Spijlbussen.nl

Porsche 944/Boxster onder een spijlbus.

Area51 · 87 · 33406

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Nee, het is precies andersom ice .. de Boxsterremklauwen zijn radiaal bevestigt, en daardoor veel makkelijker pas te maken dan een 964 of (dure) 944 turboklauw. En daar komt bij dat je voor de prijs van een nieuwe boxsterklauw geen goeie 964/ 944 klauw kunt vinden, want in 9 van de 10x moeten die ook nog eens een keertje gereviseert worden.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline ice

  • Spijl blijft
    • Berichten: 158
    • Karma: +0/-0
aha, kijk zo leer ik weer eens wat! :-D
dan ga ik op zoek naar de juiste remklauwen


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
Alain, wat is een redelijke prijs voor boxterklauwen ? :-k
To finish first, you first have to finish


Offline VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 6.334
    • Karma: +1/-0
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Alain, wat is een redelijke prijs voor boxterklauwen ? :-k

Ik heb ongeveer 550- betaald voor twee nieuwe klauwen en 85- voor de boxster remblokken.


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
das niet verkeerd denk ik Wouter, ik heb ze alleen nog maar veel duurder gezien.

Kan je me vertellen naar welke type nummers ik moet zoeken ?
de gewone rode 4 pots zijn ook erg mooi, zijn daar ook typenummers van bekend ?
To finish first, you first have to finish


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
De Boxster achterremklauw heeft als voordeel dat de remschijf -achter- van een Boxster nagenoeg dezelfde afmeting heeft als de makkelijk toe te passen 944 schijfremmen, en die kunnen weer met vrij weinig moeite met de 944 wielnaaf op de spijlbusastap gemonteerd worden. 'Nadeel' is dat die eerste type Boxsterklauwen alleen in het zwart/blauw leverbaar zijn. Maar goed, je haalt gewoon bij de Halfords zo'n busje remklauwrood, en kliedert ze in die kleur. Vanaf de BoxsterS zijn de klauwen wel 'in kleur' leverbaar, maar komt de schijfdikte niet meer overeen met een 944 remschijf. Gebruikt 'doen' Boxsterklauwen tussen de 150 en 175 euro, voor een paar tientjes meer hebbie gelijk nieuwe. De Boxsterklauwen zijn leverbaar via www.karrera.net, waar je trouwens ook Flat4 onderdelen kunt aanschaffen.

O ja, Boxster begint met onderdeelnummer 986, en dat nummer wordt ook gebruikt op eerste typen 996 (911 vanaf bouwjaar 1996)
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
Kijk zukke berichies hebbie wat an  ::D

thanks Alain
To finish first, you first have to finish


Offline Snader

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 528
    • Karma: +0/-0
lees ik het nou goed dat de naaf van een 944 gewoon op de spindel past van de spijlbus?


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Nee, het is geen pluk ent plee.

De astap van een 944 is kwa diameters wel identiek aan de busastap van 1963 - 1979,
maar de astap van de 944 is 10mm korter. De lagers kun je dus niet 'opspannen'. Door
nou de wiellagers uit de 944 naaf te vissen, en er -per lager- een 5mm spacertje onder
te leggen win je die 10mm weer terug. Je zult alleen een plattere achterste verkeering
moeten monteren, maar een beetje lagerboer heeft die gewoon liggen.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Snader

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 528
    • Karma: +0/-0

blownbus

  • Gast
Hoi....

Ik zal me even voorstellen Erwin ...ik ben de broer van Eric Blom......ja die ook met die porsche klauwen op z,n bus!!(weet alain wel!!). Ik ben momenteel ook bezig om een porsche 4 zuigerklauwen set te monteren op m,n spijl.....ik kwam er alleen achter dat de lagers van de porsche 944 naven er in twee maten waren...nl vr en na 1986.....ik  weet alleen niet welke ik nu moet hebben. Kan iemand mij aan die info helpen?

Erwin Blom


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Erwin, welkom !!

De wielnaven die je moet hebben komen van een 944 van de bouwjaren 1983 - 1985.
Wielnaven een 944 van 1986 hebben een remschijf die over de naaf valt, ipv de montage
met 5 bouten/moeren aan de achterzijde van de wielnaaf.
Die naven (944 van 1986 en verder) worden vaak als 944S naven aangeduid, en zitten
ook op de eerste Turboos.
Voorts passen die naven ook alleen op spindles van 1963 - 1967, of -zoals je broer op
z'n crew cab heeft- op T2a fuseestukken.
De astap is trouwens gelijk vanaf 1963 t/m 1979, alleen voor de spindles van '63 t/m '70
(ja,dus ook de eerste trommelrem T2a's) is een passens remklauwadapterkitje leverbaar,
daarna wordt het 'custommade'
http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=498

Anders kom je een keertje met Eric Blom een bakkie halen op de maandagavond. Neem ik
de westy mee, kun je daar ff een blokje mee om :-D
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline smartdriver

  • Spijl blijft
    • Berichten: 113
    • Karma: +0/-0
  • Live now, pay later!
Nou, omdat ik niet goed verder kom met serieuze remmen in een crowes feet velg moet ik mijn wensen maar aanpassen. :-(
Over het hele web heen is niets te vinden, op CSP na dan, wat er in zou kunnen passen.
Om nou een beetje in stijl te blijven, ga ik geen O**L spul onder mijn trots plodderen. :-"
Mijn wens blijft wel om met stalen velgen te blijven rijden, sorry :toothy9:

Tja, dan blijft er niets anders op dan de 205 steek te verlaten en gaan voor de wat meer gebruikelijke opstellingen met bv de Porsche steek.
Dan blijf je meteen hier hangen voor het remverhaal :-D

Ik weet niet wat er allemaal te regelen valt, maar de Porsche 944 remmen rondom zie ik wel zitten.
Vooras is bekend, T2a fusees, dus bovenstaand verhaal zou moeten werken.
Achter gaat de bus op IRS met keverarmen naar de belevenissen van Alain.

Om achter over te stappen op 944 remmen is ook al bekend hoe, zie:http://www.vwbuggy.nl/944schijfremmen.htm

Voordat ik mij heftig in de kosten ga steken, waar vind ik dit allemaal, ja op K*****a.net.
Nou ben ik niet zo handig met die PDF-ers.
Slingert er hier toevallig misschien al een partslist rond met daarop de desbetreffende onderdelen voor de ombouw en eventueel de prijzen?
'69 from Brazil under serious reconstruction........;)


Offline VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 6.334
    • Karma: +1/-0
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Ik kreeg van Spijl63 de vraag of ik foto's hebt van de rembekrachtiger.
Alle foto's welke ik nog heb kunnen vinden plaats ik hier:



1500cc H-motor met Vacum leiding aansluiting vulstuk onder de carburateur. Op de foto is ook de terugslag klep te zien welke van een Golf 2 afkomt.


T2B rembekrachtiger met dubbelwerkende hoofdremcilinder en Goodridge staal ommantelde stalen remleidingen. De is vooraf in een T-stuk geperst zodat er vanaf de hoofdremcilinder met 1 leiding gebruikt word voor de voorste twee remklauwen.






Offline spijl63

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 654
    • Karma: +0/-0
Ben aan het zoeken geweest en vond nog meer fotos op het net, deze komen van the samba af:







Evolutie?... waarom moeilijk doen als het ook in 6 dagen kan...