Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: aansluiten vierpolige alarmlicht schakelaar  (gelezen 4809 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Gepost op: November 05, 2015, 18:52:58 »

Hoi
kan iemand me zeggen hoe je een vierpolige alarmlicht schakelaar aansluit?

is een 63 usa bus met knipper/remlicht gecombineerd.

thanks!
Gelogd

Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Antwoord #1 Gepost op: November 05, 2015, 19:01:25 »

en een 9 prong relais
Gelogd

JT1
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 2.071



« Antwoord #2 Gepost op: November 05, 2015, 21:21:38 »

Staat een schema van op thesamba
Gelogd

aap, noot, mes!

Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Antwoord #3 Gepost op: November 06, 2015, 00:12:44 »

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_emergency_lights_8_65.jpg


Klopt deze had ik gevonden maar ik begrijp het niet helemaal.
Er komen maar twee draden uit.
De derde lijkt massa te zijn. Maar die vierde dan? Waarom kan of is dat voor het lampje in de knop?
 
Kan ik een tweepolige schakelaar gebruiken evt?
Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: November 06, 2015, 08:17:40 »

Massa is geen draad, de behuizing maakt massa.

Jij moet dit schema gebruiken. J6 is de alarmlicht schakelaar.
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_63_USA.jpg
Gelogd


Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Antwoord #5 Gepost op: November 06, 2015, 19:24:14 »

ha bedankt!

op dit schema zie ik niet die 9 prong
en wat zijn j1 en k6 voor een dingetjes dan?
Gelogd

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.282



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: November 06, 2015, 20:36:26 »

Dat staat in deze lijst  Yellow Very Happy

Gelogd


Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Antwoord #7 Gepost op: November 16, 2015, 14:28:34 »

hmm het lukt me nog niet. beide schemas zijn anders dan wat ik heb

heb ik een apart relais nodig om de alarmlichten aan te laten gaan? want nu gebeurt er helemaal niks als ik de alarmlicht schakelaar aan zet

Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: November 16, 2015, 14:41:38 »

Wat is een 9 prong?
Gelogd


Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.973



« Antwoord #9 Gepost op: November 16, 2015, 17:25:53 »

dat is de grote knipper annex waarschuwingsrelais welke gemonteerd zit in amerikaanse bussen vanaf ongeveer 1965

 @ Joost

wat is je probleem ? dat schema van je is wel grappig maar wat bedoel je ermee?

heb je en verlichte waarschuwingslichten schakelaar? welk bouwjaar is je bus en amerikaanse uitvoering ??
Gelogd

To finish first, you first have to finish

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: November 16, 2015, 18:50:28 »

Een 63'er maakt geen gebruik van het 9-polige relais er staat een 4- polig relais getekend in het schema
Gelogd


Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Antwoord #11 Gepost op: November 16, 2015, 19:30:18 »

ok maar ik heb hem 12 volt gezet dus die oude relais zijn eruit. ik wilde graag de knipper/remlicht combinatie, en dan ook nog alarmlicht, want zo zat het origineel in mn bus.

nu heb ik op deze site gevonden hoe je dat kunt aansluiten maar ik kom er dus niet uit. het staat er niet erg uitgebreid.
http://www.type2.com/library/electris/vw-9prong.html

ik heb een 4polige alarmlicht schakelaar zonder verlichting in de knop.
ik heb ook nog een 2polige liggen.

Gelogd

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #12 Gepost op: November 16, 2015, 19:53:57 »

Je hebt geen 9-polig relais nodig om je remlicht te laten knipperen.

Het signaal (54) van je remlicht schakelaar (J3) loopt over je richtingaanwijzer hendel (G).

VL = Vorne (voor) Links
VR = Vorne (voor) Rechts
HL = Hinten (achter) Links
HR = Hinten (achter)Rechts
54 = remlicht
54BL = hetzelfde als de moderne codering 49 wat staat voor ingang knipper automaat. De codering 54 BL staat volgens mij voor 54 = remlicht en BL is Blinker wat knipperen op zijn Duits betekend.

De stand van je richtingaanwijzer hendel zorgt ervoor dat links of rechts gaat knipperen terwijl je remt.

Op je knipperlicht relais (J) staat het volgende:
+ = 30, 30 is de codering voor constant +, als je de lijn volgt naar J1 wat het alarmlicht relais is.
K = Kontrolleuchte , controlelamp
S = Schalter, wat dus gelijk staat aan 49 voor ingang knipper automaat.
= het symbool voor massa.

J6 is je alarmlicht schakelaar. Hier loopt de bedrading van je achterlichten over en de aansturing van je alarmlichtrelais.

Je zal jouw bus dus origineel aan moeten sluiten om dit werkend te krijgen.
Indien de draadkleuren nog helder zijn en makkelijk te herkennen zou dit geen probleem moeten zijn.
Gelogd


Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.973



« Antwoord #13 Gepost op: November 16, 2015, 23:09:09 »

Das goed uitgelegd Wouter ! De relais zitten in het programma van wolfsburgwest
Gelogd

To finish first, you first have to finish

Joost
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 269


« Antwoord #14 Gepost op: November 16, 2015, 23:54:10 »

aaah alles klar, ik moet dus zon alarm relais halen en de 9 prong is zinloos..

dank het kwartje is gevallen denk ik!
Gelogd

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this