Pagina's: [1] 2 3 ... 11   Omlaag
Auteur Topic: 5 bak UN1 versnellingsbakken van Renault  (gelezen 39335 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Gepost op: Januari 31, 2016, 18:32:21 »

Heeft er iemand ervaringen met de UN1 versnellingsbakken van Renault.
Het blijkt dat je zo het differentieel om kunt zetten (dan draait hij de goede kant uit voor onder een T1, de as zou precies in het midden zitten.
5 versnellingen, bestand tot 250pk.
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #1 Gepost op: Januari 31, 2016, 18:45:38 »

Op het bus-forum zijn wat mensen (met een T3 bus) met zo'n ombouw bezig;
http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=27286&hilit=UN1&start=16

Voor een spijlbus is de bak eigenlijk te groot/te lang, of je moet je torsiebuis gaan doorzagen en met coil overs gaan rijden.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #2 Gepost op: Januari 31, 2016, 20:30:47 »

Ik heb een latere (un) bak waar de tandwielen niet op een lijn zitten en daarom niet om te draaien zijn, (heb ik voor 20 euro gekocht, ik dacht dat is goedkoop, jammer dan).
Ik neem aan dat deze de zelfde afmetingen heeft als de vroegere waar de tandwielen wel op een lijn zitten.
Voor ik geld uit ga geven wil ik me even oriŽnteren.
Deze bak past als ik de motor 5cm naar achteren plaats.
Ik heb alles in hydraulische motorsteunen hangen, ik kan daarom iets met de motor naar  achteren en naar onderen.
Die vijf cm ken wel door de homokineten opgevangen worden.
En ik wil een koppelingshuis van een moderne golf gaan gebruiken, deze is platter, dan komt de motor weer iets naar voren.
Ik heb er nu een TDI in liggen, met een aangepaste at bak met 0,82 in de vier en 3,44 asoverbrenging.
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #3 Gepost op: Januari 31, 2016, 22:13:05 »

Die tdi is nu een 4-in-lijn motor... ga je die 5cm die hij verder naar achteren gaat wel kwijtraken ?
Vergis je ook niet in de prijs van een vroegre (tandwiel-omkeerbare) UN bak hť... daar zoekt namelijk iedereen naar.
(lees; daarom was jouw latere -niet omkeerbare- UN1 bak natuurlijk ook zo goedkoop  Yellow Very Happy)
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #4 Gepost op: Januari 31, 2016, 22:52:34 »

Daar was ik ook achter, heb ik in ieder geval de maat, daarom weet ik nu dat het (net) past.
TDI licht er ne gewoon in is achter best wel ruimte, maar zoals ik schreef, door het audi koppelingshuis (niet golf) komt het blok weer wat naar voren.
WEET ER IEMAND ZO'N BAK TE KOOP???.
Wie heeft er ervaring mee.
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #5 Gepost op: Februari 01, 2016, 08:35:12 »

Een Audi koppelingshuis? Van welke Audi dan, want ik kan mij geen Audi versnellingsbak voor de geest halen die een los (demontabel) koppelingshuis heeft en een Golf al helemaal niet !
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #6 Gepost op: Februari 01, 2016, 15:11:56 »

Koppelingshuis word eraf gezaagd, open plekken opgelast en vlak afgedraaid.
Centreren met een as door de lege versnellingsbak, twee gaten honen voor de paspennen, gaten opboren.
Het geheel met hydraulische koppeling word omgezet omdat ik voor het tweemassa vliegwiel een aanlopend lager gebruik.
Kan aluminium lassen, draaien en frezen op enkele duizendste mm zuiver.
Komt goed.
Ga morgen een versnellingbak ophalen, een UN1-05, deze heeft de zelfde eindoverbrenging als ik er nu in heb.
Komt van een 160pk Renault Alpine GTA.
Gelogd

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #7 Gepost op: Februari 02, 2016, 22:43:10 »

Heb de versnellingsbak thuis, heb hem al demonteert, ziet er erg mooi uit.
Dat was dus gunstig, minder gunstig is dat hij toch langer is als mijn voorbeeldbak en er inderdaad niet tussen past.
Het gaat misschien toch lukken.
Als ik hem zonder schakelbak er ouder houd zit precis het tandwiel van de vijfde versnelling  in het kuiltje midden in  de  torsie as.
Eerst koffie, morgen zien we verder.
Gelogd

Sancho
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.306



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Februari 03, 2016, 09:43:16 »

al die mooie projecten van jouw...

hebben spijtig genoeg nooit foto's  BangHead
Gelogd

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #9 Gepost op: Februari 03, 2016, 20:25:55 »

Heb het bak huis al open gezaagd, zit nu in de freesbank gespannen, nu is er geen weg meer terug.
Als dit gaat lukken heb ik de bodemvrijheid van een VW polo.
Hoe werkte dat met die foto's ook al weer.
Gelogd

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #10 Gepost op: Februari 05, 2016, 13:45:49 »

Bij de UN1 zit Differentieel zit dichter op de motor, komt mooi uit, dan kan ik deze gebruiken

http://www.dieselserviceshop.nl/a-25358882/versnellingsbak/vw-t3-prise-as-voor-tdi-ombouw/
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #11 Gepost op: Februari 05, 2016, 15:31:53 »

Dat is een TDi prise as voor een T3 versnellingsbak... heb hem er ook ingehad, maar meeverkocht met de MTDi motor
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #12 Gepost op: Februari 05, 2016, 18:48:45 »

Is besteld.
Verbinder price-as van t3 is het zelfde als van de kever, is 3 cm langer, zoals ik al schreef komt dit mooi uit.
Hij dan nog 1cm te lang, maar vind ik wel wat op.
O ja had ik nog niet geschreven, de price-as verbinder van een UN1 bak is het zelfde als van kever, t1 t2 en t3.
Gelogd

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #13 Gepost op: Februari 12, 2016, 21:13:33 »

Het zit niet mee.
De gekochte prise-as gaat niet passen, (dan word alles te lang voor in de T1), gebruik er nu een van een kever.
Nu komt alles zo dicht op elkaar te zitten dat het kroonwiel een paar mm van de keerring van de prise-as komt te lopen.
Een lager zoals bij Audi is dus ook niet mogelijk.
Ben daarom een prise-as doorvoer van een kever na aan het maken, deze word dan in het lagergat van het Audi-deel geperst.
Kan dan ook weer geen koppelingsplaat van Audi of VW gebruiken.
De 228mm van VW (waterboxer) komt tegen de bouten van het vliegwiel en die van een Audi past weer niet op de prise-as.
Ik denk dat ik zelf een passende koppelingsplaat ga maken.
Gelogd

henk
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 238


« Antwoord #14 Gepost op: Februari 19, 2016, 12:25:37 »

Is al een tijdje stil, heeft zijn redenen.
Voor het aflassen moet alles blank gestraald worden om verontreiniging bij het lasproces te voorkomen.
mijn compressor heeft echter de geest gegeven, was er mee bezig.
Reparatie loont niet.
Bij Cranenbroek gekeken, de zwaarste was 2,2 kW.
Heb een zwaardere nodig, het gaat er  een van Creemers  worden  (380v  4kW).

Gelogd

Steekwoorden: 5 bak 
Pagina's: [1] 2 3 ... 11   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this