Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: chassis vervangen ?  (gelezen 4484 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
the bussaver
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 29


« Gepost op: November 09, 2010, 15:18:26 »

hey allemaal,
ik heb een probleem , mijn spijlbus is volledig doorgeroest aan het chassis , ik ben al bij bbt gaan horen en daar kun je heel het chassis in stukken krijgen.
mijn vraag was , kun je u carroserie op zijn zij leggen in je garage als je alles demonteerd of gaat het bezwijken onder zijn eigen gewicht ?


mvg philip
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #1 Gepost op: November 09, 2010, 15:24:09 »

Je kunt een spijlbuscarrosserie van z'n chassis scheiden, maar niet zoals je zelf voorsteld.
Zaak is om de body goed te ondersteunen en het chassis eronder 'weg te trekken' ...

Het is al diverse malen gedaan, hier bij een pick up;
http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,270.0.html

en hier bij een 1966 combi;
http://www.hrps.demon.nl/jwbus/T1-resto/T1-Resto_1.htm
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

the bussaver
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 29


« Antwoord #2 Gepost op: November 09, 2010, 16:13:57 »

heel hard bedankt , hier ben ik al veel verder mee maar ik dacht dat bij de vw bussen de caroserie op het chassis wa vastgelast ? of is deze simpel eraf te halen zoals bij kevers ?
Gelogd

Split67
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 630



« Antwoord #3 Gepost op: November 09, 2010, 16:15:55 »

Het geheel is ook vast gelast, chassis en carroserie zijn 1, het is niet een simpel klusje zoals bij kevers.
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #4 Gepost op: November 09, 2010, 16:20:07 »

Klopt en daarom zullen er eerst schoren in de carrosserie gelast moeten worden om de maatvoering te behouden en doorknikken te voorkomen.
Als eerste moet de laadvloer eruit, dan zullen de binnendorpels vrijgemaakt moeten worden van de vloerdragers, dan moet het chassis losgemaakt worden van de neus, voorvloer en wielkasten en iets vergelijkbaars moet achter gebeuren.

Ga niet zagen voordat je er absoluut zeker van bent dat de body overal goed gevangen/geschoort is, anders zakt de boel in en sta je met een hoop -duur- oud ijzer.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

the bussaver
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 29


« Antwoord #5 Gepost op: November 09, 2010, 16:24:41 »

nog een domme vraag meschin maar is het mogelijk om de carroserie op te heffen dan door 3 a 4 man ? want ik bezit geen brug of takel

mvg philip
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.418



« Antwoord #6 Gepost op: November 09, 2010, 16:27:31 »

Nee, dat gaat je niet lukken vrees ik.

Wat je wel kunt doen, met steigerdelen (met van schroefpoten met wielen aan de onderzijde) links en rechts naast je bus een stellage maken om zo de bus van het chassis te lichten.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

the bussaver
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 29


« Antwoord #7 Gepost op: November 09, 2010, 16:29:00 »

ok , heel hard bedankt , nu weet ik toch alvast aan wat ik begin

mvg philip
Gelogd

the bus driver
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.424


surf now, work later


spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #8 Gepost op: November 09, 2010, 16:46:57 »

hey bussaver,
Waarom maak je geen "rollover" (check http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,3192.30.html ) en begin dan met stelselmatig je rotte chassis delen te vervangen, lijkt mij een gemakkelijkere klus..
Tenzij het allemaal te ver is weg gerot maar dan zou je volgens mij nog wel aantal tijdelijke profielen kunnen inlassen mbt stevigheid!
Gelogd

Haaaiiroeff

classic line
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.781



« Antwoord #9 Gepost op: November 09, 2010, 17:28:02 »




optillen lukt wel maar je hebt zeker 4 man nodig  Very Happy

en je bus moet echt helemaal leeg zijn geen motor bak echt niks mag er nog aan zitten
maar hier zit het chassis er nog onder
Gelogd

Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.962



« Antwoord #10 Gepost op: November 09, 2010, 17:53:31 »

hey bussaver,
Waarom maak je geen "rollover" (check http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,3192.30.html ) en begin dan met stelselmatig je rotte chassis delen te vervangen, lijkt mij een gemakkelijkere klus..
Tenzij het allemaal te ver is weg gerot maar dan zou je volgens mij nog wel aantal tijdelijke profielen kunnen inlassen mbt stevigheid!


Gaat niet lukken hoor als je chassis niet stabil is kan je hem zeker niet op zijn kant hangen, en zelfs dan nog heb je achterin in ieder geval een extra kruis nodig zoals je in mijn topic kan zien !!

rechtoptillen en op waterpas op 2 bokken zetten en tijdens het werk constant de waterpas checken

cheers
Gelogd

To finish first, you first have to finish

the bus driver
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.424


surf now, work later


spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #11 Gepost op: November 09, 2010, 18:16:13 »

Klopt Renka daarom
Tenzij het allemaal te ver is weg gerot maar dan zou je volgens mij nog wel aantal tijdelijke profielen kunnen inlassen mbt stevigheid!

It's done before !!   Smile
Gelogd

Haaaiiroeff

the bus driver
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.424


surf now, work later


spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #12 Gepost op: November 11, 2010, 12:59:07 »

om je wat inspiratie te geven van wat er zoal mogelijk is .. ;-)

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=55967&start=15
Gelogd

Haaaiiroeff

wob61
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 129



ferryvermolen
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Februari 04, 2011, 22:14:03 »

amai ..weet waar je aan begint ..mijn indruk is dat dit een van de meest ingrijpende klussen is die je kan doen aan een bus
je ziet het wel vaker hoor dat men dit doet maar ..het is niet niets
kijk alles is te doen en als je stap voor stap werkt en drie keer meet voor je slijpt ..

hier wordt het ook gedaan

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=375041&postdays=0&postorder=asc&start=0


succcesssssss
Gelogd

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this