Auteur Topic: 1641 ervaringen only!!  (gelezen 12764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 29, 2012, 09:22:11 am
gelezen 12764 keer

volksfahrer.nl

  • Information Offline
  • Spijl is het geworden
  • Berichten: 1.372
    • www.volksfahrer.nl
Ik ben toe aan een nieuw setje zuigers en cilinders en nu zit ik te denken
om mijn 1600 enkelpoorts te voorzien van een 1641 setje.
(Ik heb al een dikkere koeler en verder een straight axle met een lange bak)


Nu hoor ik een hoop verhalen waaronder dat dit voor een bus niet geschikt zou zijn
omdat die sneller een keer te warm lopen en de cilinders dan krom zouden trekken.

Graag jullie ervaringen (geen meningen, die heeft iedereen toch al :-D).
Wie rijd er met een 1641 set? Hoe bevalt dit?
Hoe gebruik je de bus? Berg-ritten?


januari 30, 2012, 11:44:02 am
Reactie #1

volksfahrer.nl

  • Information Offline
  • Spijl is het geworden
  • Berichten: 1.372
    • www.volksfahrer.nl

januari 30, 2012, 11:49:32 am
Reactie #2

Renka

  • Information Offline
  • Split personality
  • Berichten: 3.962
geen persoonlijke ervaring Erwin, bij de overweging voor mijn eigen motorkeuze werd mij door JMR gezegd dat die luttele 41 extra ccees geen enkel voordeel zou hebben boven een goedgebouwde 1600. Toen werden ze nog geboord uit dunne wandcilinders, inmiddels schijnt dat anders te zijn.

Ik heb begrepen dat voor een bus met km aspiraties en bergwerk een 1776 met koppel een zeer betrouwbare optie is.

cheers Renka
To finish first, you first have to finish

januari 30, 2012, 12:04:28 pm
Reactie #3

volksfahrer.nl

  • Information Offline
  • Spijl is het geworden
  • Berichten: 1.372
    • www.volksfahrer.nl
En ik heb begrepen dat een 1776 op dit moment ff financiëel niet haalbaar is  :-D

Ik hoor zo veel verschillende berichten! Andere motorbouwers zeggen dat het toch best ff wat opleverd.
Het is toch dik 50cc extra en bij een brommer is dat toch ook al snel 6pk!
Meer als 10% vermogenwinst! :tongue3:

januari 30, 2012, 12:14:16 pm
Reactie #4

WorkingClass

  • Information Offline
  • Onzekere spijl
  • Berichten: 89
    • http://www.workingclass.nl
veel verhalen en meningen hierover inderdaad  :icon_shaking:
volgens mij moet 1641cc geen enkel probleem zijn,
2e overmaat kon je vroeger in de jaren 50/60/70 gewoon bij de VOLKSWAGEN dealer in je hardwerkende bus bestellen
2e overmaat is boring 86.50mm , nu is 1641cc een boring van 87mm . geen verschil lijkt me.

Ik denk altijd maar, als volkswagen er vroeger geen probleem mee had heb ik dat nu ook niet, los van een winst van 41cc gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
zeker een merkbare koppelwinst.

Vanwege het dalende toerental door de versnellingsbak is het wel goed (moet ik ook doen voor het nieuwe seisoen) om een kleinere diameter poulie te gebruiken.
dit zal de maximale fan flow niet veranderen, maar bij lagere toerentallen koeld dit al wel beter en top (>4k) toeren zullen we toch niet draaien.

hoop dat je hier iets aan hebt, al is dit geen gebruikers ervaring............nog niet maar voor het seisoen ga ik wel naar 1641cc   :-D

januari 30, 2012, 12:30:10 pm
Reactie #5

VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Information Offline
  • Spijlbussen.nl
  • Berichten: 6.320
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Ik denk altijd maar, als volkswagen er vroeger geen probleem mee had heb ik dat nu ook niet, los van een winst van 41cc gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.

Tuurlijk heeft Vw er nooit moeite mee gehad.
Al die in puin gelopen motoren zorgen voor omzet en vulling van de garage.

januari 30, 2012, 12:37:35 pm
Reactie #6

Berrie120

  • Information Offline
  • Split personality
  • Berichten: 3.917
Euh

Wie wil het telefoonnummer van mijn schoonvader?
Werkte in het magazijn bij een VW dealer, ratelt zo de motor onderdeel nummers nu nog uit zijn hoofd, 77 jaar.
Hij snapt nog steeds niet waarom deze motoren zo geliefd zijn, daar ze bij bergen kapot liepen.


@Erwin,
kies voor het zekere ipv het onzekere.
Die extra pk is je dat waard om je onzeker te voelen over je motor, ik zou dan eerder eens kijken naar een iets kortere bak verhouding.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

januari 30, 2012, 12:42:38 pm
Reactie #7

VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Information Offline
  • Spijlbussen.nl
  • Berichten: 6.320
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Euh
Wie wil het telefoonnummer van mijn schoonvader?
Werkte in het magazijn bij een VW dealer, ratelt zo de motor onderdeel nummers nu nog uit zijn hoofd, 77 jaar.
Hij snapt nog steeds niet waarom deze motoren zo geliefd zijn, daar ze bij bergen kapot liepen.

Dat zou je moeten filmen , is heerlijk om naar te kijken... :-D

januari 30, 2012, 22:54:59 pm
Reactie #8

Freezzr

  • Information Offline
  • Spijl blijft
  • Berichten: 362
    • Freezzr blog
Heb je hier wat aan?

Op keversite zit iemand met een 1641 in zijn T1.  Zal hem eens opzoeken wie dat ook alweer is. Hij gaf wel aan de volgende keer een 1776 te willen.

Ik heb uiteindelijk voor 1600 gekozen, 1776 werd me voor de eerst x te duur en 1641 adgeraden vanwege het kleine merkbare verschil in een bus. Maar das ook weer van horen zeggen...

januari 30, 2012, 23:08:02 pm
Reactie #9

ted

  • Information Offline
  • Onzekere spijl
  • Berichten: 89
Heee Erwin, ik heb ook een 1641 en ik vindt het wel pittig rijden vergeleken met mijn toenmalige t2 met 1600 motor
en heb later gehoord dat deze ook in de soep was gelopen dus wat  dat betreft gewoon doen 
 

januari 31, 2012, 12:40:22 pm
Reactie #10

aeLiXihr

  • Information Offline
  • Spijl gaat niet meer weg
  • Berichten: 628
  • '57 Spijlbus omgeruild voor een S&S Antilla 30'
winst van 41cc
de winst is 57cc een 1600 is eigenlijk een 1584
gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
waarom?

"When the world is pregnant with lies, a secret long hidden will be revealed"
...the only truth is nature

januari 31, 2012, 13:19:17 pm
Reactie #11

T1BUS

  • Information Offline
  • Spijl gaat niet meer weg
  • Berichten: 511
  • dreambus
Ik heb ook een 1641 met dubbele carbs, en enkele jaren geleden ook ernstig getwijfeld ivm te dunnen wanden warm lopen etc...voor de zekerheid heb ik een vdo
olie temp erop gezet.
Laat ik het kort samenvaten hij loopt als een tiet, in de bergen heb ik nog niet gereden, maar wel vanuit Frankrijk op 1 dag dikke 700km gereden, zonder problemen,
heb ook nog reductiekasten erop zitten, motor zat in de bus toen ik deze kocht en  heb nog een bonnetje uit de States gevonden dat ie 2 maanden voor mijn aankoop nog overhauled was, twv 1780$
Ik heb kleppen gesteld, olie ververst, carbs netjes synchroon laten zetten, zit niks van spleing of vreemde geluiden en heb zoiets zolang hij goed loopt vind ik het prima.

veel succes ermee

januari 31, 2012, 14:31:00 pm
Reactie #12

Renka

  • Information Offline
  • Split personality
  • Berichten: 3.962
gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
waarom?
[/quote]

slagvolume is groter en verbrandingsruimte blijft nagenoeg gelijk, nagenoeg omdat ik niet weet hoe de stand van de zuiger is op het bovenste dode punt! boven /gelijk/ of onder de bovenkant van de cilinder

cheers Renka
To finish first, you first have to finish

januari 31, 2012, 14:42:12 pm
Reactie #13

Berrie120

  • Information Offline
  • Split personality
  • Berichten: 3.917
Als je extra lange bougies gebruikt gaat je compressie ook omhoog. :-D
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

januari 31, 2012, 14:56:48 pm
Reactie #14

Renka

  • Information Offline
  • Split personality
  • Berichten: 3.962
 :-o

#-o


 :-)



To finish first, you first have to finish