Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: Welke banden maat bij 15inch staaltjes  (gelezen 7706 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
markosz
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 78


« Gepost op: Mei 22, 2011, 23:19:35 »

Wij rijden nu met 165/55/14 inch rond, alleen dit rijd voor geen porem.
Helaas zat dit al onder de spijlbus bij aanschaf, nu heb ik veder een setje 15inch staal gekocht alleen nu weet ik niet wat voor banden maat ik der om zou moeten leggen.

De bus is voor verlaagd doormiddel van droped spindels en achter 1of2 tandjes verlaagt.
Wat zou nou voor ons een goede bandenmaat zijn op onze 15 inches zonder dik toerental te hebben of aan te slijten?

Greetz,
Markosz.
Gelogd

kees
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 492



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 22, 2011, 23:35:19 »

Bedenk goed wat je wilt.  Van die dunne smart-bandjes zijn natuurlijk ideaal om laag te gaan, maar hebben comfort 0,0. En dat gaat irritant worden, geloof me. Tenminste als je langere afstanden wilt rijden dan naar je lokale Albert Heijn..
Des te meer volume (lucht) des te meer comfort.
Had ook even smartbanden en ik vond het compleet ruk. Heb nu 175/55 voorbanden en die bevallen eigenlijk prima. Achter 185/65 (als ik weer zou kiezen zou ik 186/60 doen).
175/50 kan je ook doen voor. Die zijn 8,75cm hoog.  175/55 zijn 9,6cm. 
Voorbeeldje van de stand:

Gelogd

the bus driver
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.424


surf now, work later


spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 22, 2011, 23:46:02 »

165/50/15 rijd ook super, net genoeg comfort en toch laag.
Gelogd

Haaaiiroeff

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.217


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 23, 2011, 07:20:35 »

165/50/15 rijd ook super, net genoeg comfort en toch laag.

Die banden heb ik ook een hele tijd op gereden.
Kwamen toendertijd van een Daihatsu Copen af en waren moeilijk verkrijgbaar.

De mening van Kees over Smart banden deel ik ook compleet. Ik heb jaren op Smart banden gereden en ging altijd met samen geknepen billen de bocht om. Het gewicht van een bus is teveel voor deze banden waardoor je veel last hebt van onderstuur.
Gelogd


markosz
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 78


« Antwoord #4 Gepost op: Mei 23, 2011, 08:22:06 »

Bedankt voor de reactie's.
Eigelijk wil ik niet hoger gaan qua hoogte met de bus, maar ook geen smart banden monteren.  Yellow Very Happy

Maar zonder gekheid, wij hebben vakantie plannen met de bus dus willen aardig eindje gaan toeren.
Dus zoeken wij een goede banden maat die wel een beetje zijn laagheid houd en comfort bied.
(dat de bus aantal cms hoger wordt is ook niet zo heel erg)

zo staat de bus er nu bij, op 14 inches.

Het is nu zo: als we in de 4 rijden op de snelweg dan hebben wij een top van 75/80 km per uur. en lijkt het qua toeren tal of we in de 3 rijden.
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.409



« Antwoord #5 Gepost op: Mei 23, 2011, 08:42:29 »

Een 165/50x15 is (totaal) 546mm hoog, de 165/55x14 die je nu rijdt zijn 537mm hoog. (orgineel is de band/velg/band hoogte trouwens zo'n 640mm)
Wil je zo laag blijven dan is de 165/50x15 dus de beste keus (je bus gaat dan maar 4,5mm omhoog), bij een 175/55x15 (Smart achterbanden) ben je 573mm hoog en ga je (tov van je 14" band/velgcombo) zo'n 18mm omhoog en ik weet niet of dat de bedoeling is.
Aan de andere kant, een 175/55 zal je op de lange baan veel meer comfort geven, je toerental verlagen en je iets meer bodemvrijheid geven.


Het is nu zo: als we in de 4 rijden op de snelweg dan hebben wij een top van 75/80 km per uur. en lijkt het qua toeren tal of we in de 3 rijden.

 Confused

Die 75 80 km/h ... is dat op de teller of op de TomTom ??
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

volksfahrer.nl
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.373



erwin stok
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 23, 2011, 08:55:32 »

Die topsnelheid is wel erg laag.
Ik heb zelf ook een dagje gereden met jullie bus toen deze nog van (mani)jack was
en kan me niet herinneren dat die zo traag was Confused
Gelogd


Berrie120
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.920



« Antwoord #7 Gepost op: Mei 23, 2011, 09:00:50 »

Ik heb met 185/65/15 gereden met een topsnelheid van 90/95 met veul lawaai en toeren.
Banden maat was comfortabel.
Gelogd

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

markosz
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 78


« Antwoord #8 Gepost op: Mei 23, 2011, 15:10:45 »

Dat topsnelheid was op de tomtom, Op teller van de bus was het ongeveer kleine 110/120.

Ik had ook geen lekkere compressie op het blokje trouwens, dus heb vorige week het blok er ook achter weg getrokken.
zag direct dat somige kleppen niet mooi sluite of vrij kwamen dus gelijk 8 nieuwe osvat kleppen opgehaalt en me koppen schoon gemaakt.
Ik hoop dat dit straks me compressie probleem ook oplost.
Gelogd

markosz
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 78


« Antwoord #9 Gepost op: Mei 24, 2011, 20:42:56 »

Maar is een 175/55/15 als voor band, En een 185/60/15 als achter band nou ideaal voor mij?
Gelogd

Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.970



« Antwoord #10 Gepost op: Mei 24, 2011, 20:58:27 »

In alle eerlijkheid niet denk ik, zie op mijn laatste topic pagina de voorwielen daar zit 175 55 15 op !

ik ga voor 185 60 15 rijden in combo met breedte en 60 serie een iets hogere band, maar bovenal blijft het een persoonlijke smaak

gekozen voor een iets ouder uiterlijk maar bovenal voor comfy  Smile

de meeste (engelse) kilometervreters rijden met 195 65 15 achter
Gelogd

To finish first, you first have to finish

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.217


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 24, 2011, 21:07:05 »

Vandaag reed ik een Peugeot Ion en die heeft dezelfde banden als een Smart eronder zitten.
145/65R15 voor en 175/55R15 achter , dat is alleen maar gunstiger voor de bandenprijs... tongue3 tongue3
Gelogd


the bus driver
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.424


surf now, work later


spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 24, 2011, 23:08:20 »

mij vorige bus had ik 165/45/15 voor en 185/65/15 achter, goeie combo alleen biedt dat voorbandje geen comfort..

nu rijd ik al een tijdje ( en ik doe aardig wat km's) 165/50/15 voor en 185/65/15 achter .. rijd relaxed!

ik zou achter wel breder willen maar op de huidige velg krijg ik dan iets teveel "ballon" gevoel, als je op 15" staal gaat rijden zou ik niet breder gaan als 185 anders krijg je een "zweverige kont.. ;-)
Gelogd

Haaaiiroeff

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.409



« Antwoord #13 Gepost op: Mei 24, 2011, 23:28:33 »

Maar is een 175/55/15 als voor band, En een 185/60/15 als achter band nou ideaal voor mij?

Met deze maat is je hoogte vr 573mm en ben je achter 603mm en zal je bus -als hij nu recht staat- iets met de kont omhoog gaan.
Aan de andere kant, je toerental zal merkbaar afnemen, je snelheid zal -bij gelijk blijvend toerental- toenemen, net zoals het comfort
en als je vl beladen bent met vakantiespullen zal je bus wel weer recht komen te staan, dat heb ik namelijk ook met mijn 195/45x17
(607mm) vr en 235/40x17 (620mm) achter en een km'tje of 40.000 ervaring met een vl beladen bus  Yellow Very Happy
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

rappelkiste
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 62



« Antwoord #14 Gepost op: Maart 28, 2016, 10:44:41 »

Is er toevallig iemand die op 145/65 r15 rijdt en hoe het weggedrach is
mvg rene
Gelogd

Green wheelin

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this