Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Spijlbus modellen en uitvoeringen.  (gelezen 10445 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.211


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Gepost op: Mei 17, 2007, 20:02:00 »

Kombi Standaard


Kombi Microbus


Kombi 13raams deluxe


Kombi 15raams deluxe


Samba 21raams deluxe


Samba 23raams deluxe


Highroof


Bestelwagen


Enkel kabine


Dubbel kabine


Ambulance
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.211


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 17, 2007, 20:34:54 »

Verschil in modellen onderling

vanaf februari 1950 tot maart 1955
Bijnaam; "Barndoor" of "petloze bus", de bijnaam "Barndoor" slaat op de grote van de motorklep en de bijnaam "petloze bus"
is later ontstaan toen het nieuwe model met over hangent dak op de markt kwam.




Voor meer informatie mbt de onderlinge verschillen en wijzigingen van deze bussen klik hier
Alhoewel ze niet allemaal vermeld staan op Barndoor.dk
Zo is op 6 juni 1950 het aantal voorruit ventilatie openingen in het dashboard verhoogt van één naar twee.


vanaf maart 1955 tot augustus 1958
Bijnaam; Voor de komplete bus niet bij mij bekend, maar wel voor de bumpers en de Engelse noemen de bus hier dan ook naar. "Ribbed bumper bus"
Ook word dit model wel de T1B genoemd.




Bovenstaande bus is van April 1955 en is binnen de groep tot aan augustus 1958 ook een vreemde eend in de bijt doordat deze bussen werden voorzien van Barndoor onderdelen.
Vanaf eind februari 1955 tot aan 8 maart 1956 werden de bussen in Wolfsburg geproduceert en vanaf 8 maart is de productie over gegaan naar Hannover.

Typische kenmerken voor een Wolfburg gebouwde 55'er of 56'er zijn:
-5 koellucht standen
-Achterklep heeft maar 1 stand open
-Kniestuk bestaat uit drie delen
-Motorklep heeft een bepaalde persing halverwege het frame
-Het luchtrooster in de pet is vlak
-Tankklep heeft een rubber in de carrosserie zitten
-De versnellingsbak ophanging is verstevigd met een ronde buis

Carosserie eigenschappen zijn:
-smalle achterklep
-trekklinken als deurgrepen op de voordeuren (Engelse benaming is: Icepicks)
-15inch velgen
-remlicht in de motorklep (gebruikt tot mei 1957 in USA & maart 1958 in Europa)
-dikke kniestukken
-vlakke achterschermen
-louvres in het achterscherm naar buiten wijzend
-geen ruitensproeiers
-richtingaanwijzers in de uitvoering van pijlpinkers
-ribbel bumpers, het verschil binnen de ribbelbumpers zit hem in de breedte van de kentekenplaat uitsparing voor. Een smalle uitsparing van 44cm is gebruikt van 1950 - 1956 en een brede uitsparing van 55cm is gebruikt van 1956 - 1958.
-laaddeuren zonder handgreep uitsparing (gebruikt tot augustus 1957)
-integraal achterlichten , ( foto 2 )

vanaf augustus 1958 tot aan augustus 1963


In juni 1960 zijn de pijlpinker richtingaanwijzers komen te vervallen voor de Europese markt en kwamen de tietjes of bullit knipperlichten op het voorfront. In Amerika werd deze verandering al doorgevoerd in augustus 1955. Hierdoor werd vanaf december 1960 de hoogte van de klapdeur scharnieren verplaatst van hoog naar laag.

Carosserie eigenschappen zijn:
-15inch velgen met binnenbanden (maat 6.40-15)
- Vanaf 8/59 staat de versnellingspook en de handremhendel verder naar voren. Oude situatie & nieuwe situatie
-smalle achterklep
-trekklinken als deurgrepen op de voordeuren (Engelse benaming is: Icepicks)
-schuin gekante bumperhoeken
-gekombineerd rem/achterlichten in combinatie met pijlpinkers of tietjes op het voorfront
-Langere enkele uitlaatpijp, dit is gekomen door de nieuwe dikkere bumper.
Deze pijp is maar gebruikt van augustus 1958 tot augustus 1959.

vanaf augustus 1963 tot aan augustus 1967
Dit model staat ook wel bekend als de T1C, dit vanwege de carrosserie eigenschap dat de bus nu is uitgerust met een brede achterklep.


Carosserie eigenschappen zijn:
-14inch velgen met tubeless banden (maat 7.00-14) standaard vanaf 19 december 1963, alle modellen van 1 augustus 1963 tot aan 19 december zijn dus nog geleverd op 15 inch.
-brede achterklep
-vaste deur handgrepen vanaf 12/63, toen is ook de voorste klapdeur persing verandert. Er zit nu een persing aan de voorzijde van de deur zodat er ruimte is voor de vaste voordeur handgreep om in te kunnen vallen.
-ronde knipperlichten op het voorfront
-dunne kniestukken
-louvres in het achterscherm naar binnen wijzend
-schermrand op het achterscherm
-richtingaanwijzer + achter en remlicht in 1 unit
-puntige bumpers ook wel Diamond cut genoemd.
-schuifdeur leverbaar als optie


Uitzondering hier is het model 1967 , dit model is geleverd vanaf augustus 1966 tot aan het begin van de levering van de T2A op 1 augustus 1967.
-dashboard uitsparing met 1 gleuf links naast de radio uitsparing in plaats van 3 gleuven voor de oudere modellen.
-ruitenwisser motor met 2 snelheden
-altijd 12V
-groot ligt schakelaar onder gebracht in de richtingaanwijzer schakelaar in plaats van een trap schakelaar op de vloer.
-standaard 1500cc motor
-handgrepen op de achterklep en motorklep in plaats van een drukknop of een slot opening in de motorklep
-tankklep zonder slot ( foto 2 )
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.211


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: December 01, 2015, 21:33:45 »

Ik heb alle foto's weer werkend gemaakt en heb ook meer info toegevoegd aan de verschillen per jaren.
Gelogd


Ferdi
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.091


« Antwoord #3 Gepost op: December 01, 2015, 23:44:21 »

Top man zeer interessant tot de kleinste details!
Dus de modellen vanaf augustus 1966 tm augustus 1976 zijn de enige modellen waar een brede radio uitsparing in zit?
Vandaar die 1 sleuf naast de uitsparing...
Gelogd

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.287



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 13, 2016, 13:51:33 »

Toch nog een vraag over de data.
Er staat:

"vanaf augustus 1958 tot aan augustus 1963"

en verderop:

"vanaf augustus 1962 tot aan augustus 1967"

Was de overgang in augustus 1962 of 1963?
Gelogd


Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 8.442



« Antwoord #5 Gepost op: Februari 13, 2016, 15:02:28 »

In augustus 1962 werd begonnen met modeljaar 1963
Gelogd

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.287



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Februari 13, 2016, 15:37:07 »

In augustus 1962 werd begonnen met modeljaar 1963

Dat dacht ik inderdaad ook, de eerste zin zou eigenlijk moeten zijn:

"vanaf augustus 1958 tot aan augustus 1962"
Gelogd


VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Offline Offline

Berichten: 6.211


Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen


wouterduijndam
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Februari 13, 2016, 16:23:02 »

In augustus 1962 werd begonnen met modeljaar 1963

Dat dacht ik inderdaad ook, de eerste zin zou eigenlijk moeten zijn:

"vanaf augustus 1958 tot aan augustus 1962"

Foutje bedankt en aangepast..!  tongue3
Gelogd


EeVeeWee
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.287



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Februari 13, 2016, 17:36:09 »

Dat voelt weer goed!  Yellow Very Happy
Gelogd


Ron
Spijl is het geworden

Offline Offline

Berichten: 1.085



« Antwoord #9 Gepost op: Februari 13, 2016, 19:59:20 »

!963 blijft een beetje raar jaar.
Zoals Alain ook al zei, in 1962 werd begonnen met enkele veranderingen, maar dingen zoals brede achterklep en grotere knipperlichten voor zijn wel pas vanaf aug. 1963 ingevoerd.
Gelogd

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
 
Ga naar:  


Add this