Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Straight axle ombouw  (gelezen 13443 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Senor B.
Onzekere spijl

« Gepost op: Oktober 22, 2013, 15:26:27 »

Hallo,

Omdat ik zoveel vragen krijg over de ombouw naar de straight axle ombouw, dacht ik van het eens uit te schrijven en op het net te zetten. Mocht er iets onduidelijk zijn, laat gerust weten en ik zal mijn best doen om het aan te passen.
Ik heb voor mezelf wat foto’s getrokken, maar niet van elke stap. Dit is dus geen step-by-step how to, maar mijn persoonlijke ervaringen en leidraad. Als ik in “the zone” ben, durf ‘k wel eens vergeten van wat foto’s te trekken ;-)
Ik heb ook getracht om overal de bronnen bij te vermelden. Op mijn computer zwerven er echter heel wat plaatjes waarvan ik niet meer weet vanwaar ik ze gehaald heb.

Deze sites hebben vooral tot inspiratie gediend:
http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=690926
http://nutsusers.proboards.com/index.cgi?board=virtualgarage&action=display&thread=376
http://rulowenough.freeforums.org/straight-axle-conversion-t646.html

De achterste versnellingsbak is de keverbak met aangepaste assen, de voorste is de 1500-versnellingsbak met reducties:

En zo zit alles eronder gemonteerd:

Verschillende systemen

Er zijn verschillende manieren om een straight axle te bouwen (http://steeringboxscrapers.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=4361):
1.   Opvulplaatjes of offset veerplaten (om het verschil tussen de bus achteras en kever achteras te compenseren)
2.   Achteras versmallen (zodat de bus dezelfde achterasbreedte heeft als een kever)
3.   Asbuizen aanpassen. Op deze manier heb ik het gedaan omdat er zo geen structurele zaken aangepast worden en omdat het zo old-skool is ;-)

Versnellingsbakken

Voor straight axle heb je natuurlijk een steekasbak nodig (anders ga je voor IRS). Ik heb zelf een 1300-AB boite van een late kever. Gekocht van trommel tot trommel voor geen geld, eens goed opgekuist, nieuwe dichtingen en goed afgesteld, een gokje gewaagd of de bak nog wel goed was, gemonteerd... en de bus rijdt en trekt als een droom! Ze lekt geen druppel olie, maakt geen rare geluiden en ik hoor de tandwielen niet "zingen". Voorlopig zit dat goed ;-)

Asbuizen

De asbuizen van een pré-66 kever zijn 28mm verlengd. Deze asbuizen hebben een kort gietstuk (87mm). Lange gietstukken meten 120mm. Alle buizen zijn dezelfde lengte, enkel de eindstukken zijn anders!

Verschil tussen asbuizen met een lang en kort eindstuk:

Hier zie je duidelijk dat enkel de eindstukken anders zijn:

Lang:

Kort:

Ik heb de trompetten van de lange steekasbuizen eraf gezaagd en een vriend van mij heeft ze met de TIG en een mal gelast op de korte steekasbuizen. De naad zit onder de ashoes, zodat je er uiterlijk niets van ziet. Netjes gedaan en lekt niet. Ik moest de naad langs de binnenkant wel minimaal wat afvijlen met de dremel omdat de as niet kon passeren (de kraag die op de as zit heeft blijkbaar niet veel speling in de asbuis). Ik dacht dat ze in totaal op 556mm komen, maar daar ben ik niet meer zeker van.

Krijg je deze onderdelen niet bij elkaar, Rancho maakt de straight axle buizen nu ook nieuw en de korte eindstukken zijn ook nieuw verkrijgbaar.

(Steek)assen

Afhankelijk van wat je wil en welke remmen je gaat gebruiken, heb je lange assen nodig met lange of korte splines. Gebruik dezelfde kroonmoeren als deze assen (36mm)

* Splines (of hoe je dat ook zou vertalen in het mooi Nederlands. Dus daar waar de trommels over schuiven):

Kort: 50mm. Van begin van de spline tot het einde van de as (incl. schroefdraad kroonbout): 80mm
Lang: 65mm. van begin van de spline tot het einde van de as (incl. schroefdraad kroonbout): 95mm
schroefdraad is 25mm

* Totale lengte van de as:
Types bij kever:
-> 67: kort/kort (trommels: 5 gaten) – 675mm. Met deze assen kan je niets doen.
67: lange as/korte splines (trommels: 5 gaten) - 700 cm. Enkel de trommels met korte splines passen hierop.
68 en verder: lang/lang (Trommels: 4 gaten) – 720mm. Deze is het meest gangbare en werkt het gemakkelijkste voor straight axle.

Alle type 3 ('61 - '68): lang/lang

Ik heb de lange steekassen met lange splines:

Lagerdeksels

Hier gaan er een paar in de mist. VW heeft verschillende lagerdeksels gebruikt doorheen de jaren:

111 501 311     tot oktober '57
111 501 311 B  van '57 tot juli '64
113 501 311 A  1973 en later
311 501 311     1965-1966
311 501 311 B  1967-1968
113 501 311     1969 (IRS) to 1972

Het gemakkelijkste is om de lagerdeksels te gebruiken met het korte gietstuk. Voor straight axle heb je die nodig hebt is van een ’61-’66 kever, liefst met onderdeelnummer: 311 501 311 (niet (!)311 501 311A), anders heb je ook nog de olieslinger nodig. ISP maakt deze nieuw.

Verschillende pré-66 lagerdeksels: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=422140
en http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=484605

Hier zie je de verschillende dieptes waar de lagers in huizen:

Installeren:
http://www.vw-resource.com/rear_seal.html
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=112697

Veerplaten

Je moet je originele veerplaten aanpassen naar een kevermodel. Gewoon veerplaten van een kever monteren gaat niet, omdat deze korter zijn.

Er zijn ook verschillende verstelbare veerplaten op de markt. Ik heb die van Transporterhaus gebruikt. Er zijn geen nieuwe torsiestaafrubbers inbegrepen (bij Creative Engineering wel). De torsiestaafrubbers passen ook niet over de binnenste ring (zelfs met het nodige grafietpoeder). Daarvoor zal je gewoon je oude opnieuw moeten gebruiken, of de nieuwe uitruimen tot ze passen. De buitenste “donuts” passen wel. Verder dan dat zijn de veerplaten van Transporterhaus van degelijke kwaliteit en zijn ook al wat genotched.

Bij verstelbare veerplaten heb je ook een spacer nodig tussen het deksel en de veerplaat (aan de torsiebuis). De originele bouten zijn lang genoeg om alles terug te monteren. Vergeet niet van de bouten eerst een weekje te weken in WD-40 vooraleer je ze demonteert en alle gaten op te kuisen met een tap, want je wil liever geen nieuwe draad trekken in de torsiebuis (vraag me niet hoe ik dat weet ;-)).

Neusstuk

Het neusstuk (“nosecone”) van de bus moet overgebouwd worden op de keverbak. Dit is vrij gemakkelijk. Zorg er gewoon voor dat de versnellingsbak in neutraal staat, zoals op mijn foto’s.

De onderste is die van een splitbus. Het bovenste neusstuk is van de keverbak.

Het volgende plaatje klopt niet helemaal, maar geeft wel aan hoe je het moet monteren:

Check ook: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=295448

Remmen trommels en ankerplaten (5x205)

Ik gebruik momenteel 5-gat kevertrommels (omgebouwd naar M14 tiges-moeren combinatie). Dat is niet ideaal, maar ik had alles liggen, de remschoenen zijn nieuw, de trommels ook. En ik moet zeggen... de bus remt zeer goed! Ondertussen ben ik wel op zoek naar type 3 remmen, want ik ben het gefoefel met de spacers (ik ben 15mm spacers nodig, om vrij te komen van het nokje van de verstelbare verplaten) wat beu en meer remkracht kan toch geen kwaad.

* bus standaard: 14mm gaten - 5x205
* type 181: 20mm breder dan kevertrommel (waardoor wiel niet zou schuren tegen de veerplaat) - 12mm gaten. Dit past op lange-spline assen. Het binnenwerk/ankerplaat van kever past ook.
* type 3: groter dan kevertrommel, 4- en 5 gats zijn dezelfde diameter (dus oorspronkelijke 4-gats type 3 binnenwerk kan gebruikt worden met 5-gats type 3 trommel).

* kever:
- 5 gats: Spacer nodig - binnenwerk zoals remschoenen, etc. dienen van de originele 5-gat trommels te komen.
- 4 gats ('68 en verder): Ankerplaten en binnenwerk zijn bruikbaar (+ voorste remcilinders van '68 en verder kever, géén 1302-1303 (is te groot)).

Ombouw naar 5 gaten:
Met  adaptor (kan dienen als spacer tussen wiel en veerplaat);
63 en ouder bustrommels (omdat deze  "small nut" (36mm ipv 46mm) is en de assen van kever ook "small nut" zijn) gebruiken. Trommels moeten bewerkt worden (een stuk van de snuit en buitenste ring afgedraaid).

type 181 5 gats trommels (zonder aanpassingen).

Kleine kanttekening: omdat de asbuizen werden verlengd aan de kant van de versnellingsbak, komt de clips (op de asbuis) waar de flexibele remleiding aan de vaste remleiding wordt verbonden ook verder naar buiten. Bij mij zat de flexibele remleiding daardoor gekneld en heb ik remleidingen laten maken die 30mm langer zijn dan standaard (300mm in totaal, draad M10x1.0, 2 vrouwelijke aansluitingen). Je kan dat ook anders aanpakken (vb. clips afslijpen en verlassen).

Handrem

Je hebt de handremkabels van een 63-67 bus (3480mm) nodig met een verlengbuisje. Ik heb deze gemonteerd tussen het chassis en de handremdoorvoerhoes (daarvoor moet je wel gans je handremkabel demonteren), en niet tussen de ankerplaat en de handremdoorvoerhoes.

Geen al te duidelijk foto, maar zo ziet het er bij mij uit:

Ik heb de veer in de trommel ook wat op deze manier http://www.steeringboxscrapers.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=9258  moeten inkorten.

Check ook: http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=61927

Velgen, banden en dempers

Ik rij rond met grijze KYB dempers (in: 240mm, uit: 385),  Mooneyes Speedmasters met offset 21, 15mm spoorverbreders en 195-65-15 banden. Persoonlijk vind ik dat deze combo zeer goed bolt, schuurt nergens of loopt nergens aan, zelfs als de bus volgeladen is. Maar rijgedrag is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Een aantal websites die kunnen helpen bij het maken van de bandenkeuze:
http://johnmaherracing.com/calculators/gear-ratio-calculator/
http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Allé, veel plezier ermee, en mochten er opmerkingen zijn... ik hoor ze graag!

Sancho
Spijl is het geworden

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 22, 2013, 15:36:10 »

wat een eerste/2de post!

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 22, 2013, 19:01:43 »

Ik zeg hier kun je wat mee, had deze info ook reeds verzameld alleen wil ik met Porsche 944 remsysteem rijden op lange gietstukken en dat laatste valt niet mee wat betreft de info. Nu nog een totaalbeeld van de bus met verlaging zou ik zeggen Cool

Misschien kun je nog erbij zetten welke schakel hockeystick je moet gebruiken met evt. vw nummer Very Happy

aap, noot, mes!

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 23, 2013, 09:05:23 »

wat een eerste/2de post!

Dat kun je wel zeggen !!

Heb hem ook gelijk maar sticky gemaakt... bedankt voor je supermooie bijdrage Senor B.

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Airbus
Spijl is het geworden

Low 64-er MGPW OG paint

x x x
« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 23, 2013, 09:26:30 »

Leuk dat je de moeite hebt genomen om alles te documenteren!!  Cool

Zelf rij ik hier ook mee rond, met de originele bus bak. Ik heb het diff omgedraaid, anders heb je 4 versnellingen achteruit.
En je hebt meteen een lange bak  Cool (scheelt je weer in de aanschaf van een keverbak)

Wegens "verveling", airride en dikke remmen ga ik nu over op IRS ..  Dus alles is straks te koop

Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1600cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making!)

Samba '66
Spijlbussen.nl

Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen

100000511997223
« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 23, 2013, 12:49:38 »

wat een eerste/2de post!

Dat kun je wel zeggen !!

Heb hem ook gelijk maar sticky gemaakt... bedankt voor je supermooie bijdrage Senor B.

Ik heb ook maar als PDF bijlage toegevoegd om te voorkomen dat de afbeeldingen niet meer beschikbaar zijn.

As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

Christophe_6_6_6
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 27, 2013, 13:28:21 »

Nice work Mr. B  !!!!  Nu jij nog onder mijn T1 voor de ombouw naar Straight Axle ;-)

Dennis
Onzekere spijl

« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 27, 2013, 18:28:26 »

Mooie post  thumbsup

Senor B.
Onzekere spijl

« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 28, 2013, 21:16:47 »

Ik zeg hier kun je wat mee, had deze info ook reeds verzameld alleen wil ik met Porsche 944 remsysteem rijden op lange gietstukken en dat laatste valt niet mee wat betreft de info. Nu nog een totaalbeeld van de bus met verlaging zou ik zeggen Cool

Heb je al eens gekeken op http://www.germanlook.net/forums/forumdisplay.php?s=d4573a6f16948c4cc0b88e0fb01bc0b0&f=62 ?
Gaat het passen met die lange gietstukken? Vroege of late spijl? (Een late split heeft wat meer ruimte in de wielkasten).

Misschien kun je nog erbij zetten welke schakel hockeystick je moet gebruiken met evt. vw nummer Very Happy

Voor de lol: 113 311 541 Grapje/Razz

Zelf rij ik hier ook mee rond, met de originele bus bak. Ik heb het diff omgedraaid, anders heb je 4 versnellingen achteruit.
En je hebt meteen een lange bak  Cool (scheelt je weer in de aanschaf van een keverbak)

En... hoe gaat dat? 4de vitesse niet te lang?

Airrides, 944 remmen,... klinkt alsof er lekkere projectjes lopende zijn.

JT1
Spijl is het geworden

« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 28, 2013, 23:03:31 »

Dat moet net gaan passen onder mijn 66-er, die 944 remmen met lange gietstukken... alleen is er nooit iets over te vinden, helaas. Is bijna altijd met IRS.

Hockeystick is wel mooi om te weten welke je moet gebruiken ivm dikte en het soepel kunnen schakelen wanneer je overgaat op een latere vol synchro bak van oa kever.

aap, noot, mes!

Airbus
Spijl is het geworden

Low 64-er MGPW OG paint

x x x
« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 29, 2013, 08:20:16 »

En je hebt meteen een lange bak  Cool (scheelt je weer in de aanschaf van een keverbak)
En... hoe gaat dat? 4de vitesse niet te lang?

Airrides, 944 remmen,... klinkt alsof er lekkere projectjes lopende zijn.

Nee, geen probleem.. ik rij op de snelweg tussen de 95-115km/h (GPS)  (Heb een 1600 met dubbele carbs) Verbruik is 1:10.
(Met full length dakrek Smile )

Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1600cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making!)

Senor B.
Onzekere spijl

« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 31, 2013, 10:55:35 »

Hockeystick is wel mooi om te weten welke je moet gebruiken ivm dikte en het soepel kunnen schakelen wanneer je overgaat op een latere vol synchro bak van oa kever.

True! Je hebt dus de hockey stick nodig van een '60 - '67 bus nodig. Deze heeft een andere kromming dan vb. kever of vroege bus.

Nee, geen probleem.. ik rij op de snelweg tussen de 95-115km/h (GPS)  (Heb een 1600 met dubbele carbs) Verbruik is 1:10.
(Met full length dakrek Smile )

Hoeveel toeren draai je dan? Geen problemen met de koeling? Ik heb al eens opgevangen dat de motor dan te weinig toeren zou draaien en het dus niet genoeg zou koelen. Maar ik hoor het liever first hand ;-)

Senor B.
Onzekere spijl

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 28, 2014, 11:36:05 »

Eventjes laten weten dat mijn bus naar Ninove rustig kon cruisen aan 100 km/u (op GPS: 110) aan 3300 toeren. Er zit nog meer in, maar dan begint de bus te zwabberen (speling op het hulpstuurhuis) en in een panel kan je het vergeten om tegen elkaar te praten ;-)

kenny v
Onzekere spijl

« Antwoord #13 Gepost op: April 11, 2015, 08:11:01 »

Weet iemand hoelang die busjes moeten zijn die tussen de hsndremkabel komen?

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this