
Spijl blijft

« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 25, 2016, 18:03:15 »

Wel grappig, een Braziliaanse bus uit Duitsland.

ja is deze niet nog in Duitsland gebouwd?
of ben ik mis

safari spijl
Spijl blijft

ff wachten nog!!!

« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 25, 2016, 18:07:56 »

leuke bus om te zien! veel suc6 met restaureren Cool

ook de oprit nog even vernieuwd voor er een T1 op mocht staan? Yellow Very Happy (aan het zand te zien)

groet, Renzo

kever1973 kever1967 t3caravelle1986 spijlbus1964

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 25, 2016, 21:42:12 »

Nee nee. Niet in Duitsland gebouwd. Vanaf 57 is productie in Brazilie gestart met braziliaanse componenten. Van 53 tot 57 zijn de bussen geassembleerd in brazilie met Duitse componenten.  Tot 53 zijn er bussen vanuit Duitsland geÔmporteerd in Brazilie.

En de oprit is inderdaad aangelegd voor de bus. Met dakplatanen om een afdakje te kunnen maken omdat ik geen carport mocht bouwen van de gemeente Sad

Golf-classic
Spijl blijft

« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 26, 2016, 02:30:11 »

bedankt voor de info waren dus veel vroeger bezig dan ik dacht

Berrie120
Split personality

« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 26, 2016, 09:41:57 »

En de oprit is inderdaad aangelegd voor de bus. Met dakplatanen om een afdakje te kunnen maken omdat ik geen carport mocht bouwen van de gemeente Sad

Dat mocht ik ook niet, tot ik bezwaar maakte daartegen en via een uitzonderingsprocedure en na overmaken van 500 euro voor deze procedure kon het wel.
Genaaid,  laughing11 ja, maar ik heb wel een carport nu. Whistle

Sometimes, you forgive people simply because you still want them in your life.

PieterB
Onzekere spijl

« Antwoord #12 Gepost op: Oktober 26, 2016, 21:22:08 »

De kop is er af. Vanavond meteen aan de slag gegaan. En ook direct tegen een probleempje aangelopen. Ik krijg de remtrommel links voor er niet af.
Als ik de twee moeren er af haal zit er een grote ring en daarachter het lager. Die komen er prima af. Maar de trommel daarna niet. De remschoenen heb ik naar binnen gesteld. (zie foto. volgens mij kijk ik daar tegen de remschoen aan).
Wat apart is dat er geen kogellagers zitten (zou volgens mijn handboek wel moeten) maar een tonlager.

Heeft iemand enig idee?

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 26, 2016, 21:30:34 »

Soms kun je de remsegmenten 'meenemen'. kun je dat ook zien wanneer je de trommel aantrekt?

aap, noot, mes!

Split67
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 26, 2016, 21:46:44 »

kogellager als wiellager? Bij mijn weten horen er gewoon kegellagers in

Steekwoorden: 11 raams brazilie 1961 61 kombi personenbus  brazilie  1961  61  kombi  personenbus 
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this