Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: Zo verwijder je je vastgeroeste klapdeur bouten...  (gelezen 3664 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ferdi
Spijl is het geworden

« Gepost op: November 30, 2015, 23:43:00 »

Tot gisteren zaten mijn klapdeuren nog steeds vast op het carrosserie,dit om de maatvoering van de dorpel te bepalen zodat alles voor en na het uitslijpen van de oude dorpel de nieuwe dorpel weer op dezelfde plek weer komt.

De nieuwe dorpel zit inmiddels al op de goede plek dus kunnen de laaddeuren eruit.
Die zaten verschrikkelijk vast,tenminste de onderste schanier bouten....
De bovenste heb ik los gemaakt dmv een goed passende dikke kruiskop kwaliteits schroevendraaier met daarop een steeksleutel.

De bovenste schanieren waren geen probleem die gingen vrij makkelijk los,maar dan de onderste...
De onderste probeerde ik natuurlijk op dezelfde manier maar die vlieger ging niet op,de kruiskopbout was stok en stok verrot.
Dus dan maar op een andere manier wat bijna altijd lukt mits je het in een keer goed doet.

Stap 1: Probeer met een dremel de bout blank te maken,dat is erg belangrijk voor de hechting van jou hechtlasje die je straks hard nodig bent,ga dus niet zo over die verroeste bout lassen want dan word het een zooitje.
Midden in dat boutje kan je natuurlijk niet schoon krijgen,daar probeer ik een dik hechtlasje in te maken en daaromheen goed schoonfrezen met een dremel freesje/steentje.

Stap 2: Zodra je het boutje schoon hebt gemaakt moet je zorgen dat je er een soort "piemeltje" in het midden van dat kruiskop boutje last,elke keer een kleinhechtje van zeg maar 2 sec net zo lang totdat hij buiten het plaatwerk van de B-stijl uit steekt zoals op de foto.

Stap 3: Zodra je dit gedaan hebt zoekt je een moer op van M12 liefst een oude want deze kan je later weg gooien,deze moer schuif je over dat "piemeltje" heen zoals op de foto (sorry voor de benaming maar ik weet zo ff niet hoe ik het anders makkelijk kan noemen Very Happy)

Stap 4: Zorg dat je die moer een beetje in het midden houd,dan zet je goed wat stroom op je lasapparaat en las je deze moer helemaal vlak vol,hij zal dan rood gloeiend zijn.
Laat de moer even afkoelen,niet direct los draaien anders knapt hij af!

Stap 5: Laat hem even afkoelen,en pak dan een steek sleutel, probeer hem dan rustig met beleid los te draaien...
Niet constant linksom draaien als het vrij zwaar gaat maar gewoon links/rechts/links met een beetje toevoeging van wat kruipolie,je zal dan merken dat hij wel los komt,wel met beleid doen anders heb je kans dat je je schroefdraad vernield en dan heb je een probleem...

En als het goed is gaan ze er allemaal probleemloos uit,en voila daar is de boosdoener.
Waarschijnlijk zijn de meeste boutjes onder ons al bijna 50 jaar niet meer los geweest dus zo gek is het niet dat ze lastig los gaan en zeker de onderste niet bij een rotte b-stijl...

Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben,want dit probleem hebben vast al heel veel spijlbus bezitters al gehad,misschien stond het hier al ergens op het forum,maar ik wil het even laten zien hoe als ik het gedaan had.

Veel succes!

Gr. Ferdi

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Antwoord #1 Gepost op: December 01, 2015, 00:13:54 »

Mooie how to!
Ik heb er toen een boutje opgelast en dat gaat bijna niet.

Het was er gelukkig naar 1, de andere heb ik met een slag schroevendraaier los weten te schrikken.

EeVeeWee
Spijl is het geworden

« Antwoord #2 Gepost op: December 01, 2015, 02:07:55 »

Puike oplossing!
Wat ook nog eerst geprobeerd kan worden, is met een slagschroevendraaier los slaan.
Dat heeft bij mij ook bij een paar bouten gewerkt.
Als dat niet lukt, kun je alsnog jouw truc toepassen.

NXXT LEVEL
Spijl is het geworden

Never ending story 🎞

« Antwoord #3 Gepost op: December 01, 2015, 07:48:32 »

De slagschroevendraaier is zeker een handige tool.
Alleen maak je op de b en c stijlen ed meer kapot dan je lief is.

Optie 1 oplassen van een moer, was bij mij niet gelukt toen.
Ik heb de bout uitgeboord, met een boor, zonder het schroefdraad te beschadigen.
Het dunne vliesje wat nog in de schroefdraad zat kun je er dan makkelijk uitpulken.
.

Deze bus is te huur zie: http://www.happytrouwbus.nl/

Ferdi
Spijl is het geworden

« Antwoord #4 Gepost op: December 01, 2015, 09:31:49 »

De slagschroevendraaier heb ik ook en werkt inderdaad ook super goed,maar ik had bij mij het onderste gedeelte van de b-stijl al weg geslepen en dan sla je de hele b-stijl krom.
Bij mij was dat kruis,door de vorige persoon al helemaal kapot gedraaid,misschien maar goed ook anders hadden ze die deuren er ook uit gehaald net zoals de voordeuren die er niet meer bij zaten.  Very Happy

Gr. Ferdi

Ferdi
Spijl is het geworden

« Antwoord #5 Gepost op: December 01, 2015, 09:35:02 »

De slagschroevendraaier is zeker een handige tool.
Alleen maak je op de b en c stijlen ed meer kapot dan je lief is.

Optie 1 oplassen van een moer, was bij mij niet gelukt toen.
Ik heb de bout uitgeboord, met een boor, zonder het schroefdraad te beschadigen.
Het dunne vliesje wat nog in de schroefdraad zat kun je er dan makkelijk uitpulken.
.

Uitboren kan idd ook maar dat is vaak echt je laatste uitweg,mooi dat het jou gelukkig gelukt is want meestal is het billen knijpen op zulke momenten want voor je het weet boor je al iets uit het midden en ben je alsnog de sigaar...

EeVeeWee
Spijl is het geworden

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 21, 2016, 22:31:39 »

Bij mij zijn ze alle 8 van de klapdeuren los gegaan met een slagschroevendraaier zonder echt hard te hoeven meppen.
Alleen bij uitdraaien van de bouten van de linker deur bleef onder het stripje met schroefdraad op zijn plek, alleen boven verdween uit beeld.
Iemand dat al eens gehad? Hij zal ergens onder in de koker liggen vrees ik.....

MR.Hamburger
Spijl gaat niet meer weg

`64 walktrough caravelle camp-wagon

Re:
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 21, 2016, 23:10:10 »

Dat is een lastige idd. Koker open slijpen en plaatje weer op de juiste plaats met een nieuw klepje erop gelast. Dan koker weer dicht lassen

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

EeVeeWee
Spijl is het geworden

« Antwoord #8 Gepost op: Juni 22, 2016, 22:15:44 »

Ik heb nu maar een ander stuk c-stijl er in gelast, probleem opgelost.  Yellow Very Happy

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this