Spijlbussen.nl

Recent Posts

1
Spijlbus projekten / Re: 15 raams ‘75 uit Brazilie
« Last post by Splitrazor on April 08, 2021, 09:59:51 AM »
Ik heb besloten om te gaan voor een nieuwe set 1600 cilinders en zuigers van Mahle en tweedehands koppen. Het draaiend gedeelte laat ik voorlopig wat het is. Speling krukas had ik er al uit door de drie shims aan te passen en de nokkenas zag er prima uit. Dit is voor nu prima samen met het vervangen van alle pakkingen, klepstelbouten en 123 ontsteking wat toch al op de planning stond. Tevens laat ik het asje van de carburateur opnieuw spelingsvrij maken. Hele mooie koppen kunnen kopen bij Willy Seegers, enkelpoorts zoals ik had dus ik hoef de koeling ook niet aan te passen. Koppen komen uit een industriemotor en zijn in hele goede staat. Wel ga ik de kleppen inslijpen nu toch alles los ligt. Dit is prima zelf te doen.









De cilinders en zuigers heb ik nog niet binnen maar ik kan lekker verder met de koppen en het spuiten van de koelbeplating.
2
Vooras en stuur inrichting / Re: Stuurhuis
« Last post by henk155 on April 03, 2021, 13:58:37 PM »
Bedankt,
De reden dat ik dit zou willen zien is omdat ik eens men stuurhuis wil vullen met vet.
Maar doordat men stuurhuis vehoogd is kan ik niet onmiddelijk bij het opvulpunt van het stuurhuis meer.
Ik zoek dus eventueel een mogelijkheid om het stuurhuis te vullen zonder deze te moeten uithalen.

Henk!!!
3
Vooras en stuur inrichting / Re: Stuurhuis
« Last post by peterp on April 02, 2021, 10:57:42 AM »
Foto van onderin heb ik niet, maar zoveel is er niet te zien.
Heb wel een foto van de zijkant als deze open ligt, misschien helpt dit wat?



https://ibb.co/z5wGMH4
4
Vooras en stuur inrichting / Stuurhuis
« Last post by henk155 on April 01, 2021, 14:45:15 PM »
Heeft er soms iemand een foto van het stuurhuis onderaan zonder dat afdekplaatje waar de kabel voor de claxon doorgaat.
Zou dus eens willen zien wat er achter dat plaatje zit en hoe dat eruit ziet.

Henk!!!
5
Elektrisch / Re: Zekering 7 blijft doorbranden
« Last post by peterp on March 31, 2021, 15:07:23 PM »
Weekje verder, was gisteren het lokaal uitzoeken beu.
Grove borstel erdoor, alle kabels losgemaakt en van 0 herbegonnen.

Kabels allen aangesloten, 3maal checken alvorens aan te sluiten, resultaat: niks.
Alle schakelaars(grootlicht, interieurlicht, contactslot, 4pinker schakelaar en ruitenwisser) uitgehaald, opgeschuurd, opgekuisd en teruggeplaatst
Alle pinkers werken bij rechtstreekse aansluiting.
Nieuwe pinkerschakelaar uitgehaald en oude teruggeplaatst, geen wijziging.

Groot lichtrelais (111941583) heb ik aansluiting 30 doorverbonden naar aansluiting 56 zoals online gevonden.


Probleem is wel iets gewijzigd, zou het kunnen dat de 9-pin stuks is?
Actueel probleem, 9-pinsrelais klikt 1 keer, zowel links als rechts maar pinkers gaan niet aan.
Zou het 9-punts relais al stuk zijn door een verkeerde handeling?
Kan deze getest worden op 1 of andere manier?

Zekering springt momenteel niet meer, pinkers branden op geen enkel moment.
lichtje van pinkers in de kilometerteller brand constant bij inschakelen schakelaar of alarmlichtschakelaar.

Iemand toevallig een idee waar het aan ligt? Wil uiteraard wel een nieuwe 9-pins bestellen, maar als het hier niet aan ligt of als ik het stuk maak met toch ergens een verkeerde aansluiting zou het ook weer weggesmeten geld zijn.
6
Spijlbus projekten / Re: 15 raams ‘75 uit Brazilie
« Last post by Splitrazor on March 29, 2021, 11:58:47 AM »
Zo, het forum werkt weer, dus maar ff bijwerken hier..
Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), maar goed het is niet anders..

Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar.

Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht (klik op de foto's voor een vergroting):





Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ (1300) is:



Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders:



Maarrrrrrrr...  Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest):

2 gescheurde koppen:







En iets wat lijkt op een warmloper:







Dus.. Totaal onverwacht maar het is wat het is.. Maar ff beraden wat de stappen gaan worden..







7
Elektrisch / Re: Zekering 7 blijft doorbranden
« Last post by peterp on March 29, 2021, 10:24:37 AM »
Dag Henk,

Bedankt voor het meedenken.
Schakelaar is een nieuwe dus hoop dat het hier niet in zit, maar nieuw wil uiteraard niet zeggen perfect ;-)
Ik heb de oude nog liggen waar de kabels kort afgeknipt van waren, ik zal deze even nieuwe kabels op solderen en zien wat dit geeft.

8
Elektrisch / Re: Zekering 7 blijft doorbranden
« Last post by henk155 on March 27, 2021, 14:18:00 PM »
Probleem/kortsluiting in de pinkerschakelaar zelf?
Kan je er nergens eens lenen om dit ook eventueel uit te sluiten.

Henk!!!
9
Elektrisch / Zekering 7 blijft doorbranden
« Last post by peterp on March 24, 2021, 10:13:17 AM »
Hallo iedereen,

Ondertussen al een week aan het uitzoeken waarom zekering nummer 7 blijft springen en na alles te hebben nagelopen voor de 5de keer zie ik vermoedelijk iets simpels over het hoofd. Iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt en me op weg kan zetten?

specs:
-1967 USA t1 11raams
-nieuwe kabelboom
-nieuwe fusebox
-nieuwe 9 pin box
-nieuw grootlicht relais
-nieuwe pinkerschakelaar
-usa achterlichten

Vaststellingen:
-Zekering 7 blijft springen bij aanzetten richtingaanwijzer naar rechts
-Pinker rechtsachter reeds losgemaakt, blijft springen
-Pinker rechtsvoor reeds losgemaakt, blijft springen
-Verlichting motorklep reeds losgemaakt, blijft springen
-Achterlicht rechts losgemaakt, blijft springen

Ondertussen 5tal keer alles nagelopen met correct schema, elke kabel al losgemaakt en opnieuw aangesloten maar krijg het probleem niet weg.

Bijkomende info die misschien de oorzaak kunnen zijn:
-nieuw groot lichtrelais is onderdeel met nummer 111941583, in tegenstelling tot het oude relais(4 aansluitingen) heeft deze aansluitingen(30-S-56-56a-56b). Alles behalve aansluiting 30 wordt aangesloten, is dit juist?
-motorblok hangt er niet in, maar kabels die op het blok moeten zitten hangen los en raken niets.
-Probleem doet zich enkel voor bij het aanzetten van de pinkerschakelaar naar rechts

Alvast bedankt om me op weg te zetten,

grts,

Peter
10
Mededelingen / Re: Database fout?
« Last post by Splitrazor on March 20, 2021, 13:29:03 PM »
.