Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: tweede accu  (gelezen 11464 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Spijlsmurf
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 33


1776 - 40 webers - IRS - wilwood - reprowesty


« Gepost op: Januari 27, 2010, 21:20:38 »

Hallo spijlfanaten,

Ben benieuwd hoe de kampeerders onder jullie de stroomtoevoer hebben geregeld.

Ik krijg onder de bus 220V aansluiting, met zekeringkastje en stopcontacten in de bus.
Verder, voor als er geen 220v is op lokatie,  een tweede accu voor koelkast en radio. Wat voor accu moet dit optimaal gezien zijn en werken de schakelingen die op het contact reageren altijd goed? Met andere woorden, dat mijn bierkoelkast niet mijn hoofdaccu leegtrekt, maar dat die accu automatisch wordt afgeschakeld.

Alhoewel, mag toch niet rijden als dat bier op is...?

Hoor graag jullie bevindingen!

Marijn
Gelogd

Brazen
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 261



« Antwoord #1 Gepost op: Maart 07, 2010, 09:33:27 »

http://www.spijlbussen.nl/smf/index.php/topic,4094.0.html


Schemaatje om een 2e accu aan te sluiten:



De stuurstroom van het relais wordt afgetakt van de D+ aansluiting (controle-lampje laadstroom).
Gewoon zien dat je relais zwaar genoeg is (neem er eentje van een diesel gloei-installatie ofzo).
Bij stilstaan wordt de startbatterij niet mee leeg getrokken...

Ik zou ook overwegen om een alternator te plaatsen dan...

Aircooled greetz,

Humby Cool
Gelogd

T1BUS
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 511


dreambus


« Antwoord #2 Gepost op: Maart 07, 2010, 09:45:07 »

Check deze maar eens is erg goed, ga hem binnenkort ook inbouwen...

http://www.stroomwinkel.nl/c-168-relais-cyrix.aspx
Gelogd

Brazen
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 261



« Antwoord #3 Gepost op: Maart 07, 2010, 10:00:28 »

even voor mijn beleving, waarom een duur relais als je een scheidingsrelais voor 15 eur approx kan kopen, wat is het verschil casu quo de toegevoegde waarde van eeen dure versie?
Gelogd

Renka
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.970



« Antwoord #4 Gepost op: Maart 07, 2010, 10:06:36 »

deze ga ik gebruiken denk ik kan namelijk ook de startaccu opladen als de campingaccu vol is

http://www.rdae.nl/relais-houders/div-relais/bs100-accu-scheidingsrelais/product_info.php/cPath/51_141/products_id/2571

koop een goed relais met een voldoende hoge ampere waarde!, heb al heel wat uitgefikte relais gezien.

welke dacht jij te gebruiken van 15 euro ?

cheers Renka
Gelogd

To finish first, you first have to finish

Brazen
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 261



« Antwoord #5 Gepost op: Maart 07, 2010, 10:22:46 »

http://images2.carpartsdiscount.com/auto/archive/pictures/93652/600/1/P/2C4AB55/vw_passat_99_relay.jpg


Bij capo world, ik mag aannemen een specialist ook op campers, adviseerde ze mij er zo een als dit, maar ja ik ben dan ook een leek met electra.
Gelogd

Brazen
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 261



« Antwoord #6 Gepost op: April 21, 2010, 20:24:04 »

Maar even hoor, voor mijn beleving en gezien de enorme prijsverschillen, is het nu stront wat ik heb of????
Gelogd

KaMa
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 295



« Antwoord #7 Gepost op: April 21, 2010, 20:58:34 »

Ik gebruik de Caliber PR100


http://www.acr-helmond.nl/osc/product_info.php?products_id=4325&osCsid=fd2354210be8fb4bf2976a57ad2383e4

grtz
Gelogd


Brazen
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 261



« Antwoord #8 Gepost op: Mei 21, 2010, 16:39:24 »

Maar even hoor, voor mijn beleving en gezien de enorme prijsverschillen, is het nu stront wat ik heb of????


Ja goed, maar nu weet ik nog niet of hetgeen dat ik heb, bagger is of niet???
Gelogd

dj pierre
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 484



« Antwoord #9 Gepost op: Mei 21, 2010, 22:24:16 »

Bagger zal het niet zijn, het is alleen een minder geavanceerde oplossing. Een relais als de cyrix zal eerst de startaccu naar een gewenst laadpunt brengen voor de 2e accu wordt bijgeschakeld om te laden, een standaard relais is aan-uit. Een Cyrix is vooral interessant als je een lader op 220v gaat gebruiken. Ook zal de dynamo iets minder belast worden met een luxe relais.

Wat tevens een nadeel kan zijn van een standaard relais is dat in geval van 1 kapotte of compleet lege accu en een volle 2e teveel stroom gaat lopen. Dit kan je een relais kosten.

Hier een verhelderend stukje:
http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm
Gelogd

Berrie120
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.920



« Antwoord #10 Gepost op: April 28, 2011, 11:43:06 »

FF een vraagje.

Wie weet veel van Accu's
Ik had een accu in mijn caravan staan voor de mover, Deze accu heeft eens per ongeluk droog staan koken.

Heb de accu inmiddels gewisseld, maar de zuurweger gaf aan dat hij niet kapot is.
Hij had 2 volt.  Dus bijgevuld met gedestileerd water en ik hoor een hoop geborrel, en meet zonder bijladen gelijk 9 volt.

De lader er eens opgezet en kijken wat hij gaat doen. Na een paar minuten al gelijk 12 volt.

Zou die accu nu dood zijn, of is hij te reanimeren zo?
Wou hem gaan gebruiken voor het standkacheltje in de T1

Gelogd

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.217


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: April 28, 2011, 12:29:03 »

Als een accu droog kookt dan komt dat ergens door.

-Overladen , meer dan 14,4V
-Of door plaat belasting kan het lood van de + of - platen los laten en dat gaat zich dan ophopen onder in de accu.
Hier kan het kortsluiting veroorzaken waardoor een accu cel water gaat gebruiken.
Een lood-calcium accu kan niet goed tegen diep ontladen en of slecht bijladen.
Een optima kan dat wel en zou dus geschikter zijn om bij een mover te gebruiken.

Berrie , jouw accu geeft dan 12V aan ,maar waarschijnlijk als je hem belast met een stroom verbruiker zal hij helemaal instorten.



Gelogd


Berrie120
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.920



« Antwoord #12 Gepost op: April 28, 2011, 12:34:35 »

Als een accu droog kookt dan komt dat ergens door.

-Overladen , meer dan 14,4V
-Of door plaat belasting kan het lood van de + of - platen los laten en dat gaat zich dan ophopen onder in de accu.
Hier kan het kortsluiting veroorzaken waardoor een accu cel water kan gaan gebruiken.
Een lood-calcium accu kan niet goed tegen diepe ontladen en of slecht bijladen.
Een optima kan dat wel en zou dus geschikter zijn om bij een mover te gebruiken.

Het is geen optima. Maar een Lood accu speciaal bij de mover geleverd.
Hij mooved ook goed met erg lange standtijd.

Hij is overladen doordat de drupellader en de Voeding caravan tegelijk stonden te laden nadat iemand op de camping mijn caravan op spanning heeft gezet toen ik afwezig was.

Maar zou de accu te reanimeren zijn?
Heb hem voorzichtig 5 minuten aan de lader gehad en hij heeft gelijk 12 volt.
Kweet dat je na diepe ontlading voorzichtig moet bijladen maar hoe zit dat als hij droog is geweest?




Gelogd

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.217


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: April 28, 2011, 12:39:57 »

Een accu die droog geweest is is bij mij altijd kapot.
Puur om de reden dat als er lood delen onder in de accu liggen en hij weer het water op gaat koken er knalgas kan ontstaan waardoor de accu kan ontploffen.

Ik weet dat het geen optima is ,want die hebben geen water lekkage.
Een optima accu is een cel accu of gel accu (Ligt aan het type Optima).
In deze cellen zijn de + en - platen in zakjes geplaatst met separatoren ertussen en opgerold in een cilinder gestopt.
Hierna is onder hoge druk het gedistilleerde water en accu zuur in de cel geperst waarna deze dicht geseald word.
Hierdoor kun je de accu in elke gewenste positie neerzetten of leggen ,want hij zal nooit gaan lekken.

De accu's van vroeger (de tijd waarin in het instructieboekje beschreven stond hoe je water bij moest vullen) waren lood-antimoon accu's.
Antimoon in de accu zorgde voor het water verbruik en heeft het nadelige effect dat het voor zelf ontlading van de accu zorgt.

Accu fabrikanten wilde hiervan af en gingen zo lood-calcium accu's produceren.
Deze accu's hebben de eigenschap geen water te verbruiken en doen zij dit wel is dit een indicatie dat de accu kapot is.

Gelogd


Berrie120
Split personality

Offline Offline

Berichten: 3.920



« Antwoord #14 Gepost op: April 28, 2011, 12:46:31 »

Een accu die droog geweest is is bij mij altijd kapot.
Puur om de reden dat als er lood delen onder in de accu liggen en hij weer het water op gaat koken er knalgas kan ontstaan waardoor de accu kan ontploffen.

Ok thanx ik was er al bang voor, boem willen we niet hebben.

Gelogd

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this