Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Koelkast  (gelezen 3777 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
the bus driver
Split personality

surf now, work later

spruytstephan@hotmail.com
« Gepost op: Mei 08, 2011, 23:47:52 »

De koelkast is van een passief type in oude westy's. Nu houden wij nogal van een koud biertje dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken om  deze te verbouwen naar een actief type. Ik heb gekozen voor een compressors-syteeem van Waeco(Coolmachine). Dit is een systeem wat veel in de botenmarkt gebruikt wordt en kan tot 100L ruimte koelen. Gaat goed komen met dat koude bier. Wel een apart gevoel om de boormachien in een super zeldzame koelkast te moeten zetten...

Heb je een link van dat waelco spul?

Haaaiiroeff

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 08, 2011, 23:54:42 »

Heb je een link van dat waelco spul?

Link toegevoegd. http://waeco.com/nl/producten/jacht_boot/3606.php

the bus driver
Split personality

surf now, work later

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 09, 2011, 10:18:32 »

bedankt!!

is het de CS-NC15 die jij gekocht hebt? 615Ä vindt ik dan best duur..

er is ook een kerel in de states die zijn so42 kast heeft omgebouwd (ook met WAELCO) dacht ik, maar dan het element overgenomen van een koelbox..

waar ga jij overigens dat compressor ding steken?

ik wil nl bij mij zoveel mogelijk plaats houden om zaken te bergen wanneer we opreis zijn zodat er niks nergens geen spullen meer in de weg liggen..

Haaaiiroeff

VW-maniac
Spijl blijft

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 09, 2011, 10:57:13 »

Mischien zou dit er even uit gesplitst worden? Ik denk dat er wel meer mensen dit interessant vinden was er zelf ook al lang naar op zoek

http://nauticshop.nl/contents/de/p4165.html

Dit is volgens mij wat hij gebruikt heeft.  

Prijs valt nog wel mee

67 westy SO-42  2110

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 09, 2011, 11:58:07 »

Mischien zou dit er even uit gesplitst worden?

Done !!

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Bianca & Dimitri
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 09, 2011, 19:16:01 »

is het niet mogelijk om zo camping gas koelkist te demonteren, hier zit een klein element in en nog delen aan de achterzijde  Think werken op 230V, 12V, en op gas. En deze werken goed (gebruiken er zelf ook), maar of het fatsoenlijk te demonteren en hermonteren in een andere is  Question Think Think

Bianca, Dimitri, Emma & Noa

1965 SO44

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 09, 2011, 21:52:23 »

Betreft de Waeco CU54 met VD01 in ons geval. De CU55 is hetzelfde maar dan vierkant. Van de verdamper zijn ook diverse types, VD01, VD02 enz. Keuze zal per bus en kast verschillen.

the bus driver
Split personality

surf now, work later

« Antwoord #7 Gepost op: Mei 09, 2011, 22:36:11 »

is het niet mogelijk om zo camping gas koelkist te demonteren, hier zit een klein element in en nog delen aan de achterzijde  Think werken op 230V, 12V, en op gas. En deze werken goed (gebruiken er zelf ook), maar of het fatsoenlijk te demonteren en hermonteren in een andere is  Question Think Think

Je bedoelt van het merk camping gaz toch?

Toeval wil dat ik daarnet in een DIY was en er zo'n ding te koop stond ( wel 2 weg) en dat er aan de binnen zijde vijzen zaten zodat het koelelement demonteerbaar is..

Vond het ideaal maar vind het tevens een beetje gek om zo'n splinternieuw ding te slopen..

K vraag me eigenlijk af of het wel sterk genoeg is.. het ging om een 36L model, geen idee wat de inhoud is van koelkastje..

Haaaiiroeff

manijack
Onzekere spijl

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 10, 2011, 10:41:39 »

Omdat ik een degelijke koelkast ook wel belangrijk vind heb ik de knoop door gehakt en de beslissing genomen om mijn koelbox te verbouwen. Ik heb een electrolux koelkast van Klaas (ijsbus) overgenomen die op gas, 220v en 12V werkt. Deze past qua hoogte en breedte perfect in de kast van de koelbox (ruimte over) alleen is hij dieper. Ik heb de watertank en het interieur van de koelbox verwijdert, ook van de deur, dit ging best eenvoudig en is bij terug bouw eventueel weer te gebruiken. Ik heb de achterzijde uit de kast gehaald waardoor de koelkast ook qua diepte meer ruimte kreeg, de achterzijde van de kast is ook eenvoudig weer te vervangen wanneer het weer origineel moet worden. Daarna het ik de kast ongeveer 5cm naar voren geplaatst waardoor hij in de kast valt en de originele deur ervoor kan. Hierdoor krijg je aan de achterzijde ook wat ventilatie ruimte voor de warmte en de luchtcirculatie bij gebruik op gas. Ik heb aan de zijkant van de kast haaks een plank gemaakt die aansluit op de b-stijl, hierdoor ziet het er wat origineler uit, aan de bovenzijde zit een rooster. Ook heb ik de originele kraan omgebouwt waardoor hij nu elektrisch is en omdat de watertank achter de koelkast weg is heb ik een nieuwe watertank onder het bankje naast de koelkast gemaakt, hier is ook ruimte voor de gastank van de koelkast.
Enkele van jullie zullen het zonde vinden maar ik ga toch meer voor bruikbaarheid, wellicht heb ik iemand op een idee gebracht.   Smile

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 10, 2011, 11:39:11 »

Klinkt goed! Foto's?

Frank

the bus driver
Split personality

surf now, work later

« Antwoord #10 Gepost op: Mei 10, 2011, 14:09:56 »

yep foto's en type koelkast!

ik hou wel van de "originele" look maar slijpen of boren heb ik geen problemen mee integendeel je gaat er toch op vooruit..

Alleen weet ik niet of ik het element naar voor zou schuiven, het is op zich al groot genoeg en je neemt daarmee weer een klein stukje plaats in beslag.. een vele kleintjes maken ..  Boo hoo!

Ik heb ook aan het denken geweest om een gasfles onder de bus te plaatsen omdat ik binnen echt GEEN ruimte wil afstaan aan zo'n dingen maar ik ben wat twijfelachtig met de hoogte van de bus..?

Haaaiiroeff

the bus driver
Split personality

surf now, work later

« Antwoord #11 Gepost op: Mei 11, 2011, 12:11:00 »

Gisteren eens ff tot bij een camping speciaal zaak gereden en wat info opgevraagd.

Je hebt een aantal mogelijk heden en zo kan je:

-Op zoek gaan naar een ijskastje dat in het element past en job done

-Of zoals te zien is in de resto van "DJ Pierre" werken met een koelelement in te bouwen.

Je hebt hierin nog een aantal mogelijkheden qua uitvoering:

* een thermo koeler of een compressor koeler

Waar je op moet letten is waar je het voor gaat gebruiken, als jeje bus gaat gebruiken voor weekend uitstapjes en meetings kan je gediend zijn met de goedkopere oplossing nl een thermokoeler.

Deze zorgt nl dat je reeds koude produkten (thuis voorgekoeld) lekker koelen blijven (als het ware "serviced"), dit syteem gaat niet je produkten van kamer temp. in 123 koud krijgen simpel weg omdat het niet krachtig genoeg werkt.

Wanneer je opzoek bent naar een oplossing voor langere trips, vakantie's ed dan zal je toch moeten gaan kijken naar een compresser koeler in ofwel een ijskast-inbouw uitvoering of extern inbouw uitvoering, deze ombouw is duurder en neemt ook meer plaats in, in je bus. ( koel tijd ong. 2u!)

Beide systemen zijn te verkrijgen in een 12V/220V uitvoering en de laatste ook op gas, tevens bestaat er ook de mogelijkheid om via zonnenpanelen te werken wat een grote investering is maar op termijn wel functioneler is.

Bovenstaande info is meegedeeld aan een leek (ikzelf) dus indien je meer/betere/duidelijkere info hebt dan graag aanvullen!

Zelf ben ik nu opzoek naar een koelbox die werkt met een compressor systeem gezien ik geen plaats wil afgeven voor een externe compressor, dit syteem bestaat en heb ik gisteren ook gezien alleen zoek ik er een die verticaal ipv horizontaal moet staan.

Haaaiiroeff

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #12 Gepost op: Mei 11, 2011, 13:33:36 »

Mooi duidelijk verhaal bus drijver !!

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

manijack
Onzekere spijl

« Antwoord #13 Gepost op: Mei 12, 2011, 13:08:53 »

Klinkt goed! Foto's?

Ik zal van het weekend proberen foto's te maken  Smile

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this