Spijlbussen.nl

Kever IRS onder spijl en meer!

Nirvana · 41 · 15089

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
  • Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven
Het leek mij dat ie dan nog schever komt te staan. Ik zou wel graag willen weten hoe jullie dat allemaal meten,

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Niemand een overzicht van de dingen die jullie meten zodat de wielen bij een IRS ombouw recht komen te staan?

Offline Renka

• Split personality
mogge Peter,

je hebt toch schroefbare steunen?  :-k dan ga je toch  gewoon naar het bandenbedrijf en laat je hem uitlijnen, verschuif de steunen, bout ze goed vast (en desnoods één hechtlasje om ze te borgen)

cheers René

ps, vandaag weer een dagje slijpen,slijpen,slijpen, passen weer
slijpen en lassen begint saai te worden zucht  :-?

ps voor de uitlijngegevens kan je het beste die van een T2 bay nemen
To finish first, you first have to finish

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Dat uitlijnen zou ik idd ook laten doen. Maar wou wel eerst kijken hoe recht ik alles zelf kan krijgen. Ik weet wel dat Rene van frieslandkevers, voor IRS ombouw van kevers een frame heeft zodat alles eigenlijk meteen redelijk goed staat. Heeft misch iemand dit met de maten zodat dit na te maken is.

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Een IRS frame om IRS onder een spijl te monteren, of een IRS frame om IRS onder een type1 te monteren ??
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Voor onder een type 2 bus te monteren, sorry voor de verwarring.

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
maar een type2 bus heeft standaard al IRS, of bedoel je met type2 de bus in het algemeen ??

type1 is kever, type2 is bus (T1 is spijl, T2 is pano)

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Quote from: Nirvana
voor IRS ombouw van kevers een frame heeft

ff opnieuw, want ik ben het spoor bijster (maandagochtenddip? :-")

IRS voor onder een kever is wel ff anders als onder een spijlbus hoor.
De bakvorken van een kever en spijlbus zijn dan wel nagenoeg gelijk, maar de dikte van de torsiebuis, de veerplaatlengte, de spoorbreedt, de remmerij, alles is anders.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Hahaha, Niet best. Ik zal het opnieuw proberen. Rene van frieslandkevers gebruikt een frame voor IRS onder de kevers. Ik zoek de maten van een frame voor spijlbussen. Ik weet dat iemand op het forum dit ook heeft gebruikt, maar wie? Dus een frame om de uitlijning voor IRS onder een SPIJL eenvoudiger te maken.

Offline Renka

• Split personality
mogge Alain,

jouw achtervelgen zijn die 7 x 15 ? en heb jij (kever) irs op je bus ?

ik kocht mijn bus met 6 x 15 velgen, maar vindt ze een beetje smal voor achter. Ze waren gemonteerd met gegoten adapters van 25 mm dik weet je of 7 x 15 met adapters gaat passen ?

moet mijn irs set van bus boys nog monteren

cheers René
To finish first, you first have to finish

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Ik weet dat er inderdaad iemand mee bezig is (nee, ik niet), maar das een frame voor vroege (split case versnellingsbak) spijlbussen, en ook dat is weer anders als een latere spijlbus. Misschien dat hij (kan ff niet zo gauw op z'n naam komen  #-o) nog een frame gaat maken voor de latere bussen, maar dat durf ik je niet te zeggen..

@ Renka, ik rij met 6x16 Fuchs vóór (met 185/50) en 7x16 achter (met 195/50)
7x15 met adapters gaat achter niet passen.. de kever IRS versmalt (15mm smallere remmen dan een spijlbusremtrommel), en die kevertrommels (met inwendig 1303 vóórrem-remcilinders) hebben steek 5x130, zodat de 7J Fuchs (zowel in 15" als 16" et23) er rechtstreeks opkan. 5x130 boren in 5x205 spijlbusremtrommels gaat niet lukken.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Ok dat wordt dus een lastig verhaal, zonder naam en een frame dat niet past bij die van mij. Wat heb jij allemaal gemeten alain? Ik wil dit namelijk zelf zo goed mogelijk doen. Hoe pak je dat allemaal een beetje handig aan?

@Renka,

Wel kun je via Paruzzi ongeboorde kever trommels krijgen. Die kun je dan naar wens in je juiste steek laten boren.

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Als eerste zorg je er natuurlijk voor dat je bus 100% waterpas staat, zowel in de lengte, als in de breedte !!
Je begint bij het begin, met de wielbasis (hart voorwiel tot hart achterwiel=2400mm) na te meten, en daarvoor moet je je veerplaat op lengte gemaakt worden.
Dan monteer je de IRS arm op je veerplaat (na die natuurlijk eerst naar 1302/1303 model gezaagd en geboord te hebben), kompleet met wiellager en remtrommel.
Mijn veerplaat staat ook één tandje lager, en dat is de maat/referentie waarmee je alles gaat uitmeten en gaat passen.
Ik heb hem aan de binnenzijde van de veerplaat gemonteerd, om maar zoveel mogelijk wielkastbreedte over te houden (van buitenkant veerplaat tot binnenkant wielkast kan ik nu zelfs een 9x17 kwijt!!)
Daarna je te gebruiken velg en band combinatie monteren, en dan met behulp van een waterpas, een krik en een lange balk/lat alles op lijn gaan zetten met de vooras.
De krik gaat onder het achterwiel en omhoog, om gewicht te simuleren. Let er ook goed op dat je veerplaat (alles hangt daar nu aan) mooi recht blijft. Nu met de waterpas verticaal tegen het wiel om te controleren of hij mooi recht staat, en de lat langs de voor en achterwielen (let wel op velgbreedte verschil voor én achter!!) om ervoor te zorgen dat de wielen mooi lijnen. Staat dat naar je zin (en daar gaat echt wel een uurtje of wat inzitten -per kant) dan kun je pas je IRS steun gaan bepalen waar hij moet komen op de torsiebuis.
Las het niet in één keer vast, maar hecht alles, en zet de bus dan terug op z'n wielen om nogmaals na te gaan meten.

Offline Bussie komt zo

• Spijl blijft
    • http://www.Volksprojects.nl
Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/