Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Geschiedenis van de T1, Transporter Type 2, Spijlbus  (gelezen 3252 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.330



WWW
« Gepost op: September 16, 2015, 16:19:30 »

Historie Volkswagen T1 (Transporter, Type 2, Spijlbus)

23 april 1947: Bezoek fabriek VW, schets Ben Pon na zien Plattenwagen
1949: Prototypes Type 29: twee gesloten busjes te zien (Kastenwagen) en twee busjes voor personenvervoer

1950/1954- T1a:
8 maart 1950: productie gestart Barndoor 1131 cc 25 pk Wolfsburg
1951: eerste Samba
1952: eerste pick-up
1953: deels gesynchroniseerde versnellingsbak
1953: 1192 cc motor met 30 pk (met 36 pk als optie) en achterbumper

1955/1962 - T1b:
1955: standaard 36 pk motor
1955: 50.000 Transporters geŽxporteerd
Februari 1955: een laadklep, reservewiel achter voorbank, verlenging van het dak aan de voorzijde (ventilatie), een dashboard en het twee- i.p.v. driespaaks stuurwiel
Vanaf 8 maart 1956 productie in Hannover
Augustus 1958: begin van de modeljaren (model 1959)
1958: Westfalia kampeerauto
Modeljaar 1960: 1200 cc motor met 34 pk met gesynchroniseerde versnellingsbak
1960: knipperlichten i.p.v. semaforen (USA al in 1955)
1961: benzinemeter
1961: verhoogd dak als optie
1962: aparte stoel bestuurder
1962: De miljoenste Transporter in Hannover

1963/1967 - T1c:
1963: laadvermogen 1000 kg i.p.v. 750 kg met optie 1493 cc motor met 51 pk
1963: laadklep en het achterraam weer wat breder, Samba zonder hoekramen, schuifdeur als optie
1965: 12 Volt i.p.v. 6 Volt
1967: motor met 53 pk
Eind juli 1967 T1 vervangen door T2a
Gelogd


EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.330



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: September 16, 2015, 16:21:04 »

Voor mezelf probeer is een overzicht te maken van alle wijzigingen en verschillen van de T1 modellen.
Hierboven is een eerste opzet.
Aanvullingen en nodige wijzigingen zijn welkom om het overzicht zo kompleet mogelijk te maken, bij voorbaat dank.  Yellow Very Happy
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.265


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: September 16, 2015, 17:12:59 »

Ik heb dit topic ooit eens aangemaakt.

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,1647.0.html
Gelogd


EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.330



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: September 16, 2015, 17:22:39 »

Interessant, die had ik nog niet gevonden!
Jammer dat veel links niet meer werken.  Neutral
Gelogd


VouWou
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 316


Luc SchroŽn
« Antwoord #4 Gepost op: September 16, 2015, 18:01:07 »

Met plaatjes is toch mooier  Whistle
Gelogd

Golf-classic
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 151



« Antwoord #5 Gepost op: September 17, 2015, 00:40:19 »

ik heb dit boek en daarin staat echt zeer veel in kwa verschillen

http://www.amazon.com/VW-Transporter-Microbus-Specification-1950-1967/dp/1861266529
Gelogd

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.330



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: September 17, 2015, 09:04:48 »

Met plaatjes is toch mooier  Whistle


Hier zijn mooie detailfoto's bij "Details & Changes"!  Yellow Very Happy

http://www.barndoor.dk
Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.422



« Antwoord #7 Gepost op: September 17, 2015, 09:06:22 »

Ik heb dit topic ooit eens aangemaakt.

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,1647.0.html


En deze niet te vergeten;

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,1899.0.html
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Nico
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 90



« Antwoord #8 Gepost op: September 17, 2015, 10:39:08 »

Deze is ook wel interessant:

http://www.baronvonkronken.com/  Bus Guide

Nico
Gelogd

Steekwoorden: Geschiedenis T1 spijlbus Type 2  T1  spijlbus  Type 2 
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this