Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
Auteur Topic: Porsche 944 remmen onder een spijlbus.  (gelezen 27288 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Gepost op: Februari 14, 2006, 10:32:05 »

Allereerst even dit, we hebben dit gemonteerd onder een T2a uit 1967, maar de werkzaamhaden voor onder
een spijlbus zijn hetzelfde, de bevestiging (orgineel) van de ankerplaat aan de spindle is bij spijl en T2a pano gelijk.

Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (n remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel.
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik

Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85

Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !!

Goed, de kit;
2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes.


De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205.


Na demontage blijft er dus een kale astap over.
Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit.


Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd.
Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks
de 944 remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar.


Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het
lengteverschil in de astap (Porsche is korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen
(een bus heeft een langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de rem
klauwadapter (is 5mm dik)


Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wl een onderscheid tussen een linker en
rechterremklauw. (de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen)


Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor) sleutelen.
Van duf;


Naar;

Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 14, 2006, 12:15:36 »

Super post!
Met name duidelijke leerzame posts als deze maken dit forum waardevol! M'n complimenten voor de foto's, 't uploaden en voor eenieder (techneut of niet) leesbare toelichting.

Maar euh... Wat kost  z'n totale (voor en achter) "upgrade" nou?
Gelogd

Frank

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #2 Gepost op: Februari 14, 2006, 13:07:02 »

Citaat van: vwspijlbus
Super post!
Met name duidelijke leerzame posts als deze maken dit forum waardevol! M'n complimenten
voor de foto's, 't uploaden en voor eenieder (techneut of niet) leesbarte toelichting.

Thanks Frank, ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te verwoorden.
Ben van plan om tijdens het spijlbustreffen eea wat uitgebreider uit de doeken te doen.


Citaat van: vwspijlbus
Maar euh... Wat kost  z'n totale (voor en achter) "upgrade" nou?

Hangt er helemaal vanaf waarvoor je de gebruikte kunt aanschaffen.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #3 Gepost op: Februari 15, 2006, 09:14:17 »

Mischien een 'stomme' vraag:
Zouden de(ze) schijfremmen ook gecombineerd kunnen worden met de origine VW (spijl)bus velgen om zeg maar "een wolf in schaapskleren" effect te verkrijgen?
Gelogd

Frank

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #4 Gepost op: Februari 15, 2006, 09:32:13 »

Citaat van: vwspijlbus
Mischien een 'stomme' vraag:
stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel Smile


Citaat van: vwspijlbus
Zouden de(ze) schijfremmen ook gecombineerd kunnen worden met de origine
VW (spijl)bus velgen om zeg maar "een wolf in schaapskleren" effect te verkrijgen?

Nee, dat is helaas -nog niet- mogelijk  Neutral
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Februari 17, 2006, 09:47:31 »

Alain , ik kom maandag met het boessie ?

Ik wil zowieso mijn bumpers gaan schilderen.
Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #6 Gepost op: December 01, 2009, 13:05:53 »

Citaat van: kieftenklok
Porsche brakes on your 63 - 71 bus?
 
we've got the stuff! you'll only need to canibalize a Porsche 944 from your local scrapyard!

Kijk, en dat wordt (is) nu een probleem .. 944 type1 wielnaven zijn niet meer zo makkelijk te krijgen,
komt ook doordat er sinds een jaartje of 2 3 met de 944basic cup gereden wordt en daar sneuvelt
nog wel eens een wielnaafje ...

Ik heb nu n wielnaaf (sorry Corne, heeel ff geduld) bij een draaier liggen en die gaat kijken wat het
gaat kosten om die wielnaven na te maken.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.207


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: December 01, 2009, 13:09:24 »

Was / is gieten via Dominique geen optie?
Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #8 Gepost op: December 01, 2009, 13:19:28 »

Dan moet ik er gelijk 1000 aanschaffen om een leuke prijs te krijgen ...

De draaier (nee, niet Mac Gyver) zou ze ook 'blind' kunnen maken waardoor andere steken mogelijk zijn.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Bussie komt zo
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 415



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: December 01, 2009, 16:23:53 »

Boeiend! ben benieuwd wat ze gaan kosten.
Heb nu nog 2 setjes maar er is steeds moeilijker aan te komen inderdaad.
Trok vorige week nog een setje voor weing van de sloop.

Ik hou me aanbevolen voor een paar setjes als de prijs ernaar is.
Gelogd

Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #10 Gepost op: Maart 30, 2010, 16:47:58 »

Hier nog een linkje van een spijlbusbezitter met Porsche remmerij.

http://paulssplit.blogspot.com/search/label/Brakes%20and%20suspension
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #11 Gepost op: Mei 06, 2010, 08:27:45 »

Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (n remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel.
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik

Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85

Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !!

Goed, ik heb nu wat remklauwadapterbeugels in de maak die het gebruik van een andere remklauw
(maar wel gebruikmakend van de 944 naven en 280mm schijven) mogelijk maken.

Het grootste nadeel van de zweefzadel 944 klauwen zijn de dure remblokken, revesie en montageset.
Voorts hebben de remklauwen slechts een 48mm remzuiger.

De remklauwen die ik nu ga gebruiken hebben een 54mm remzuiger, remblokken kosten 1/3 van de prijs
van de 944 blokken en die remblokken hebben ook nog eens een groter contactvlak met de schijf dan
de 944 blokken. Als klap op de vuurpijl kosten ze gebruikt ook nog eens een schijntje, is het een zeer
recente remklauw en zijn ze vrij makkelijk verkrijgbaar. Ook een revisiesetje voor die klauwen kost bijna
niks en is het ook nog eens een orginele VW remklauw.

Het eerste setje gaat zeer binnenkort gemonteerd worden onder een spijlbus.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

spijl63
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 654



« Antwoord #12 Gepost op: Mei 07, 2010, 09:14:41 »

me...?
Gelogd

Evolutie?... waarom moeilijk doen als het ook in 6 dagen kan...

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #13 Gepost op: Mei 07, 2010, 09:38:01 »

Ehhh ja ...
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.438



« Antwoord #14 Gepost op: Mei 25, 2010, 23:55:34 »

Sowww, morgen gaan de eerste 3 setjes montageplaten naar de snijder/lasser/tapper  Very Happy
Remklauw is Girling 54mm (orgineel geleverd onder de Golf3 VR6 met 280mm schijven). Ik ben nog even
aan het uitzoeken (mbv een vriendelijke autosloperij hier uit de buurt) onder welke VAG auto's ze nog
meer hebben gezeten.

Nogmaals de voordelen, remzuiger is 54mm (itt Porsche 944, die is maar 48mm) rembloksetje is ongeveer
50,- (Porsche gaat richting de 120,-) Revisiesetje (vaak niet eens nodig, de oudste VR6 remklauwen zijn
uit 1992, itt de 944 klauw die ongeveer 10jaar ouder is) is 20,- (revisiesetje Porsche 944 is ruim 55,-) en
de remblokken hebben een groter frictie/wrijvingsoppervlak vergelijken met de vrij kleine Porsche 944
remblokken, kortom alleen maar voordelen !!
Het enige nadeel wat ik hoorde 'uit de markt' is dat je spreektechnisch (?) niet meer over Porscheremmen
onder je T1/T2 kunt spreken, maar daar zal de eindgebruiker/bestuurder maling aan hebben, toch ? tongue3

Afijn, zo grijpt de klauw (hier de proefopstelling met de vieze VR6 klauw en oude gebruikte remblokken) de
944 (280x20mm) remschijf vast.

Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this