Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Auteur Topic: 1641 ervaringen only!!  (gelezen 11359 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
volksfahrer.nl
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.373



erwin stok
WWW
« Gepost op: Januari 29, 2012, 09:22:11 »

Ik ben toe aan een nieuw setje zuigers en cilinders en nu zit ik te denken
om mijn 1600 enkelpoorts te voorzien van een 1641 setje.
(Ik heb al een dikkere koeler en verder een straight axle met een lange bak)


Nu hoor ik een hoop verhalen waaronder dat dit voor een bus niet geschikt zou zijn
omdat die sneller een keer te warm lopen en de cilinders dan krom zouden trekken.

Graag jullie ervaringen (geen meningen, die heeft iedereen toch al Very Happy).
Wie rijd er met een 1641 set? Hoe bevalt dit?
Hoe gebruik je de bus? Berg-ritten?

Gelogd


volksfahrer.nl
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.373



erwin stok
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Januari 30, 2012, 11:44:02 »

Niemand???
Gelogd


Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.973



« Antwoord #2 Gepost op: Januari 30, 2012, 11:49:32 »

geen persoonlijke ervaring Erwin, bij de overweging voor mijn eigen motorkeuze werd mij door JMR gezegd dat die luttele 41 extra ccees geen enkel voordeel zou hebben boven een goedgebouwde 1600. Toen werden ze nog geboord uit dunne wandcilinders, inmiddels schijnt dat anders te zijn.

Ik heb begrepen dat voor een bus met km aspiraties en bergwerk een 1776 met koppel een zeer betrouwbare optie is.

cheers Renka
Gelogd

To finish first, you first have to finish

volksfahrer.nl
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.373



erwin stok
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Januari 30, 2012, 12:04:28 »

En ik heb begrepen dat een 1776 op dit moment ff financiëel niet haalbaar is  Very Happy

Ik hoor zo veel verschillende berichten! Andere motorbouwers zeggen dat het toch best ff wat opleverd.
Het is toch dik 50cc extra en bij een brommer is dat toch ook al snel 6pk!
Meer als 10% vermogenwinst! tongue3
Gelogd


WorkingClass
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 89



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 30, 2012, 12:14:16 »

veel verhalen en meningen hierover inderdaad  icon_shaking
volgens mij moet 1641cc geen enkel probleem zijn,
2e overmaat kon je vroeger in de jaren 50/60/70 gewoon bij de VOLKSWAGEN dealer in je hardwerkende bus bestellen
2e overmaat is boring 86.50mm , nu is 1641cc een boring van 87mm . geen verschil lijkt me.

Ik denk altijd maar, als volkswagen er vroeger geen probleem mee had heb ik dat nu ook niet, los van een winst van 41cc gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
zeker een merkbare koppelwinst.

Vanwege het dalende toerental door de versnellingsbak is het wel goed (moet ik ook doen voor het nieuwe seisoen) om een kleinere diameter poulie te gebruiken.
dit zal de maximale fan flow niet veranderen, maar bij lagere toerentallen koeld dit al wel beter en top (>4k) toeren zullen we toch niet draaien.

hoop dat je hier iets aan hebt, al is dit geen gebruikers ervaring............nog niet maar voor het seisoen ga ik wel naar 1641cc   Very Happy
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 30, 2012, 12:30:10 »

Ik denk altijd maar, als volkswagen er vroeger geen probleem mee had heb ik dat nu ook niet, los van een winst van 41cc gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.

Tuurlijk heeft Vw er nooit moeite mee gehad.
Al die in puin gelopen motoren zorgen voor omzet en vulling van de garage.
Gelogd


Berrie120
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.919



« Antwoord #6 Gepost op: Januari 30, 2012, 12:37:35 »

Euh

Wie wil het telefoonnummer van mijn schoonvader?
Werkte in het magazijn bij een VW dealer, ratelt zo de motor onderdeel nummers nu nog uit zijn hoofd, 77 jaar.
Hij snapt nog steeds niet waarom deze motoren zo geliefd zijn, daar ze bij bergen kapot liepen.


@Erwin,
kies voor het zekere ipv het onzekere.
Die extra pk is je dat waard om je onzeker te voelen over je motor, ik zou dan eerder eens kijken naar een iets kortere bak verhouding.

Gelogd

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 30, 2012, 12:42:38 »

Euh
Wie wil het telefoonnummer van mijn schoonvader?
Werkte in het magazijn bij een VW dealer, ratelt zo de motor onderdeel nummers nu nog uit zijn hoofd, 77 jaar.
Hij snapt nog steeds niet waarom deze motoren zo geliefd zijn, daar ze bij bergen kapot liepen.

Dat zou je moeten filmen , is heerlijk om naar te kijken... Very Happy
Gelogd


Freezzr
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 362



freezzr
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Januari 30, 2012, 22:54:59 »

Heb je hier wat aan?

Op keversite zit iemand met een 1641 in zijn T1.  Zal hem eens opzoeken wie dat ook alweer is. Hij gaf wel aan de volgende keer een 1776 te willen.

Ik heb uiteindelijk voor 1600 gekozen, 1776 werd me voor de eerst x te duur en 1641 adgeraden vanwege het kleine merkbare verschil in een bus. Maar das ook weer van horen zeggen...
Gelogd


ted
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 89


« Antwoord #9 Gepost op: Januari 30, 2012, 23:08:02 »

Heee Erwin, ik heb ook een 1641 en ik vindt het wel pittig rijden vergeleken met mijn toenmalige t2 met 1600 motor
en heb later gehoord dat deze ook in de soep was gelopen dus wat  dat betreft gewoon doen 
 
Gelogd

aeLiXihr
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 634


'57 Spijlbus omgeruild voor een S&S Antilla 30'


« Antwoord #10 Gepost op: Januari 31, 2012, 12:40:22 »

winst van 41cc
de winst is 57cc een 1600 is eigenlijk een 1584
gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
waarom?
Gelogd


"When the world is pregnant with lies, a secret long hidden will be revealed"
...the only truth is nature

T1BUS
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 511


dreambus


« Antwoord #11 Gepost op: Januari 31, 2012, 13:19:17 »

Ik heb ook een 1641 met dubbele carbs, en enkele jaren geleden ook ernstig getwijfeld ivm te dunnen wanden warm lopen etc...voor de zekerheid heb ik een vdo
olie temp erop gezet.
Laat ik het kort samenvaten hij loopt als een tiet, in de bergen heb ik nog niet gereden, maar wel vanuit Frankrijk op 1 dag dikke 700km gereden, zonder problemen,
heb ook nog reductiekasten erop zitten, motor zat in de bus toen ik deze kocht en  heb nog een bonnetje uit de States gevonden dat ie 2 maanden voor mijn aankoop nog overhauled was, twv 1780$
Ik heb kleppen gesteld, olie ververst, carbs netjes synchroon laten zetten, zit niks van spleing of vreemde geluiden en heb zoiets zolang hij goed loopt vind ik het prima.

veel succes ermee
Gelogd

Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.973



« Antwoord #12 Gepost op: Januari 31, 2012, 14:31:00 »

gaat je compressie verhouding ook iets omhoog.
waarom?
[/quote]

slagvolume is groter en verbrandingsruimte blijft nagenoeg gelijk, nagenoeg omdat ik niet weet hoe de stand van de zuiger is op het bovenste dode punt! boven /gelijk/ of onder de bovenkant van de cilinder

cheers Renka
Gelogd

To finish first, you first have to finish

Berrie120
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.919



« Antwoord #13 Gepost op: Januari 31, 2012, 14:42:12 »

Als je extra lange bougies gebruikt gaat je compressie ook omhoog. Very Happy
Gelogd

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.973



« Antwoord #14 Gepost op: Januari 31, 2012, 14:56:48 »

 Surprised

d'oh!


 Smile



Gelogd

To finish first, you first have to finish

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this