Spijlbussen.nl

straight axel / irs vraag

Theo · 32 · 10793

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Posts: 8.450
    • Karma: +0/-0
Das een beetje een 'nadeel' van straight axle .. degene die dat monteren maar niet zo laag willen worden geconfronteerd met positief staande wielen. Dat komt omdat straight axle (net als met orgineel reductiekasten) maar één scharnierpunt (aan de bakzijde) heeft. IRS heeft 2 scharnierpunten (bak en wielkant) waardoor je op de standaard (of in jouw geval, één tandje lager) hoogte kan rijden, zonder dat je wielen positief gaan staan.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Posts: 314
    • Karma: +0/-0
Das een beetje een 'nadeel' van straight axle .. degene die dat monteren maar niet zo laag willen worden geconfronteerd met positief staande wielen. Dat komt omdat straight axle (net als met orgineel reductiekasten) maar één scharnierpunt (aan de bakzijde) heeft.

Als straight axle en met reductie kasten hetzelfde scharnierpunt hebben waarom gaan dan bij straight axle de wielen positief staan en bij origineel reductie kasten niet ??
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline volksfahrer.nl

  • Spijl is het geworden
    • Posts: 1.372
    • Karma: +0/-0
    • www.volksfahrer.nl
Een hoop originele bussen met reductiekasten hebben ook dat de wielen positief staan.
Door de torsievering te verstellen (omlaag wel te verstaan) kun je 't verhelpen.

Originele hoogte:




Offline sixpack

  • Spijl is het geworden
    • Posts: 1.422
    • Karma: +0/-0
jaja daar was ik al "bang" voor ...

ga ik eff moeilijke vraag stellen : iemand pics van een (achterkant) die 1 tand verlaagd is en een Straight heeft  :-"

waar moet ik me op voorbereiden, zelfde "stance" als orgineel of positiever ?

 


Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Posts: 314
    • Karma: +0/-0
Ik heb nu nog de reductiekasten eronder zitten maar ga ombouwen naar straight axle. Heb de bus nu achter 1 tand verlaagd en heb nu een ietswat negatieve wielstand, waarom zou bij straight axle met 1 tand verlaagd de wielstand naar positief gaan als je het zelfde scharnier principe hebt als met de originele reductiekasten ?

Ben inderdaad ook benieuwd naar zulke pics waar sixpack om vraagt.
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline volksfahrer.nl

  • Spijl is het geworden
    • Posts: 1.372
    • Karma: +0/-0
    • www.volksfahrer.nl
Bij straight axle zit je aandrijfas in het hart van de veerplaat
terwijl bij reductiekasten je veerplaat onder je aandrijfas doorloopt.

Je zult je veerplaten bij ombouw naar s-a dus een stuk omhoog moeten verstellen.


Offline Theo

  • Spijl blijft
    • Posts: 314
    • Karma: +0/-0
Oke, inderdaad nu begrijp ik het. :-)
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba


Offline sixpack

  • Spijl is het geworden
    • Posts: 1.422
    • Karma: +0/-0
Gister fotos gezocht van 1 nodge verlaagde straight axle bussen (the samba)

maar kan ze eigenlijk alleen met 2/3 tanden verlaagd zien (hoogte achterwiel t.o.v. wielkastrand)



1 tand verlaagd= velgrand gelijk aan wielkast rand (15 " )


Iemand miss pic  ::?:


Offline Renka

  • Split personality
    • Posts: 3.962
    • Karma: +0/-0
Peter pas op dat je niet negatief gaat rijden, heb wel eens van een mannetje gehoord dat de reductiekasten gesmeerd worden door bakolie. Als je negatief rijd stroomt er geen olie meer in.

Als ik zwam, zwam ik in commissie  :tongue3:

wie kan dit ophelderen?

cheers
To finish first, you first have to finish


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Posts: 8.450
    • Karma: +0/-0
Ik heb een straight axle kit onder de bus gezet

 ::!:
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline volksfahrer.nl

  • Spijl is het geworden
    • Posts: 1.372
    • Karma: +0/-0
    • www.volksfahrer.nl
Peter pas op dat je niet negatief gaat rijden, heb wel eens van een mannetje gehoord dat de reductiekasten gesmeerd worden door bakolie. Als je negatief rijd stroomt er geen olie meer in.

Als ik zwam, zwam ik in commissie  :tongue3:

wie kan dit ophelderen?

cheers

Dit klopt deels.
Hoewel reductiekasten wel een eigen vulopening hebben worden staat de olie wel in open verbinding met de versnellingsbak olie.
Als je wielen erg negatief staan kan het gebeuren dat het bovenste lager in
de kasten droog komt te staan.
Problemen krijg je echter eerder met het onderste lager omdat deze een heel andere
belasting krijgt als bij rechte wielstand.

Bij een straightaxle kan je wiellager ook droog komen te staan als je wielen erg schuin staan
maar dan moet je wel héél laag gaan.


Offline sixpack

  • Spijl is het geworden
    • Posts: 1.422
    • Karma: +0/-0
Peter pas op dat je niet negatief gaat rijden, heb wel eens van een mannetje gehoord dat de reductiekasten gesmeerd worden door bakolie. Als je negatief rijd stroomt er geen olie meer in.

Als ik zwam, zwam ik in commissie  :tongue3:

wie kan dit ophelderen?

cheers

Thanx rene, maar zoals Alain al aangaf  :!:    ::D

van een straight axle kit is de bedoeling dat je reductie kasten juist er tussenuit gaan  :-D :-D :-D

Goed carnaval gevierd ?

Ik wel eff daana de garage in en dit af gemaakt :



proost !  :tongue3:


Offline Renka

  • Split personality
    • Posts: 3.962
    • Karma: +0/-0

ALAAF  #-o :laughing11: ja hoe kan een mens  :tongue3:
natuurlijk Niet bij straight axle  :-"
To finish first, you first have to finish


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Posts: 8.450
    • Karma: +0/-0
Ik wel eff daana de garage in en dit af gemaakt :
http://members.home.nl/pjm.claassen/E28.jpg

Gelukkig zie ik deze foto nu pas, anders had ik erg onrustig geslapen ...
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!