Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Spijlbus vakantie 2011, ItaliŽ en KroatiŽ  (gelezen 2306 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rick1984
Spijl blijft

« Gepost op: Juli 18, 2011, 22:28:30 »

Ik had vorige week al een verslagje gemaakt van onze vakantie op keversite.nl. Op deze site ben ik niet zo actief, maar ik wil 'm graag met jullie delen:

Omdat we vorig jaar zo'n supervakantie hebben gehad met onze spijlbus in Frankrijk, wilden we dit jaar opnieuw met de bus op vakantie. Het eerste plan was om richting Denemarken-Zweden-Noorwegen te rijden, maar in januari hebben we er toch voor gekozen om naar de zon te rijden. Deze zomer ging de reis dus naar ItaliŽ en KroatiŽ!

Na een gezellig weekendje Budel, op zondag al vroeg terug naar huis gereden, om de bus nog ff schoon te maken en alle spullen in te pakken voor de vakantie. Op maandag 20 juni zijn we 's morgens rond 6 uur thuis weggereden richting ItaliŽ. Het doel was om minimaal 900 kilometer te rijden die dag, zodat we dinsdag redelijk op tijd op de camping zouden aankomen.

Het reisgezelschap, Maike en ik:

Na een regenachtige rit door Duitsland hebben we lekker droog door Zwitserland kunnen rijden. De bus deed het geweldig. Ook in de bergen, vooral bij de stevige klim richting de Gotthardtunnel bulderde de bus lekker door. Ik heb zeker profijt gehad van de extra oliekoeler die van tevoren was gemonteerd. De bus bleef op een redelijke 110 graden in de bergen.
Ik heb de hele Alpen gewoon in de 4e versnelling gereden en dat ging prima, ik kon zelfs de vrachtwagens nog inhalen!
Opvallend vond ik het verbruik, waar ik in Nederland normaal 1 op 6 ŗ 7 rijdt, haalde ik in de bergen 1 op 10,5!! Prachtig.

We wilden op de heenreis in Zwitserland een hotelletje pakken om te overnachten, maar omdat we rond 18.00 uur al bijna Zwitserland uit waren zijn we nog een stukje doorgereden tot Noord-ItaliŽ omdat we dan de volgende dag minder kilometers hoefden te rijden ťn omdat de hotels in ItaliŽ een stuk goedkoper zijn dan in Zwitserland.
Rond 20.30 arriveerden we bij een hotel in Como, waar we heerlijk overnacht hebben.

Dinsdag 21 juni zijn we rond 9 uur vertrokken richting de camping in Lido di Pomposa. Na een voorspoedige reis kwamen we rond 15.00 uur op de camping aan. Meteen een plekje gezocht en de tent opgebouwd.

Zie hier ons kampeer-paleis:

De keuken annex woonkamer, met uitzicht op het slaapvertrek:

Na wat trips in de omgeving zijn we op vrijdag een dagje naar Mirabilandia geweest, een cool attractiepark in Ravenna. Daar heb ik deze foto vanuit het enorme reuzenrad gemaakt. Zoek de spijlbus:

Toen we 's avonds weer op de camping aankwamen viel me bij het inparkeren een raar piepend/slijpend geluid vanuit de motorruimte op. Ik had het onderweg niet gehoord.
Een snelle blik in de motorruimte liet al snel het probleem zien. De poelie liep aan tegen het huis van de dynamo, en de vonken kwamen er vanaf! F#ck!! De oorzaak was een kapot lager in de dynamo.

Via een kort telefoontje met Ron van "de Boxer" een snelle instructie gehad hoe ik de dynamo kon verwijderen zonder de hele motor eruit te halen. Ging prima, een uurtje later had ik de dynamo in mijn handen.
Even contact opgenomen met de ANWB. Die konden helaas niks voor mij betekenen. In ItaliŽ was geen Wegenwacht beschikbaar, dus het enige wat zij konden doen was wegslepen. Daar had ik dus geen zin in, en vroeg of zij een nieuwe dynamo konden regelen, dan zou ik hem zelf wel monteren. Dat ging wel, maar zou een week gaan duren. Fijn...

Dynamo eruit halen op de camping:

Dus een fiets gehuurd op de camping, en met de dynamo naar een plaatselijke garage. Terplekke iemand gevonden die engels sprak, en godzijdank bleek die monteur zelf ook een kever te hebben! 
Een dynamo was niet voorhanden, maar een andere monteur zou wel een nieuw lager kunnen monteren. Mij best.
Dynamo bij de garage gelaten en het weekend fietsend doorgebracht.

Op maandag terug op de gerepareerde dynamo op te halen. Op de camping in een uurtje tijd weer ingebouwd en de motor gestart. Sh*t!!!! Meteen begon mijn laadspanningslampje te branden!! Alles gecheckt, maar de dynamo deed echt helemaal niks. Dus.... dynamo weer eruit en de volgende morgen terug naar de garage.
Daar aangekomen toch duidelijk gemaakt dat er een nieuwe dynamo moest komen. Via de VW-monteur in contact gekomen met een VW-shop in Bologna, No Water http://www.nowater.it/
Met de taxi daarheen, bleek een vette shop te zijn met een ontzettend aardige gozer. Daar mijn dynamo gekocht en nog een paar stickers voor op de bus meegekregen. Meteen terug naar de camping en de dynamo weer in de bus gezet.
Starten.... jeuh!!! Hij doet het!!  :mrgreen:  :thumbright:

Rick vs Italiaanse monteurs: 1 - 0

Hier de shop van No Water in Bologna (gewoon eens langsgaan als je in de buurt bent!)

Meteen de sticker op de bus geplakt:

De volgende dag alle spullen ingepakt en vertrokken naar KroatiŽ. Na een soepele reis via SloveniŽ aan gekomen op de camping in Vrsar, KroatiŽ. De eerste nacht onze tent nog niet opgezet omdat we de volgende dag zouden verhuizen naar een plek met lekker veel schaduw.

De eerste morgen regende het behoorlijk, dus een lekker knus ontbijtje in de bus:

Toen het droog was meteen de tent opgezet op de riante kampeerplaats:

De camping was fantastisch mooi, we zaten ongeveer 25 meter van de zee af. Heerlijk rustig, het was echt goed relaxen daar.

Links van de caravans zie je onze tent en bus staan. Echt een mooi plekkie:

25 meter lopen, en dan de zee in:

We hebben ons vooral vermaakt met het bezoeken van alle mooie steden en natuurgebieden in IstriŽ. Wat een mooi land!

Maike aan het roer:

Mooi:

Opeens was de camping uitgebreid met nog een leuke spijlbus, een Duitser. Aardige mensen, gezellig een avondje mee gekletst. Zijn bus was een oude Italiaanse brandweerbus geweest.

Verder heb ik op vakantie niet veel luchtgekoelden gespot. Een paar onderweg en 1tje in Vrsar. (of wat er nog van over was)

Woensdagavond 6 juli werd het dan toch echt tijd om alles weer af te breken voor de terugreis. Zo'n vakantie duurt altijd veeeeeel te kort:

De terugreis ging een stuk moeizamer dan de heenreis. Wat een kak-reis!
Donderdagmorgen om half 9 weggereden in Vrsar. Via het mooie KroatiŽ en SloveniŽ op weg naar Oostenrijk:

Ook Oostenrijk ging nog prima, tot we in Duitsland bij Munchen aankwamen. Dik 2 uur file gehad. Damn....
Toen de file eindelijk voorbij was ff snel wat gegeten en weer verder. Toen brak er een noodweer los wat ik nog nooit meegemaakt had op de snelweg. Een enorme laag water op de weg, het begon net de schemeren, en vrachtwagens die als gekken alle personenauto's gingen inhalen. Brrr.... geen pretje. De bus even op een parkeerplaats gezet en gewacht tot het weer iets beter werd. Inmiddels was het al 21.30u en we hadden nog niet genoeg kilometers gereden om vrijdag op tijd thuis te kunnen zijn. (Ik weet het, het is vakantie en dan heb je geen haast, maar een vriend van ons zou vrijdag om 18.00 uur terugkomen uit Afganistan en hij stelde het op prijs als we hem mee kwamen ophalen in Eindhoven).

Toen het weer iets beter was zijn we weer op weg gegaan. Een kwartiertje later was het opnieuw raak. Dit keer stroomde er zo enorm veel water over de weg, dan links en rechts van ons diverse auto's van de weg af raakten. Ik ben niet snel bang, maar dit was behoorlijk angstaanjagend. Ook was er ondertussen stevig onweer en wat windstoten bijgekomen. Dus maar weer de dichtsbijzijnde parkeerplaats opgezocht om te schuilen. Het enige lege plekje op de parkeerplaats gevonden (de stoep) en daar gewacht tot het beter werd. Rond 23.15uur was het zo goed als droog. We hadden inmiddels afgesproken dat we niet meer gingen overnachten. Ik was nog klaarwakker dus we zouden doorrijden tot ik moe werd en dan zou Maike het stuur overnemen.

Toen ik van de parkeerplaats wilde wegrijden bleek dat ik slechts voor de helft licht had aan de voorzijde. Toch link in het donker. Even achter aan de schakelaar gevoeld of er iets los zat met een lekkere vonk tot gevolg. Ah! Er zat dus iets los.
Even snel gekeken en de losse draad gevonden. Helaas bleek niet de draad los te zijn, maar het lipje wat uit de schakelaar steekt. Kak!!  :evil:

Even de schakelaar doorgemeten en de losse draad bij een andere geknoopt. Nu hadden we weer licht, alleen de stadslichtfunctie op de schakelaar had nu geen nut meer. Maar die hebben we toch niet nodig.

Rond 23.45 uur zijn we weer op weg gegaan. Ik heb doorgereden tot we bijna in Nederland waren. Het was toen 5.15 uur. Hier heb ik voor de laatste keer getankt en Maike heeft de laatste 175 km gereden. Ik heb de hele nacht nog in de regen gereden. Ik was dolblij dat ik voor de vakantie de ramen had behandeld met Rain-clear. Dankzij dat superspul heb ik de ruitenwissers helemaal niet gebruik!  :thumbright:

Vrijdagmorgen rond 7.30 uur waren we weer thuis. 23 uur en ruim 1450 kilometer verder. Meteen de bus leeggeruimd en toen een beetje geslapen en 's avonds onze vriend van het vliegtuig gehaald.

De bus heeft de vakantie zonder schade overleefd, ik mis alleen een beetje lak op de rechtse deur. Werken we wel weer bij.
Nu herinneren alleen de vignetten nog aan de reis:

De facts:

We zijn 19 dagen onderweg geweest. In die dagen hebben we 4213 kilometer gereden.
Ik heb 22 keer getankt, in totaal 465 liter euro 95. Ik heb 0,5 liter olie 20w50 bijgevuld.
De extra schade: 1 dynamo en een lichtschakelaar.

Het was echt een prachtige vakantie. Al die toffe reacties op de camping en vooral onderweg. (zelfs van die strenge oostblok-douanier  :mrgreen: ) Wij weten het zeker, volgend jaar weer een luchtgekoelde vakantie!!!  :thumbright:

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 18, 2011, 23:07:26 »

Mooi verhaal, mooie foto's en een mooie vakantie!
Goeie kleur heeft de bus ook!  Smile

Berrie120
Split personality

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 19, 2011, 08:33:34 »

Geweldig verslag en oooo wat zou ik graag ook zo'n vakantie houden met de spijlbus.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

volksfahrer.nl
Spijl is het geworden

erwin stok
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 19, 2011, 08:37:00 »

Nogmaals, toffe trip!!!!
Leuk dat de vrouw ook wil rijden. Die van mij peinst er niet over  laughing11

Geweldig verslag en oooo wat zou ik graag ook zo'n vakantie houden met de spijlbus.

Wat houd je tegen? Think Very Happy

Berrie120
Split personality

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 19, 2011, 08:55:29 »

Wat houd je tegen? Think Very Happy

Heb niet genoeg snipperdagen en krijg geen vrij van de baas.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Rick1984
Spijl blijft

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 19, 2011, 14:06:45 »

Mooi verhaal, mooie foto's en een mooie vakantie!
Goeie kleur heeft de bus ook!  Smile

Thanks! Ben zelf ook nog steeds erg happy met die kleur.

Nogmaals, toffe trip!!!!
Leuk dat de vrouw ook wil rijden. Die van mij peinst er niet over  laughing11

Ze vindt het erg leuk om te rijden. In Nederland rijdt ze meestal met haar '61-er kever. En nu ik onze daily Toyota Corolla verkocht heb, gaat ze binnenkort dagelijks in onze 1500S Variant rijden!

bricks
Spijl blijft

Na resto !

john remmen
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 19, 2011, 17:20:37 »

Ja ik word oud......

1988 was het in een 3-cilinder Japannertje
geen airco cruiscontrol navigatie

handoek op het hete vinyl van de stoelen, zweten tussen je bilspleet, uitgevouwen gratis anwb kaarten met veel te weinig info
en macho's 'communistische' grensbewakers met veel te grote zonnebril die een vette stempel in het paspoort zette.
Dus net zo spannend als een luchtkoeler op weg naar Vrsar, Porec [camping Lanterna]
en Pula.
Elke week kreeg je meer dinars in briefjes van 20.000?? wat waren we rijk.

Het meest schokkende was de kennismaking met de freie kŲrper kultur FKK van hele vette oude vellen madammen.

Inderdaad erg mooi land, volgend jaar misschien met de T1

gr

bricks

Een bus is een bus is nooit zomaar een T1
http://busje1967.blogspot.com/

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this