Spijlbussen.nl

Origineel Hollandse 23 raams samba!!

Offline VolksWouter

• Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Van forum lid Ron heb ik de eer gekregen om foto's te mogen ontvangen van zijn laatste aanwinst , en wat voor n !!!!! :-o :-o :-o :-o :-o :-o

Wie is er nog meer benieuwd?
Ron heeft zijn Spijl al jaren en was bezig zijn kombi met Nederlands kenteken om te bouwen naar een 23 raams Samba.

Heel bewust heeft hij zijn mond dicht gehouden en wilde hij zijn vers aangeschafte Hollandse Samba klaar maken naar eigen smaak.
Zo heeft Ron zijn T2A vooras met schijfremmen er weer onder gezet en de achter remmen aangepast.
De laadvloer en bellypans waren niet heel slecht ,maar zijn toch vervangen.
Verder moest hij wat spullen erbij zoeken omdat deze waarschijnlijk met eerdere verhuizingen en opruim sessies verloren zijn gegaan.

Smaakt naar meer ?

Ron kreeg via via een telefoontje en hierin werden hem een aantal bussen aangeboden. Ron twijfelde niet , ging kijken in de schuren , daarna om de tafelen met de hoog bejaarde eigenaresse en de deal was gesloten.

Ron had alleen nog wel zijn eigen bus waar hij nu niet verder meer mee wilde ,maar zijn lasser was aangestoken met het virus en heeft Ron zijn oude spijl over genomen.

Ook geen verkeerde bus om mee te beginnen..

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Smaakt naar meer ?

Had Ron al niet zelf in DIT topic een tipje van de sluier opgelicht ??

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline VolksWouter

• Spijlbussen.nl

Offline VolksWouter

• Spijlbussen.nl
Hierbij de foto's...

Voor alle dromers , het is nog mogelijk om een dikke harde Hollandse bus uit een schuur te trekken... :-o :-o :-o :-o :-o

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
T*ring, wat een mooi ding !! :love4:
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Berrie120

• Split personality
T*ring, wat een mooi ding !! :love4:
+2
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Offline Samba '66

• Spijlbussen.nl
  • Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen
    • Naus IT Management
Nog een samba.......hou daar eens mee op, dadelijk dalen ze nog in waarde........

Maar wel een geweldig mooie spijl.
As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

Offline Renka

• Split personality
+3  :glasses2: 8-) :tongue9:

knetters zeg, veel veilige kilometers gewenst!

cheers Renka
To finish first, you first have to finish

Offline air-time

• Onzekere spijl
Mooi, zeer mooi, maar dat kwam zo vast niet uit de schuur?

Offline wob61

• Spijl blijft
    • oldschool bmx parts en bikes
tuurlijk ..dit komt zo uit een schuur bij een oude dame ..ik ga nu even mijn eigen droom weer beleven ..

Offline Ron

• Spijl is het geworden
Bedankt voor de reakties.
Ik was al van plan om het hier ook te posten, maar Wouter was me net voor waarvoor dank, want ik ben niet zo'n held met de foto's.
Dat is ook n van de redenen, waarom ik nooit een resto topic ben begonnen.
Maar de mail die ik naar Wouter heb gestuurd, voor het spijlbusregister, zal ik voor de verduideling hier ook even neer zetten:
Ik zal eerst even vertellen wat er is gebeurt.
Zoals bij sommigen wel bekend, ben ik een paar jaar geleden begonnen met de ombouw van mijn combi met sambadak, naar de samba look.
Dit was al vrij ver gevorderd, de bus stond in de grondverf, toen er onverwacht een heel interessant aanbod voorbij kwam.
Via via is er met mij contact gezocht of ik interesse had in twee oude bussen, want ze hadden gehoord dat ik wel wat in bussen deed.
Uiteraard had ik wel belangstelling en heb een afspraak gemaakt. Dit was dicht in de buurt, bij iemand op de boer. Hier woont een wat oudere vrouw, waarvan haar man zo,n vijftien jaar geleden was overleden.
Hij had schijnbaar als hobby oude vws opknappen/restaureren.
Nu had ze het huis te koop staan en moesten de schuren worden leeggeruimd. Ze had geen kinderen, dus had ze kennissen gevraagd haar hierbij te helpen en via n van die kennissen zijn ze bij mij terecht gekomen.
Ik dus de schuur in en was ik blij verrast toen ik daar een 23 raams 63 samba en een 59 panel zie staan. Niet compleet, maar zeker niet rot. Er zijn ws onderdelen weggegooid bij eerdere opruimingen, maar de autopapieren zaten er gelukkig nog wel bij. Over de prijs waren we het snel eens, want ik kon de bussen echt spotgoedkoop overnemen :-D, wat een mazzel.
Maar toen had ik een dilemma, ik was al vrij ver met mn eigen bus en qua uiterlijk had ik natuurlijk ook een samba, dus daar schoot ik niks mee op, dus wilde ik de twee bussen weer doorverkopen.
Toen kwam mijn maat die het las en spuitwerk voor mij deed,met de perfecte oplossing: hij was inmiddels ook besmet en wilde mijn combi wel overnemen, want ik had al wel laten blijken dat ik eigenlijk toch wel heel graag die originele Nederlandse samba zou willen houden. Dus zo geschiede.
Dit hield dus wel in dat ik weer opnieuw kon beginnen.
Gelukkig viel het laswerk wel mee. We hebben de bodem en de belly pans vervangen, want deze waren door roest te veel aangetast.
Ik heb ook kleine achterlichten erin laten zetten,omdat ik dat persoonlijk mooier vind en ik ook de originele hella exemplaren al in mn bezit had.
Ook de voorstoelen/bank was helaas niet aanwezig, dus heb ik de rails eruit gehaald en een hele voorbank die ik van Wouter had overgenomen, erin gezet.Ook heb ik de oude types handgrepen gebruikt, omdat ik die mooier vind en de kleurstelling is ook niet bouwjaar correct. De originaliteitfreaks zullen het wel doodzonde vinden, dat de bus niet helemaal origineel meer is, maar dat maakt me niks uit.
Ik heb er ook weer IRS onder gemaakt en de T2a vooras van de vorige bus er weer ondergezet met het 2ltr type 4 blok met porschekoeling.

Ik heb er bewust weinig ruchtbaarheid aan gegeven, met name voor de angst van diefstal, maar nu de bus is gekeurd,getaxeerd en verzekerd wordt het wel eens tijd om de bus te laten zien, maar veel belangrijker, om na al die jaren eindelijk weer in een spijl te kunnen rijden  :blob7:
Ik ben natuurlijk ook blij dat ik het originele kenteken heb kunnen behouden, nl  MP-86-26
Al met al heeft de verandering er voor gezorgd, dat ik dus meer dan een jaar langer niet in een spijlbus heb kunnen rijden, maar het resultaat is er, vind ik, wel naar.

Het volgende project wordt dus de panel, ik wilde deze eerst verkopen, maar ik heb de smaak te pakken en ga dus deze ook helemaal aanpakken, wordt dus vervolgd.
Nou, het is een heel verhaal geworden, maar enige toelichting leek me wel nodig.

Gr Ron

ps,Alain, de samba die ik al eens had gepost had ik gefotografeerd bij Carlos om wat inspiratie op te doen.Staat vlgs mij nu bij K&K te koop.

Offline kees

• Spijl blijft
    • vwsamba.nl/photo-gallery
Gefeliciteerd Ron, prachtig!  Ben heel benieuwd of ie origineel geleverd is met 8 pop-outs. 
Was de orginele lak niet meer te redden of wilde je sowieso deze kleurstelling? Foto's van de vondst?
Wens je heel veel veilige km's!

Offline Freezzr

• Spijl blijft
    • Freezzr blog
Wow, wat een beauty! Maar zo kwam ie vast niet uit die schuur rollen. Heb je daar ook foto's van?

Offline vwspijlbus

• Split personality

Offline Robg

• Spijl blijft
ziet er super uit Ron.
Kleuren blijft een van mijn favorieten origineel geleverd.