Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Dubbele bodem, wanneer wel en wanneer niet?  (gelezen 4149 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Samba '66
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 1.944


Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen


100000511997223
WWW
« Gepost op: Januari 06, 2006, 09:11:54 »

Laatst langs een bijna tweeling broertje/zusje van mijn samba gestaan. Deze samba was 2 jaar ouder, maar verder nagenoeg identiek.

Het enige wat me echt opviel was de dubbele bodem. Weet iemand of dit standaard of een optie was, en als het standaard was, tot wanneer deze dan aanwezig waren?
Gelogd

As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

Bussie komt zo
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 415



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Januari 06, 2006, 10:09:02 »

Je bedoelt een Belly(buikje) eronder.
Ik weet dat het bij een dubbel (schuif)deur standaars was.
Er zijn nog een paar types geweest waar het standaard bij was.
weet alleen uit mijn hoofd niet welke.
Gelogd

Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/

Samba '66
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 1.944


Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen


100000511997223
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Januari 06, 2006, 10:17:57 »

De samba waar ik het onder gezien heb, was uit 1964 en had klapdeurtjes.
Gelogd

As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

ploon
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 811



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Januari 06, 2006, 11:44:54 »

alles met een gat in het dak (schuifdak/klapdak) of deuren aan beide kanten had volgens mij belly-pans
Gelogd

Pim van Loon - '60 pickup
www.ploon.nl - www.vwshows.com

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.545



100001241297482
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 06, 2006, 12:20:14 »

Citaat van: ploon
alles met een gat in het dak (schuifdak/klapdak) of deuren aan beide kanten had volgens mij belly-pans

Dat zou wel eens kunnen kloppen.
De (enkele) bussen met originele belly-pans die ik ken hebben een (origineel) gat in het dak.

Dan vraag ik me af: wat is de gedachtengang achter deze combinatie.. Question
Gelogd

Frank

Samba '66
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 1.944


Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen


100000511997223
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 06, 2006, 12:41:14 »

[quote="vwspijlbusDan vraag ik me af: wat is de gedachtengang achter deze combinatie.. Question[/quote]

De gedachtengang lijkt mij de stijfheid van het geheel. Zo'n gat in het dak verzwakt natuurlijk wel de carrosserie.

Wat ik natuurlijk eigenlijk wil weten of onder mijn spijl ook een belly-pan hoort.
Gelogd

As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

airmike
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 361



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Januari 06, 2006, 12:44:53 »

mijn broer zijne 11window met sunroof van 64 heeft ook bellypans.
Gelogd

more crazy things about me:  http://air-mike.skynetblogs.be

ploon
Spijl gaat niet meer weg

Offline Offline

Berichten: 811



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 06, 2006, 13:43:38 »

yep, die dingen zitten er onder om torderen van het chassis te voorkomen
Gelogd

Pim van Loon - '60 pickup
www.ploon.nl - www.vwshows.com

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.545



100001241297482
« Antwoord #8 Gepost op: Januari 06, 2006, 14:52:05 »

Citaat van: ploon
yep, die dingen zitten er onder om torderen van het chassis te voorkomen

[off-topic]
Nu we 't toch over torderen van het chassis hebben:
Uit m'n bus is de plaat waar de reserveband tegenaan ligt ooit door een vorige eigenaar verwijderd. Hiermee is er dus een walkthru gecreeerd (zonder farsoendelijke plek voor een reserver wiel/band).
Ik weet dat dit (negatieve) impact heeft op de stevigheid van de bus chassis constructie. Maar hoe 'erg' is het eigenlijk?
Komt dit zwakkere punt pas naar voren bij een fatale aanrijding of lijdt een bus tijdens rijden er ook van?
[/off-topic]
Gelogd

Frank

Koert
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 105



« Antwoord #9 Gepost op: Januari 06, 2006, 16:50:12 »

Het wordt wel vaker gedaan, self-made wake thru...
Ik denk dat het voor de stevigheid van de carros niet veel uit maakt, maar ik ben ook maar een leek zeg maar...
maar ik denk dat de stevigheid in de 'lengte' zeg maar essentieler is dan de stevigheid in de 'breedte' zeg maar... En dat de stevigheid in de 'lengte' meer lijdt onder dit soort dingen dan de stevigheid in de 'breedte' omdat de breedte simpelweg minder breed is dan de lengte lang is. (snap?)

Bovendien zit er recht onder dat schot een dwarsliggende chassisbalk, maar ik weet niet of dit wat uit maakt voor de carros...

Als met al weet ik het eigenlijk ook niet  Smile
Gelogd

~Psychidelic revolution~

Let's make love and peace, Let's drive my '61 splitbus!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.545



100001241297482
« Antwoord #10 Gepost op: Januari 06, 2006, 18:23:26 »

Citaat van: Koert
Al met al weet ik het eigenlijk ook niet  Smile

Da's me duidelijk!
 :lol:  :wink:
Gelogd

Frank

Bussie komt zo
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 415



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Januari 06, 2006, 19:52:46 »

Ik denk dat het hebben van een frontale aanrijding nooit geen pretje is.
Aangezien je met je voeten tegen die voorkant aanzit en eigenlijk in de kreukelzone zit.
Er loopt aan de bovenkant van de tussenplaat een balk die cker iets zal helpen met een aanrijding vanaf de zijkant.

Maar met het nadelig zijn voor je bus tijdens rijden zal het met of zonder die plaat niks verschillen.
Bij walkthru bussen zit de belly er ook niet af fabriek onder.
Gelogd

Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.545



100001241297482
« Antwoord #12 Gepost op: Januari 06, 2006, 22:03:21 »

Citaat van: Bussie komt zo
Ik denk dat het hebben van een frontale aanrijding nooit geen pretje is.


Ik zeg wel eens "hoe dikker de laklaag hoe dikker meer kreukelzone je hebt".  :wink:
Gelogd

Frank

Koert
Spijl blijft

Offline Offline

Berichten: 105



« Antwoord #13 Gepost op: Januari 08, 2006, 16:35:10 »

Citaat van: vwspijlbus
Citaat van: Koert
Al met al weet ik het eigenlijk ook niet  Smile

Da's me duidelijk!
 :lol:  :wink:


 :lol:
ach, ik probeer ook maar wijs over te komen  :wink:
Gelogd

~Psychidelic revolution~

Let's make love and peace, Let's drive my '61 splitbus!

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this