Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Auteur Topic: LPG in de spijl  (gelezen 8009 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #15 Gepost op: September 30, 2007, 21:11:09 »

Citaat van: Nirvana
Alain jij had het erover, schonere verbranding dus betere smering van je olie?

Yep .. doordat de motor warmer wordt, komt ook de olie beter op temperatuur. Bedenk wel; té warme (hete) olie is niet goed, maar olie die te koud blijft (niet op bedrijfstemperatuur komt) is zo mogelijk nog veel schadelijker !! Ik baseer mijn mening van de schonere olie op zo'n 330.000km met een auto (watergekoeld) op LPG. Mijn vader kocht in 1983 (ik was toen bijna 16) een nieuwe Citroën BX 16 TRS, en vanaf dag één is daar gas in gegaan. Nooit olieverbruik gehad (1L op de 20.000km noem ik geen verbruik), en toen ik in 1993 de auto van hem overnam stond de teller op 280.000km. In dat jaar heb ik er nog zo'n 50.000 bijgereden (ik reed zo'n 1000km per week voor mijn werk en veel lange afstanden) maar het olieverbruik is nooit gestegen, en de olie bleef ook altijd superschoon. Olie werd iedere 15.000 vervangen (á 20,- gulden per liter), maar was nog net zo helder en schoon ná 15.000, als dat het erin ging. Vanaf dag één is er Mobiel1 (100% syntetisch) ingegaan, en ook mijn huidige 1776cc in de westfafia draait vanaf dag één op Mobiel1. De vorige eigenaar (motorbouwer) van mijn blok had namelijk goede ervaringen met Mobiel1 en LPG gebruik ....

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Berrie120
Split personality

« Antwoord #16 Gepost op: September 30, 2007, 21:19:39 »

Kan ik me helemaal bij aansluiten.

Ook veel Km's weggereden op LPG.
op mobiel1 geen enkel probleem.
Gebruikte ik andere "goedkopere" olie dan hoorde ik mijn hydraulische klepstoters.

LPG is wel moeilijk verkrijgbaar in het buitenland, gooi daarvoor een boekje in je bus met tankstations.
En de nodige verloopnippels.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #17 Gepost op: September 30, 2007, 21:56:47 »

Citaat van: Berrie120
LPG is wel moeilijk verkrijgbaar in het buitenland,

Das ook de reden waarom er in mijn andere bus (een 1979 westfalia) een 1900TD motor in komt te liggen.
Ik wil volgend jaar graag naar de Noordkaap, en in Zweden zijn 34 LPG stations, en in Noorwegen 10, en bijna allemaal in het 'zuiden'

Nirvana
Spijl is het geworden

Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven

« Antwoord #18 Gepost op: Oktober 01, 2007, 02:46:31 »

Ik heb een besluit genomen en ga het gewoon doen. Ik heb eens gekeken en een remtec revisie blok kost me zo'n 1400 euro. Aangezien ik al een vracht geld heb uitgegeven aan mn spijltje is dat niet eens zo heel veel geld  Cool Mocht mijn blok in de soep draaien in aanzienbare tijd dan heb ik al het een en het ander verdiend door het rijden op gas. 

benzine: 1:10 verbruik (heel positief gezien) dus 1,40 euro voor 10 km. 10.000 km is 1400 euro.
gas: 1:10 verbruik dus 0.75 voor 10 km. 10:000 km is 750 euro.

Met 20.000 km rijden heb ik dus ongeveer een blokje verdiend.

Dat moet hopelijk wel gaan lukken, en alles wat ik meer rijd met dit blok is sowieso winst als ik van het slechtste scenario uit ga dus.

Ik heb inmiddels een gas set op de kop weten te tikken, dat uit een t2a 1600 komt. Ik ben benieuwd. Maar zover ben ik nog niet haha. Bedankt voor alle reacties, en we hebben het er nog wel over op forum meetings Smile

Ps: Gewone tank blijft behouden, voor onderweg. En een goede henk henk zal ook wel de benzine stations met gas weten te vinden.

patrick66er
Spijl blijft

« Antwoord #19 Gepost op: Oktober 01, 2007, 07:22:19 »

maar let wel op want het moet voor de apk wel op het kenteken bewijs staan
daarom moet je het laten keuren en dan mag de tank niet ouder zijn dan "zoveel jaar"
als ik het goed heb (misschien niet bij oldtimers) zou ik nog wel even uitzoeken als ik jou was
of gewoon een nieuwe tank natuurlijk

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #20 Gepost op: Oktober 01, 2007, 08:05:34 »

Citaat van: Nirvana
benzine: 1:10 verbruik (heel positief gezien) dus 1,40 euro voor 10 km. 10.000 km is 1400 euro.
gas: 1:10 verbruik dus 0.75 voor 10 km. 10:000 km is 750 euro.

Met LPG 1 op 10 rijden kun je vergeten, tenzij je een modern LPi systeem gemonteerd krijgt.
Hou het maar op 1 op 6 á 1 op 7 op gas .. alles wat je zuiniger rijd is mooi meegenomen.

Nirvana
Spijl is het geworden

« Antwoord #21 Gepost op: Oktober 01, 2007, 09:30:30 »

Citaat
maar let wel op want het moet voor de apk wel op het kenteken bewijs staan
daarom moet je het laten keuren en dan mag de tank niet ouder zijn dan "zoveel jaar"
als ik het goed heb (misschien niet bij oldtimers) zou ik nog wel even uitzoeken als ik jou was
of gewoon een nieuwe tank natuurlijk

Het mooie is dat mijn kenteken al LPG aangeeft. Het is een originele nederlander die ooit al eens op LPG is gezet. Dat is ook de reden waarom ik dit ga doen. Anders moet je hem om laten keuren en wordt het een duur en moeilijk verhaal. Want als ik het goed is mag een stift in de uitlaat dan niet meer.

Citaat
met LPG 1 op 10 rijden kun je vergeten,

Ja dat had ik wel veracht alleen met 10 rekende het wat makkelijker zo midden in de nacht  tongue3

patrick66er
Spijl blijft

« Antwoord #22 Gepost op: Oktober 01, 2007, 13:08:21 »

ok dan heb je dat probleem idd niet, gelukkig voor je!!

spijbel
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: Oktober 01, 2007, 18:51:18 »

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met LPG in een luchtgekoelde auto?
Wat zijn de ervaringen hiermee. Ben ook zeer geïntresseerd. Want van horen zeggen, heb ik vaak gehoord of gelezen. Confused

Renka
Split personality

« Antwoord #24 Gepost op: Oktober 03, 2007, 22:35:14 »

Hoi Nirv,

Ik zou er niet aan beginnen, heb jaren in t3 met type 4 blok op gas luchtgekoeld gereden één doffe ellende
1 iedere 250 km aan de pomp
2 op vakantie rijd je van pomp naar pomp, de reis wordt bepaald door de ligging van de stations handig in duitsland en engeland, in duitsland haast geen pomps en in engeland op industrieterreinen
3 swinters altijd op benzine starten, slechte verdampers en bevriezende luchtfilters
4 door hetere verbranding gauwer gescheurde koppen !  Yellow Cry
5 of hij loopt op benzine goed of op gas maar niet beide !
ik ben genezen en ga in mijn pas aangeschafte t1 gewoon een dik blok op benzine hangen.  Yellow Very Happy

Berrie: heb je stunts op weetjewel gelezen, past er geen tdi in ? koeling ?

groet Renka

To finish first, you first have to finish

Berrie120
Split personality

« Antwoord #25 Gepost op: Oktober 03, 2007, 23:24:31 »

Berrie: heb je stunts op weetjewel gelezen, past er geen tdi in ? koeling ?

Hey Renka,

Yeh een gekietelde AXG Tdi, wedden dat hij een wheelie bar nodig heeft.  Very Happy Very Happy 
200pk / 450Nm op 1100 kilo.. tongue3 tongue3

Koeling is groot probleem, maar wat dacht je van de intercooler, versnellingsbak, subframe,
Als het blok ver genoeg naar voren kan, zodat de versnellingsbak op hart achterwiel komt zou het moeten passen.

Kijk maar naar me filmpje onder mijn onderschrift en je weet wat voor werk het is, maar dan nog iets meer.

Wil wel komen helpen dan, neem ik me sleutelmaatje Rene ook mee.
Wat?  morgen? ... ok

Nu ff serieus,
zo'n bok is niet zijn doelstelling, vandaag ff olie laten verversen en dieselpomp op tijd laten zetten
400 euro armer. Distributie vorig jaar gedaan hoppa 970 euro..

( ik moest daarom erg lachen om het spreekwoord van Nirvana:  In de bus blazen = het geld ruim uitgeven. )

Nirvana wil proberen goedkoop te rijden, vandaar de afweging LPG.
Vakantie's is inderdaad goed plannen op LPG, want mijn oude barrel draaide helemaal niet meer op benzine en dan werd het soms erg spannend.

Ik heb nooit problemen gehad met motor door de LPG en eenmaal een membraan van een verdamper moeten vervangen. Verder probleemloos LPG gereden.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

spijbel
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: December 17, 2007, 00:01:24 »

Hey Nirv,

Rij je nu al op gas of heb je het nog niet ingebouwd.
Zoja, hoe bevalt het?
Ik zit er ook aan te denken, 'k nog plaats voor een 80 ltr. tank. Kunnen dan ook redelijk wat km meegereden worden.

Greetzzz Johan Cool

Nirvana
Spijl is het geworden

« Antwoord #27 Gepost op: December 17, 2007, 08:36:34 »

Ik heb momenteel nog geen eens wielen onder de boes  tongue3 Als je mijn resto blijft volgen zie je ook wanneer ik gas rijdt haha, dus over een jaar weet ik meer  Very Happy

Steekwoorden:
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this