Spijlbussen.nl

Spijlbus techniek => Achteras => Topic gestart door: henk155 op April 01, 2017, 09:58:34



Titel: Camber met IRS
Bericht door: henk155 op April 01, 2017, 09:58:34
heb redelijk wat negatieve camber op men bus.
Het gaat om een IRS ophanging met klembeugels om de armen te bevestigen.
Regel je het camber door de beugels naar boven of beneden te draaien,dus verticaal.
Of door de beugels in horizontale richting te verschuiven?

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: EeVeeWee op April 01, 2017, 12:01:54
heb redelijk wat negatieve camber op men bus.
Het gaat om een IRS ophanging met klembeugels om de armen te bevestigen.
Regel je het camber door de beugels naar boven of beneden te draaien,dus verticaal.
Of door de beugels in horizontale richting te verschuiven?

Henk!!!

Dus de veerplaten zijn als het ware getordeerd?
Dat verander je niet door die klembeugels te verplaatsen of verdraaien zoals je beschrijft.
Eigenlijk zou de hoek van de as moeten veranderen waarom de arm draait.
Ik weet niet precies wat voor model klembeugels je hebt, maar kan het zijn dat je links en rechts verwisseld hebt?


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Renka op April 01, 2017, 12:26:44
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: EeVeeWee op April 01, 2017, 15:40:01
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka

Interessant inderdaad dat zo de camber te verstellen is!
Ik heb een vast draaipunt dus is er niets te stellen.


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Ferdi op April 01, 2017, 16:22:37
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka

Interessant inderdaad dat zo de camber te verstellen is!
Ik heb een vast draaipunt dus is er niets te stellen.

Dat is het voordeel van deze beugels,ik heb er inmiddels al een aantal van verkocht en ze zijn allemaal dik tevreden.
Wat je wel in de gaten moet houden is hoe je je veerplaten monteerd,de irs draagarmen voor of achter de veerplaat want daar zit zo 15mm verschil in en dat is echt veel...

Gr ferdi


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op April 01, 2017, 18:34:43
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka



Ok bedankt.
Wielen staan redelijk negatief zoals je ziet dus dat wordt dan de beugels wat naar omhoog draaien.


Henk!!!

(http://i68.tinypic.com/10o0m5d.jpg)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op April 01, 2017, 18:37:42
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka


Interessant inderdaad dat zo de camber te verstellen is!
Ik heb een vast draaipunt dus is er niets te stellen.


Dat is het voordeel van deze beugels,ik heb er inmiddels al een aantal van verkocht en ze zijn allemaal dik tevreden.
Wat je wel in de gaten moet houden is hoe je je veerplaten monteerd,de irs draagarmen voor of achter de veerplaat want daar zit zo 15mm verschil in en dat is echt veel...

Gr ferdi


Ben inderdaad ook heel tevreden van de beugels.
Bij mij zitten de draagarmen achter de veerplaten zoals je ziet.
Maar wat verander je als je deze veranderd,enkel de spoorbreedte toch?

Henk!!!

(http://i67.tinypic.com/2d01649.jpg)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Renka op April 01, 2017, 18:43:04
yep binnenkant monteren kan je de breedste velgen kwijt


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Januari 25, 2018, 13:59:52
Bus nu op de hoogte gezet zoals ik wil en ook eens gekeken om het camber te regelen.
Want heb redelijk wat negatief camber.
Ik heb van die IRS beugels die je moet klemmen.
En zoals ik heb begrepen moet je deze naar boven draaien om het negatief camber te verminderen.
Maar deze zitten bijna al tegen de verwarmingsbuizen.
Denk dus niet dat ik deze nog genoeg naar boven kan draaien.
Of zie ik iets over het hoofd?

Henk!!!

(http://i65.tinypic.com/2praas8.jpg)
(http://i67.tinypic.com/33425ph.jpg)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Airbus op Januari 26, 2018, 10:19:33
Hi Henk, ik heb de klemmen een stuk hoger staan, en dat past net onder de kachel buizen. Mijn bus is veel lager, en camber is ook een stuk minder.. 


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Renka op Januari 26, 2018, 12:20:00
dit kan veel verschillen van leverancier tot leverancier, soms moeten de kachelbuizen flink aangepast worden om de beugels voldoende naar boven te kunnen draaien (tot wel enkele cm !)

zit niks anders op dan buizen aan te passen idd.  mijn bus staat achter 1 graad negatief maar daarvoor moesten de klemmen veel hoger dan bij jou op de foto


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Januari 26, 2018, 17:38:47
Ok bedankt.
Dan werk ik de kachelbuizen wat bij.
Zal deze normaal toch niet meer gebruiken.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Ferdi op Januari 28, 2018, 16:38:07
Hoi Henk je zal inderdaad je kachelbuizen moeten bewerken,en zeker als je ze niet meer gebruikt...
Een flinke deuk erin meppen scheelt ook al een hele hoop :-D

Gr. Ferdi


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Januari 29, 2018, 00:08:41
Ok,
Weet wat gedaan in de loop van volgende week.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Airbus op Januari 29, 2018, 09:17:51
Gewoon een stukje inkorten?

Gelukkig heb ik er niets aan hoeven doen  8-)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Januari 29, 2018, 09:26:08
Zie nog wat ik juist zal doen,maar denk dat ik er iets zal mee moeten doen.
Want ga er anders niet geraken om de wielen minder camber te geven.
Foto’s volgen van het resultaat.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Januari 31, 2018, 17:34:30
Vandaag mee bezig geweest,maar is een frustrerend karweitje.
Beugels gelost en naar boven gedraaid en wielen stonden mooi recht.
Dus alles terug aangedraaid en bus op de grond en heb weer een vijftal graden camber na alles vast te zetten.
Morgen poging twee.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Airbus op Februari 01, 2018, 09:24:34
Wel een tip om na het uitlijnen van de bus , de irs klemmen toch even vast te hechten op de torsiebuis..


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Februari 01, 2018, 09:55:55
Ja zal ik doen,zit wel goed vast met die klemmen.
Maar heeft toch wat meer zekerheid.
Bedankt.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Berrie120 op Februari 01, 2018, 11:33:13
Wel een tip om na het uitlijnen van de bus , de irs klemmen toch even vast te hechten op de torsiebuis..

gaatje boren, draad tappen :-"


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Februari 01, 2018, 15:30:57
Heeft er soms iemand een foto van hoe hoog die beugels dan moeten staan?heb ze net nog wat naar omhoog gedraaid maar maakt nog steeds niet veel verschil uit.

Henk!!!
(http://i63.tinypic.com/1zbb7g7.jpg)
(http://i65.tinypic.com/xf2mhz.jpg)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: safari spijl op Februari 01, 2018, 16:06:29
mijn bus was niet heel erg verlaagd.
zo zitten de beugels er bij mij onder.

(https://myalbum.com/photo/IUfmQ6BAOAA7/360.jpg)

(https://myalbum.com/photo/OgPHIlEySw9Y/360.jpg)

mijn bus stond op deze hoogte,

(https://myalbum.com/photo/fg7hQd05bSmF/360.jpg)

groet renzo


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: JT1 op Februari 01, 2018, 16:47:47
Zelfs mijn sa staat niet met zoveel camber... ben je mooi klaar mee inderdaad. Succes gewenst.


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Renka op Februari 01, 2018, 17:39:10
Wel een tip om na het uitlijnen van de bus , de irs klemmen toch even vast te hechten op de torsiebuis..

gaatje boren, draad tappen :-"

ja je moet wat als je niet kan lassen   :tongue3:


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Renka op Februari 01, 2018, 17:48:20
Heeft er soms iemand een foto van hoe hoog die beugels dan moeten staan?heb ze net nog wat naar omhoog gedraaid maar maakt nog steeds niet veel verschil uit.

Henk!!!
([url]http://i63.tinypic.com/1zbb7g7.jpg[/url])
([url]http://i65.tinypic.com/xf2mhz.jpg[/url])


hoe hoog staat je veerplaat bij deze foto? de bout zit er niet in, de tussen ringen ook niet en ik zie een bumprubber zitten waar je volgens mij niets aan hebt.

volgens mij moet de klem nog verder omhoog aan de inkeping van je veerplaat te zien als je extreem gaat verlagen dan zal je klem toch echt verder omhoog moeten, het is het een of het ander

mss zijn de klemmen ook aan de hoge kant. ik heb zelf klemmmen gebruikt van t2d en van busboys en dit was ook al een wereld van verschil


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Februari 01, 2018, 19:29:43
De veerplaat staat nu redelijk dicht tegen de nok(aanslag) wanneer de bus op de grond staat.
Ik veronderstel dat je de bout bedoelt die de draagarmen met de klemmen verbind,deze zit er zeker in hoor.
En de 2 spacers die tussen de de draagarmen en klemmen zit,zitten er ook beiden tussen.
Die bumpstop moet er inderdaad nog af.

Toch nog hoger denk je?dan kjk ik eens om ze nog omhoog te draaien.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Berrie120 op Februari 02, 2018, 22:34:33
Wel een tip om na het uitlijnen van de bus , de irs klemmen toch even vast te hechten op de torsiebuis..

gaatje boren, draad tappen :-"

ja je moet wat als je niet kan lassen   :tongue3:

Nee ervaring,  die van mij is nogal eens in hoogte gewisseld.


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Berrie120 op Februari 02, 2018, 22:39:53
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/402670_315311428508205_805072595_n.jpg?oh=34548709fa45516b6117ea456ac5bf25&oe=5AD9A712)

Bij mij wijzen ze de armen toch nog heel stukje hoger. ( Hier definitief vast )

(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/408125_333504513355563_1605973657_n.jpg?oh=c7b23ada5afe8bf5b9cd8571d0a985b6&oe=5B22A405)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Februari 03, 2018, 09:18:02
Bedankt,
Volgende week probeer ik het ook nog eens met ze hoger te draaien.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Februari 07, 2018, 16:03:42
Eindelijk gelukt.
Nu nog juist laten afregelen.
Heb wel de verwarmings kanalen serieus moeten wegslijpen.
Weet niet hoe ze het doen als ze hun verwarming willen blijven gebruiken. :-?
Nu nog de schokdemper steunen een nieuwe plaatsgeven en langere remleiding flexibels monteren.

(http://i67.tinypic.com/10ncpx3.jpg)

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: JT1 op Februari 07, 2018, 17:45:18
Stuk beter, ziet er goed uit 8-)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Renka op Februari 07, 2018, 19:11:43
Eindelijk gelukt.
Nu nog juist laten afregelen.
Heb wel de verwarmings kanalen serieus moeten wegslijpen.
Weet niet hoe ze het doen als ze hun verwarming willen blijven gebruiken. :-?
Nu nog de schokdemper steunen een nieuwe plaatsgeven en langere remleiding flexibels monteren.

([url]http://i67.tinypic.com/10ncpx3.jpg[/url])

Henk!!!


 :glasses2: :glasses2:


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Airbus op Februari 08, 2018, 08:56:58
Ligt dan echt aan de beugels! Ik heb volksproject beugels en dat past prima. met de band vast in de wielkast nog geen last... Kachel werkte prima incl de kachel geluids dempers..

Heb helaas even geen betere foto's online, zie mijn topic:

http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,7746.15.html (http://www.spijlbussen.nl/web/index.php/topic,7746.15.html)

Via FB:

(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1620661_10152182133284662_1471919266_n.jpg?oh=fb219690daf10df5013a705d33cbb5d2&oe=5B1C50DE)


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Ron op Februari 08, 2018, 08:59:09

Weet niet hoe ze het doen als ze hun verwarming willen blijven gebruiken. :-

Henk!!!

Door niet boutbare repro of originele IRS beugels te gebruiken.
Goed uitlijnen en vastlassen .


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: Ferdi op Februari 01, 2019, 21:50:56
Heeft er soms iemand een foto van hoe hoog die beugels dan moeten staan?heb ze net nog wat naar omhoog gedraaid maar maakt nog steeds niet veel verschil uit.

Henk!!!
([url]http://i63.tinypic.com/1zbb7g7.jpg[/url])
([url]http://i65.tinypic.com/xf2mhz.jpg[/url])


Henk ik ben er vandaag ook druk mee bezig geweest en ik wil mijn bus best laag hebben,stalen velgen 15 inch en het liefst de bovenkant van de vw logo gelijk met de spatbordrand...

Nu was ik er vandaag mee bezig en nu staat hij op de laagste stand nog steeds hoog en kan dan niet eens meer inveren :-o

Nu ben ik her en der aan  het rondvragen geweest bij rijders die echt laag rijden hoe dit kan want ik moest mijn beugels ook helemaal omhoog draaien om de wielen recht te zetten.

Ik ga het morgenvroeg proberen maar ik ben er achter gekomen dat je de beugel op zn kop gemonteerd hebt,als het goed is kan je nu ook niet zo erg laag...

Op deze foto staat op op zn laagst en kan hij niet inveren dus dit klopt helemaal niet.

Zodra het gelukt is zal ik hier een foto posten.

(http://i68.tinypic.com/2qi8xz5.jpg)


Titel: Re:
Bericht door: sikke-aant op Februari 03, 2019, 13:29:56
Wat voor veerplaten heb je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: sikke-aant op Februari 03, 2019, 13:37:28
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190203/9af881c5afed48daddf87ce4644a6a80.jpg)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190203/e2a83305a3de3daffcc29d22640053e2.jpg)

Zo zit het bij mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Titel: Re:
Bericht door: henk155 op Februari 06, 2019, 09:21:19
Wat voor veerplaten heb je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Ferdi heeft dezelfde veerplaten als ik dacht ik,komen van bi Rob Vandewal.

Henk!!!


Titel: Re:Camber met IRS
Bericht door: henk155 op Februari 06, 2019, 09:27:42
Ferdi,was bij mij inderdaad ook zo als hij zo laag stond veerde hij ook niet meer in maar bij was dit omdat de veerplaar tegen het aanslagnokje zat.
Maar stond voor mij zo tog te laag omdat ik met nog een extra carter zit.

Zo als hij nu staat bij mij heb ik vering en iets meer bodemvrijheid voor het carter.

Dus je zegt dat mijn beugels omgekeerd gemonteerd zitten?
Zie ze nochtans overal zo zitten,

Henk!!!


SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal