Pagina's: [1] 2   Omlaag
Auteur Topic: T2 panorama brandstoftank in T1  (gelezen 7329 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
dj pierre
Spijl blijft

« Gepost op: November 22, 2008, 23:43:48 »

Een tijdje terug kwam ik een topic/artikel tegen over de ombouw van een T2 tank in een T1. Ik kan het echter niet meer vinden, ik heb me echt rotgezocht. Iemand die de link weet of het zelf al gedaan heeft?

Vandaag de tank uit de bus gehaald en ik miste een vlotter. Als er dan toch een nieuwe tank moet komen...

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #1 Gepost op: November 23, 2008, 08:10:47 »

Ik heb inmiddels ruim 45.000 km met een T2 tank in een T1 gereden, en het grootste nadeel wat ik ondervind is dat het brandstofniveau hoger ligt dan in een T1 tank, waardoor bij linker bochten (brandstof slingert richting de vulhals) er nog wel eens wat brandstof eruit komt zetten. Het niveau van een T1 tank ligt lager, waardoor brandstof zelden in de vulhals omhoog stroomt, terwijl bij de T2 tank de vulhals veel horizontaler ligt, en brandstof makkelijker de tank kan verlaten. Bij een T2 zit de vulopening ook een stuk hoger als bij een T1. Als ik de bergen inga of een bochtig parcours ga rijden, doe ik dat dan ook nooit met een volle tank, daar je na 2 (haarspeld)bochten de benzine al ruikt, en de bus 'nat' wordt van de benzine. Op de lange snelwegroutes in Frankrijk heb ik geen problemen. De vlotter van de T2 werkt feilloos op de T1 tankmeter, mits die 12volt is.

Hier nog een linkje, maar ook dit zal -weer- een puur theoretisch linkje zijn..

note; als ik 5 jaar geleden wist wat ik nu weet, had ik NOOIT een T2 tank in een T1 gezet Very Happy

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Renka
Split personality

« Antwoord #2 Gepost op: November 23, 2008, 10:03:16 »

@Pierre zocht je deze soms ?

http://www.vintagebus.com/ en dan onder; "how to "

cheers

damn zie nu het armanschaft artikel  d'oh!

To finish first, you first have to finish

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #3 Gepost op: November 23, 2008, 10:26:52 »

Die van VintageBus was het inderdaad!

Maar na de post van Area 51 denk ik dat ik er maar van af ga zien, klinkt niet echt fijn voor de nieuwe lak straks...

Dan maar op zoek  naar een T1 tank met vlotter.

the bus driver
Split personality

surf now, work later

spruytstephan@hotmail.com
« Antwoord #4 Gepost op: November 23, 2008, 10:47:27 »

Ik ondervindt dit probleem zelfs al met een volle OG spijlbustank..

Ik zat er ook over te twijfelen, maar na dit gelezen te hebben wordt het dus enkel maar nog erger...

Haaaiiroeff

Renka
Split personality

« Antwoord #5 Gepost op: November 23, 2008, 11:49:38 »

Ik ga het wel doen  tongue3

heb al gelezen dat het beter is om de pijp ook iets te verdraaien in de tank. (de hoek tov de horizontaal) Ik ga hem uit de tank halen en weer terug solderen met een anti klotsplaatje erin, wellicht is het ook nog mogelijk van die tankvulling te gebruiken die ze bij skinta gebruiken in hun nieuwe alutanks, maar alu in staal is weer niet zon goed idee denk ik

een beetje meer actieradius is niet weg  Smile

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #6 Gepost op: November 23, 2008, 14:39:55 »

@Area51: Waar lekt het precies? Bij de vuldop? Of misschien bij overloopslang?

@Renka: Met een binnenpijpje met 90% hoek de tank in zou het volgens mij ook moeten werken, wel oppassen dat er geen probleem met tanken ontstaat met klots-schotjes...

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #7 Gepost op: November 23, 2008, 21:28:37 »

De benzine stroomt (bij linkerbochten) in de vulhals omhoog, tegen de dop aan. Daar zit een 'kurk'pakking in, maar die is ondertussen bijna opgelost door de benzine, waardoor de benzine nu regelmatig ook over mijn zijscherm 'stroomt'. De vulpijp op de tank verlassen is een optie, ook een terugslagklep erin maken is door me heen geschoten, maar ik ga straks -net als ploontje- gewoon een nieuwe T1 tank bij BBT halen. Die 500 km actieradius (54L 1:10) die ik nu met mijn T2 tank rijd haal ik toch niet vanwege de plas- en luchtpauzes die je met 2 kinderen n een vrouw aan boord hebt.. kun je net zo goed bij een tankstation een bakkie pakken en je 40L T1 tankje ook gelijk volgooien  Very Happy

Remember;
It's not the destination that counts, but the journey to get there !!

hippy2

Renka
Split personality

« Antwoord #8 Gepost op: November 23, 2008, 21:45:36 »

Op Vanfest heb ik de tanks van Skinta/raceshack gezien prachtig alu met gaas erin, maar weet niet meer wat ze er voor vroegen, zal wel wat meer zijn dan een tank van BBT denk ik.

inderdaad de reis, relaxed, is net zo belangrijk als het doel  Smile

ps Alain heb jij ervaring met de vooras platen met veranderde boutgaten voor extra caster bij verlaagde spindels ?

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #9 Gepost op: November 24, 2008, 18:45:07 »

Dat de reis leuk is klopt, maar tanken blijft lauw...

En gezien er toch een tank moet komen, dan maar een grotere. Ik ga iets met een 90 graden goek maken, dat zal de problemen wel verhelpen.

airwolf
Spijl blijft

« Antwoord #10 Gepost op: November 12, 2009, 20:44:31 »

Je lijkt wel een Fries .. ook zo str*nt eigenwijs !!

Ik heb inmiddels ruim 45.000 km met een T2 tank in een T1 gereden, en het grootste nadeel wat ik ondervind is dat het brandstofniveau hoger ligt dan in een T1 tank, waardoor bij linker bochten (brandstof slingert richting de vulhals) er nog wel eens wat brandstof eruit komt zetten. Het niveau van een T1 tank ligt lager, waardoor brandstof zelden in de vulhals omhoog stroomt, terwijl bij de T2 tank de vulhals veel horizontaler ligt, en brandstof makkelijker de tank kan verlaten. Bij een T2 zit de vulopening ook een stuk hoger als bij een T1. Als ik de bergen inga of een bochtig parcours ga rijden, doe ik dat dan ook nooit met een volle tank, daar je na 2 (haarspeld)bochten de benzine al ruikt, en de bus 'nat' wordt van de benzine. Op de lange snelwegroutes in Frankrijk heb ik geen problemen. De vlotter van de T2 werkt feilloos op de T1 tankmeter, mits die 12volt is

note; als ik 5 jaar geleden wist wat ik nu weet, had ik NOOIT een T2 tank in een T1 gezet

bron; http://www.spijlbussen.nl/smf/index.php/topic,3046.0.html

Maar als je hem nou eens GOED monteert....
Ik zie het zo:
de juiste originele afdichtingen monteren.
Denk je nu echt dat ik mijn Golf niet over de top vol gooi als ik tank? En die gaat hard door de bochten hoor! Lekt ook niet. Tanken is een must en doe ik niet graag.

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #11 Gepost op: November 12, 2009, 22:35:33 »

Ik zie het zo:
Geloof me, heb alles al geprobeerd .. T2 heeft ontluchting bovenop links en rechts zitten, dus kruislings de ontluchtingsslangetjes aangesloten. Dan klotst de benzine in een 'snelle' rechterbocht in de tank naar links en doordat de tank in een spijlbus hoger ligt dan in een T2 (dichter onder het plaatwerk) kun je niet voldoende vrije lucht in de ontluchtingsleiding krijgen waardoor de benzine dus via het linker ontluchtingsgat de leiding in loopt en via de ontluchtingsleiding z'n weg naar buiten zoekt. In een 'snelle' linkerbocht dus hetzelfde (maar dan omgekeerd) probleem en stroomt de benzine de bijna horizontaal liggende vulhals in (jaja, m'n vuldop zit zo hoog mogelijk gemonteerd met behulp van de 1967 spijlbus vulhals) tegen de tankdop aan. De kurken pakking onder de dop heb ik inmiddels vervangen door een op maat gesneden rubberen pakking, maar nog ruik ik benzine als ik een linker (benzine klotst naar rechts) bocht induik en in de bergen is dat geen pretje.

Maar nog eens wat, dacht je nou echt dat ik met gemiddeld 8 9000 km per jaar nog niet alles geprobeerd zou hebben om dit probleem op te lossen ??

Denk je nu echt dat ik mijn Golf niet over de top vol gooi als ik tank? En die gaat hard door de bochten hoor! Lekt ook niet. Tanken is een must en doe ik niet graag.
Eens even denken .. bij een Golf ligt de tank onder de auto en loopt de vulhals bijna vertikaal een centimeter of 40 50 omhoog .. nee, logisch dat je dat probleem dus niet hebt. Very Happy
(pssst ...  ik rij ook in een Golf Shhh)

airwolf
Spijl blijft

« Antwoord #12 Gepost op: November 13, 2009, 18:37:36 »

Ik zie het zo:

Goed monteren is in mijn ogen iets anders als dit. Je moet wel degelijk materiaal gebruiken en niet oude verdroogde rubbers. (Foto's van een westy s042)

Misschien is het ook wel handig als je de ontluchtings slangen wat hoger monteert....

Weet niet of je "het materiaal" inmiddels vervangen hebt , maar das meestal wel een goede investering. Gelukkig een kleine moeite en niet zo kostbaar als ophanging en porsche delen.
In mijn ogen is dat de goede oplossing en moet het normaal kunnen werken.

d'oh! d'oh! d'oh! d'oh! d'oh!

veel weten en kundigheid zijn 2 aparte, mooie eigenschappen

classic line
Spijl is het geworden

« Antwoord #13 Gepost op: November 13, 2009, 18:53:23 »

he alain ik heb dat probleem niet maar mijn ontluchting zit ook in het midden en niet aan de zijkanten

misschien verklaart dat iets  Think

gr mike

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #14 Gepost op: November 13, 2009, 22:26:07 »

We hebben het hier NIET over benzine lekken door oude verdroogde rubbers, maar door niveau verschil in de tank bij 'intensief' gebruik van een spijlbus !!!

Tuurlijk, als ik met mijn spijlbus rondjes om een loods zou rijden zou het mij ook worst wezen  Very Happy.

@classic line; ten tijde van mijn T2 tank ombouw (in 2004) had ik alleen een T2b tank liggen en die ontlucht links en rechts bovenop. De tank die jij nu gemonteerd hebt is een T2a tank en die heeft inderdaad een centraal ontluchtingsgat en heeft -denk ik- wat minder last van linker- en rechterbochten. De spijl staat nu in de stalling, maar het is de bedoeling dat er voor de WT 2010 weer een correcte spijlbustank in komt te liggen.

Steekwoorden:
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this