Pagina's: [1]   Omlaag
Auteur Topic: scheefhangen pickup  (gelezen 3339 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
lowrider
Spijl blijft

« Gepost op: Oktober 29, 2006, 01:23:55 »

Zoals de titel al vermeld hangt mn bus scheef aan  de voorzijde. Aan de bijrijderskant is ie 4 cm hoger dan aan de bestuurderszijde ( gemeten bij de wielkast.)

Eerst hing hij nog schever maar dat kwam omdat er veerbladen in de vooras kapot waren. De veerpaketten zijn beide volledig uiteen genomen en de gebroken bladen zijn vervangen.

Er is dus nog iets mis . Alleen weet ik niet waar , banden zijn op de vooras en achteras gelijk dus daar zit het niet in.

Hoe kan ik meten of het chassis getordeert is ?
De bus heeft wel een poos gestaan met een kapot veerblad dus zou het chassis scheef kunnen zijn ??

ploon
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 30, 2006, 08:48:17 »

heb je de achterkant ook al bekeken?

Pim van Loon - '60 pickup
www.ploon.nl - www.vwshows.com

VolksWouter
Carcheologisch Onderzoeker
Spijlbussen.nl

Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen

wouterduijndam
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 30, 2006, 10:24:40 »

Ik dach ook gelijk hieraan , verkeerde afstelling veerplaten .

Om een chassis / carrosserie te torderen moet je echt wel rare dingen doen of het chassis moet erg rot zijn.

Area51
ForumFossiel
Spijlbussen.nl

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 30, 2006, 11:09:31 »

Vergeet ook niet dat van alle bussen de pick ups (zowel enkel als dubbel cabine) het 'zwakste' chassis hebben.
Alle kracht komt op de achterwand te staan, en die staat -hoe kan het ook anders- weer op het chassisĀ  Confused
Ik zou de bus eens op de brug zetten, en het chassis ter plaatse van de voorste kriksteunen goed nakijken ...

Het komt voor ...

ook deze wel eens gezien ??

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

B
Spijl blijft

2x 59 en 1x 65

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 30, 2006, 23:44:08 »

Ik dach ook gelijk hieraan , verkeerde afstelling veerplaten .

Om een chassis / carrosserie te torderen moet je echt wel rare dingen doen of het chassis moet erg rot zijn.

ja dat heb ik ook gehad weliswaar 1 cm verschil, oorzaak verkeerde afstelling veerplaten links lag lager als rechts daardoor komt rechtsvoor hoger te staan en anders om.
Is trouwens wel een klote werk  om die dingen weer gelijk te krijgen, ik heb 1 kant losgehaald (die de gooie laagte  Grapje/Razz had) en vervolgens net zo lang de torsieas verdraait  (zowel de binnen als buiten vertanding) en gemeten todat je hem gelijk hebt met de andere kant.

lowrider
Spijl blijft

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 31, 2006, 20:14:25 »

Achter heb ik iets verschil , rond de 1 a 1,5 cm , aan de zelfde kant .Wel zit er achter vanaf de veerplaat aanslag evenveel ruimte tussen aanslag een plaat
Wel moet ik erbij zeggen dat aan een kant een band zat die wel 4 cm hoger was , en ik weert niet hoelang ie daarmee gereden heeft dus mischien dat het in de loop der tijd zo gegaan is . Rot is het chassis absoluut niet , er zit geen roestplekje aan .
Als ik het chassis zo bekijk bij de vooras dan kan er wel eens aan de balken gelast zijn .Zal even zien of ik er een foto van heb.

kan ik niet ergens meten zeker (kruislings) en zou het op een richtbank te richten zijn ?

owja , als het chassis echt krom is ,dan moet ie als je hem in de neerhangende hoek opkrikt ,  toch in een andere hoek hoger zijn ?

B
Spijl blijft

2x 59 en 1x 65

« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 31, 2006, 21:28:18 »

Achter heb ik iets verschil , rond de 1 a 1,5 cm , aan de zelfde kant .Wel zit er achter vanaf de veerplaat aanslag evenveel ruimte tussen aanslag een plaat
Wel moet ik erbij zeggen dat aan een kant een band zat die wel 4 cm hoger was , en ik weert niet hoelang ie daarmee gereden heeft dus mischien dat het in de loop der tijd zo gegaan is . Rot is het chassis absoluut niet , er zit geen roestplekje aan .
Als ik het chassis zo bekijk bij de vooras dan kan er wel eens aan de balken gelast zijn .Zal even zien of ik er een foto van heb.

kan ik niet ergens meten zeker (kruislings) en zou het op een richtbank te richten zijn ?

owja , als het chassis echt krom is ,dan moet ie als je hem in de neerhangende hoek opkrikt ,Ā  toch in een andere hoek hoger zijn ?

kijk daar heb je al weer een punt; 1 te hoge band aan 1 kant , die 1. cm verschil aan de achterzijde kun je er uitkrijgen door een middagje te puzzelen met je torsie en verrplaat.... dus veerplaat 1 tand verzetten en de as op de binneste tand weer 1 terug zetten of in de andere volgorde als je dat eens een middagje doet en hem ieder keer opmeet kom je vanzelf op een punt uit dat er geen verschil meer tussen links en rechts achter zit.

ik zou nu eerst de juiste banden maat erop zetten in ieder geval per kant dezefde maat

lowrider
Spijl blijft

« Antwoord #7 Gepost op: November 01, 2006, 18:31:24 »

Juiste banden zitten erop , heb ik direct gedaan toen ik zag dat ie scheefstond.

lowrider
Spijl blijft

« Antwoord #8 Gepost op: April 11, 2007, 22:30:50 »

effe een update, bus hangt nog scheef, het zit in de vooras zelf al lijkt me dat wel sterk omdat ik de veerbladen voor vernieuwd heb,tenminste , ik heb de bus afgestempeld op alle 4 hoeken , dwz , onder de vooras en onder de achteras kriksteunen en net zo lang er iets onder leggen totdat beide assen nagenoeg waterpas stonden . de bus was toen ook waterpas (gemeten op het dashboard en achterklep) kan natuurlijk iets inzitten maar was zeker niet meer dan 0,5 cm.
Mijn conclusie dat het chassis recht is .

vanavond heb ik de bus in de neerhangende hoek opgekrikt en een blokje tussen de draagarm en een vast punt aan de as gezet: bus staat keurig recht.
als het chassis dus krom zou zijn moest er nu ook verschil zitten in de hoogte.

Er zit dus niks anders op om de as er weer onder weg te trekken en te zien wat er mis is met de veerbladen , tis net op ie aan de enen kant slapper veert dan de andere kant.

dusss als iemand nog een complete vooras te koop heeft ? (Met veerbladen !)
owja , past een t2 a as er ook onder ?

ploon
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #9 Gepost op: April 12, 2007, 10:04:15 »

heb je echt alle veerbladen vervangen of alleen enkele kapotte bladen?
zijn de nieuwe bladen allemaal even nieuw?

lowrider
Spijl blijft

« Antwoord #10 Gepost op: April 12, 2007, 10:19:38 »

Heb een ander veerpakket gekocht (was een gebruikte ) en daarmee de kapotte bladen vervangen .
Ik vind het allemaal wat vreemd , tis net of de enen kant meer in veert dan de ander.
Heb ook al gekeken of een draagarm los zat , ook niet het geval.
Zal niks anders opzitten dan de boel openmaken en kijken wat er mis is.
Kun je trouwens ergens compleet nieuwe veerbladen kopen ?
Ik kan ze alleen vinden voor kevers , deze passen volgens mij niet op een bus.
(de vorige heb ik bij volkswarenhaus gekocht , hebben alleen gebruikte bladen)

of toch maar een setje van red9disign monteren ??http://www.red9design.co.uk/busezrider.htm

ploon
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #11 Gepost op: April 12, 2007, 11:48:42 »

die veerpakketten rekken op den duur uit. dus het kan zijn dat je hem hebt vervangen met iets dat net zo slecht is. ik hoorde toevallig deze week een kennisje iets vertellen over nieuwe veerpakketten voor spijlbussen. ik zal hem nog eens proberen uit te horen

lowrider
Spijl blijft

« Antwoord #12 Gepost op: April 12, 2007, 15:12:01 »

Vandaag even de achteras los gemaakt , en de torsieas eruitgehaalt.
1 vd rubbers aan de binnen kant was behoorlijk versleten , de as zat lang niet meer in het midden,kan zijn dat dit em was ,nieuwe zijn besteld dus het zal me benieuwen of het probleem opgelost is.
Ploon , als je weet waar ze die nieuwe veerpaketten verkopen hoor ik het graag !

ploon
Spijl gaat niet meer weg

« Antwoord #13 Gepost op: April 12, 2007, 15:56:52 »

cool air schijnt ze te doen, als ik op hun site naar de bus spullen ga, dan kom ik op onderstaande pagina uit. maar die heeft het dan weer over een kever. anders moet je effe contact met hun opnemen
http://www.coolairvw.co.uk/viewProduct.aspx?id=10935

www.vwheritage.com schijnt ze ook te verkopen

lowrider
Spijl blijft

« Antwoord #14 Gepost op: April 13, 2007, 22:32:16 »

vandaag de rubbers achter bij de torsiestaven vernieuwd. En de bus staat nu recht !. De cabine iig. Nu heb ik achter  1,5 cm verschil , zit in de laadvloer, ik wist dat ze de vloer ooit eens vernieuwd hadden , maar volgens mij hebben ze hem er niet echt recht ingelegd. De ene hoek achter is dus ongeveer 1a1,5 cm lager. Think
Maar even zien hoe ik dit op ga lossen , vind het ook zonde om de hele vloer eruit te flexen .
Misschien maar eens iets stellen met de torsie staven en kijken of ik het verschil kan middelen. (voor komt i dan wel weer iets lager )

Steekwoorden:
Pagina's: [1]   Omhoog
Print

Ga naar:  

Add this