Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
Auteur Topic: Motorcode vraag  (gelezen 17233 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Berrie120
Split personality

« Gepost op: Augustus 20, 2009, 10:41:54 »

Hoi,

Wat is dit voor motor?

is me altijd verteld een 1500 maar ik kan deze code nergens terugvinden.

Nu staat de B iets lager in de rij als de rest van de code, zou die B er later bijgeslagen zijn, als revisie teken?

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

sjef
Spijl blijft

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 20, 2009, 11:35:02 »

B staan voor 1600 enkelpoorts gebruikt in de T2a
H staat voor 1500 enkelpoorts gebruikt in de spijl.

Samen zijn ze niet gebruikt. Dus ja wie was het eerder een B of een H

Gezien er ruimte zit tussen de B en de cijfers zou is zeggen het is een H motor die revisie heeft gehad. Omdat je eigenlijk geen 1500 cylinders meer kunt vinden worden er al gauw 1600 cylinders opgezet vandaar dat ze er een B bij geslagen hebben denk ik.

geen lastige stijl in mijn voorruit.

Berrie120
Split personality

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 20, 2009, 15:24:51 »

Hoi Sjef,

Ik zie op je website voor hele schappelijke prijzen een mooie 1641.
Kan ik daar dit blok inruilen?

Of zou een 1641 het intern te warm krijgen achter mijn reductiekasten icm een enkele carburateur?

Hogere rpm en lean

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

sjef
Spijl blijft

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 20, 2009, 16:54:34 »

Inruilen kan altijd en het te zwaar ben ik niet zo bang voor. Naar mijn inziens maakt een 1641 niet meer toeren maar heeft net iets meer PK,s, waar ik eerder bang voor ben is je rechtervoetje. Vaak flink optrekken kan tot reductiekast schade rijden maar dat heb je zelf in de hand.  tongue3

Maar zit je er echt over te denken bel dan gerust even dat praat gemakkelijker. Tevens zijn wij GEEN dealer meer van Remtec maar hebben nu een merk waar ik zelf zeer goed over te spreken ben, prijs kwaliteit vind ik beter en de service bij garatie kwestie's is vele malen beter het ligt nu niet standaard aan de klant als er wat stuk is maar word bij twijfel eerst netjes onderzocht in Engeland  Whistle

Voor ons nummer, zie site en dan contact

Berrie120
Split personality

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 20, 2009, 17:03:17 »

Maar zit je er echt over te denken bel dan gerust even dat praat gemakkelijker.

Voor ons nummer, zie site en dan contact

je zit zeker al aan het bier, ipv achter de telefoon.

##stop er zelf nu ook mee en loop naar de  koelkast

the bus driver
Split personality

surf now, work later

spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 20, 2009, 17:14:44 »

Berrie, een 1641 is niet de meest optimale bus motor, eerder iets voor in een kever.. dit omwille van de combinatie boring/gewicht voertuig/koeling, natuurlijk wel als het een trailerqueen blijft maar voor langere afstanden zou ik toch opteren voor wat anders..

Waarom zoek je niet gewoon een mexico 1600 motor die zijn rete sterk en gaan best goed, mijn ging indertijd 127km/h met reductiekasten op de GPS en toen had ik zelfs nog ietsje over maar ik vond het zo ook al wel goed.. 

Haaaiiroeff

Berrie120
Split personality

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 20, 2009, 17:39:58 »

natuurlijk wel als het een trailerqueen blijft.

violent1

Ik heb geen camperbusje maar een daytripper.
Ik zal niet net zoals jullie hele vakanties ermee doen, die tijd heb ik gewoon niet.

Wil iets meer Pk's als mijn huidige 1500 die ik ook goed genoeg vond maar een krukaslager lekkage gooit roet in het eten.  Kan het blok wel opentrekken en reviseren maar kosten/baten/tijd ....

Meer PK's omdat ik erachter ben gekomen dat het voor mij een hele lange onderneming was om van hieruit naar Spa te komen. 

Realiseerde me toen dat een trip als GrossGlockner met mijn huidige blokje veeeeeell te veel tijd gaat kosten.

Als ik me op de tussentrajecten ( snelwegen ) wat sneller kan verplaatsen heb ik nog wat ruimte op de dag. Ipv in het donker nog de aansteker te moeten zoeken voor de BBQ. BangHead
Tja en meeting zal ik zeker wel een keer de T4 meenemen daar zit alles in, zelfs een kok.

En dan zal idd een trailer mee gaan.

Maar nu weet ik het ook niet meer, wat is nou een mexico 1600, das toch een blok uit een kever met injectie en katalysator?

sjef
Spijl blijft

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 20, 2009, 18:26:04 »

Mijn idee, een mexico blok, waardeloos. Er zijn er al verschillende waaronder wijzelf die zo,n nieuw mexico blok terug gehad hebben en openmaakte. Je wilt niet weten hoe rauw en slecht dat er van binnenuit ziet. Lijkt mij dat het dan bij een gebruikt mex blok niet beter zal zijn.

Ik zou niet weten waarom een 1600 blok beter in een bus zou zijn als bv een 1641, er zijn legio jongen op te noemen die met iets snellere blokken rijden en niets geen problemen hebben tis en blijft een feit dat je het behoud van je bus zelf in de voet hebt.

En Stefan, als je bedoeld met 1600 mex rete sterk, iedere revisie motor heeft de betere koppen uit Mexico alleen een 1641 nog wat beter van Autolinea voor de rest blijft een mex blok geheel het zelfde als een 1641 of andere revisie. Alleen is in mijn ogen een 1641 dan nog beter omdat je dan tenminste ook standaard werkt met versterkte carters van autolinea en een mexblok slecht afgewerkte carters heeft.

the bus driver
Split personality

surf now, work later

spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 20, 2009, 22:52:30 »

zelf ben ik niet zo'n kei op gebied van motors en moet dus geheel op mijn ervaring en die van andere verder gaan,het blok uit mijn vorige bus, was een mexico 1600 blok (van een T2) en die heeft het bij mij nooit laten afweten, uren aan een stuk in een afgeladen westy (dus lekker zwaar) tegen 100 105 km/h rijden zdr enig probleem, nooit noppes niks mee gehad en da beesje heeft serieus gewerkt!! en bij temp. boven de 25

wat ik vaak te horen krijg of beter gezegd de ervaring die mij meermaals wordt gedeeld van mensen met zo'n motor is dat de cylinders bij een 1641 te "zwak" zijn om lange afstanden mee te bollen door dat ze veel sneller warm worden en dus ook sneller gaan warm/vast lopen..

maar iedereen doet wat hij wil natuurlijk, als je dan toch wat meer PK's wil ga dan op zoek naar een goede 1776, bere sterk (vraag maar aan Alain) en geoeg pk's, zelf heb ik een 1745 aangekocht omwille van de betrouwbaarheid, meer pk's en vooral omdat deze motor gebouwd is voor weinig verbruik en een hoog koppel..

Haaaiiroeff

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 21, 2009, 07:00:25 »

Een 1600 mexico motor wordt toch met woestijnzand in elkaar gezet ??

Very Happy

Als je een beetje betrouwbare 1600 wilt gaan bouwen zou ik uitgaan van een laat 1600 (AS41) T2 buscarter, maar ook die zijn inmiddels ruim 30 jaar oud en motoren die minder dan 100.000 hebben gelopen zijn net zo zeldzaam als een vrouw die zegt niet van shoppen te houden.

Meer vermogen .. dat gaat nog niet zorgen voor een hogere gemiddelde snelheid Berrie, daarvoor zul je toch echt je bak en/of reductiekasten moeten gaan aanpassen. Je motortoerental moet naar beneden en als je de aandrijflijn verder onaangeroerd laat is een zwaardere motor -maar dat is mijn mening- weggegooid geld.

Stephan; die 100 105 km/h die jij reedt met je westy .. zag je die snelheid op de teller (je reedt toch met 165/45x15 voorbanden?) of op de GPS ??

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Berrie120
Split personality

« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 21, 2009, 09:28:10 »

Ik weet het niet meer.   Sad Sad

De nieuwe motor zal zowiezo een nieuw carter moeten hebben.
Reviseren kan ik met de huidige namelijk ook.

Ga een AXG zoeken om erin te lepelen denk ik, dat snap ik tenminste. tongue3
T1di

Motoren is kwestie van uitzoeken en betalen maar de juiste versnellingsbak met de juiste verhoudingen en juiste assen en remmerij uitzoeken is voor mij als nieuwkomer in de luchtpompers andere koek.

Heb er heel veel moeite mee de reductiekasten overboord te gooien,
Mijn gevoel zegt dan dat ik een deel van het karakter van de auto te niet doe.

Alles terug lezend, neig ik steeds meer naar een nieuwe 1500 dan.

stoffel
Spijl gaat niet meer weg

stoffelspijl '08 it is!

« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 21, 2009, 09:47:24 »

Oei, nu begin ik hier ook al te twijfelen  icon_shaking
Mij werd ook een 1641 aangeraden, en die heb ik ook besteld.  Volgende woensdag busje binnendoen om die te laten inbouwen.  Niemand heeft iets laten vallen over eventuele nadelen van deze motor, en de garagist bouwt toch motoren voor BBT, dus die kent z'n vak wel ...
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen met deze motor!

Z 23!

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 21, 2009, 10:03:15 »

Stoffel, de huidige generatie 1641 cilindersets zijn vaak wat dikker aan de voet waardoor warmlopen niet meer voor zou mogen komen. De vroegere 1641 waren in feite maximaal geboorde 1600 cilinders waardoor ze vaak warmliepen, zeker in een zware bus. Ik geloof zelfs dat Remtec tegenwoordig een gereviseerde 1641 in z'n programma heeft en die hangen er zelfs garantie op, dus het zou nu goed moeten zijn lijkt me.

Berrie, dan moet je ook niet zeuren .. reductiekasten=lage snelheid=karakter !!  Very Happy

Je huidige bak is al lang, maar door je reductiekasten wordt je erg in je snelheid beperkt, dus ik zeg reductiekasten eruit. Je hebt dat twee opties .. of straight axle (maar dan moet je verlagen, anders staan je achterwielen 10 graden positief) of IRS wat je wel op de standaardhoogte kunt blijven rijden. Kun je gelijk type1 trommels met 5x130 steek monteren waardoor je ook je adapters kun verwijderen. Tom uit Leidschendam rijd met een 1957 panel met IRS op de standaardhoogte en dat bevalt hem -dacht ik- erg goed.

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

sjef
Spijl blijft

« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 21, 2009, 10:42:28 »

Klopt de 1641 is ook sterker dan toendertijd geworden. De 1641,s die wij binnen krijgen van TES hebben allemaal al versterkte nieuwe carters van autolinea. Het is en blijft gewoon een feit dat de levensduur van een motor bepaald word door de berijder kwa onderhoud en omgang met de motor. En ook met reductie kasten kan er een 1641 goed achter alleen als je er op uit bent regelmatig een sprintje te trekken word het niets maar dan rijd je met een gewone 1500 zelfs de boel stuk. Zelfs al zou je de boel ombouwen hangt alles nog af hoe je er zelf mee omgaat. Als ik kijk hoe Alain alles gemaakt heeft is het prachtig maar als hij wilt kan hij het ook nog stuk rijden. En Berrie bij de blokken van TES kan je zelf kiezen hoe je opbouw word dus iedere motor bij hun kan geleverd worden met nieuwe carters. Wel ben ik van mening dat je bij een 1641 niet met een standaard carb moet gaan werken omdat het in mijn ogen dan wienig zin heeft.

VW-maniac
Spijl blijft

« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 21, 2009, 10:42:48 »

Motoren is kwestie van uitzoeken en maak het je zelf nou niet zo moeilijk Ik rij met 1776 en reductie kasten als je niet hard rijd is het super, perfect koppel onderin als je op de snelweg snel wilt inhalen super, gewoon 1641 er in kun je kijken of het bevalt je kunt beter iets extra power hebben en dan besluiten te gaan voor irs of straight axle. als je er een 1500 in zet en je wil deze optie doen krijg je een trage slak en krijg je er spijt van dat je geen 1641 gekocht hebt denk ik. meer prijs voor deze 1641 is detail  lijkt me toch allemaal niet zo moeilijk

Je kunt altijd ook je bak laten aanpassen met kleiner kroon pion wiel en/of je 3de en 4de versnelling weizigen blijft alles origineel maar je toeren gaan omlaag op de snelweg maar met optrekken blijft hij bere sterk  ,

67 westy SO-42  2110

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this