Spijlbussen.nl

straight axel / irs vraag

Theo · 32 · 10794

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Theo

• Spijl blijft
Wat is nu het grote verschil tussen irs en straight axel ? In beide gevallen vervallen de reductie boxen.
Ik bedoel, wat zijn nu de grote voor en/of nadelen van deze 2 systemen ?

Wil deze winter sowieso gebruiken om van de reductie boxen af te komen, weet alleen niet wat ik het beste kan doen.

bvd
62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba

Offline Ficus

• Spijl gaat niet meer weg
Voor zover ik weet ga je met een straight axel enkel de reductie boxen verwijderen waardoor je dus minder verbuik en hogere topsnelheid gaat krijgen.

Als je voor IRS gaat ga je ook hetzelfde effect hebben maar ga je ook nog eens individuele suspensie krijgen ofzo iets en is je wegligging ook veel beter.
Maar IRS is wel een zwaardere interventie.

Maar IRS is onbetwijfelijk beter...

PS ik heb straight axel maar heb de bus gewoon zo gekocht en niet zelf gedaan.

Offline Oemfoefoe

• Onzekere spijl
Even kort door de bocht....

Bij IRS blijft de hartlijn van je achterwielen te allen tijde verticaal, ook als deze inveren.

Straight axle daarentegen blijft de hartlijn van de achterwielen altijd loodrecht op de hartlijn van de assen. Dus bij het inveren komen de assen iets onder een hoek te staan en dus ook de wielen.

Offline Theo

• Spijl blijft
Aangezien ik deze bus toch niet extreem laag ga leggen ga ik voor straight axel.

Kan iemand me uitleggen wat ik nu precies nog heb om dit om te bouwen ?
Ik ben vanalles tegengekomen maar het wordt me niet helemaal duidelijk. Kom ook foto's tegen dat ze van  versnellingsbakken delen omschroeven....waarom ???? Kortom ik begrijp het complete plaatje nog niet helemaal.
Misschien zoek ik verkeerd maar ben nog geen topic tegengekomen waar dit allemaal haarfijn en stapsgewijs wordt uitgelegd wat betrefd ombouw naar straight axel en de mogelijke problemen die je dan tegen kunt komen.

BVD :-)
62er combi
65er 21 raams Samba

Offline Ficus

• Spijl gaat niet meer weg
aan de bak moet je ook dingen wijzigen omdat de bus anders 4 versnellingen achteruit heeft ;)

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
aan de bak moet je ook dingen wijzigen omdat de bus anders 4 versnellingen achteruit heeft ;)

Dat heb je alleen als je je -standaard lange- spijlbusbak laat zitten en de reductiekasten verwijderd,
dan heb je 4 versnellingen achteruit en 1 vooruit. (oplossing; differentieel omkeren)
Ga je een korte, halflange of lange kever/type3 bak monteren dan draait de bak al de goede kant op.

Voor vragen over straight axle ombouw kun je Corné of Erwin een pb of emailtje sturen.

btw, voor niet als te extreem verlagen kun je ook IRS gaan monteren.
http://www.spijlbussen.nl/smf/index.php/topic,943.0.html
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Theo

• Spijl blijft
Voor vragen over straight axle ombouw kun je Corné of Erwin een pb of emailtje sturen.

http://www.spijlbussen.nl/smf/index.php/topic,943.0.html
Bedankt voor deze tip, heb inmiddels contact gehad met Erwin
62er combi
65er 21 raams Samba

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
Straightaxle is vaak heel erg moeilijk uitgelegd:

Als je het snel en eenvoudig wil koop dan zo'n setje aan wat K&K in de aanbieding heeft zijnde trompetten, lagerringen, verstelbare veerplaten, nieuwe handrembuisjes, etc.. en ga dan voor de ombouw met een oud type3 bak deze is denk ik de gemakkelijkste en meest voorkomende, koop er ook eentje van trommel tot trommel, achteraf is het niet slecht om ook een stel nieuwe dempers te steken..

Al bij al is het erg simpel, in het begin leek het mij een erg onoverzichtelijke klus maar het valt ook goed mee, je kan ook zelf de trompetten aanpassen door van korte trompetten lange te maken (de bevestiging voor het monteren van de ankerplaten is nl anders) maar als je deze verlengt (verlast) zonder ze te versteviging bestaat de kans zeker dat deze ook weer kunnen gaan scheuren..

Anyway om een lang verhaal kort te maken, heel de achtertrein eronderuit, nieuwe versnellingsbak eronder (ik heb gebruik gemaakt van de oude type3 bak omwille van de gemakkelijkste oplossing=met lange assen) maak gebruik van nieuwe urethaanrubbers, nieuwe lange trompetten, verstelbare veerplaten, ankerplaten en trommels (van een type3) monteren, handremkabels monteren, motortje erin en vlammen maar..

je gaat dan achteraf wel met een verschil zitten achteraan voor wat betreft de wielbreedte wat je kan aanpassen door eventueel met spacers te werken, of met een aangepaste ET velg te werken, of iets wat ik zelf mss nog ga aanpassen met een trommel werken van een VW Thing die blijken ook weer iets breder te zijn..
Haaaiiroeff

Offline volksfahrer.nl

• Spijl is het geworden
    • www.volksfahrer.nl
maar als je deze verlengt (verlast) zonder ze te versteviging bestaat de kans zeker dat deze ook weer kunnen gaan scheuren..

Denk dat dit wel meevalt, de meeste krachten komen op je aandrijfassen
en veerplaten.
En er rijden zo veel bussen rond met opgelengde asbuizen zonder problemen.
Ik heb er i.i.g.. nog nooit van gehoord.
En hoe wil je 't verstevigen dan?
Bus er omheen aan de buitenkant? Binnenin gaat niet want
dan past je aandrijfas er niet meer doorheen.

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
idd bus eromheen aan de buitenkant is een optie maar dat gaat ook weer niet voor de keuring, ik weet in ieder geval dat het bij mijn trompetten gedaan is aan de ankerplaatzijde, enfin te ingewikkeld om het hier neer te pennen maar zeer keurig gedaan..
Zelf heb ik er nog niet van gehoord, maar de zone net naast de lasnaad is net de zwakste zone en de plaats waar jij het hebt gedaan is wel een plaats waar volgens mij de meeste krachten op komen..
Haaaiiroeff

Offline Theo

• Spijl blijft
Bedankt voor de info :-)
62er combi
65er 21 raams Samba

69spyker

• Guest

Al bij al is het erg simpel, in het begin leek het mij een erg onoverzichtelijke klus maar het valt ook goed mee, je kan ook zelf de trompetten aanpassen door van korte trompetten lange te maken (de bevestiging voor het monteren van de ankerplaten is nl anders) maar als je deze verlengt (verlast) zonder ze te versteviging bestaat de kans zeker dat deze ook weer kunnen gaan scheuren..

Dit snap ik niet je kan toch ook gewoon de de ankerplaten van een lange versnellingsbak pakken (67->) en daar 5 gaats trommels op doen dan hoef je ook geen assen te verlassen?? Wat ik me nog meer af vraag zijn lange assen bakken dan net zo breed als een spijlbus bak met reductiekasten of moet je altijd spoorverbreders gebruiken om niet tegen je veerplaten aan te lopen.

Ik heb hier een bak van voor 64 ligen en een van 72 heb ik hier genoeg aan of mis ik nog dingen. Wil zelf nog extra veerplaten kopen om verstelbare platen te maken.

Groeten Felix

Offline sixpack

• Spijl is het geworden
ik 'breek" even in op dit topic... (kan wel een nieuwe aanmaken maar ja )

Ik heb een straight axle kit onder de bus gezet maar nu ( 1 tandje verlaagd) staan de wielen "positief"
(dus met de bovenkanten naar buiten toe)

iemand nog tips om dat een stuk recht te trekken ?

GREEZ Peter

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Loshalen en nog een tandje lager zetten ...
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline WorkingClass

• Onzekere spijl
    • http://www.workingclass.nl