Spijlbussen.nl

5 bak UN1 versnellingsbakken van Renault

henk · 165 · 43818

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.382
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967

Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0


De schakelkabels van Audi zijn natuurlijk te kort.
Daarom koppel ik er twee aan elkaar, de nylon blokjes zorgen voor de goede uitlijning.
Op de foto ziet het groter uit als het is, het U profiel is maar 40 bij 40mm.


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0




De TDI motor heeft er al eerder in gehangen met een andere versnellingsbak en een aangepaste uitlaat van een T3, dit maakte nogal wat lawaai.
Nu komt er een uitlaat van een Audi A6 TDI uit 2016 onder, deze hoor je amper.
Het houd wel in dat deze, gezien zijn grootte helemaal niet past.
Dit word flink aanpassen.
Hij moet zo ongeveer komen, (de originele inlaat van de einddemper zit aan de voorkant).(foto 1).
Om hem hier op aan te sluiten is geen plaats.
Voor plaats te sparen gaan we de aanvoerpijp dwars door de einddemper maken
Deze moet wel op de zelfde plaats en hoek binnen komen, (foto 2).


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Het is weer even stil, dit komt om dat ik met de  motor bezig ben, het opnieuw aansluiten van de intercooler bijvoorbeeld is heel veel werk.
Deze zit verder naar voren omdat hier meer rijwind is, daarom maken de verbindingsbuizen veel bochten.
Deze bochten moeten ook nog vloeiend verlopen, ik wil hier geen  vermogensverlies.
Het leuke is, het is gedaan zonder de bus te verminken, alles is passend gemaakt voor de bus, niet andersom, in een paar dagen zou alles weer terug gebouwd kunnen worden naar luchtgekoeld.
Als iemand hierin geïnteresseerd is, wil ik hier ook vel wat over kwijt.
Misschien krijg ik er een collega TDI bij.


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Is  klaar,  overtrof mijn verwachtingen,  schakelt  net als een moderne auto.


Offline Ron

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.101
    • Karma: +0/-0

Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Ziet er allemaal goed uit henk!
Wat een werk allemaal joh ik bewonder je moed!

Gr. Ferdi


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.382
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, dus foto's zijn welkom!  ::D
Weer eens wat anders!


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Hij is zover klaar, ik wil niet meer anders.
Hier een foto van de pook, ondanks dat het niet origineel is vind het er mooi uitzien.



Dit is van buitenaf het enige waaraan te zien is dat er wat anders in ligt, en natuurlijk de dikke uitlaat.

Hij is zover klaar, ik wil niet meer anders.

Ik ben nu nog aan een ander project bezig.
Als dit klaar is wil ik er een Cruise control op instaleren.
 Dit kan omdat de motor elektronisch geregeld is.


Offline JT1

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.249
    • Karma: +0/-0

Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.382
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967

Offline stephen

  • Spijl blijft
    • Berichten: 132
    • Karma: +0/-0
  • Split 1964 2.0 sinds 1995
geweldig, dat uiteindelijk, je plannen toch zo mooi geslaagd zijn, en je bak goed werkt en bevalt..hulde!!


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
ja ben toch wel benieuwt hoeveel km er al met deze bak gereden is ?


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Ik heb er nu zo'n 200 km mee gereden, heb er wel vertrouwen in.
ik ga waarschijnlijk weer terug naar de schakelstang, die kabels schakelen wat zwaar.
Ik hoef geen rekening te houden met vergrendelingen, dat zit in de versnellingsbak.


Offline henk

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Omdat de motor meer trilt als de originele hangt de motor in siliconeblokken.
Hierdoor beweegt de motor veel meer met als gevolg dat er flink aan de versnellingstang wordt getrokken, met het gevolg dat de versnellingsbak uit de versnellingen gerukt wordt, de kabels vangen dit op, net zoals in moderne auto’s.

Ik ga de bediening toch weer met stangen maken, die (verlengde) kabels schakelen mij te zwaar.
Opel heeft hier een mooie oplossing voor bedacht, deze ga ik inbouwen.