Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: 5 bak 914  (gelezen 4830 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Westy '65
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 27

Westy'65 SO42 - 1776cc


« Gepost op: September 20, 2005, 21:08:25 »

Wie weet of een 5 bak uit een 914 past in een spijl? Of wat de aanpassingen moeten zijn?
Gelogd

Tijdens restauratie; Geduld is een schone zaak!

Leave now, sleep when you get there....

Westy'65 SO42 US specs - 1776cc 2x40Weber-IRS - Spindel drop

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.441



« Antwoord #1 Gepost op: September 21, 2005, 08:14:54 »

De bak is wat groter dan de 901 (911) 5-bak, maar in een spijl is die ruimte er wel voor aanwezig.
De 1700 914 5bakken schijnen een erg lange 5e versnelling te hebben, waardoor je motor een te
laag (jaja, dat kan ook) toerental gaat draaien waardoor je koeling weer een probleem wordt.
Voorts zal je een ander neusstuk (zie ook kevertuning) moeten monteren, daar de 914 bak een iets
andere schakeling heeft (op de zijkant v/h neusstuk, ipv op de neus)

Mijn optie is het nl ook geweest, maar een 1303S bak komt voor je motortoerental wat gunstiger uit.
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Westy '65
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 27

Westy'65 SO42 - 1776cc


« Antwoord #2 Gepost op: September 21, 2005, 11:28:53 »

Dus het heeft eigenlijk geen zin mits ik mijn motor niet aanpas?
Doel is wel om op termijn een grotere (sterkere) (1776cc ofzo)
motor te moteren!
Gelogd

Tijdens restauratie; Geduld is een schone zaak!

Leave now, sleep when you get there....

Westy'65 SO42 US specs - 1776cc 2x40Weber-IRS - Spindel drop

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.441



« Antwoord #3 Gepost op: September 21, 2005, 12:13:41 »

Citaat van: Westy '65
Doel is wel om op termijn een grotere (sterkere) (1776cc ofzo) motor te moteren!


Ik rij met een 1776 ... eerst met de standaard bak en reductiekasten, en sinds vorig jaar
met de 1303 IRS bak en aandrijflijn ... 95mp/h(+/- 150km/h) is geen probleem meer hoor  Cool
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

vwspijlbus
Split personality

Offline Offline

Berichten: 5.548



100001241297482
« Antwoord #4 Gepost op: September 21, 2005, 13:10:36 »

Citaat van: kruk@b
Ik rij met een 1776 ... eerst met de standaard bak en reductiekasten, en sinds vorig jaar
met de 1303 IRS bak en aandrijflijn ... 95mp/h(+/- 150km/h) is geen probleem meer hoor  Cool

Ik heb in april in Alain's bus een stukje mogen rijden.
Dat rijdt echt wel super hoor!
Gelogd

Frank

Westy '65
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 27

Westy'65 SO42 - 1776cc


« Antwoord #5 Gepost op: September 21, 2005, 17:31:38 »

Ik ben inderdaad benieuwd hoe dat rijdt, maar het zal wel hard gaan, maare heb ik straks (met grotere motor) wel iets aan 914 bak of zou de 5e dan nogsteeds te weinig toeren maken bij +/- 110-120?
Gelogd

Tijdens restauratie; Geduld is een schone zaak!

Leave now, sleep when you get there....

Westy'65 SO42 US specs - 1776cc 2x40Weber-IRS - Spindel drop

Westy '65
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 27

Westy'65 SO42 - 1776cc


« Antwoord #6 Gepost op: September 21, 2005, 19:43:38 »

Ja, 1641cc of 1776cc denk eerder meteen het laatste!

Reductie gaan er op termijn uit, maar ik heb eerst nog ff wat andere kosten....
De 914 5-bak kan ik echter nu aankomen vraag is of ik op termijn daar wat aan heb?
Gelogd

Tijdens restauratie; Geduld is een schone zaak!

Leave now, sleep when you get there....

Westy'65 SO42 US specs - 1776cc 2x40Weber-IRS - Spindel drop

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.441



« Antwoord #7 Gepost op: September 21, 2005, 22:13:36 »

Er is mij verteld dat een 1303S bak tot een peekaatje of 125 probleemloos heel moet blijven.
Ga je met meer topvermogen rijden (is niet echt gewenst in een zware bus, ik zou voor een
koppelmotor gaan), dan pas zul je het een en ander moeten gaan aanpassen.

En wat ik al zei, als je toerental te laag is in verhouding tot de 5e versnelling, wurg je de motor,
en zal hij gigantisch heet lopen !!
Een luchtgekoelde motor koelt namelijk optimaal bij een bepaald toerental, en als dat daalt, maar
de snelheid blijft gelijk, dan knijp je de motor langzaam aan z'n keel dicht.

Tis dat mun westfalia nu geschorst binnenstaat, anders zou ik zeggen:

Kom eens proefrijden !!
(hebben Skywalker, vwspijlbus, vwzone en Bussie komt zo ook gedaan)   Very Happy
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

andre
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 92


« Antwoord #8 Gepost op: September 22, 2005, 08:54:29 »

Ik zie het voordeel van 914 bak ook niet voor een bus daarom is een 1303s bak beter maar als je veel vermogen in je bus hebt en omdat de bus een stuk zwaarder is dan een kever heeft deze nogal wat te lijden
Daarom zie ik veel meer voordeel om er een t3 bak in te zetten deze zijn dus veel sterker en een wat mooier overbrenging

Andre
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.441



« Antwoord #9 Gepost op: September 22, 2005, 09:40:54 »

Je bedoelt dan zeker de Transporter T3 ..
Die heb je inderdaad ook in 5 bak gehad, maar die 5 bakken hebben allemaal zijschakeling,
en zul je je bus moeten ombouwen naar kabelschakeling om er nog iets aan te hebben.
Voorts staan de 5bakken nou niet echt bekend om hun grote betrouwbaarheid  Sad
De vierbak uit de T3's zijn vele malen sterker, en ook daar kennen ze de lange vierbak uitvoering.
Waarom dan niet een lange vierbak uit een T2 ??
Met het overzetten van een T2a vliegwielhuis past hij zo in een spijltje !!  Cool
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

andre
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 92


« Antwoord #10 Gepost op: September 22, 2005, 11:12:19 »

Het ombouwen naar kabelschakeling zie ik niet als een probleem omdat bij een spijl toch alles onder de auto zit

Dit is ook een van de reden dat ik dit in mijn spijl wil gaan bouwen en dan heb ik het over een 4 bak

hier een site met de overbrengingen van versnellingsbakken

http://www.vwlimburg.be/transporter/t3/Transmissie/t3%20trans.htm

Andre
Gelogd

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.441



« Antwoord #11 Gepost op: September 22, 2005, 13:45:17 »

THanks voor de lijst Andre !!

Kheb hier zelf een ABH dieselbak liggen (maar die gaat naar Split52) en een DK-bak.
Zit nu te kijken of die niet met wat modificaties in de crew cab past, daar een 915 (911 5-bak)
nu nog ff buiten mijn budget ligt  Sad
Kabelschakeling is ook niet de moeilijkse ingreep, tis meer om een schakelpook/ unit met kabels
te vinden die lang genoeg is .. kun je wel mooi de pook "op hoogte" naast je neerzetten  Cool

Renault 25 5 bakken schijnen ook te passen, en die zijn nl ook gebruikt in de Renault Alpine A610
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

andre
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 92


« Antwoord #12 Gepost op: September 23, 2005, 08:47:22 »

De DK bak is een van de mooiste om te gebruiken zelf heb ik een DY Een ABH bak deze hebben een kortere eind overbrenging maar ben nog zoekende
Over de kabelschakeling moet volgens mij de lengte van een t3 bus wel passen en dan de pook is nog om uit zoeken het liefst de origenele passend maken of dit lukt ???

Over de renault bak heb ik ook meer over gehoord maar hoe en wat heb ik me niet in verdiept
Gelogd

Westy '65
Onzekere spijl

Offline Offline

Berichten: 27

Westy'65 SO42 - 1776cc


« Antwoord #13 Gepost op: September 28, 2005, 21:53:25 »

Zocht meer rust (iets lagere toeren, niet te! en lager verbruik) op de lange baan (diep Europa in) maar snap het.

Thanks mannen, ik weet wat me te doen staat!
1303s-bak zoeken dus!
Iemand....?

enne die uitnodiging, graag in het voorjaar?

Gr Bas Bus B.
Gelogd

Tijdens restauratie; Geduld is een schone zaak!

Leave now, sleep when you get there....

Westy'65 SO42 US specs - 1776cc 2x40Weber-IRS - Spindel drop

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this