Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Red9 coil-over kit  (gelezen 6830 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Gepost op: November 24, 2011, 08:14:47 »

Citaat
Laat je nieuwste aanwinst voor of van je spijlbus hier zien.

1968 T2a vooras ? ---> check!
Red9 coilover kit ? ----> check!
17" Cup1 velgen ? ----> check!

Tijd ? --------------------> Damn, ik wist dat er nog iets ontbrak  Neutral

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

The General
SplitsAtTheLake
*

Vieze voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

« Antwoord #1 Gepost op: November 24, 2011, 18:22:55 »

De red 9 coilover set is een levensgevaarlijke set die ik nooit of te nimmer zou monteren, of ik zou er een mooie integraalhelm bijkopen:-#

TopSun
Spijl blijft

« Antwoord #2 Gepost op: November 24, 2011, 18:43:30 »

De red 9 coilover set is een levensgevaarlijke set die ik nooit of te nimmer zou monteren, of ik zou er een mooie integraalhelm bijkopen:-#

Waarom vind je dat ???

Aircooled VW superhobby !!!!!!

volksfahrer.nl
Spijl is het geworden

erwin stok
« Antwoord #3 Gepost op: November 24, 2011, 18:56:55 »

Mee eens!
Al dat gewicht (als je remt wordt het nog véél meer) op 2 draadeinden van 50 jaar oud?
Ik vindt het ook niks!
Voor een kever kan het wel maar echt nooit op m'n bus!

The General
SplitsAtTheLake
*

« Antwoord #4 Gepost op: November 24, 2011, 19:03:01 »

Op de punten waar normaal de schokbrekers vastzitten rust dan een groot gedeelte van je wagengewicht (2 M10 boutjes). Die ophangpunten zijn hier natuurlijk niet voor ontworpen en houden normaal alleen je schokdempers op zijn plaats, als deze afknappen bij bv een noodstop of als je door een kuil rijdt, valt je bus met de voorbumper op de straat (je veerpaketten worden nl vervangen door 2 starre assen en de eindaanslagen moet je verwijderen om voldoende verlaging te verkrijgen) of als er een grote wielmaat onderzit zullen de wielen in de wielkasten duiken en de bus abrupt afremmen. Verder draaien je draagarmen over de uiteinden van de starre assen, de bouten waarmee de draagarmen normaal aan de veerpakketten vastzitten fungeren hierbij als "borging" zodat je draagarmen er niet uitlopen, je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt als de boutkopjes weggesleten zijn (slijten in deze constructie gebruikt weg door het veren en sturen van je bus) Wat ook voorkomt is dat de starre assen in het midden losraken waardoor deze van links naar rechts door je asbuis bewegen en dan is het ook feest want je bus kan plotseling afdraaien op een recht stuk weg. Verder willen de veerpoten ook nog wel eens afbreken waardoor de bus dus ook op de grond valt, alle reden voor mij om zo'n setje nooit te monteren, dat wil ik mezelf en mijn medemensen niet aandoen Smile Maar in het gunstigste geval kom je hiermee weg...

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #5 Gepost op: November 25, 2011, 14:48:17 »

Al dat gewicht (als je remt wordt het nog véél meer) op 2 draadeinden van 50 jaar oud?

De draagarmen van een T2 (ik ga een T2a as gebruiken, met T2b draagarmen) zijn wat degelijker geconstrueerd dan de spijlbusdraagarmen. (en dus hooguit 32 jaar oud  Yellow Very Happy )
Daar steekt de bout waar de demper (coilover in mijn geval straks) mee was zit wat 'enger' uit dan bij de latere T2 draagarmen.

spijlbusdraagarm;

T2 draagarm;

Op de punten waar normaal de schokbrekers vastzitten rust dan een groot gedeelte van je wagengewicht (2 M10 boutjes).

Bij T2a draagarmen wel ja, bij de T2 draagarmen is het toch écht een M12 tapeind die ook nog eens in een verstekt deel zit.

Die ophangpunten zijn hier natuurlijk niet voor ontworpen en houden normaal alleen je schokdempers op zijn plaats, als deze afknappen bij bv een noodstop of als je door een kuil rijdt, valt je bus met de voorbumper op de straat (je veerpaketten worden nl vervangen door 2 starre assen en de eindaanslagen moet je verwijderen om voldoende verlaging te verkrijgen)

Helemaal gelijk in en daarom zijn er ook aangepaste bumpstops leverbaar die -mocht er een bout boven of onder afbreken- ervoor zorgen dat de draagarm niet helemaal door kan slaan naar boven.

of als er een grote wielmaat onderzit zullen de wielen in de wielkasten duiken en de bus abrupt afremmen.

Mijn 17" Porschewielen hebben altijd nog een kleinere omtrek dan wat er orgineel onder een spijlbus zit.

Verder draaien je draagarmen over de uiteinden van de starre assen, de bouten waarmee de draagarmen normaal aan de veerpakketten vastzitten fungeren hierbij als "borging" zodat je draagarmen er niet uitlopen, je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt als de boutkopjes weggesleten zijn (slijten in deze constructie gebruikt weg door het veren en sturen van je bus)

Klopt HE-LE-MAAL !! Daarom hebben we zelf andere uiteinden gedraaid die het model hebben van het verenpakket. Voorts komt er -á la type3- een soort draagarm borging op. Bij een type3 zitten de bovenste draagarmen (stabilisator) ook maar met een M8 boutje in de torsiestaaf geborgd, vandaar.

Wat ook voorkomt is dat de starre assen in het midden losraken waardoor deze van links naar rechts door je asbuis bewegen en dan is het ook feest want je bus kan plotseling afdraaien op een recht stuk weg.

BULLSHIT, dan kan net zo goed met een normaal verenpakket en/of rasterplaatjes gebeuren, ligt eraan wie de imbusbout met BORGMOER monteerd, cq vastzet.

Verder willen de veerpoten ook nog wel eens afbreken waardoor de bus dus ook op de grond valt,

Graag een recent linkje (thesamba, earlybay forum) waar dat beschreven staat, want van de +100'den sets die er inmiddels verkocht zijn is er pas één geval bekend. Een T1 waar inderdaad de onderste bout was afgebroken, maar dat viel terug te herleiden naar een aanrijdingsschade ergens in het vroege leven van de bewuste spijlbus.

The General
SplitsAtTheLake
*

« Antwoord #6 Gepost op: November 25, 2011, 20:27:03 »

Ik wil mijn uitspraken best toelichten maar wil het niet zo "schreeuwerig" doen door ieder uitspraak te citeren (ik houdt daar niet zo van en vindt het er schreeuwerig uitzien), M10, M12, eng of niet eng aan je draagarm, blijft dus M10/12 (breekt altijd op het zwakste punt)  je vering is compleet anders ontworpen en de ophangpunten voor je schokdemper zijn hiervoor niet geconstrueerd (ontworpen om een schokdemper op zijn plaats te houden en dus niet om een groot gedeelte van je wagengewicht te dragen) en kunnen dus afknappen. De aangepaste bumpstops zijn door deze firma in het leven geroepen nadat er problemen waren met busssen waarbij onderdelen afknapten en op de weg/ banden vielen en is een optioneel iets. Als je wielen kleiner zijn dan een normaal spijlbuswiel (wiel= combinatie van velg en band) heb je dus grote kans dat je bumper eerst de grond raakt ipv je wiel de wielkast (logisch). Een draagarm borging aan de buitenkant van je draagarm voorkomt natuurlijk niet dat je draagarm uit de coilover stang naar buiten komt (of je moet er een achterlijk flinke borging op maken want er komen bij dit systeem best grote krachten op als de puntjes van de buitenste borgbouten zijn weggesleten) Bij een type 3 zit de stabilisator boven muurvast aan je draagarmen vast en dus niet losjes zoals bij dit systeem. De coiloverstang en je borgboutje draaien ijzer op ijzer en zullen binnen de kortste keren versleten zijn en uit elkaar vallen (komt door in en uitveren en zijdelingse krachten op het geheel). Bij het coiloversysteem wordt de bout in het midden veel meer belast in zijdelingse richting omdat je buitenste borgbouten niet te vast mogen worden gedraaid omdat de draagarmen dan niet meer kunnen draaien over je stangen, de kans op loslopen is dus groter en heeft niets te maken met degene die het zaakje heeft vastgedraaid  want het puntje van je bout kan nl ook wegslijten door zijdelingse krachten terwijl de rest dus gewoon blijft zitten en das dus gene bullshit. Al met al een leuk bedacht systeem(voor een showbus) maar levensgevaarlijk voor op de weg......

Oh ja, hier een linkje naar mensen waarbij de vering ook is afgeknapt:
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=32848&start=15http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=32848&start=15

Hier een link van iemand die de buitenste boutjes te vast had aangedraaid en waarvan de stang afbrak (eigen schuld of mss niet?)
http://www.justkampers.com/forum2/viewtopic.php?f=15&t=148019

Hier een quote van een van mijn collega's die een proefrit maakte met een bus met dit veersysteem die plotseling uitbrak met maar 40 kmh omdat de stang in het midden uit zijn borging schoot wegens iets teveel speling tussen draagarm en vooras, ik citeer (ja geen fan van citeren, maar doe het toch ff.).: "Ik ha go#@%domme wel kennuh verongelukke mih die k#tbus!!!"

En hier een link waar je onderling levensverzekeringen kunt vergelijken Whistle
http://www.independer.nl/overlijdensrisicoverzekering/intro.aspx

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #7 Gepost op: November 25, 2011, 22:57:13 »

Topic geplitst en verplaatst naar vooras > verlagen ivm waardevolle linkjes.

classic line
Spijl is het geworden

« Antwoord #8 Gepost op: November 26, 2011, 00:17:17 »

ik wilde het eerst ook doen maar ben ook maar van die kitjes afgestapt
vindt het ook niet zo save

maar alain kijk effe bij luuk zijn project dat vindt ik er dan stukken beter uit zien als de m10/m12 draadeinden

en voor die torsie staven is vast een goeie oplossing te vinden die wel sterk en save is

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #9 Gepost op: November 26, 2011, 20:59:13 »

Marco z'n linkjes liegen er niet om... het gekke is alleen dat ik tot nu toe in twee T2's (een 1970 T2a en een 1977 T2b) heb gereden, beide uitgerust met een Red9 coilover kit. De eigenaren van die twee auto's hadden ieder inmiddels meer dan 30.000km's met hun auto's gereden en waren vol lof over de Red9 kit en hadden nog geen gekkigheid ermee meegemaakt. Op het VCT2 forum zitten ook een aantal eigenaren met T2's (a & b's) die zijn uitgerust met Red9 kits en ook hun hoor ik niet klagen over afgebroken coil overs, loslopende staven of weggesleten buitenste borgbouten. Ik ben wel van menig dat de uiteinden van de Red9 staven (waar de draagarmen op draaien) voor re-design in aanmerking komen, maar zoals gezegd, dat hadden we zelf ook al bedacht en gemaakt.

The General
SplitsAtTheLake
*

« Antwoord #10 Gepost op: November 27, 2011, 01:57:42 »

Op zich is het geen slecht bedacht idee, gebruik makend van de voorhanden mogelijkheden, alleen jammer dat het niet helemaal voldoet. Wees nou eerlijk, zou jij met je gezinnetje gezellig willen rondrijden met het idee dat ieder moment je bus met de bumper op de grond valt met alle gevolgen van dien?, mss is het systeeem idd in zoverrre aan te passen dat het een stuk veiliger wordt?

Renka
Split personality

« Antwoord #11 Gepost op: November 27, 2011, 10:19:15 »

Als je de vooras met hoekcontactlagers zou uitrusten en degelijke draagpunten aan de voorzijde zou kunnen maken, heb je het risico al enorm verminderd

To finish first, you first have to finish

Renka
Split personality

« Antwoord #12 Gepost op: November 27, 2011, 12:09:37 »

Als je de vooras met hoekcontactlagers zou uitrusten en degelijke draagpunten aan de voorzijde zou kunnen maken, heb je het risico al enorm verminderd

toch niet  Confused moet even rechtzetten: hoekcontactlagers zijn niet geschikt voor deze zwaarbelaste/beperkt draaiende functie

( ik ben blij dat ik ze niet gekocht heb )

aeLiXihr
Spijl gaat niet meer weg

'57 Spijlbus omgeruild voor een S&S Antilla 30'

« Antwoord #13 Gepost op: Januari 11, 2014, 11:36:13 »

weet iemand hier iets van?
Simon is a top bloke who isn't out to kill people but make sure you fit his new bump stop kits (which silences all the critics as this was their main issue)(3e post)
Als je wielen niet meer tegen de kasten kunnen vast slaan is het niet meer zo gevaarlijk toch?

"When the world is pregnant with lies, a secret long hidden will be revealed"
...the only truth is nature

Renka
Split personality

« Antwoord #14 Gepost op: Januari 11, 2014, 13:54:52 »

Citaat van: Fri Jul 27, 2007
I can't quite believe that anybody who has read this thread would want to buy this product Confused

met deze opmerking op het ssvc forum is er een duidelijk antwoord gegeven wat mij betreft, ik zal er nooit een monteren!

cheers Renka

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this