Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Auteur Topic: Olietemperatuursensor werkt niet.  (gelezen 12771 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sander
Spijl blijft

T1 SO-42 1967

s.snel@versatel.nl
« Gepost op: Juni 02, 2014, 18:08:00 »

Hallo,

vele van jullie zullen vast een olietemperatuursensor in de bus hebben, dus ik heb een vraag.
Ik heb de volgende olietemperatuursensor van equus.

met de bijbehorende sensor.

Nu heb ik de sensor in het kokende water gelegd en hij geeft keurig 100 graden aan.
Als ik hem daarna in het carter van de motor schroef  en een stuk gaat rijden, blijft de temperatuur op de meter steeds onder de 50 graden.

Ik heb hierna nog een andere sensor geprobeerd van VDO en precies hetzelfde resultaat, ook 100 graden in kokend water en op  het moment dat hij in het carter wordt geschroefd, gaat hij niet hoger dan 50 graden.

Het carter heeft gewoon massa en de alle bedrading is gewoon hetzelfde als met het testen met kokend water.

Nu heb ik wel een verlaagd carter waar de sensor in zit, dus de olie blijft wel iets koeler als anders.
Maar als de meter na een uur rijden nog niet boven de 50 graden komt, klopt er iets niet.
Het carter heb ik op dat moment gemeten met een temperatuur laserpistool en geeft zo'n 80 graden aan.

Iemand tips? Confused Confused Confused Confused Confused Confused

groeten Sander

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 02, 2014, 18:27:00 »

Hoe reageert de leverancier op je bevinding?

Frank

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 02, 2014, 18:58:37 »

Die vraagt waarschijnlijk ook naar het kokend water verhaal.

Ik zou hem op de plek van de oliedruksensor plaatsen, die zit gelijk in een oliekanaal. Heb ook wel eens gezien dat mensen een gat boren en vervolgens draad tappen op de plek van de voorste olieplunjer. Weet niet of een t-stukje misschien een oplossing brengt icm de oliedruksensor.

aap, noot, mes!

Berrie120
Split personality

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 02, 2014, 19:34:55 »

Leg die temperatuur sensor eens in een bak kokendheet water, MET de motor draaiende.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 02, 2014, 19:48:10 »

Is de weerstand van de sensordraad naar de meter wel goed ? Vergeet niet dat je ruim 4 meter draad door/onder je bus door moet trekken.. de weerstand daarvan moet wel goed zijn

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Sander
Spijl blijft

T1 SO-42 1967

s.snel@versatel.nl
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 02, 2014, 20:55:08 »

Hoe reageert de leverancier op je bevinding?

Nog geen contact opgenomen, zal morgen eens kijken of  het nodig is.

Leg die temperatuur sensor eens in een bak kokendheet water, MET de motor draaiende.

Beide sensoren (VDO en Equus) heb ik getest met kokend water en werken perfect, maar zodra ik hem in het carter schoef met een olietemp van +/- 60 graden, komt hij toch niet boven de 50 graden uit. Dus volgens mij maakt het in dit geval niet uit of de motor draait of niet, of zie ik iets over het hoofd?

Is de weerstand van de sensordraad naar de meter wel goed ? Vergeet niet dat je ruim 4 meter draad door/onder je bus door moet trekken.. de weerstand daarvan moet wel goed zijn
Ja, om te meten met kokend water heb ik de kabel iets verlengt, maar de sensor reageert goed op kokend water, dus zie ik eigenlijk geen problemen in mijn kabels. De kabel is minimaal 4 meter, ik denk wel een meter of 6.

En ik heb bij splits at the lake nog iemand gesproken, die had precies hetzelfde probleem.

Nico
Onzekere spijl

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 02, 2014, 21:13:27 »

Hoi Sander,

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem, ik had je toen gesproken Ik ben er steeds niet mee verder gegaan.
Lekker met de bus gereden en banken opgeknapt. Nu lees ik jou bericht en ben ook weer getrggerd. Ik heb toen dit accessoire gemonteerd: Carterdeksel met olietemperatuur opnemer (VDO). Kijk maar eens bij paruzzi, voor meer uitleg. Dit werkt dus ook niet. Goeie hint van de leverancier, Ik ga nu maar eens bij Paruzzi informeren waarom dit bij mij niet werkt. Wellicht kennen zij het probleem.

Nico

Sander
Spijl blijft

T1 SO-42 1967

s.snel@versatel.nl
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 02, 2014, 21:28:36 »

Hoi Sander,

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem, ik had je toen gesproken Ik ben er steeds niet mee verder gegaan.
Lekker met de bus gereden en banken opgeknapt. Nu lees ik jou bericht en ben ook weer getrggerd. Ik heb toen dit accessoire gemonteerd: Carterdeksel met olietemperatuur opnemer (VDO). Kijk maar eens bij paruzzi, voor meer uitleg. Dit werkt dus ook niet. Goeie hint van de leverancier, Ik ga nu maar eens bij Paruzzi informeren waarom dit bij mij niet werkt. Wellicht kennen zij het probleem.

Nico

He Nico,

Jou had ik gesproken ja.  Very Happy
nou,  ik ben erg benieuwd wat Paruzzi zegt dan.
Heb jij ook een verlaagd carter of niet? Zo niet, dan ligt het bij mij niet daaraan.
De oliecirculatie is natuurlijk lager in het onderste carter, dus duurt het langer voordat hij een temperatuur aangeeft, maar na zo'n 3 kwartier rijden, mag je toch wel een hogere temperatuur verwachten dan 50 graden.  Confused Confused Smile

Nico
Onzekere spijl

« Antwoord #8 Gepost op: Juni 02, 2014, 22:03:37 »

Hoi Sander,

Ik heb een volkomen originele 34 PK motor uit '62.

Ik heb even wat opgedoken,
http://webwinkel.vdonl.nl/downloads/Downloads.aspx?id=nS8TQCYW8sVcPI2pKllgAw%3d%3d

Dit zijn alle specificaties van de VDO sensoren.

Ik heb een type B ,15 mm. Zie tabel 2. Ik heb met een ohm meter direct op de sensor in de motor gemeten en kom globaal aan  waarden tussen 1000 en 300 ohm. (20 en 50 graden) motor koud en op bedrijfs temperatuur. Mijn absolute conclusie de sensor gedraagt zich in de motor anders dan in een bak water. Ik heb zojuist paruzzi gemaild. Ik wil het NU ook wel eens weten.

Nico

Sander
Spijl blijft

T1 SO-42 1967

s.snel@versatel.nl
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 02, 2014, 22:39:27 »

occasion5 icon_thumleft icon_thumleft icon_thumleft icon_thumleft

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 02, 2014, 22:57:44 »

Ik heb precies hetzelfde ervaren. Ik heb ook een VDO sensor en temperatuur meter in mijn bus.
De naald komt bij mij net voorbij de 50 graden.

Ik heb op mijn werk een CO tester met olie temperatuur dip stick en deze gaf op die plek in het carter 71 graden aan.

Mijn conclusie is dat het geen zin heeft om op die plek olie temperatuur te meten.

Dennis
Onzekere spijl

« Antwoord #11 Gepost op: Juni 02, 2014, 23:21:56 »

Massa kabel na de sensor leggen?
Rijwindkoeling..?

Berrie120
Split personality

« Antwoord #12 Gepost op: Juni 03, 2014, 08:13:45 »

Dus volgens mij maakt het in dit geval niet uit of de motor draait of niet, of zie ik iets over het hoofd?

Ja, dynamo draait niet

Mijn conclusie is dat het geen zin heeft om op die plek olie temperatuur te meten.

En verderop wordt de olie dus ineens spontaan te heet?

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 03, 2014, 11:13:41 »

En verderop wordt de olie dus ineens spontaan te heet?

Niet te heet maar er zit zeker 40 graden verschil tussen, het verschil word gemaakt door de druk en de hoeveelheid.

Sander
Spijl blijft

T1 SO-42 1967

s.snel@versatel.nl
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 03, 2014, 17:34:55 »

Wat is dan de beste/betrouwbaarste manier?
- Een peilstoksensor?
- Verdiept carter weghalen en dan via de carterplug?
- Naast de oliedruksensor meten?

Hoe hebben jullie het zitten?

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this