Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: motor afstellen  (gelezen 5944 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Berrie120
Split personality

« Gepost op: Augustus 09, 2009, 19:22:34 »

Hoi,

Ik heb een beetje hulp nodig.

Mijn stroomverdeler lekte olie, dus verdeler eruit en een nieuw keerringetje geplaatst.
Nu slaat de motor niet meer aan. Moest ook de bevestigingsring vervangen die was op.

Veel tegenstrijdige info overal.
Eerst het nokvolgertje in het blok evenwijdig met de krukas poelie gezet zoals in de VW boeken.
Motor niet aanslaan.

Verdeler 180Graden verdraaid, ik zal wel niet opgelet hebben.
OOk niet aanslaan.

MMM,
Op keversite een stukje info gelezen met de nokvolgertje evenwijdig met de carterhelften dus 90 graden verdraaid.
Motor niet aanslaan, ook deze met 180graden verdraaid wederom geen rake klap ertussen.

MMM,
cilinder 1, bougie eruit, schroevendraaier erin en op hoogste punt gezet.
stroomverdeler geplaatst in deze stand, goede hoop maar wederom niet starten.
180 gradendraaiing hilep hierbij ook niet.

Dan het merk teken op hoogste punt en wederom de bovenstaande acties vruchteloos.

Ik heb een 1500 motor  motornummer BH 681575.
Bougies vonken nog allemaal naar massa bij testen.

ik weet het even niet meer.   Sad Sad
het is een kontaktpuntjes vrije stroomverdeler lijkt op een 009

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Renka
Split personality

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 09, 2009, 19:40:32 »

ik heb je 2 linken gestuurd via gewone mail

cheers

To finish first, you first have to finish

Berrie120
Split personality

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 09, 2009, 19:45:23 »

ik heb je 2 linken gestuurd via gewone mail

cheers

Euhm wil je ze ff vertalen dan, want zo kom ik er nog niet uit.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Ficus
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 09, 2009, 22:40:36 »

Ben je hier wel wat mee?

Het is echt een geweldige site...

http://www.aircooledtech.com/

Berrie120
Split personality

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 10, 2009, 00:08:06 »

Ben je hier wel wat mee?

Het is echt een geweldige site...

http://www.aircooledtech.com/

http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/instdist.htm

hier staat het goed uitgelegd, alleen zal ik wel wat verkeerd doen. Sad

Hans
Spijl blijft

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 10, 2009, 17:08:08 »

Soms gebeurt het dat bij een revisie het asje van de stroomverdeler verkeerd gemonteerd wordt. Dit is heel moeilijk eruit te halen: meestal worden dan de bougiekabels verstoken zoadat e.e.a. weer klopt.
Als dan de merktekens op de poulie ook nog niet kloppen is het bijna onmogelijk om e.e.a. nog  lopend te krijgen.

Hier een manier om e.e.a. van start af te controleren.
Draai bougie nr 1 eruit (nr staat aangegeven op de motorbeplating)
We halen nu het kleppendeksel aan de andere zijde (3-4) los. De kleptuimelaars van cilinders 3 en 4 worden nu zichtbaar.
Draai de motor rond totdat de zuiger van nr 1 bovenin staat. (Meten door een stokje of beklede schroevendraaier in het bougiegat te steken. Wel uitkijken dat dit niet klem komt te zitten!)
Op het moment dat de zuiger van cilinder 1 bovenin en moet ontsteken gaan de kleppen van cilinder 3 wisselen: We zien dan de kleptuimelaars van nr 3 beide bewegen. Dit is het BDP van cilinder 1:  Dat is ongeveer het moment dus dat de bougie van cilinder 1 moet vonken: Als cilinder 1 bovenin komt en de kleptuimelaars van cilinder 3 bewegen niet, dan moet je de motor één omwenteling verder doordraaien.

Op dit moment:
Staat het bdp merkteken van de poulie gelijk met de carternaad. (zo niet, met typex een merktekentje maken)
* in de verdeler wijst de rotor richting  bougiekabel cilinder 1 (let ook op de verdelerkap of de kabel goed zit)
*Punten moeten nu verbreken
*Bougie  cilinder 1 moet vonken

Eventueel kunnen we nu controleren of alle kabels goed zitten. Op de dynamosteun vinden we de ontstekings-volgorde:( 1-4-3-2) Cilinder 1 hebben we bepaald: Na een halve omwenteling komt dan de volgende cilinder aan de beurt voor ontsteking; na weer een halve omwenteling weer de volgende: Dus na 2 volle omwentelingen zijn we weer aangeland bij cilinder 1.

We kunnen op deze manier de ontsteking ongeveer op zijn plaats zetten: Alle kabels zitten nu ook goed: De motor zal nu waarschijnlijk gewoon starten. Wel eerst alles weer terug monteren Alles wat nu nodig is, is de ontsteking exact op tijd zetten. 

Berrie120
Split personality

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 10, 2009, 17:51:16 »

Hans bedankt, voor je uitleg.

Dat van de 3,4 de cilinder is handiger als 1 en 2 de cilinder losmaken en daar BDP bekijken.
Ik heb er vanacht eens goed over na liggen denken en ben tot de conclusie gekomen dat mijn krukaspoelie wel eens niet goed kan staan. En die heb ik eigenlijk steeds als referentie aangehouden.

Straks eens van voren af aan beginnen.
En bij moeders een potje tipex weghalen. Very Happy

Nadeel is dat ik niet weet wat voor ontsteking ik heb.
Ik heb geen kontaktpuntjes, wel een vacuumdoosje een vreemd braziliaans onleesbaar ontsteekkastje tegen mijn linker spatbord en mijn bougiekabels zitten 90 graden verdraaid zoals bij een 009.

Berrie120
Split personality

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 10, 2009, 20:16:44 »

Bougie verwijderd cilinder 1.
Kleppendeksel cilinder 3 en 4 los gemaakt.
Stroomverdeler losgemaakt.

Cilinder 1 op hoogste punt gezet, waarbij 3 en 4 de tuimelaars beide bewegen.
Dit kwam gelukkig toch overeen met de krukas poelie markeringen op de carterhelften.

Nu de stroomverdeler in het blok gestoken, waarbij de rotor naar de eerste cilinder wijst in de verdelerkap.
Ontsteek volgorde van verdelerkap draairichting naar bougies is 1,4,3,2  zoals ook op de dynamo steun staat.

En zo had ik het ook eerder gemonteerd.

Bougies vonken,
brandstof krijgt hij ook.

Slaat nog steeds niet aan.
Accu is nu leeg, laadt nu bij,

d'oh! d'oh!

was het maar een diesel

Hans
Spijl blijft

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 11, 2009, 14:35:58 »

De tuimelaars van cilinder 4 zijn niet belangrijk. Althans niet voor het bepalen van het BDP van cilinder 1. Alleen kijken naar nr 3! Bij BDP van nr 1 moeten de inlaat en uitlaatklep van cilinder 3 het van elkaar overnemen: de ene klep sluit zich terwijl de andere zich opent. Op het moment dat beide (inlaatklep en uitlaatklep van cilinder3) dus half open staan staat cilinder 1 precies bovenin.  Klopt dit?!

Hans

Berrie120
Split personality

« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 11, 2009, 14:51:37 »

Ben nu met mijn zwager bezig is auto monteur.

Ik had alles perfect op tijd staan, we zijn nu storing aan het zoeken.
kleppen zojuist gesteld, kontakten rotor iets opgeschoond, vaccuum gestest op vervroeging,
Hij vonkt en krijgt brandstof.  Sad

hopelijk zo meer nieuws,

Snader
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 11, 2009, 16:42:14 »

draaid de rotor wel rond als je hem start? misschien dat de ontsteking niet helemaal goed zit?

Berrie120
Split personality

« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 11, 2009, 16:52:30 »

ja draait netjes rond,

We proberen nu de zundverteilerantriebwelle eruit te halen.
Dat is de aandrijving van de stroomverdeler,

deze nokken staan niet volgens het boekje haaks op de krukaspoelie op BDP eerste cilinder.

Renka
Split personality

« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 11, 2009, 18:05:37 »

ja draait netjes rond,

We proberen nu de zundverteilerantriebwelle eruit te halen.
Dat is de aandrijving van de stroomverdeler,

deze nokken staan niet volgens het boekje haaks op de krukaspoelie op BDP eerste cilinder.

het zou idd kunnen dat bij het uittrekken van de verdeler de aandrijving is meegekomen en verkeerd terug is gevallen !

To finish first, you first have to finish

Berrie120
Split personality

« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 11, 2009, 18:56:35 »

Zundverteilerantriebwelle

deze op de juiste plaats gezet, maar dat maakte verder niets uit.
nog steeds niet starten lopen alleen mijn vacuum zit nu veiliger vanaf de vs-naar.

vonk, benzine, optijd niet lopen.
Lucht?

yep,
carburatuer eraf gehaald en wat bleek de luchtklep zat vast.

had dus helemaal niets met ontsteking te maken, ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Theo
Spijl blijft

« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 11, 2009, 19:05:38 »

Let wel op met dat asje, onderin bij het asje ( dus in het blok ) liggen 2 shims (ringen) ter opvullingen. Dus bij het as eind waar ook dat olie groefje zit. Kan op foto niet zien of de ringen er nog op zitten of in het blok zijn blijven zitten ( of gevallen zijn )
Bij het eruit trekken van het asje zouden die ringen in het blok kunnen vallen. Sad

62er combi
59er panel (originele NL)
65er 21 raams Samba

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this