Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Interieur varianten Westfalia / Dormobile  (gelezen 8538 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Gepost op: April 05, 2008, 11:53:17 »

Klik op de camper type namen boven de thumbnails om meer foto's in het foto album te bekijken.

SO-22 Westfalia
SO-23 Westfalia
SO-33 Westfalia
SO-34 Westfalia
SO-35 Westfalia
SO-36 Dormobile
SO-42 Westfalia
SO-42 Dormobile
SO-44 Westfalia
SO-44 Dormobile
SO-45 Westfalia

Ficus
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #1 Gepost op: April 05, 2008, 19:15:32 »

nice gedaan!

Vind ik wel iets heel interesant!

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #2 Gepost op: April 05, 2008, 20:23:36 »

Leuk overzicht!
Er zijn overigens ook hard-top (dus zonder pop-top) SO-42's.

(VA-17-24)

Voor wie meer info wil hebben over camper uitvoeringen kan ik dit boek aanbevelen.

Frank

Ficus
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #3 Gepost op: April 05, 2008, 21:33:33 »

mja zag dat boek vandaag nog bij bbt liggen. de verleiding was groot om em mee te nemen!

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #4 Gepost op: April 06, 2008, 09:14:18 »

Ik heb maar even thumbnails gemaakt omdat het een beetje lang duurde met laden. Tevens kunnen nu ook alle leden in de foto gallerij kijken en evt een antwoord geven op een foto. Klik bijvoorbeeld maar eens op de link SO-22 Westfalia

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #5 Gepost op: April 06, 2008, 11:07:40 »

Ik kwam deze net tegen op thesamba.com:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/381303.jpg

Frank , heeft een Barndoor Westfalia ook al een Special order nummer? Ik heb dat grote boze camper boek niet en dit is iets wat ik niet zou weten... Very Happy

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #6 Gepost op: April 06, 2008, 11:22:29 »

In het boek wordt gesproken over "simply known as the Camping Box".
Volgens mij werd in de barndoor productietijd de SO-nummering nog niet toegepast.

Frank

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #7 Gepost op: April 06, 2008, 11:39:51 »

Ok , klinkt logisch! En vanaf wanneer komen de SO coderingen?

vwspijlbus
Split personality

100001241297482
« Antwoord #8 Gepost op: April 06, 2008, 16:27:46 »

De SO-22 is er sinds 1958.

Frank

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #9 Gepost op: April 06, 2008, 21:18:47 »

Was dat de eerste campingkit die Westfalia op de markt bracht?

Ik heb vandaag geleerd dat de SO-33 bijna gelijk is aan de SO-22 op het dakluik en de daksteunen en nog wat steunen na gelijk is.

VolksWouter
Spijlbussen.nl

wouterduijndam
« Antwoord #10 Gepost op: September 27, 2011, 22:15:07 »

Van het weekend kwam ik er achter toen ik met Serge aan het praten was dat een SO-34 witte kasten gebruikt en een SO-35 kasten met hout kleurig fineer.
SO-35 is volgens Serge vele malen zeldzamer aangezien deze alleen in Europa te koop werden aangeboden.

dj pierre
Spijl blijft

« Antwoord #11 Gepost op: September 28, 2011, 09:27:05 »

Was dat de eerste campingkit die Westfalia op de markt bracht?

Ik heb vandaag geleerd dat de SO-33 bijna gelijk is aan de SO-22 op het dakluik en de daksteunen en nog wat steunen na gelijk is.

De eerste SO22 modellen verschilden nogal van de latere SO22 modellen. De latere versie is een soort van SO33 kit maar dan met klemsluitingen ipv geschoefd. Dit werd ook wel Mosaik genoemd. Subhatch is meestal niet geleverd bij deze SO22 modellen, maar dit was wel een optie. Een latere SO22 met subhatch kan dus wel! Verschil is dan alleen de kastmontage.

De vroege kit was compleet anders. Dit was eigelijk een soort Campingbox kit. De duitser met de de grijze baard op Splits at the late heeft zo'n kit in z'n bus.

De eerste echte Westfalia camper was de capingbox uit 1955. Deze was er in een europeze en in een amerikaanse (springframe) versie. Deze kregen al een subhatch wat ze een fabriekscamper maakten.
US versie:

Europaversie was eigelijk hetzelfde als de vroege SO22 kit maar dan met Subhatch:

De eerste echte campinginbouw kwam eind 1957. Ik weet niet of hier een SO code voor bestaat maar het is een completere camper dan de Campingboxmodellen van de jaren ervoor:

Dat was de laaatste camper die bij Westfalia gespoten werd. Leuke aan vroege Westy's is dat er vele vreemde kleurcombinaties bestaan zoals 3 kleurig, geel, babyblauw en meer.

Minder dan 2 jaar later kwam de alom bekende SO23:

In 1961 kwam de nieuwe lijn campers. Er waren 4 modellen te koop. Flipseats SO34/SO35 en de SO33/22 met de eerder beschreven verschillen. De SO35 was alleen in delen van Europa te koop wat ze wat schaarser maakt. De SO23 was overigens ook nog een tijdje te bestellen in 1961.
so34:

so35

so33

so22

Voor modeljaar 1965 kwamen de SO44 en SO42, die laatse is de meest voorkomende en bekenste Spit Westy. Eind 66 kwam daar nog een SO45 bij. Dit is een zeer schaars model. Eigelijk een SO42 maar dan met perenhout fineer en de oude bekleding(zoals in onze Westy). Dit was ook een Mosaik kit.

De SO44 is de duurste Westy ooit geleverd. Compleet ander soort inbouw met veel voorzieningen maar het is niet erg gezellig wat mij betreft.

Optioneel was er vanaf 1961 een dormobile dak leverbaar. Deze bussen worden SO36 genoemd en kan met iedere inbouw vanaf die tijd gevonden worden. Het blijft een SO36, of het nu een flipseat is of een SO44.

Ik denk dat het zo vrij compleet is.

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this