Spijlbussen.nl

5 bak UN1 versnellingsbakken van Renault

henk · 165 · 43849

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Dat ziet er ingewikkeld uit henk maar het zal wel een doordacht technisch product zijn als ik dat zo bekijk...


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Ik heb de versnellingsbak er weer onderuit en de selecter-as demonteert en bijgedraaid.
Dit heb ik zo gedaan dat hierdoor de veerkracht van de eerste en de tweede versnelling vervalt.
Dit betekent dat ik dadelijk vrij van veerkracht kan schakelen tussen de 1,2,3 en de vierde versnelling.
Alleen voor de achteruit en de vijfde versnelling heb ik dan nog veerkracht.
Dit betekent dat er geen slot op de pook hoeft en daarom weer lichter en mooier schakelt.


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Het mechanisme van Opel is binnen, het gaat niet passen, is te weinig plaats voor en heel omslachtig.
Ik heb het opgelost met een tringsdemper van een Audi A4.
Deze zou misschien ook in een standaard bus gebruikt kunnen worden, veel lawaai komt door trillingen in de carrosserie, bv via de schakelstang.


Offline NXXT LEVEL

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.257
    • Karma: +0/-0
  • Never ending story 🎞 YouTube; Happytrouwbus
Respect Henk jou creatieviteit 👍🏻🔧
Deze bus is te huur zie: http://www.happytrouwbus.nl/
Kijk ook op mijn Youtube kanaal Happytrouwbus


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Idd respect voor je creativiteit knap werk hoor,is niks voor mij met die tandwielen te puzzelen dan blijven er weer onderdelen over hahaha


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0

Voor de lagering van de voorste schakelstang gebruik ik aan de achterzijde de geleiding van een T3, aan de voorkant draai ik de kogel van een schakelknop van een Audi a4 uit.
De pook word van een Opel corsa.
Op de foto te zien hoe ik de boel geborcht heb om te voorkomen dat de boel meedraait met uitdraaien.
Dit zou je ook op een een keverbak kunnen gebruiken, (schakelt veel mooier).


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
 :-o wat een werk zeg henk!
Vakmanschap is dit zeker je moet alles zelf maken en uitzoeken...


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Ik heb de motor even gestart en probeert.
De pookbeweging links en rechts werkt verkeerd om, dit vermoeden had ik al.
Hiervoor verander ik het stangenstelsel.

De pook beweging naar voor en naar achteren is veel te groot.
Hiervoor kort ik de arm op de versnellingsbak in.


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0

Weer iets voor de schrotbak, schakelt ook te zwaar, te veel geleide-bussen, maak het anders, komt goed.
(Het voorste gedeelte werkt wel goed.)



Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Het is een groot succes, schakelt nu mooi.
Heb nog een hoes besteld voor over de pook.
Dit is ook in aangepaste vorm voor een keverbak mogelijk.
En het mooie is het komt allemaal van de sloop voor een habbekrats.
P.S het is wel een flinke uitdoctorrij
Als er interesse is maak ik wat fotos van het eindresultaat.


Offline vw_speedsterke

  • Spijl blijft
    • Berichten: 242
    • Karma: +0/-0
foto's mogen altijd henk, ben benieuwd naar het eind resultaat


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.383
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Complimenten voor het doorzettingsvermogen!  ::D
Weer eens wat anders!


Offline stephen

  • Spijl blijft
    • Berichten: 132
    • Karma: +0/-0
  • Split 1964 2.0 sinds 1995
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is  8-)

was tijd niet op forum geweest, maar was je topic nog niet vergeten, dus kom maar op met fpotos vh eindresultaat...respect voor je doorzettings vermogen