Spijlbussen.nl

Kever IRS onder spijl en meer!

Nirvana · 41 · 15090

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
  • Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven
Beste kenners,

Zoals sommigen weten heb ik een t2 IRS in de bus hangen. Dit niet zelf gedaan maar door vorige eigenaren er zo slecht ingezet dat ik het niet aandurf dit klaar te maken. Daarom en omdat er veel meer info over kever IRS is besloten dit weer om te bouwen.

Helaas missen ook mijn originele bakvorken, maar hoorde van Skywalker dat keverbakvorken nagenoeg gelijk waren. Nu heb ik een complete kever IRS achterkant weten te bemachtigen en wil daar dus de bakvorken van gaan gebruiken.

Het plan, en wil hier graag zowel positief als negatief commentaar op.

De spoorbreedte van een kever achteras ten opzichte van nu is 2 cm smaller, als de draagarmen naar de binnenkant van de veerplaat gaan is dit 4 cm. Dit lijkt me geen probleem.

De aanlassteunen en bakvorken zijn eigenlijk 1 geheel en ik zou dit graag zo houden omdat ik dan precies de goede uitlijning te pakken heb. Maar als ik dit doe komen de veerplaten van de spijl te ver naar buiten, excact 3 cm aan iedere kant. Zie tekening.

Ik zou die 3 cm aan iedere kant op kunnen vullen met een plaat ijzer (het rode op de tekening). De assen en dergelijke blijven precies gelijk zitten, dus hoeft geen bus tussen of iets dergelijks.

Laat maar weten.  ::D

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden

Kon geen betere vinden. Ik was wel van plan om de brug weer aan te brengen. Had alleen nog niet nagedacht over of dit gaat passen. Waarom past dit wel als je de aanlassteunen los oplast (dus niet aan zoals bij kever aan de bakvorken)

Ik hoop dat je me verder kunt helpen,

Badankt voor je maten, had het vandaag even snel gedaan met meetlint

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
oja

f ik van die opvulling tussen veerplaat en draagarm enthousiast word weet ik niet...
Daar moet ik eens rustig over nadenken...

Ik zou die verdikking aan de draagarm vast kunnen zetten (lassen)

En met die brug onder de bakvorken kan ik eventueel schuiven.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden

Toch nog een betere foto. Dit is hoe het er bij staat, alleen gestraald en gecoat.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Klopt het dat ook de bevestigingspunten van de versnellingsbak van de torsiebuis af zijn?

Zoals ik het bij jou zie is dat idd weg, die twee stukken draadeind. Wel heb ik op de onderkant twee draadeinden zitten waar ik een bout in zou kunnen draaien.

Kijk maar naar mijn foto en hoe dicht de draagarm langs de brug loopt

Ik zou met de brug nog kunnen gaan schuiven, bijv iets naar achter halen zodat de draagarm minder snel de brug raakt. Of kom ik dan met mijn assen in de knoei.

Dit houdt in dat ze zo'n 2 cm verder van de bakvork af staan.

Die 2 cm aan iedere kant is dat die ruimte die anders die opvulbus moet gaan overbruggen en waar ik dus een opvulbus wil maken tussen de veerplaten?

Het is best balen dat de vorige eigenaren er zo'n zootje van hebben gemaakt, maar zal het er mee moeten doen. Ik zou de ophanging van de bak voor ook van kever kunnen gebruiken? Aangezien zit er nog zit.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Ja, dan hoef je het neusstuk van de spijlbusbak ook niet over te zetten.

Het zogenaamde hokeystick gaat gewoon passen? Die zijn voor kever en spijl gelijk?

Weet je al met welke velgen en banden je wilt gaan rijden?

Nee ik heb wel al wat rondgezocht. Ik wil sowieso 15 inch velgen en achter een mooie brede band. Ik zit alleen nog even met de steek, aangezien ik nu achter die kever trommel heb en voor schijfrem met steek 5x115. Het handigst lijkt mij nu, aangezien ik achter minder breed uitkom hier een adapter 5x115 te steken. Of heb je betere ideeen? Ik weet verder niet echt wat voor velgen er in steek 5x115 zijn te krijgen? Natuurlijk heel veel nieuw spul wel.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Of ik van die opvulling tussen veerplaat en draagarm enthousiast word weet ik niet...
Daar moet ik eens rustig over nadenken...

Volgens mij hebben ze het hier ook gedaan, is niet super goed zichtbaar, maar aangezien de aanlassteunen ook tegen de bakvorken zitten. En volgens mij zie je de veerplaat 18mm van de draagarm bevestiging af zitten. Maar kan ook gezichtsbedrog zijn aangezien ik het zo wil  :-D

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Er komt idd sowieso een spacer die de steek ook gelijk maakt aan de schijfremmen voor! En het is idd 5 x 112, zal eens zoeken naar velgen die mooi onder een vw t1 staan. Breed achter is voor mij rond de 195. Heb je sugesties? voor 5x112

Offline patrick66er

• Spijl blijft
in het topic onderdelen te koop zit asfalt schraper die slijpt een bus kort, waarom neem je niet daar de originele bak ophanging van? moet je wel zelf uitflexen (geen probleem lijkt mij)

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
in het topic onderdelen te koop zit asfalt schraper die slijpt een bus kort, waarom neem je niet daar de originele bak ophanging van? moet je wel zelf uitflexen (geen probleem lijkt mij)

Ik heb ook nog een sloop spijl tot mijn beschikking. Bedankt voor je oplossing. Ik ga zoals het nu staat de kever ophanging op onderstaande manier monteren. Ik heb dan meteen de sporing en lengte van de aandrijfassen en alles goed. Ik ga vervolgens spacers monteren om weer naar steek 5x 112 te komen.

Maar zit nog met het ding dat ik eigenlijk originele velgen wil monteren maar dat deze door de schijf voor heen vallen. Dus weet niet of dergelijke velgen met die coole grote doppen in steek 5 x 112 te verkrijgen zijn????

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Ik heb mijn IRS onder de bus zitten maar de achterwielen staan wel wat scheef, hiermee bedoel ik dat de bovenkant van het wiel naar binnen loopt --->>  /---\  zo dus. Is dit normaal? en slijten je banden hier niet heel erg snel van?

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Het grote voordeel van IRS is juist dat je je achterwielen recht kunt houden als je verlaagd. Ietsje negatief (want daar hebben we het niet over) is geen probleem, maar bij meer als 1,5 graad negatief staan gaan je banden inderdaad sneller dan normaal slijten. Mijn achterwielen staan nagenoeg recht, en daar is bij mij best een dagje meten, monteren, meten, monteren, vasthechten, losslijpen, meten, monteren, vasthechten, nameten en vastlassen aan vooraf gegaan.

Mijn linker achterwiel staat een halve graad negatief, en de achterband linksachter was -na ruim 40.000km- dus
ook iets meer schuin afgesleten dan rechtsachter.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Quote from: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
Ok dank je alain, die van mij staan zichtbaar een beetje naar binnen boven aan. Ik heb die boutbare steunen dus kan nog schuiven wat ik wil. Kan je me wat meer info verschaffen over het meten etc. Persoonlijk dacht ik namelijk dat als de draagarmen stroken met de veerplaten dat het wel goed zou komen, maar blijkbaar niet helemaal.

Wat ik ook heb gemeten is van de naaf achter tot de naaf voor aan beide kanten en die was gelijk.

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden

Offline T1m

• Spijl blijft
volgens mij gaat het wel goed komen zodra je de motor erin hangt dan komt het geheel ook wat naar beneden en dan gaan de wielen er ook mooier onderstaan!.( but correct me if I'm wrong!!)