Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: RGB How to : Het grote reductiekasten / Eindoverbrengingen topic..  (gelezen 3218 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Gepost op: Juli 31, 2014, 07:41:20 »

In mijn zoektocht naar informatie over de tandwiel verhoudingen van de reductiekasten of de vierde versnelling kom ik steeds op The Samba uit.
Hierom leek het mij wel handig om een topic te starten in het Nederlands.

Via deze Url en foto's kun je stap voor stap zien hoe je de lagers van de reductiekast moet vervangen.
http://www.thesamba.com/vw/tech/reduction_box_rebuild/

De splitcase versnellingsbak welke ik onder mijn 57ér hebt zitten heeft een tandwielverhouding van 15 tanden inkomende en 21 tanden uitgaand wat een ratio is van 1:1.4

15 teeth in coming & 21 teeth out going , ratio 1:1,4 by Wouter Duijndam, on Flickr

Ik heb hier een lijst met alle bouwjaren en overbrengings verhoudingen.

1950-1967Type2GearRatios (1) by Wouter Duijndam, on Flickr

Zo'n zelfde lijst is er ook nog voor bussen met standaard banden of met de tandwiel verhoudingen voor berg klimmen.

1950-1967 Type 2 Gear Ratios and Stock tire dimensions - Metric by Wouter Duijndam, on Flickr

Op The Samba vond ik deze foto van een set heel bijzondere tandwielen met een verhouding van 17 inkomend en 19 uitgaand.
Dit geeft een ratio van 1:1,12 , niemand weet tot nu toch waar dit set tandwielen van is, maar men denkt dat ze voor een Ambulance zijn gebruikt.

17 teeth in coming & 19 teeth out going ,  ratio 1:1,12 by Wouter Duijndam, on Flickr

Ook is er een formule bekend waarmee je uit kan rekenen wat je snelheid zal zijn bij een bepaald toerental in combinatie met de gemonteerde bandenmaat.
MPH = (Tire Diameter * RPM) / (Drive Ratio * 336)

- Drive Ratio is [Ring and Pinion * Gear]
- Drive Ratio for Reduction Gears is [Ring and Pinion * Gear * RGB Ratio]

De banden diameter kun je gemakkelijk berekenen met de website: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 31, 2014, 17:15:53 »

Dit is wat ik tot nu toe weet.

Mijn splitcase versnellingsbak uit juni 1957 heeft een vierde versnelling met een verhouding van 0,82.
Het differentieel heeft een ratio van 4,40 en in 1966 is het ratio van het diff 4,375 en de verhouding van de vierde versnelling ook 0,82.

Het verschil zit hem voor het over grote gedeelte in de reductiekasten.

Ik heb een tandwielverhouding van 15-21 met een ratio van 1:1,4.

Big nut reductiekasten uit 1966 hebben een tandwielverhouding van 19-24 en een ratio van 1:1,2 wat dus zou betekenen dat je harder kunt en minder vertraging hebt.

Ik had een Amerikaanse rekenmodule gevonden om dan met de bandenmaat erbij de snelheid uit te rekenen maar daar ben ik nog niet uit.

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this